Announcement

Collapse
No announcement yet.

E36 Touring vaikeuksia renkaiden valinnassa

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Janzu
    Bimmer Fanatic
    • Apr 2005
    • 483
    • Vantaa

    E36 Touring vaikeuksia renkaiden valinnassa

    Elikkä tuli ostettua kierros Brockin B2 vanteita koossa 8½" x 17" ET 15 tuohon -97 316 Tourinkiin, no sanomattakin selvää että ET on väärä tuohon autoon, mutta kun tuollaista german-lookkia oon hakenut, niin joutuu vähän kärsimään ajo-ominaisuuksissa.

    Ongelmana sitten onkin sopivien renkaiden löytäminen, että kokoonpanon saisi toimimaan käyttökelpoisesti (lue: ei ota kaariin). Alustassa on KW jouset 40/40 madalluksella ja vakioiskarit. Kaaria ei ole mankeloitu. Malttamattomana laitoin jo alle 225/45 renkaat, jotka pyörivät edessä aivan hyvin, ei ota kaariin, mutta takaa ottaa kaariin jo pienissäkin töyssyissä puhumattakaan kadunkulmissa hitaissa vauhdeissa.

    Selviäisikö ongelmasta laittamalla joka nurkkaan 215/40 renkaat (aivan liian kapeat em. vanteille) vai taakse 245/35 ja eteen nuo 215/40 renkaat? Vaihtoehtona tietty on myös 235/40 joka nurkkaan, mutta renkaan halkaisija on vain 1,4 cm pienempi vs. 225/45 ja en usko sen auttavan tarpeeksi. Mitkä olisivat paras kombinaatio em. vanteille?

    Kaaretkin voisi ehkä mankeloida, mutta tuo reilu 10 vuotta vanha suomi-kori alkaa jo vähän kaarista kupruilla, niin kestääkö nuo mankeloimista?

    Alusta on mielestäni ihanteellisessa korkeudessa, enkä siihen aio puuttua, niin onko jäykkyyttä mielekästä lisätä? Ja millä tavoin?

    Joku varmaan ehdottaa vanteiden vaihtoa, mutta nuo vanteet sopivat auton ilmeeseen täydellisesti enkä niistä halua luopua.

    edit: eipä kai muu auta kun laittaa vanteet vaihtoon
    Last edited by Janzu; 30-04-2009, 08:10. Reason: vanteet vaihtoon
  • bemu2000
    Bimmer Enthusiast
    • Jul 2003
    • 17799
    • Jämsä

    #2
    Originally posted by Janzu View Post
    Elikkä tuli ostettua kierros Brockin B2 vanteita koossa 8½" x 17" ET 15 tuohon -97 316 Tourinkiin, no sanomattakin selvää että ET on väärä tuohon autoon, mutta kun tuollaista german-lookkia oon hakenut, niin joutuu vähän kärsimään ajo-ominaisuuksissa.

    Ongelmana sitten onkin sopivien renkaiden löytäminen, että kokoonpanon saisi toimimaan käyttökelpoisesti (lue: ei ota kaariin). Alustassa on KW jouset 40/40 madalluksella ja vakioiskarit. Kaaria ei ole mankeloitu. Malttamattomana laitoin jo alle 225/45 renkaat, jotka pyörivät edessä aivan hyvin, ei ota kaariin, mutta takaa ottaa kaariin jo pienissäkin töyssyissä puhumattakaan kadunkulmissa hitaissa vauhdeissa.

    Selviäisikö ongelmasta laittamalla joka nurkkaan 215/40 renkaat (aivan liian kapeat em. vanteille) vai taakse 245/35 ja eteen nuo 215/40 renkaat? Vaihtoehtona tietty on myös 235/40 joka nurkkaan, mutta renkaan halkaisija on vain 1,4 cm pienempi vs. 225/45 ja en usko sen auttavan tarpeeksi. Mitkä olisivat paras kombinaatio em. vanteille?

    Kaaretkin voisi ehkä mankeloida, mutta tuo reilu 10 vuotta vanha suomi-kori alkaa jo vähän kaarista kupruilla, niin kestääkö nuo mankeloimista?

    Alusta on mielestäni ihanteellisessa korkeudessa, enkä siihen aio puuttua, niin onko jäykkyyttä mielekästä lisätä? Ja millä tavoin?

    Joku varmaan ehdottaa vanteiden vaihtoa, mutta nuo vanteet sopivat auton ilmeeseen täydellisesti enkä niistä halua luopua.

    Kuvia kokoonpanosta:
    http://www.kuvaboxi.fi/julkinen/2c3z...ton-kuvia.html

    ei tossa auta muu kun mankeloida takaa kaaret ihan tappiin asti... 215/40 kumit ei näytä hyvältä noin vähän madalletussa ja ottaa silti kiinni ilman kaarien levitystä.
    TA-Technix alustasarjat ja Japan Racing vanteet uudesta nettikaupasta!
    Vanteet edullisesti
    Nostureita ja rengaskoneita

    Comment

    • Janzu
      Bimmer Fanatic
      • Apr 2005
      • 483
      • Vantaa

      #3
      Originally posted by bemu2000 View Post
      ei tossa auta muu kun mankeloida takaa kaaret ihan tappiin asti... 215/40 kumit ei näytä hyvältä noin vähän madalletussa ja ottaa silti kiinni ilman kaarien levitystä.
      Jos kaaret mankeloisi takaa, niin mitkä renkaat olisi paras valinta? Mahtuisiko sitten 235/40?

      Originally posted by bemu2000 View Post
      ihan tappiin asti...
      Tarkottaisiko tuo sitten, että menisi maalaustöiksi? Ei kaaret ihan mädät ole, mutta maalipinnassa on vähän kuprua jo.

      Pitäis varmaan vaihtaa jousien ja iskareiden tilalle rautaputket

      Vanteiden edellisen omistajan mukaan nämä oli ollut E36:ssa, mut just jollain tosi kapeilla ja matalilla renkailla.

      edit: voisihan tuota tietysti lisää madaltaa..ko?
      Last edited by Janzu; 29-04-2009, 09:35.

      Comment

      • Janzu
        Bimmer Fanatic
        • Apr 2005
        • 483
        • Vantaa

        #4
        Olisi mahdollista myös sorvata ET:tä isommaksi, mut onko järkeä ja mikä sen ET:n pitäisi olla, että 8½ tuumaiset mahtuisi pyörimään vakiokaarissa?:think

        Comment

        Working...
        X
        😀
        🥰
        🤢
        😎
        😡
        👍
        👎