Announcement

Collapse
No announcement yet.

e36 318 vesipumppu rikki(kö)?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Diz
    Bimmer Rookie
    • Oct 2008
    • 123
    • Kiiminki

    e36 318 vesipumppu rikki(kö)?

    Elikkäs tässä ku tullu seurailtua jäähdytys nestettä niin olen huomannut että se vähenee hiljotellen(hitaasti mutta kummenkin vähenee). syyläri ei vuoda.
    enkä ole selviä vuotoja löytänyt letkuistakaan. kannen tiivistepinnan tasolla yks kohta vähän kostea. (varmaan pitänee kansipahvi vaihtaa kohtapuolin)

    eli nyt kumminkin siis tuohon asiaan joka mietityttää:
    yleensä paisarissa on ollut lämpimällä koneella pieni paine(ilmeisesti näin pitääkin olla), mutta vaikka on lämpimänäkin aukaissu korkin niin ei ole tullu nesteet naamalle yms. mutta NYT paisarissa ei ole enää painetta ollenkaan,ei tule paineita ulos mitään kun korkin aukaisee. samalla huomannu että alavesiletku pysyy aika viileänä koko ajan. lämpimällä koneellakin ainoastaan hyvä jos kädenlämpöinen.
    sisälle puskee hyvin lämmintä ja lämmöt ei ole temppuillu ainakaan mittarin mukaan. ei edes vaikka antaa auton olla tyhjäkäynnillä paikallaan.

    olisiko mahdollista ettei vesipumppu enää jaksa kunnolla kierrättää vettä?
    325i M-Technic-94
  • zeneg
    Bimmer Enthusiast
    • Mar 2007
    • 1238
    • Oulu

    #2
    Originally posted by Diz View Post
    Elikkäs tässä ku tullu seurailtua jäähdytys nestettä niin olen huomannut että se vähenee hiljotellen(hitaasti mutta kummenkin vähenee). syyläri ei vuoda.
    enkä ole selviä vuotoja löytänyt letkuistakaan. kannen tiivistepinnan tasolla yks kohta vähän kostea. (varmaan pitänee kansipahvi vaihtaa kohtapuolin)

    eli nyt kumminkin siis tuohon asiaan joka mietityttää:
    yleensä paisarissa on ollut lämpimällä koneella pieni paine(ilmeisesti näin pitääkin olla), mutta vaikka on lämpimänäkin aukaissu korkin niin ei ole tullu nesteet naamalle yms. mutta NYT paisarissa ei ole enää painetta ollenkaan,ei tule paineita ulos mitään kun korkin aukaisee. samalla huomannu että alavesiletku pysyy aika viileänä koko ajan. lämpimällä koneellakin ainoastaan hyvä jos kädenlämpöinen.
    sisälle puskee hyvin lämmintä ja lämmöt ei ole temppuillu ainakaan mittarin mukaan. ei edes vaikka antaa auton olla tyhjäkäynnillä paikallaan.

    olisiko mahdollista ettei vesipumppu enää jaksa kunnolla kierrättää vettä?
    Paisarissa kuuluu lämpimällä koneella olla pieni paine,suhahtaa kun aukaisee korkin.

    Ensimmäisenä tulisi mieleen tuo vesipumppu, mutta mielenkiintoinen että lämmöt ovat oletettavasti täysin normaalit? Lämpiääkö auto täysin normaalisti, vai pitääkö ajaa pidemmän aikaa että lämpiää?

    Yksi mitä voisit tehdä ton nestevuodon paikantamiseen on, että ajelet merkkiliikkeeseen tai johonkin muuhun puljuun ja käsket laittamaan väriaineet jäähdytinnesteiden joukkoon. Viikon päästä tästä sitten katselet mistä löytyy vuotojälkiä. Eihän vuoda nestettä sisätilaan lämppärin kennon alta?

    Comment

    • Diz
      Bimmer Rookie
      • Oct 2008
      • 123
      • Kiiminki

      #3
      Originally posted by zeneg View Post
      Paisarissa kuuluu lämpimällä koneella olla pieni paine,suhahtaa kun aukaisee korkin.

      Ensimmäisenä tulisi mieleen tuo vesipumppu, mutta mielenkiintoinen että lämmöt ovat oletettavasti täysin normaalit? Lämpiääkö auto täysin normaalisti, vai pitääkö ajaa pidemmän aikaa että lämpiää?

      Yksi mitä voisit tehdä ton nestevuodon paikantamiseen on, että ajelet merkkiliikkeeseen tai johonkin muuhun puljuun ja käsket laittamaan väriaineet jäähdytinnesteiden joukkoon. Viikon päästä tästä sitten katselet mistä löytyy vuotojälkiä. Eihän vuoda nestettä sisätilaan lämppärin kennon alta?

      joo tuo suhahdus on nyt jääny pois.

      joo lämmöt normaalit, tosiaan viikonloppuna kokeilin niin että lämpimäksi ajatellu koneella jätin vartiksi tyhjäkäynnille ja lämmöt pysy koko ajan paikallaan. Ja ei vuotanut lämppärikään.

      tuossa lämpiämisessa en nyt osaa sanoa varmuudella mutta nopeasti alkaa lämmintä pukkaa mutta ehkä pikkusen hitaammin koneessa nousee lämmöt normaaliin..:think tuossa alkutalvesta muistaakseni ku ajelin tässä paikasta x paikkaan y (n.3km) matkan niin lämmöt oli jo noussut melko lähelle normaalia mutta nyt tuntuu että ei ihan niin ylös lämmöt nouse matkalla...
      325i M-Technic-94

      Comment

      • zeneg
        Bimmer Enthusiast
        • Mar 2007
        • 1238
        • Oulu

        #4
        Originally posted by Diz View Post
        joo tuo suhahdus on nyt jääny pois.

        joo lämmöt normaalit, tosiaan viikonloppuna kokeilin niin että lämpimäksi ajatellu koneella jätin vartiksi tyhjäkäynnille ja lämmöt pysy koko ajan paikallaan. Ja ei vuotanut lämppärikään.

        tuossa lämpiämisessa en nyt osaa sanoa varmuudella mutta nopeasti alkaa lämmintä pukkaa mutta ehkä pikkusen hitaammin koneessa nousee lämmöt normaaliin..:think tuossa alkutalvesta muistaakseni ku ajelin tässä paikasta x paikkaan y (n.3km) matkan niin lämmöt oli jo noussut melko lähelle normaalia mutta nyt tuntuu että ei ihan niin ylös lämmöt nouse matkalla...
        Mielenkiintoinen.. Mites oliko tässä paisari syylärissä kiinni vai erikseen letkun päässä syyläristä? Mikäli irtaallaan syyläristä, tarkastappa ettei se letku ole tukossa syylärin ja paisarin väliltä. Kerran tullut vastaan auto mistä ei myöskään kuulunut tuota sihausta kun aukaisi korkin, tässä oli syylärille tuleva letku tukossa.

        Normaalia hitaampi lämpeäminen vaikuttais termostaatti vialle. Suhahduksen puute taas puolestaan saattaisi johtua tuosta vesipumpusta...melkein sen vaihtaisi ensimmäisenä.

        Edittiä: Jaah, realoem:n mukaan tässä on juurikin syylärin päädyssä paisari, unohdetaan tuo.
        Edittiä2: Mikäli nyt päädyt vaihtamaan vesipumpun, vaihda se termostaatti samalla kun kerran joudut nesteet valuttamaan ulos. Myös syyläri kannattaa pestä hyvin.
        Last edited by zeneg; 01-04-2009, 08:58.

        Comment

        • Diz
          Bimmer Rookie
          • Oct 2008
          • 123
          • Kiiminki

          #5
          Originally posted by zeneg View Post
          Mielenkiintoinen.. Mites oliko tässä paisari syylärissä kiinni vai erikseen letkun päässä syyläristä? Mikäli irtaallaan syyläristä, tarkastappa ettei se letku ole tukossa syylärin ja paisarin väliltä. Kerran tullut vastaan auto mistä ei myöskään kuulunut tuota sihausta kun aukaisi korkin, tässä oli syylärille tuleva letku tukossa.

          Normaalia hitaampi lämpeäminen vaikuttais termostaatti vialle. Suhahduksen puute taas puolestaan saattaisi johtua tuosta vesipumpusta...melkein sen vaihtaisi ensimmäisenä.

          Edittiä: Jaah, realoem:n mukaan tässä on juurikin syylärin päädyssä paisari, unohdetaan tuo.
          Edittiä2: Mikäli nyt päädyt vaihtamaan vesipumpun, vaihda se termostaatti samalla kun kerran joudut nesteet valuttamaan ulos. Myös syyläri kannattaa pestä hyvin.

          jep pitää tässä hommata uusi vesipumppu ja katsoa onko vaikutusta sillä ja uusilla nesteille. pitää myös tuo termari vaihtaa.

          vähän meinaa ihmetyttää ku auto kumminkin toimii eikä oireile mitenkään selvästi.
          miten näissä muuten tuo jakoketjun kiristin/ohjain että kannattaako vaihtaa? entä jakoketju itsessään että ruukaako venyä?
          motilla kumminkin hurruuteltu jo yli 300tkm ja ei ole tiedossa mitä huoltoja tähän on tehty.

          karkaa jo vähän otsikon ulkopuolelle mutta ei search toiminu niin kysympä tässä nyt samalla ku olen jo aiheen aloittanut.
          325i M-Technic-94

          Comment

          • zeneg
            Bimmer Enthusiast
            • Mar 2007
            • 1238
            • Oulu

            #6
            Originally posted by Diz View Post
            jep pitää tässä hommata uusi vesipumppu ja katsoa onko vaikutusta sillä ja uusilla nesteille. pitää myös tuo termari vaihtaa.

            vähän meinaa ihmetyttää ku auto kumminkin toimii eikä oireile mitenkään selvästi.
            miten näissä muuten tuo jakoketjun kiristin/ohjain että kannattaako vaihtaa? entä jakoketju itsessään että ruukaako venyä?
            motilla kumminkin hurruuteltu jo yli 300tkm ja ei ole tiedossa mitä huoltoja tähän on tehty.

            karkaa jo vähän otsikon ulkopuolelle mutta ei search toiminu niin kysympä tässä nyt samalla ku olen jo aiheen aloittanut.
            Kerroppa sitten mitä tapahtui kun olet nuo vaihtanut.

            Kyllähän se ketju venyy ajan saatossa hivenen, mutta käsitykseni mukaan sitä ei tarvitse vaihtaa/kiristellä mitenkään, ellei ala ääntämään. Eihän tuo 300tkm ole vielä mitään.

            Comment

            • jarzap
              Bimmer Fanatic
              • Nov 2004
              • 319
              • Sodankylä/Pyhäsalmi

              #7
              Pystyskö siitä paisarin korkista se venttiili olemaan paskana että ei kerää painetta...?:think
              "Paska analyysi!"

              Comment

              • Diz
                Bimmer Rookie
                • Oct 2008
                • 123
                • Kiiminki

                #8
                Originally posted by jarzap View Post
                Pystyskö siitä paisarin korkista se venttiili olemaan paskana että ei kerää painetta...?:think
                onko se sitten yleistä että siinä korkissa oleva venttiili menee itsestään rikki?
                ei ole ainakaan päässyt se tippumaan yms. missä se olis voinu mennä rikki.
                325i M-Technic-94

                Comment

                • Diz
                  Bimmer Rookie
                  • Oct 2008
                  • 123
                  • Kiiminki

                  #9
                  Originally posted by zeneg View Post
                  Kerroppa sitten mitä tapahtui kun olet nuo vaihtanut.

                  Kyllähän se ketju venyy ajan saatossa hivenen, mutta käsitykseni mukaan sitä ei tarvitse vaihtaa/kiristellä mitenkään, ellei ala ääntämään. Eihän tuo 300tkm ole vielä mitään.
                  joo ei sen pitäisi olla vielä vaihtokunnossa.
                  tuossa juuri työkaverilla 320i e36 jossa mittarissa pikkusen reilu 500tkm ja ei ole koneelle tehty mitään(varma tieto koska hän on sen omistanut uudesta asti).
                  325i M-Technic-94

                  Comment

                  Working...
                  X
                  😀
                  🥰
                  🤢
                  😎
                  😡
                  👍
                  👎