Announcement

Collapse
No announcement yet.

E36:en jarrupääsylinteri

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • TeemuT
    Bimmer Fanatic
    • Jun 2007
    • 329
    • Muhos

    E36:en jarrupääsylinteri

    Moi
    search:it googlet sun muut eivät auttaneet vaikka kuinka koetti ensin...

    olen yrittänyt selvittää minkä mallin pääsylinteri sopisi E36:een jossa olisi isompi männän halkaisija mutta kiinnitys ei aiheuttaisi liikaa päänvaivaa ja sovitusta.
    Ongelma on se että polkimen liike(tyhjät pois..) ennen jarrujen ottamista on hieman pitkä kun eteen on vaihdettu neli mäntäiset satulat. Ongelmaanhan olisi helppo saada ratkaisu rahalla kun ostaisi marmori tiskilta E36 M3 3.2L tehostajan ja pääsylinterin mutta se on kai sellainen 600+ € kulu erä.
    Mutta...tuo pääsylinterihän on sama kuin kaikissa(?) E34:ssa ja niitähän riittää purettuna ja myös tarvikkeena ja hinta on puolet E36:n vakio sylinterin hinnasta(n160€ vs 350€).
    E34:sen tehostajiakin löytyy mutta sitten tulee kysymys sopiiko e34:n tehostaja E36:een kun tuossa M3 3.2:ssa on omansa ja jotain eroa niissä on sen takia?
    Entä muut mahdolliset ratkaisut ?

    Tietenkin voisi koittaa etsiä purkuosana tuon 3:2:sen osat jos jostain tärppäisi mutta niitä ei ole joka paikassa..
    -TT-
    F30 320d
  • Juchelius
    BTCF Member
    • Sep 2009
    • 298
    • Oulu

    #2
    Vanhaa topiccia ylös..
    Mites sä TeemuT tämän ratkaisit? Mitä asensit vakion tilalle?
    1985 e30 320i Baur Cabriolet
    1995 328 ex ratakikkare

    Comment

    • Supa
      Bimmer Enthusiast
      • Oct 2005
      • 7597
      • Järvenpää

      #3
      3.2 ja 3.0 lienee kuitenkin sama pääsylkky?
      Ostin moisen ja vaihdan varmaan lähipäivinä, ämmän jarrupäivityksen takia.
      Sylkkyhän on tosiaan sama kuin joissain e34 malleissa muistaakseni.

      Mutta joskus kuulin juttua että e36 normi ja e36 m3 olisi absiyksiön hydrauliikassa myös eroa mikä vaikuttaisi jarrubalanssiin.
      Onko tästä kellään tietoa?
      - E90 320i LCI M-sport -09
      - Porsche Boxster 987 2.7 -07

      Comment

      • Backki
        Bimmer Rookie
        • Dec 2005
        • 70
        • Lappeenranta

        #4
        Kait tän oman kysymyksen voi laittaa tähän samaan..

        Mites meneeko e30 mallin tehostaja e36 koriin, lähinnä pulttijaon puolesta? tankoa varmaan joutuu lyhentämään/pidentämään.

        Omasta e36:sta nyt abs hässäkät revitty pois ja samalla vanha tehostaja ja sylinteri... muutenhan toi vanha sylinteri/tehostaja menis hienosti, mutta siitä puuttu yksi "ulostulo". Toinen etupyörä jäisi ilman linjaa, eikä haaroittaminen tunnu yhtään hyvältä idealta.

        Onko e30 325 ja e36 325 mallissa lähellekkään samankokoiset männät jarrupääsylinterissä?

        Pedalboksia en ihan vielä haluaisi asentaa kun on kumminkin vakio jarrut alla.
        Bmw E36 Ralli Projekti
        Ex: E30 325 Turbo
        E61 545i

        Comment

        • TeemuT
          Bimmer Fanatic
          • Jun 2007
          • 329
          • Muhos

          #5
          Originally posted by Juchelius View Post
          Vanhaa topiccia ylös..
          Mites sä TeemuT tämän ratkaisit? Mitä asensit vakion tilalle?

          Paikalla on nyt 3.2L M3:n pääsylinteri ja tehostin. ABS yksikkö on vakio.
          Ennen vaihtoa oli jarrubalanssissa ongelmia(liikaa takana) ja samoin tuntuma polkimessa ja sen liikeradan pituus(pitkä..) vaikeutti välikaasun painamisen alaspäin vaihtaessa jarrutuksen aikana.

          Asiaan kyllä vaikuttaa ehkä se kun omassani on edessä 4 mäntäiset sylinterit ja takana 42mm E39 sylinterit. Vakiosylintereillä en ole kokeillut.
          Olen tyytyväinen tuohon muutokseen kun poljin liike on lyhyt ja tehostus on parempi kuin vakiossa ja jarrutus helpompi kun ei tarvitse polkea kuin viimeistä päivää. Samoin jarru/kaasu onnistuu oikealla jalalla hyvin.
          -TT-
          F30 320d

          Comment

          • Supa
            Bimmer Enthusiast
            • Oct 2005
            • 7597
            • Järvenpää

            #6
            Onko tuossa ämmän tehostimessa paljonkin eroa koossa vrt. normi e36?
            Ja onko 3.2 ja 3.0 eri pääsylkyt oikeesti? Osanumero eri mutta onko ero sylinterin koossa vai putkien liitoksissa tmv?
            - E90 320i LCI M-sport -09
            - Porsche Boxster 987 2.7 -07

            Comment

            • TeemuT
              Bimmer Fanatic
              • Jun 2007
              • 329
              • Muhos

              #7
              Onhan noissa eroa kun ATE:n sivuilta asiaa tutkii.
              328
              Trade Numbers: 010335
              Braking / Drive Dynamics: For vehicles with ASC, Ø: 23,81 mm, Number of ports: 2, Thread Size: M10x1, Length 1: 43,3 mm, Length 2: 132 mm, Brake System: ATE



              3.0
              Master Cylinder, brakes 0 Trade Numbers: 010337 Ø: 25,4 mm, Number of ports: 2, Thread Size: M10x1, Length 1: 42,3 mm, Length 2: 131 mm

              3.2
              Master Cylinder, brakes 0 Trade Numbers: 010490 Ø: 25,4 mm, D2: 20,64 mm, Brake System: Lucas / TRW, Number of ports: 2, Thread Measurement 1: 1x M10x1, Thread Size 2: 1x M12x1, Length 1: 57,5 mm, Length 2: 118 mm

              Jotain sitten on vielä eroa 328 vs M3 3.2L koska tämän mukaan niissä olisi erilaiset liitokset jarruputkille mutta omassani oli kuitenkin samanlaiset M10/M12.Olisiko tarkalla valmistus ajalla merkitystä mitä siellä on sitten paikalla..

              -Teemu-
              -TT-
              F30 320d

              Comment

              • Supa
                Bimmer Enthusiast
                • Oct 2005
                • 7597
                • Järvenpää

                #8
                Okei, no mulla on sitten 3.2L sylinteri koska etumainen liitäntä oli isommalla kierteellä. Kummatkin lähdöt osoittaa hieman toisiinsa.
                Tuo on peräisin jostain e34:sesta mutta osanumeron perusteella on sama sylinteri kuin ämmässä.

                EDIT: http://realoem.com/bmw/partxref.do?p...915&showeur=on

                EDIT2: No nyt vasta katoin tuon ATE:n kataloogin, aika hyvin löytyy tietoa. Kuva vastaa samaa kuin itellä tuon 3.2 osalta, juu.

                Minkähän valmistajan se itse 3.2 tehostin on? Löytyykö niistä speksejä? Sama tehostin näköjää atelta normi e36 ja 3.0. 3.2 sitten eri.
                Last edited by Supa; 08-04-2012, 12:56.
                - E90 320i LCI M-sport -09
                - Porsche Boxster 987 2.7 -07

                Comment

                • TeemuT
                  Bimmer Fanatic
                  • Jun 2007
                  • 329
                  • Muhos

                  #9
                  Tehostaja on 3.2:ssa omansa ja 3.0:ssa oma.
                  vaikka pääsylinteri on sama 3.2L:ssa ja E34 (joissain) malleissa on tehostin niissäkin eri. (Tämä selviää kun tutkii osanumerot vaikka bmwfans sivuilta mutta näin asian tulkitsin kun viime vuonna noita selasin urakalla...)

                  Tuon E34 tehostajan saa kait sopimaan E36:een kun muokkaa(lyhentää?) sitä tankoa joka painaa pääsylinterin mäntää.Tästä on joitain juttuja ainakin ulkomaisilla foorumeilla ollut.
                  Hommasin samalla tuon 3.2 tehostajan kuin sen pääsylinterinkin niin ne olivat pulttaa kiinni hommia.
                  Paikka on ahdas pääsylinterin kohdalla mutta vaihto onnistuu kun löysää ABS yksikön ja siirtää sitä pari senttiä edestä niin se riittää että saa tehostajan vaihdettua.
                  -Teemu-
                  -TT-
                  F30 320d

                  Comment

                  • Supa
                    Bimmer Enthusiast
                    • Oct 2005
                    • 7597
                    • Järvenpää

                    #10
                    Ok kiitos.
                    Miten ratkaisit asian kun 3.2 tehostimessa ei ole polkimen liikettä haistelevaa anturia?
                    En oo vielä tutkinut mihin se tuota tietoa tarvii mutta kyseinen anturi löytyy 3.0 ämmästäkin joten itse abs:n toimintaan se tavalla tai toisella vaikuttaa.
                    Ei siis liity mihinkään ASC:hen koska ämmässä ei moista ole.
                    - E90 320i LCI M-sport -09
                    - Porsche Boxster 987 2.7 -07

                    Comment

                    • TeemuT
                      Bimmer Fanatic
                      • Jun 2007
                      • 329
                      • Muhos

                      #11
                      Onko tuo sitten jonkin valinnaisen varusteen juttu kun omassani ei kyseistä kampetta ollut ?.(Eikä ole ASC:täkään)
                      Ei tarvinnut kuin kaksi jarruputkea ,alipaineletku imusarjasta, jarrupolkimesta lukitus auki ja 4 kiinnityspulttia avata/sulkea niin homma bueno.



                      -TT-
                      -TT-
                      F30 320d

                      Comment

                      • Supa
                        Bimmer Enthusiast
                        • Oct 2005
                        • 7597
                        • Järvenpää

                        #12
                        Oolrait, no jätän tehostimen vaihdon myöhemmälle mikäli tuntuu siltä.
                        Mutta eihän tuo vakio säiliö käynyt enään tuohon e34/e36m3 sylinteriin minkä hommasin, ihan eri jako liitoksissa pääsylkkyyn.

                        Sylkyn mukana tullut säiliö taas ei käy kun siinä ei ole alla letkulähtöjä mitkä menee abs pumpulle ilmeisesti, tai liittynee asc:n toimintaa.:think
                        - E90 320i LCI M-sport -09
                        - Porsche Boxster 987 2.7 -07

                        Comment

                        Working...
                        X
                        😀
                        🥰
                        🤢
                        😎
                        😡
                        👍
                        👎