Announcement

Collapse
No announcement yet.

e36 Bilstein-etutolpan purkaminen

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • O-Peksi
    Bimmer Enthusiast
    • Sep 2007
    • 2775
    • Joensuu

    e36 Bilstein-etutolpan purkaminen

    Onko kenelläkään tietoa, että onko noissa kuvassa olevissa iskareissa toi mäntä ikäänkuin upside-down -tyyppinen, eli se onkin siis ylösalaisin oleva iskarin sisäpatruuna, joka sit tuolta tolpan alapäästä kiinnitetään? Ja uskaltaako sen purkaa, vai tuleeko nesteet/kaasut pihalle? En löytäny sellaista läpileikkauskuvaa googlailemalla, että uskaltais sen pohjalta vastaavia tolppia ruveta purkamaan.

    Ja kysytään nyt samalla, että saako noihin varaosia mistään ja pystyykö noita ylipäänsä huoltamaan? En sitä tietoa ite tartte, mut saattaapahan se jotakuta myöhemmin hyödyttää.

    ReWoN Motors - BMW-huollot ja korjaukset, alumiinivanteiden korjaushitsaukset, pakosarjat, ahtoputket, alumiini- ja rst-hitsaukset ja sorvaukset
  • Brawler
    Bimmer Enthusiast
    • Jan 2005
    • 1093
    • Mynämäki

    #2
    90% varmuudella sanoisin olevan upside-down... rally systems ainakin myy bilsteinien varaosia ja huoltaa

    VW Bora 2.0 '99
    UrS4 230hp + alv 22%+more...
    E21 315 '83 future chassis for turbo engine
    E28 518i '86

    -Turku Connection-

    Comment

    • Rocla
      Bimmer Enthusiast
      • Jul 2002
      • 7692
      • Kajaani

      #3
      Mutteri pois, sitten varsi kierretään pois rungosta ja vedetään patruuna pois sitten onki niin pitkälle purettu kuin "öljyttä" onnistuu.
      Olli.

      Comment

      • Freak
        Bimmer Enthusiast
        • Apr 2003
        • 2514
        • .

        #4
        107%:n varmuudella sanon, että on Upside-down. Ei sieltä mitään kaasuja pois tule, joten rohkeasti auki vaan. Saattaa olla aika lujalla sitten.

        Kittelä voi ehkä mahdollisesti pystyä ne huoltamaan. Kannattaa ainakin kysyä sieltä ja jos ei pysty, niin voihan sinne sovittaa uudet patruunat sisään.
        Eihän me Etelä-Pohjalaiset ihan täydellisiä olla. Meiltä puuttuu heikkoudet.

        Vanha Uuden liiton mies...

        Comment

        • O-Peksi
          Bimmer Enthusiast
          • Sep 2007
          • 2775
          • Joensuu

          #5
          Jeps hyvä homma, että toi purkaminen onnistuu. Tarkoitus on siis lyhentää sorvissa tuota sisimmäistä männän vartta pari senttiä, että tolppaa saa lyhyemmäksi. Toivottavasti löytyy joku ratkaisu, miten sen putken saa nätisti karaan kiinni, ettei tuo pinnoitus kärsi, muuten voi unohtaa koko homman.
          ReWoN Motors - BMW-huollot ja korjaukset, alumiinivanteiden korjaushitsaukset, pakosarjat, ahtoputket, alumiini- ja rst-hitsaukset ja sorvaukset

          Comment

          • JJT
            Bimmer Enthusiast
            • May 2005
            • 6693
            • .......

            #6
            Vaikka messingistä teet sellaisen holkin, josta on sivu sahattu auki, männänvarren ympärille. Kun kiristät pakan niin holkki kiristyy varteen tiukasti ja sorvaus onnistuu pinnoitusta vahingoittamatta. Toivottavasti tajusit tuosta selostuksesta jotain
            Myyn:
            M10/20/52 E30-E36 osia

            Comment

            • O-Peksi
              Bimmer Enthusiast
              • Sep 2007
              • 2775
              • Joensuu

              #7
              Originally posted by JJT View Post
              Vaikka messingistä teet sellaisen holkin, josta on sivu sahattu auki, männänvarren ympärille. Kun kiristät pakan niin holkki kiristyy varteen tiukasti ja sorvaus onnistuu pinnoitusta vahingoittamatta. Toivottavasti tajusit tuosta selostuksesta jotain
              Juu tajusin! Mietinkin jo, että mikä materiaali siihen väliin olis parasta, ja kävi lähinnä joku kova muoviputki mielessä, mut tota messinkiähän siinä onkin fiksuin käyttää. Seuraava ongelma onkin, että saako siihen männänvarteen kierrepakalla käsipelissä jatkettua sitä kierrettä, vai onko se liian kovaa... Ei nimittäin toi sorvilla kierteen tekeminen kuulu vielä meikäläisen repertuaariin.
              ReWoN Motors - BMW-huollot ja korjaukset, alumiinivanteiden korjaushitsaukset, pakosarjat, ahtoputket, alumiini- ja rst-hitsaukset ja sorvaukset

              Comment

              • JJT
                Bimmer Enthusiast
                • May 2005
                • 6693
                • .......

                #8
                En siitä kovuudesta tiiä, hyvä kierrepakka vaan ja sorvissa pyöräyttää lisää jengaa jos tuntuu ettei käsivoimin mee.
                Myyn:
                M10/20/52 E30-E36 osia

                Comment

                • O-Peksi
                  Bimmer Enthusiast
                  • Sep 2007
                  • 2775
                  • Joensuu

                  #9
                  Originally posted by JJT View Post
                  En siitä kovuudesta tiiä, hyvä kierrepakka vaan ja sorvissa pyöräyttää lisää jengaa jos tuntuu ettei käsivoimin mee.
                  Jea, kyl luulis näillä eväillä onnistuvan!
                  ReWoN Motors - BMW-huollot ja korjaukset, alumiinivanteiden korjaushitsaukset, pakosarjat, ahtoputket, alumiini- ja rst-hitsaukset ja sorvaukset

                  Comment

                  • O-Peksi
                    Bimmer Enthusiast
                    • Sep 2007
                    • 2775
                    • Joensuu

                    #10
                    Laitanpas raportin tästä, jos jollekkin on jatkossa hyötyä. Eli nyt olis tolpat lyhennetty ja hyvin onnistui tuon messinkiholkin avulla sorvaaminen. Männänvarressa oleva kierre oli tiheä 10x1, ja sopiva pakkakin löytyi hallilta. Männänvarren halkaisija on 11mm, että milli piti halkaisijasta sorvata pois ennen kierteen tekoa. On muuten sen verran kovaa materiaalia se varsi, että kannattaa varustautua kunnon terällä ja virheettömällä kierrepakalla, jos meinaa kunnialla selvitä hommasta. Messinkiholkki oli ulkomitoiltaan jotain 18mm luokkaa, ja sisäreiästä tein 11H8, että holkki kiristyisi mahdollisimman napakasti männänvarren ympärille.

                    Jatkoin kierrettä siis 20mm, ja ylimääräinen kierre tulee nyt reilusti ulos iskarin alapäästä, koska ei siitä haittaakaan siellä ole. Nyt pysyy H&R:n -60mm -jouset nätisti paikallaan, keula ilmaan tunkattunakin.
                    ReWoN Motors - BMW-huollot ja korjaukset, alumiinivanteiden korjaushitsaukset, pakosarjat, ahtoputket, alumiini- ja rst-hitsaukset ja sorvaukset

                    Comment

                    Working...
                    X
                    😀
                    🥰
                    🤢
                    😎
                    😡
                    👍
                    👎