Announcement

Collapse
No announcement yet.

E36 kytkinremontti

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • TuomasTee
    Bimmer Fanatic
    • Jul 2004
    • 529
    • Kotka

    E36 kytkinremontti

    Vakiona toimii moitteettomasti, mutta kun lisää syöttöjä, väännöt kasvaa sen verran, että alkaa reilussa parissa tonnissa luistamaan tosi pahasti. Jos vien auton johonkin liikkeeseen, paljon luulette kytkinremontin maksavan?

    Mittarissa 160, luuletteko että olisi oikeasti 100 tuhatta enemmän? Missä kilometrimäärissä yleensä TDS:n kytkin alkaa olla tuollainen?
    BMW F15 X5 M50d -14
  • Tozi
    BTCF Member
    • Jun 2003
    • 2056
    • Epsoo

    #2
    Re: E36 kytkinremontti

    Originally posted by TuomasTee
    Vakiona toimii moitteettomasti, mutta kun lisää syöttöjä, väännöt kasvaa sen verran, että alkaa reilussa parissa tonnissa luistamaan tosi pahasti. Jos vien auton johonkin liikkeeseen, paljon luulette kytkinremontin maksavan?

    Mittarissa 160, luuletteko että olisi oikeasti 100 tuhatta enemmän? Missä kilometrimäärissä yleensä TDS:n kytkin alkaa olla tuollainen?
    Sorry nyt, mutta tästäkin on jo melkein sama aihe täällä:


    Ja kyllä, kytkin voi mennä paskaksi jo 160tkm kohdalla, itsellä levisi 165tkm paikkeilla.
    Juu ja joku nyt huutelee varmasti että ei ole mahdollista,
    ja kilometrejä on varmasti enemmän jne jne.
    Mutta karu tosiasia on että toisilla kestää kauemmin toisilla ei, riippuu aika paljon ajotyylistä.


    edit: typo korjauksia...

    BMW varaosat, tuning & styling!

    E92 335i -06
    ex E46 330Ci -02
    ex E46 328i Coupe -99
    ex E36 325i Coupe -92

    Comment

    • TuomasTee
      Bimmer Fanatic
      • Jul 2004
      • 529
      • Kotka

      #3
      Kiitos!

      Ok, vai viittäsataa pyytää merkkiliikkeessä paketin vaihdosta.

      Mulla kun on levyt kulunu niin pitääkö vaihtaa koko paketti vai riittääkö levynvaihto?

      Millaisia tehoja kytkimen kuuluu kestää luistamatta?
      BMW F15 X5 M50d -14

      Comment

      • NiKo-79
        Bimmer Fanatic
        • Dec 2003
        • 220
        • Oulu

        #4
        Originally posted by TuomasTee
        Kiitos!

        Ok, vai viittäsataa pyytää merkkiliikkeessä paketin vaihdosta.

        Mulla kun on levyt kulunu niin pitääkö vaihtaa koko paketti vai riittääkö levynvaihto?

        Millaisia tehoja kytkimen kuuluu kestää luistamatta?
        Koko paketti vaihtoon ehdottomasti! :juo ..jos on ihan vakio, niin kai sen pitäs kestää kaikki tehot luistamatta? :roll:
        325xi e90
        Ex. 320d e46
        Ex. 325i e36

        Comment

        • TuomasTee
          Bimmer Fanatic
          • Jul 2004
          • 529
          • Kotka

          #5
          Siis kyllä tämä kestää vakiona täysin luistamatta nytkin.

          Kun lisää syöttöjä (170-200hv?!?) ja esim. polkasee moottoritiellä vitosella tai nelosella kaasun pohjaan tai kiihdyttelee parista tonnista vaikka kolmosella, kierrokset hyppää todella ylös. Olis kiva nauttia makeista väännöistä ohittelemalla vitosella muttei voi. Samoin käy myös silloin kun yrittää ottaa kisaa jonkun kanssa. Parissa tonnissa alkaa luistamaan oikein kunnolla. Sitten hävettää kun ei saa täysiä tehoja käyttöön, joutuu taistelemaan luistamista vastaan kun toinen vaan painaa kaasua.
          BMW F15 X5 M50d -14

          Comment

          • TuomasTee
            Bimmer Fanatic
            • Jul 2004
            • 529
            • Kotka

            #6
            Eli siis miten paljon virittämistä kytkimen pitäis kestää luistamatta?
            BMW F15 X5 M50d -14

            Comment

            • tihuovin
              Bimmer Enthusiast
              • Dec 2003
              • 1422
              • Oulu

              #7
              Jos siihen pystyy laittamaan toisen mallin kytkimen, joka kestää paremmin tehoja/vääntöä (esim. M3:n kytkimen), laita ihmeessä se. Alkuperäinen on mitoitettu alkuperäisen tehoille/väännölle, hieman lisää ja se alkaa luistamaan. Oli sitten uusi tahi käytetty.

              Toki ne on monesti "ylimitoitettu", sama kytkin käy siten esim. 2.8L - 3.5L tai 3.2L - 3.5L, mutta yleensä se "liikkumavara" ei kovin suuri ole.

              "Ulukomailla" löytyy pilvin pimein firmoja jotka tekee erilaisia "erikoiskytkimiä". Mutta otappa yhteys Petteri U:hun (BTCF:n jäsen) ja kysele häneltä vaihtoehtoja. Itse ostin omaan 745:een (3.5L turbo joka nyt manuaali) kytkyttimen joka ainakin tällä pienehkollä kokemuksella on toiminut mainiosti. Kestänyt yli 500Nm väännön vallan mainiosti. Jahka saa loput hilut sisään + takapään puslat kuntoon, voi kokeilla yli 600Nm vääntöjäkin.

              t: Timo

              Comment

              • TuomasTee
                Bimmer Fanatic
                • Jul 2004
                • 529
                • Kotka

                #8
                Mutta tietääkseni muilla on pelittänyt ihan hyvin samoilla virityksillä vakiokytkimellä. Mutta voi olla että innostun jossain vaiheessa virittelemään vielä vähän lisää... En sitten tiedä voiko tähän diisseliin laittaa esim. M3:n kytkintä, pitää kysellä. Hyvä idea tuokin!
                BMW F15 X5 M50d -14

                Comment

                • Masinol
                  Bimmer Fanatic
                  • Feb 2003
                  • 988
                  • "Turku"

                  #9
                  Re: E36 kytkinremontti

                  Originally posted by Tozi
                  Originally posted by TuomasTee
                  Vakiona toimii moitteettomasti, mutta kun lisää syöttöjä, väännöt kasvaa sen verran, että alkaa reilussa parissa tonnissa luistamaan tosi pahasti. Jos vien auton johonkin liikkeeseen, paljon luulette kytkinremontin maksavan?

                  Mittarissa 160, luuletteko että olisi oikeasti 100 tuhatta enemmän? Missä kilometrimäärissä yleensä TDS:n kytkin alkaa olla tuollainen?
                  Sorry nyt, mutta tästäkin on jo melkein sama aihe täällä:


                  Ja kyllä, kytkin voi mennä paskaksi jo 160tkm kohdalla, itsellä levisi 165tkm paikkeilla.
                  Juu ja joku nyt huutelee varmasti että ei ole mahdollista,
                  ja kilometrejä on varmasti enemmän jne jne.
                  Mutta karu tosiasia on että toisilla kestää kauemmin toisilla ei, riippuu aika paljon ajotyylistä.


                  edit: typo korjauksia...

                  Vähän ehkä huonoja esimerkkejä mutta kuitenkin.

                  -Isovanhempieni Citroen AX kytkin vaihdettu jo alle 40 tkm ensimmäisen kerran.. loppuun kulunut jo silloin.
                  -Isäni Mazda 323 kytkintä ei vaihdettu kertaakaan ja auto meni ruosteen takia paaliin 450 tkm kohdalla.. kytkin toimiva myös silloin.

                  Tämä nyt vaan esimerkkinä ajotyylin vaikutuksesta. :lol: :lol:
                  Saab 99 -75 - Mazda 323 -88 - BMW 728 -78 E23 - BMW 316 -88 E30 - Opel Kadett D -87 - BMW 325i -88 E30 - BMW 325i -91 E36 - BMW 540iA -93 E34 - BMW 328i -95 E36 touring - BMW 528iA -96 E39 touring - BMW 735iA -97 E38 - Volvo S60 -01 - BMW 330dA -05 touring

                  Comment

                  Working...
                  X
                  😀
                  🥰
                  🤢
                  😎
                  😡
                  👍
                  👎