Announcement

Collapse
No announcement yet.

E36 m50-pataan kevyempi (m20) vauhtipyörä, faktaa kaivataan.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • quisma
    BTCF Member
    • May 2005
    • 385
    • Toijala

    E36 m50-pataan kevyempi (m20) vauhtipyörä, faktaa kaivataan.

    Searchilla löytyi varsin ristiriitaista tietoa mm. m20-vauhtiksen sopivuudesta m50 perään, joten nyt kaivataan tarkkoja faktoja.

    Kytkin on vakio Sachsilainen. Eli millä muutoksilla saan vakiokytkimen kanssa m20 vauhtiksen toimimaan? Toiset väittää, että pelkästään m20 startin vaihtamalla tai sovittamalla m50 starttikehän siihen m20 vauhtikseen. Ja ilmeisesti pulttien lyhennys täytyy tehdä? Toiset taas on kirjotelleet, että tarvitsee kaikenlaisia muitakin pieniä modauksia. Mihin nyt on uskominen?
    e46 325ci cabrio m-sport2

    Ex: e46 320da touring -04
    e36 325i m50b28 - No turbo shit, just shit.
    e39 528ia -96
    e34 525i -92
    e30 320i touring -88
    e36 328i coupe -97
    e36 325i -91
  • jr66
    Bimmer Enthusiast
    • Apr 2006
    • 16445
    • Asikkala

    #2
    Kokeile, ja pultteja ei tarvi lyhentää, niitä saa eripituisina. Itsellä myös e36 m50b25 koneella haussa ja kun löytyy sopiva niin pitäisi samanl. modaus tehdä. Teet ensin kun auto luult. jo on ja tänne tietoa niin muutkin osaa

    E: Painelaakeriksi ei käy m50 kytkimen oma tai spaceria väliin ?

    Comment

    • Tonton
      Bimmer Enthusiast
      • Oct 2006
      • 9101
      • Raisio

      #3
      m50b25 kytkin ei käy
      laita s14/m20:stä myös asetelma ja jousitettu levy
      käytä vauhtiksessa olleita pultteja

      mittaat kampiakselin päästä molempien pakettien mitat ja sen mukaan siihen sopiva painelaakeri(+spaceri)
      sigpic
      M-B Vito -22
      Transit Custom -18
      Yamaha vx ho cruiser -22
      Kodin kylpytilojen saneeraus ja rakennustyöt V-S aluella
      [email protected]

      Comment

      • jmp2002
        BTCF Member
        • Oct 2003
        • 5727
        • Rovaniemi

        #4
        kun vaihdat, niin katso että se vauhtipyörä ei ota kiinni ö-pohjaan kun yleensä ottaa jolloin ö-pohjan turhille alumiini osille pitää näyttää rälläkkää, koneen ja laatikon välistä.

        Ja se speiseri pitää olla n.14mm, mutta mittaa se varmaksi..

        ja suoraan m20 startti myös paikalle, niin ei tartte sen kanssa värkätä mitään..
        E30 325i Touring -89
        E30 325i touring -88 m50tbo
        G20 330e M-Sport -20

        Comment

        • zJark
          BTCF Member
          • Sep 2005
          • 740
          • Ylöjärvi

          #5
          Pienennät m20 pyörän startin sovitteen halkaisijaa 2mm (m20 = 262.3mm m50 on 260.3mm)
          Sorvaat m20 pyörästä takapuolelta varmuudeksi vähän painoa pois niin varmistat tällä juurikin tuon jmp:n mainitseman riskin että ottais kiinni.
          Otat siitä m20:stä pultit ja sen alus rinkulan.
          Sitten hommaat vaan m20 kytkin paketin siihen jatkoksi.
          MTech II + Azev A //M20 “Baby Six“ Engine.- All Muscle, no Fat!
          +Volvo V70 hYrskYttimellä & Honda Hornet

          Comment

          • quisma
            BTCF Member
            • May 2005
            • 385
            • Toijala

            #6
            Alkaa taas hieman valottua tämäkin ongelma :think
            Seuraavaks vaan tuota uutta m50 kytkinpakettia myyntiin
            mieliala ja mielipiteet kyllä vaihteelee nyt kun murkkuikäsellä, että laittaako vaan vanha kaksoismassa paikoilleen ja auto äkkiä ajoon, vaiko hetken temuaminen vielä vauhtiksen kanssa.... :think Taitaa nuo kovat (orkkis) m50-vauhtiksetkin olla yhtä harvinaisia kun kivekset tädillä.
            e46 325ci cabrio m-sport2

            Ex: e46 320da touring -04
            e36 325i m50b28 - No turbo shit, just shit.
            e39 528ia -96
            e34 525i -92
            e30 320i touring -88
            e36 328i coupe -97
            e36 325i -91

            Comment

            • quisma
              BTCF Member
              • May 2005
              • 385
              • Toijala

              #7
              Noniin, nyt on m20 vauhtikseen sovitettu m50 starttikehä ja painoa on 6,6kg. Kehä on kiinni pyörässä melko voimakkaalla 0,4mm rymppäyksellä. Myös m20 Sachs asetelma löytyy. Mikäs painelaakeri sopisi parhaiten? Entä kannattaisko laittaa joku muu levy m20 levyn tilalle?

              e: Missä muut on tasapainottanut noita ja mitä on maksanut?
              Last edited by quisma; 25-04-2009, 18:14.
              e46 325ci cabrio m-sport2

              Ex: e46 320da touring -04
              e36 325i m50b28 - No turbo shit, just shit.
              e39 528ia -96
              e34 525i -92
              e30 320i touring -88
              e36 328i coupe -97
              e36 325i -91

              Comment

              • [fuse]
                Bimmer Fanatic
                • Nov 2011
                • 299
                • Kerava

                #8
                Nostellaans aihe haudasta.. Eli semmosta, että kummasta tuo nyt on fiksumpaa alkaa värkkäämään b20 koneesta vai b25? Jostain lueskelin, että b20:en lättyä ois ainakin käytetty?

                Comment

                • jr66
                  Bimmer Enthusiast
                  • Apr 2006
                  • 16445
                  • Asikkala

                  #9
                  Originally posted by [fuse] View Post
                  Nostellaans aihe haudasta.. Eli semmosta, että kummasta tuo nyt on fiksumpaa alkaa värkkäämään b20 koneesta vai b25? Jostain lueskelin, että b20:en lättyä ois ainakin käytetty?
                  B25 on aina 8,5 kg kun b20/b23 on 9/84 asti 6,3 kg ja siitä uudemmat sama 8,5 kg kun b25. Kaikissa 228 mm. kytkin.

                  Comment

                  • Magirus
                    Bimmer Fanatic
                    • Aug 2006
                    • 875
                    • Keski-Suomi und Sawo

                    #10
                    Sen verran vielä että jos käyttää M20(B20) astelmaa/painelaakereita niin onko bolt-on? Eli siis kone M50B25 non-vanos, kytkin luistaa oikein komiasti ja tallissa sopivasti M20B20 -85 purettu vauhtis,kytkin, astelma,painelaakeri ja startti ylimääräisenä niin käväs mielessä vaihtaa ne sijoilleen..

                    M47TU E61 520D FamilyWagon -06
                    M30 E24 635CsiA FatLip Yankee -87
                    M20 E30 320i/323i Rooflost -86
                    M30 E24 628 CsiT Batmobile -82


                    O: E24 osasia

                    Comment

                    • >bemari<
                      Bimmer Fanatic
                      • May 2011
                      • 239
                      • P-karjala

                      #11
                      Nostellaas, jossain vaiheessa olis kytkimen uusinta tiedossa niin samalla jos kepeempää kovaa vauhtipyörää aattelis. Eli käykö tämä m20 tai m30 kuin suoraan? Ja muutttuuko ajotuntuma miten (paremmaksi)?

                      Comment

                      • Playpig
                        Bimmer Fanatic
                        • Nov 2006
                        • 888
                        • Iisalmi

                        #12
                        Mulla omassa kevennetty m20 vp, paino noin 5,4kg. Kytkintuntuma todella hyvä, ehkä jopa liiankin kevyt. Asetelman pinta on levynpintaa 1mm alempana. E21 323i painelaakeri ja kytkinkäpälässä noin 5mm lisäkorotus. Vakio M20B25 asetelma ja levy. Laatikkona ZF S5D320Z. Kierrosherkkyyttä tuli reilusti lisää mutta liikkeellelähdöissä ei mitään ongelmaa.
                        Nyt: E39 530DA Touring -98

                        ex: E3/46 328i cabrio "läski", E36 325i coupe -93, E39 530iA Touring -01, E36 325i Cabrio -93, E34 525i Touring -92, E36 325i sedan -91, E34 540i/6 Individual -95, E34 525iA -93

                        Comment

                        • >bemari<
                          Bimmer Fanatic
                          • May 2011
                          • 239
                          • P-karjala

                          #13
                          Originally posted by Playpig View Post
                          Mulla omassa kevennetty m20 vp, paino noin 5,4kg. Kytkintuntuma todella hyvä, ehkä jopa liiankin kevyt. Asetelman pinta on levynpintaa 1mm alempana. E21 323i painelaakeri ja kytkinkäpälässä noin 5mm lisäkorotus. Vakio M20B25 asetelma ja levy. Laatikkona ZF S5D320Z. Kierrosherkkyyttä tuli reilusti lisää mutta liikkeellelähdöissä ei mitään ongelmaa.
                          Oolrait joutuko vp:tä sorvaamaan kuten jotkut sanovat että ottaa m50-m52 padassa kiinni johonkin? ja mites startti?

                          Comment

                          • Axum
                            Bimmer Enthusiast
                            • Jun 2004
                            • 4416
                            • Kuopio

                            #14
                            Originally posted by >bemari< View Post
                            Oolrait joutuko vp:tä sorvaamaan kuten jotkut sanovat että ottaa m50-m52 padassa kiinni johonkin? ja mites startti?
                            m20 startti ja laikkaat hieman pois öljypohjasta ja takimmaisista öljypohjan pulteista (tai kokeilet kuusiokolo pultteja)
                            - E30 325i M52B28TU Cabriolet
                            - E39 528ia
                            - KUOPION PUTKIMIEHET -team
                            - BTCF Kotileipojat = Kovat kokkaa -

                            Puretaan 520ia -97
                            https://www.btcf.fi/forum/showthread...72#post4199572

                            Comment

                            • Playpig
                              Bimmer Fanatic
                              • Nov 2006
                              • 888
                              • Iisalmi

                              #15
                              Kyllä melkein itse sorvaisin sieltä takapuolelta ennemmin kun veistelisin muita osia. Mulle tuli tuo vp valmiina kevyeksi sorvattuna. Tuo 1mm offset tehtiin vasta tänä keväänä. Niin ja tosiaan m20 startti laitettava myös jos käyttää m20 vp:n hammaskehää.
                              Nyt: E39 530DA Touring -98

                              ex: E3/46 328i cabrio "läski", E36 325i coupe -93, E39 530iA Touring -01, E36 325i Cabrio -93, E34 525i Touring -92, E36 325i sedan -91, E34 540i/6 Individual -95, E34 525iA -93

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎