Announcement

Collapse
No announcement yet.

E36 M3 ihmeellinen tyhjäkäyntiongelma [selvitetty]

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • teddie
    Bimmer Rookie
    • Jan 2004
    • 74

    E36 M3 ihmeellinen tyhjäkäyntiongelma [selvitetty]

    Auto on topikin mukainen e36 korinen M3 3.0l koneella. Toimii muuten tosi hyvin mutta ajoittain ilmenee aika häiritsevä ongelma tyhjäkäynnissä.

    Ongelma esiintyy, sanoisinko noin joka kolmas päivä, eli kohtuullisen
    harvoin. Ajossa alkaa yhtäkkiä käydä niin, että kun pysähtyy tai vaan painaa kytkimen pohjaan, kierrokset tipahtavat ensin ihan alas lähelle nollaa, sitten nousevat nopeasti ylös noin 1000:n ja taas alas. Tämä "pumppaaminen" tapahtuu pari-kolme kertaa kunnes kierrokset tasaantuvat hieman 500 pintaan, ja kone täristää hieman.

    Normaalisti tyhjäkäynnillä kierrokset ovat jotain 650 tms, ja tällöin käy erittäin nätisti. Jännä juttu on, että jos tämä ongelma on päällä, laittamalla autosta virrat pois ja takaisin päälle, se poistuu kokonaan ilmetäkseen taas uudestaan joskus myöhemmin

    Tuntuu kuin auto ei tajuaisi mennä "tyhjäkäyntimoodiin". Kun ongelma ei ole päällä, eli suurimman osan aikaa, tyhjäkäynti on täysin tasaista. Mistähän tämmöinen vika voisi johtua ja mistä kannattaisi ruveta tsekkailemaan? Vikatesterissä ei löytynyt mitään. Kiitän jo etukäteen kaikista ideoista


    edit: selvitetty, nokka-akselin asentotunnistin rikki
  • mpower003
    Bimmer Enthusiast
    • Sep 2004
    • 947
    • Vantaa

    #2
    uskoisin vian olevan suurella todennäköisyydellä ilmamäärämittarissa (air-mass meter). aika nopea vaihtaa liikkeessä, mä ainakaan en osaa itse. hinta arviolta n.300-400e, vaihtotyö päälle. ei muuten näy testerissä. toinen mahdollisuus on nokka-akselin asentotunnistin, (trigger jotain) mut se näkyis kyllä testerillä.
    #1 - MB E 320cdiA "chipped" '04 / #2 nissan primera sportwagon '01 / #3 citroen jumper hdi '04
    ____________________________
    osa existä: corvette convertible c5 auto '99, Subaru STi "type 20 modified" '05, MB C 270cdi a stw '02, 300ZX tt manual '91, '05 9-3 aero black, land cruiser '05, e46 m3 cabrio '04, e46 m3 coupe '04, e39 m5 '00, corvette c5 '01, e39 530d m-sport '02, m coupe '98, slk 230k '99, e36 323i coupe m-tech '96

    Comment

    • teddie
      Bimmer Rookie
      • Jan 2004
      • 74

      #3
      hmm voiskohan se sitten olla tossa ilmamassamittarissa. outo juttu on, kun vika esiintyy niin harvoin. oon ollu siinä käsityksessä, että rikkinäinen ilmamassamittari näkyisi testerissä, mutta ilmeisesti ei.

      sen verran kallis osa ettei viitsisi kokeiluksi vaihtaa sitä, mutta alkaa kyllä mennä hermot ton ongelman kanssa. ei tietty oo mikään älytön vaiva kerran kolmessa päivässä käynnistää auto uusiksi liikennevaloissa, mutta v**utus kasvaa aina kun ongelmaa esiintyy

      Comment

      • Rocka
        Bimmer Rookie
        • Dec 2003
        • 68
        • Espoo

        #4
        Villi veikkaus!

        Löytyykö koneesta Vanos?

        Kävin tuossa juuri testaamassa E36 M3:sta SMG-vaihteistolla. Autossa oli diagnoosin mukaan viallinen Vanos yksikkö. Ongelma ilmeni hieman epätavallisesti: vaihde vapaalle ja kierroksia koneeseen, kun kierrokset laski 1000 rmp tasolla nousi ne taas äkillisisti n. 1500 kierrokseen. Tämän jälkeen kierrokset taas laskivat alle 500 josta auto nytkähtikin jo sammuksiin. Mut tämä tosiaan vaan ihan villinä heittona.

        Ja tietenkään lambdakaan ei ole pois suljettu vaihtoehto tuossa sinun tapauksessa. :paskana:
        E39 540i '03

        EX: E36 325iA

        Comment

        • intfreak
          Bimmer Enthusiast
          • May 2003
          • 2966
          • Uusikaupunni

          #5
          itellä samanlaista ongelmaa, mutta sammuu noin 4-10 kertaa päivässä valoihin. bemu osa sanoi syyksi ilmamassamittaria.
          N62 Money Spender Club

          Comment

          • Cunttory
            Bimmer Enthusiast
            • Feb 2004
            • 1772
            • Kuopio

            #6
            Tämäkin vähän aiheeseen liittyen: mulla oli m5020 moottorissa ihan samat oireet eli teki satunnaisesti,kaikki arvot oli todella hyvät.Vahingossa sitten huomasin että ruiskun jakotukille tuleva letku oli pykiny sisältä päin --> tiputti tipan sillon tällön, vaihoin sen ja kierrosten humpaus loppu. ....paineen vaihteluko lie ollu tai jotain?!
            Kaikista Pierburgin tuotteista tulee iän myötä paskaa!

            Comment

            • teddie
              Bimmer Rookie
              • Jan 2004
              • 74

              #7
              löytyyhän siitä vanos, toivottavasti vika ei ole siinä, taitaa olla aika kallis laitos kun ei sitä pysty oikein korjaamaan. kone ei kyllä sammu ikinä, kierrokset vaan käyvät alhaalla pikaisesti.

              lambdasta vika ei kyllä ole kiinni. sitä mietin aluksi ja vaihdettiin ne, ei vaikutusta.

              ongelma on siis ihan on/off. eli suurimmanosan aikaa ok, tai sitten tapahtuu kyseistä ilmiötä. ei mitään välimuotoa ja uudelleen käynnistyksellä menee kuntoon

              saa nähdä jos laakkosella ensi viikolla keksisivät jotain. viimeksi epäilivät juuri lambdaa. pelottaa, että tää menee siihen että ruvetaan vaihtelemaan jos minkälaisia osia, ja lopulta vika on jossain simppelissä anturissa..

              Cunttory: pitääkin tsekata seuraavaksi jos olisi tommoinen juttu kyseessä!

              Comment

              • cojama
                Bimmer Enthusiast
                • Dec 2002
                • 1421
                • www.e30m3.fi

                #8
                Täsmälleen samat viat mitä entisessä ja viimeisessä opelissani oli aikoinaan, vaihdoin siihen ilmamäärämittarin, lambdan, lämpöanturin ,tulpat, jakajan/pyörijän, tulpanjohdot, bensansuodattimen, puolaakin koitettiin toisesta, ja lopuksi vielä boxinkin vaihdoin eikä mitään vaikutusta, kaikki osat vaihdoin yksi kerrallaan mutta ei vaikutusta, loppujen lopuksi vaihdoin auton ja jäljelle jäi vain kammo joka tulee esiin joskus kun liikkennevaloihin ajaa vierelle rekka joka tärisyttää autoa niin vaistomaisesti tulee katsottua kiekkamittaria kuten opel aikoina.
                Mielenkiinnolla jään seuraamaan tätä keskustelua.

                Comment

                • Hasardi
                  Bimmer Enthusiast
                  • Dec 2002
                  • 1860
                  • Der Hauptstad

                  #9
                  Originally posted by teddie
                  löytyyhän siitä vanos, toivottavasti vika ei ole siinä, taitaa olla aika kallis laitos kun ei sitä pysty oikein korjaamaan. kone ei kyllä sammu ikinä, kierrokset vaan käyvät alhaalla pikaisesti.
                  !
                  Voisi olla nimenomaan ilmamassamittari tai sitten bensansyötössä häikkää jossain kohdin. Vastaavaa on ilmennyt mm. seosten ollessa pielessä. Tuolloinkin saattoi toimia hetkittäin ihan hyvin, ja sitten nuukahti tyhjäkäynnillä satunnaisesti. Ilmamassamittari kylläkin vaikuttaa siihen seokseen. :wink:

                  Kerro toki mitä selviää tämän tiimoilta, kiinnostaa itseänikin.
                  Stadtluft macht frei.

                  Comment

                  • Rolli
                    Bimmer Enthusiast
                    • Mar 2004
                    • 1067
                    • Kausala city

                    #10
                    Opeleissa se on yleensä se tyhjäkäynti moottori joka pettää, kaverilla Omegassa oli kyseistä ongelmaa ja korjaantui tuolla.
                    E34 530d -94 M-Sport

                    Comment

                    • teddie
                      Bimmer Rookie
                      • Jan 2004
                      • 74

                      #11
                      kävin tsekkaamassa päästöt niin ovat ihan päin helvettiä. HC:ta ja CO:ta reilusti liikaa.

                      Otin ilmamassamittarin johdon irti ja kierrosten heittely loppui. Mutta käynti ei silti kovin tasaista, ei varmaan kuulukaan olla jos anturi irti? Ja vaikuttaako ilmamassamittari juuri seokseen eli myös pakokaasuarvoihin?

                      Comment

                      • Jeff
                        Bimmer Fanatic
                        • Jan 2003
                        • 202
                        • Mämmilä

                        #12
                        Re: E36 M3 ihmeellinen tyhjäkäyntiongelma

                        Originally posted by teddie
                        Auto on topikin mukainen e36 korinen M3 3.0l koneella. Toimii muuten tosi hyvin mutta ajoittain ilmenee aika häiritsevä ongelma tyhjäkäynnissä.

                        Ongelma esiintyy, sanoisinko noin joka kolmas päivä, eli kohtuullisen
                        harvoin. Ajossa alkaa yhtäkkiä käydä niin, että kun pysähtyy tai vaan painaa kytkimen pohjaan, kierrokset tipahtavat ensin ihan alas lähelle nollaa, sitten nousevat nopeasti ylös noin 1000:n ja taas alas. Tämä "pumppaaminen" tapahtuu pari-kolme kertaa kunnes kierrokset tasaantuvat hieman 500 pintaan, ja kone täristää hieman.
                        Vähän sivussa aiheesta, mutta vian esiintyminen joka kolmas päivä on sama kuin koko ajan. Hermot menis. :wink:

                        Comment

                        • Jape77
                          Bimmer Rookie
                          • May 2003
                          • 55
                          • Espoo

                          #13
                          itsellä oli samanlaista E36:ssa 325:ssa, niin oli tyhjäkäyntimoottorin letku irronnut, voi tosin olla myös tyhjäkäyntimoottori vai venttiilikö se nyt on olla sökö......???? Kai ämmäläisessäkin tällainen on??

                          Comment

                          • sheme
                            Bimmer Fanatic
                            • May 2003
                            • 344
                            • ESPOO/THAILAND

                            #14
                            Originally posted by Rolli
                            Opeleissa se on yleensä se tyhjäkäynti moottori joka pettää, kaverilla Omegassa oli kyseistä ongelmaa ja korjaantui tuolla.
                            Eiköhän Opeleissa petä yleensä kaikki!
                            MB 300E
                            Fiat Panda -isolohko:think

                            EX - AUDI COUPE
                            EX - 750iA E32
                            EX - AUDI
                            EX - MB 500 SEC (C140)
                            EX - Mini Leyland -78
                            EX - Mini -74
                            EX - 540 E39
                            EX - M3 E36
                            EX - 528I E39
                            EX - 518/535 E34

                            Comment

                            • welho
                              Newbiemmer
                              • Feb 2003
                              • 21

                              #15
                              ottakaa ilmamassa mittarin piuha irti kun huojunta ilmenee jos huojunta lakkaa on vika ilma massa mittarissa. itelläni oli samanlainen vika m3:sessa

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎