Announcement

Collapse
No announcement yet.

e36 raidetanko vasen/sisä

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Ayem
    Newbiemmer
    • Feb 2007
    • 3
    • Oulu, Finland

    e36 raidetanko vasen/sisä

    eliikkäs pitäis vaihtaa kuskin puolen sisempi raidetanko.. onko HIRVIJÄN iso homma? eli mitä kaikkea pitänee irrottaa ja kuinka kauan menee keltanokalta aikaa moiseen hommaan? nii ja onko ehkä siitä johtuen luvassa jotain muutaki vaihdettavaa? jep, olen aloittelija..
  • marko.m
    Bimmer Fanatic
    • Apr 2007
    • 333
    • Keminmaa

    #2
    kun on raidetangon päistä kyse niin minä vaihtaisin kerralla kaikki neljä ja hammastangon suojakumen, koska kun vaihtaa uuden pään niin aurauskulmat on hyvä säätää aina uudestaan. Jos nyt vaihtaa vain yhden uuteen niin seuraavassa katsastuksessa on varmasti jo seuraava väleä.

    Niin ja aikaa aloittelijalta menee varmaan pari tuntia. Ei tarvi kuin rengas pois ja sitä kautta pääsee sohimaan. Helpoin homman on kun ostaa koko raidetangon päineen (2kpl) ja vaihtaa sen. ei tarvi niveliä irrottaa tangosta.


    Tuossa kuva e36:n hammastangosta. Joku e36 omistaja varmaan osaa paremmin sanoa miten nuo osat vaihdetaan.
    Last edited by marko.m; 24-04-2009, 06:43.
    316i e46 -04.
    Ex. 525i e34 -91

    Comment

    • Ha2
      Bimmer Enthusiast
      • Apr 2004
      • 1786
      • Oulu

      #3
      1. Nosta koko keula ilmaan (molemmat puolet, ettei jousitus väännä vastaan).
      2. Irrota vasen rengas.
      3. Irrota raidetangon ulkopää (pallonivel) navasta. Se pallonivelen tappi on kartio, joka lähtee helposti pyörimään mukana, kun pulttia aukaisee. Pallonivelen puoli siitä napakiinnityksestä on sellainen, että voit pitää siitä kiinni esim. lenkkiavaimella, kun väännät mutteria auki. Kun mutteri on irti, tappi voi silti istua tiukasti kiinni navassa kartiostaan. Jos näin, laita vääntöä alaspäin raidetangolle ja lyö pajavasaralla kerralla kunnolla siihen raidetangon päähän (ei siihen tappiin vaan siihen palloon sivusta!). Pitäs pamahtaa irti.
      4. Irrota hammastangon suojakumi. Se on kiinni kahdella klemmarilla. Varaa uudet klemmari mukaan tai käytä isoja nippusiteitä (olen itse käyttänyt joka autossa). Kun klemmarit on rikottu/poistettu, pujottele suojakumi raidetangon päälle.
      5. Näet raidetangon sisäpäässä lukitusprikan, joka on väännetty hieman vinoon. Se lukitsee raidetagon sisäpään kiinnityksen hammastankoon. Naputtele se prikka suoraksi.
      6. Ota iso jakari/putkipihdit tms. ja kierrä raidetangon sisäpää hammastangosta irti.
      7. Nyt sinulla on täydellinen raidetanko käsissäsi. Riippuen budjetistasi, laita kokonaan uusi tanko tilalle (n. 80 euroa) tai pura ulko- ja sisäpää erilleen (huomaa lukitus ulko- ja sisäpää välissä) ja vaihda pelkkä sisäpää (n. 40 euroa). Ennen vanhan purkamista mittaa vanha raidetanko millilleen jostain jäkevästä kohdasta (esim. ulkopään pallonvelen keskeltä johonkin kiinteään kohtaan tangon sisäpäässä).
      8. Ennen kaiken takaisin asentamista säädä raidetanko saman mittaiseksi kuin entinen. Näin auraukset on edes sillä seinällä ennen kuin ajat mahdollisimman pian pyöränkulmien säätöön.
      9. Muista kasatessa raidetangon osien lukitus toisiinsa keskeltä, suojakumin huolellinen asennus ja sisäpään lukitusprikan takaisin vinoon naputtelu.

      Kasaaminen on luonnollisesti päin vastainen toimintaketju kuin purkaminen.

      Joku varmaan hoksaa, jos mulla meni joku väärin tai jotain unohtu.

      Jos näyttää, että jää tekemättä, niin mulla vois olla ens viikolla aikaa joku päivä 8 - 15 välillä käydä jelppiin, jos sulla on joku paikka, jossa tehdä ja työkaluja.
      E61 525d LCI

      Comment

      Working...
      X
      😀
      🥰
      🤢
      😎
      😡
      👍
      👎