Announcement

Collapse
No announcement yet.

e36 325tds kylmäkäynnistys ongelma

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • sakes
    Newbiemmer
    • Apr 2009
    • 7
    • espoo

    e36 325tds kylmäkäynnistys ongelma

    eli tällane ongelma mulla et e36 325 tds -97 starttaa todella huonosti kylmänä,tota traktorii saa runkuttaa joku parikyt kertaa ennen ku se rupee vähä lupailemaan ja sit pikkuhiljaa hörähtää käyntiin.eli muutamalla ekalla yrityksellä ei sano mitään (startti pyörittää iha normaalisti) ja sit tosiaan rupee pikkuhiljaa vähä vaivalloisesti käynnistymään.hehkut on vaihdettu ja kärry toimii muuten tosi hyvin...et osaisko joku vähä opastaa tietämätöntä urpoo! mun eka diizeli katuraaseri...pienet selittelyt toho perään
  • make_wt
    BTCF Member
    • Oct 2006
    • 1314
    • Yka

    #2
    Käännä vähän ajotusta Niin että käy ja käynnistyy hyvin Jos ei se auta niin melkovarmasti pumpussa jotain vikaa ja remontti eessä:think
    E61 530d M-Sport LCI

    HJ61

    ex. E93 330, E36/8 ,E39 525tdsa ,e39 530dA, e34 525 tdsa, e36 325 tds M-Sport Touring

    Comment

    • sakes
      Newbiemmer
      • Apr 2009
      • 7
      • espoo

      #3
      :think kiitti vinkistä.. mut kärry pelittää kyl mainiosti muten,(eli kun käynnistyy ni käy nätisti ja tasasesti tyhjäkäyntiä)voiks olla mahdollista ettei se hehkuta kunnolla?mitä feeluu siinä pumpussa sit ois et se tekee kylmänä noin mut ei lämpimänä?vituttaa tää kyseleminen mut kai se o pakko ku ei tiedä

      Comment

      • make_wt
        BTCF Member
        • Oct 2006
        • 1314
        • Yka

        #4
        Originally posted by sakes View Post
        :think kiitti vinkistä.. mut kärry pelittää kyl mainiosti muten,(eli kun käynnistyy ni käy nätisti ja tasasesti tyhjäkäyntiä)voiks olla mahdollista ettei se hehkuta kunnolla?mitä feeluu siinä pumpussa sit ois et se tekee kylmänä noin mut ei lämpimänä?vituttaa tää kyseleminen mut kai se o pakko ku ei tiedä
        No se voi olla mahollista ettei hehkuta kunnolla mutta luulisin silti että se on pumpunpuolella tuo vika:think Tds pumppu rupeaa juonittelemaan yleensä kun sillä on ajettu reilu 150 tuhatta Se vaan kuluu niin rupeaa vähän juonittelemaan
        E61 530d M-Sport LCI

        HJ61

        ex. E93 330, E36/8 ,E39 525tdsa ,e39 530dA, e34 525 tdsa, e36 325 tds M-Sport Touring

        Comment

        • sakes
          Newbiemmer
          • Apr 2009
          • 7
          • espoo

          #5
          Originally posted by make_wt View Post
          No se voi olla mahollista ettei hehkuta kunnolla mutta luulisin silti että se on pumpunpuolella tuo vika:think Tds pumppu rupeaa juonittelemaan yleensä kun sillä on ajettu reilu 150 tuhatta Se vaan kuluu niin rupeaa vähän juonittelemaan

          oukkiduokkitäytyypä yrittää sieltä ratkoa ongelmaa

          Comment

          • uti
            Bimmer Rookie
            • Sep 2005
            • 195

            #6
            Tuleeko virtaa?

            Kannattaa tarkastaa tuleeko hehkuille virta. Hehkurele ja sulake siitä releen ja hehkujen välistä, jos ei tule.

            Comment

            • kaitsute
              Bimmer Rookie
              • May 2006
              • 79

              #7
              Kokeile apuvirralla tai nykäisemällä. Mikäli lähtee heti, niin syötön perussäätö tai hehkut tarkistuksen alle.

              Mikäli ei, niin ilmavaiva / siirtopumppupuolelle suuntaisin.

              Comment

              • TheLoial
                Bimmer Enthusiast
                • Mar 2003
                • 1109
                • Helsinki

                #8
                Löytyikö tähän ratkaisua? Itsellä alkoi kovilla pakkasilla yhtäkkiä täysin samanlainen vika.

                Comment

                • Tico76
                  Bimmer Rookie
                  • Nov 2009
                  • 54
                  • Savo

                  #9
                  Originally posted by sakes View Post
                  eli tällane ongelma mulla et e36 325 tds -97 starttaa todella huonosti kylmänä,tota traktorii saa runkuttaa joku parikyt kertaa ennen ku se rupee vähä lupailemaan ja sit pikkuhiljaa hörähtää käyntiin.eli muutamalla ekalla yrityksellä ei sano mitään (startti pyörittää iha normaalisti) ja sit tosiaan rupee pikkuhiljaa vähä vaivalloisesti käynnistymään.hehkut on vaihdettu ja kärry toimii muuten tosi hyvin...et osaisko joku vähä opastaa tietämätöntä urpoo! mun eka diizeli katuraaseri...pienet selittelyt toho perään
                  Mulla oli ihan samanlaiset ongelmat 330d E46 -04 ja vika oli starttimoottorissa. Eli uskoisin, että startissa vika...

                  Comment

                  • MasaTDS
                    Bimmer Enthusiast
                    • Feb 2006
                    • 1606
                    • Tampere

                    #10
                    tarkista 4.sylinterin suutin,ainoa johon tulee sähköjohto,jos tihkuu naftaa sieltä,on vika todennäköisesti siinä,tarkista myös polttoaineensuodattimelta pumpulle menevä letku onko ilmakuplia esim.yön seisonnan jälkeen ennen käynnistystä.Kokeile hehkutella vaikkapa 6 kertaa ennen ensimmäistä starttausyritystä sillä tavalla että pidät jokaises hehkutuksen jäkeen vielä virtaa päällä ennen kun käännät pois ja alat taas hehkuttamaan,koska siirtopumpun pitäisi pyöriä aina hehkutuksen aikana ja jos hukkaa polttoaine paineet johonkin seistessä niin tarvii muutaman hehkutuksen ennenkun ilmaantuu tarpeeksi.
                    Itse tein erääseen ex tds.n pakkosyötön sulakerasiaan hyppypiuhalla,jolloin siirtopumppu punppasi jatkuvasti virtojen ollessa päällä,jolloin sai hieman pidennetyllä kertahehkutuksella auton aina hienosti tulille,itse vikaahan se ei toki poista mutta toimii ensiapuna ennen varsinaisen vian/vuodon korjaamista.
                    Voin huomenna kaivella jostain ohjeet tuon hyppyjohdon laittamiseen,kun en muista ulkoa mitkä sulakkeet olivat.
                    Todennäköisimmin autosi vika löytyy jostain polttoainelaitteistosta,ilmavaivat kun ovat noiden bmw tds koneiden yleinen kirous.Searhilla löytyy tds vioista paljon juttua ja neuvoja.Mulla myös toimi molemmat tds:t aivan normaalisti kun sai ensin käymään,molemmissa kuitenkin oli noita ilmavaivoja,molemmissa itseasiassa vuoti juurikin 4.sylinterin suutin.
                    Last edited by MasaTDS; 19-03-2010, 21:38.
                    E24 635csi
                    M-B W140
                    Citroen c4 coupe
                    H-D sportster chopper

                    Kodin remontit kattavasti ammattitaidolla
                    Myös autohuollot,remontit,lohko/säteilylämmitinasennukset tampereella.
                    Yhteydet privalla tai allaolevien sivujen kautta
                    www.mpanet.fi

                    Comment

                    • ockelbo4500
                      Bimmer Fanatic
                      • Mar 2007
                      • 921
                      • Sotkamo--Oulu

                      #11
                      Voikohan huono kylmäkäynnistyvyys johtua akusta?
                      Siis pyörittää kyllä vielä ihan kohtuullisen hyvin jne. Pitempään ollu jo semmonen vika, että kun auto seisoo pari päivää pakkasessa ja vaikka ois roikassa niin lähtee ikään kuin tärähtämällä käyntiin ja meinaa heti sammua. Eilen sitten oli hieman vähemmän aikaa roikassa ja sammuili useamman kerran. Eli hörähtää ja sammuu.. Sitten startin avustuksella jäi käymään.

                      Pitää tarkistella ainakin seuraavaksi
                      - hehkut
                      - suuttimien ylivuotoletkut
                      - 4. pytyn suutin.

                      niin ja ilmoja ei näyttäisi suodattimelta tulevan.

                      Lähinnä kiinnostaisi, että onko akun hiipuva kunto aiheuttanut jollakin vastaavia oireita.

                      Toki tuossa pumppukin voi aiheuttaa jo ties mitä oireita, koska 423tkm mittarissa ja alkuperäinen pumppu luullakseni paikoillaan. Säätänyt olen silleen, että syötöt ja ajoitus pitäisi olla ihan OK.
                      BMW E84 X1 18dXdrive -14

                      Ex BMW E83 X3 2.0d - 04
                      Ex, Suzuki SX4 S-Cross -13
                      Ex, E46 320 d Touring -01
                      Ex , E34 TDS Touring -95 AVK special

                      Comment

                      • ockelbo4500
                        Bimmer Fanatic
                        • Mar 2007
                        • 921
                        • Sotkamo--Oulu

                        #12
                        Pientä testausta

                        Akkujännite 12,58V
                        Hehkut kun pisti päälle niin tippu 10,80-10,90 V
                        Parin hehkutuksen jälkeen akkujännite hiipui tasolle 12,40-12,50V

                        Tuntuu tuo hehkutuksen aikainen alle 11V melko vähältä, kun tuosta tilanteesta pitäis vielä lähteä starttia pyörittämään. Vai onko tuo normaali arvo?

                        Hehkuja yritin mitata infrapunalämpömittarin avulla, mutta ei onnistunut. Mittaamaan ei viittinyt ruveta kun ois pakkasessa pitäny purkaa johdot irti hehkuista yms. kivaa
                        BMW E84 X1 18dXdrive -14

                        Ex BMW E83 X3 2.0d - 04
                        Ex, Suzuki SX4 S-Cross -13
                        Ex, E46 320 d Touring -01
                        Ex , E34 TDS Touring -95 AVK special

                        Comment

                        • TheLoial
                          Bimmer Enthusiast
                          • Mar 2003
                          • 1109
                          • Helsinki

                          #13
                          Omasta löytyi vika! Vuotava imuventtiili kolmospytyssä. Työntää jo imusarjan ja kannen väliseen putkeen karstaa. Vika pahentui koko ajan eikä auto lähde enää ilman lämmitystä käyntiin. Tähän mennessä tehty jos tästä olisi vinkkiä muillekin:
                          - hehkut vaihdettu ja rele testattu
                          - ajoitus tarkistettu ja kokeiltu eri arvoja, ketju menee vaihtoon samalla
                          - moottoritilan polttoaineletkut vaihdettu, samoin suodatinjalan o-renkaat, jokainen tihkui vähän
                          . syöttöpumppuun vaihdettu tiivistesarja DIY, hyvin meni ja kansikin sattui kohdalleen ensimmäisellä kertaa, toimi kuin unelma
                          - polttoainepumpun paine mitattu käynnistyksen aikana ja se todettu toimivaksi
                          - starttiin vaihdettu helat, pyörintänopeus nousi normaaliksi
                          - suuttimien vuotoletkut vaihdettu, kovat, pientä kostumista havaittu
                          - imusarjan letkuja vaihdettu, ne muutama pieni paineletku mitä siellä on
                          - suutinkärjet uusin kun korjaan venttiilit

                          Nyt en muista muuta, vähän kaikkea on sepitetty harrastusmielessä... Mittarissa 370 000 km.

                          Oireet olivat seuraavat:
                          Kun auto seisoi yli neljä tuntia, se ei lähtenyt käyntiin. Moottoria kun lämmitti yli puoli tuntia, lähtee. Vika oireili jo viime talvena mutta ilmeni vasta 20 asteen pakkasissa. Tänä talvena alempana. Kulutus nousi 1,5 litraa viime talvisesta ja alavääntö heikompi, kone täristää hieman tyhjäkäynnillä, käynnistysyrityksessä tulee vain putkesta mustaa, ei syty kaikissa pytyissä, startti vaan pyörii ja mitään ei tapahdu. Jos odottelee yritysen välissä minuutin tai pari saattaa lähteä käyntiin viidennellä tms yrityksellä mutta nostaa kierrokset huonosti tyhjäkäýnnille ja alussa käy 15 sekkaa todella sekavasti. Tyhjäkäynti on samalla 50-100 rpm matalampi kuin teknisissä tiedoissa.

                          Pumppu kävi vuotamaan viime talven pakkasilla ja syksyllä vuoti jo niin paljon että touringin takakontti oli kosteana ja pohja takapenkille asti märkänä. Tiivisteet kun vaihtoi niin käynnistyvyys parani huomattavasti.

                          Comment

                          • ockelbo4500
                            Bimmer Fanatic
                            • Mar 2007
                            • 921
                            • Sotkamo--Oulu

                            #14
                            Tänään auto lähti kuin palmun alta oltuaan 2 h roikassa.

                            Sitten tuli itselle mieleen, että nythän mulla onkin tankki lähes täynnä, joten mahdollisesti vika onkin tuolla polttoaineen siirtopumpun suunnalla.
                            BMW E84 X1 18dXdrive -14

                            Ex BMW E83 X3 2.0d - 04
                            Ex, Suzuki SX4 S-Cross -13
                            Ex, E46 320 d Touring -01
                            Ex , E34 TDS Touring -95 AVK special

                            Comment

                            • TheLoial
                              Bimmer Enthusiast
                              • Mar 2003
                              • 1109
                              • Helsinki

                              #15
                              Teeppäs niin että ennen käynnistystä sellaisella kerralla jolloin tiedät varmuudella ettei lähde, otat polttoainepumpun releen irti ja hyppyjohdolla käytät pumppua. Pitäisi kuulua selvä ääni kun pumppu jauhaa polttoainetta konetilaan. Voit vielä nappasta irti tulevan putken ja sieltä pitäisi tulla tavaraa. Yksi vaihtoehto on että pumppu jaksaa pumpata tyhjää letkua pitkin ja ei toimikaan kun laitat sen takaisin mutta senkin näkee kun laitat painemittarin linjaan. Pistokkeesta vasen sivu ja alapinni katsottuna vasemman renkaan kohdalta, voin tarkistaa oikeat jos halua?

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎