Announcement

Collapse
No announcement yet.

E36 etutukivarsien takapuslien vaihto

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Jürgen_
    Bimmer Enthusiast
    • May 2008
    • 2707
    • Mylsä

    E36 etutukivarsien takapuslien vaihto

    Välillä tätäkin kysytään joten tein siitä kuvallisen työohjeen.
    Valitan huonolaatuisia kuvia mutta saa niistä selvän, kai.

    Tässä tapauksessa laitoin Powerflexit vanhojen väsyneiden kumipuslien tilalle.


    1.

    Pultit auki, joskus saattavat olla tiukassa.


    2.

    Silmukka reilusti irti kumista sopivalla vääntöraudalla, tässä tapauksessa rengasraudalla.


    3.

    Ulosvetimellä lähtee vanhan puslan sisähela kätevästi irti.


    4.

    Rautasahalla vanhan puslan ulkorengas poikki, älä sahaa kiinnityssilmukkaa.


    5.

    Katkaisutaltalla sitten napautetaan se puslan ulkorengas pois silmukasta.


    6.

    Uusi pusla puristetaan ruuvipenkissä paikoilleen, huomaa saunansavupelti vaihtoehtoiskäytössä. Powerflexiä ei voidella tässä kohdassa.
    Ennen asennusta tarkista kummalle puolelle se pusla painetaan.


    7.

    Lopuksi naputellaan vasaralla pusla pohjaan asti. Ennen vasarointia varmista vielä kerran että pusla on oikealla puolella silmukkaa.


    8.

    Pusla paikallaan.


    9.

    Powerflexin sisäholkki menee työntämällä paikoilleen. Ei rasvaa tähän väliin.
    Puslan mukana tullut rasva levitetään sisäholkin päälle.


    11.

    Kiinnitysrengas puslineen painetaan paikoilleen.


    12.

    Meisseliä apuna käyttäen kammetaan kiinnitysrengas ohjainholkkien päälle.
    Silmukka pysyy paikoillaan jo sitten pitämättäkin.


    14.

    Tippa ruuvilukitetta ja pultit kiinni.




    Koko touhuun hupeni aikaa noin tunti joten illassa selviää hyvin, muutenkin helppo homma kun ei edes kädet paljoa likaantuneet kuten kuvistä näkyy.

    Nyt on etupään nuljumiset historiaa ja on taas kiva ajella.
    Last edited by Jürgen_; 11-06-2009, 18:47.
    Ei riemulla rajaa kun Bemulla ajaa...
  • hemmett
    Bimmer Rookie
    • Jan 2008
    • 81
    • Ylivieska

    #2
    eikö tää kannattas siirtää tuonne FAQ-osioon?

    ///M51

    Comment

    • Jürgen_
      Bimmer Enthusiast
      • May 2008
      • 2707
      • Mylsä

      #3
      Originally posted by hemmett View Post
      eikö tää kannattas siirtää tuonne FAQ-osioon?
      Modet saa siirtää jos asiakseen katsovat
      Ei riemulla rajaa kun Bemulla ajaa...

      Comment

      • petrolhead
        Moderator
        • Feb 2004
        • 13793
        • Hyvinkää

        #4
        Mulla on sellanen muistikuva (3 vuotta e36:n myymisestä) että silmukan ruuvinkannat oli jotain välikokoja eli 16 tai 18 mm . Tuli vaan mieleen jos laittaa FAQiin niin on kaikki jutut ohjeessa. Noistahan saa kätevästi kantit pyöreäksi jos koittaa 17 ja 19 millisillä , välikokoja ei Simo sunnuntaibemaristin lenkkisatsista tietenkään löydy eikä tule mitanneeksi ruostepaskaisia kantoja.

        Ruuvilukitetta en ole tarvinnut , voihan se kierteitä suojata ruostumiselta..
        2015 VW Crafter
        1984 BMW 316
        2009 Kawasaki Ninja 250RRR
        petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
        "Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".

        Comment

        • Pikku bimmeristi
          Bimmer Rookie
          • Apr 2008
          • 176
          • Suur-Jämsä

          #5
          Hyvä setti!

          Vähän nyt OT mutta olikos täällä jossain Foorumilla kuvallista ohjetta takakelkan puslien vaihtoon...siis E36:een

          En meinaa löytäny searchilla ainakaan mittää
          Currently no BMW VIKAKOODIN LUKUA / NOLLAUSTA..

          Comment

          • jami
            Bimmer Fanatic
            • May 2007
            • 749
            • Suljetulla alueella

            #6
            Originally posted by Pikku bimmeristi View Post
            Hyvä setti!

            Vähän nyt OT mutta olikos täällä jossain Foorumilla kuvallista ohjetta takakelkan puslien vaihtoon...siis E36:een

            En meinaa löytäny searchilla ainakaan mittää
            http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=64522

            Comment

            • MasaTDS
              Bimmer Enthusiast
              • Feb 2006
              • 1606
              • Tampere

              #7
              Originally posted by Pikku bimmeristi View Post
              Hyvä setti!

              Vähän nyt OT mutta olikos täällä jossain Foorumilla kuvallista ohjetta takakelkan puslien vaihtoon...siis E36:een

              En meinaa löytäny searchilla ainakaan mittää
              tuossa http://juubi.hlan.net/index.php?page=car/325i/cruise

              tuolta kun etit niin löytyy erittäin hyvät ohjeet
              E24 635csi
              M-B W140
              Citroen c4 coupe
              H-D sportster chopper

              Kodin remontit kattavasti ammattitaidolla
              Myös autohuollot,remontit,lohko/säteilylämmitinasennukset tampereella.
              Yhteydet privalla tai allaolevien sivujen kautta
              www.mpanet.fi

              Comment

              • Jürgen_
                Bimmer Enthusiast
                • May 2008
                • 2707
                • Mylsä

                #8
                Originally posted by petrolhead View Post
                Mulla on sellanen muistikuva (3 vuotta e36:n myymisestä) että silmukan ruuvinkannat oli jotain välikokoja eli 16 tai 18 mm . Tuli vaan mieleen jos laittaa FAQiin niin on kaikki jutut ohjeessa. Noistahan saa kätevästi kantit pyöreäksi jos koittaa 17 ja 19 millisillä , välikokoja ei Simo sunnuntaibemaristin lenkkisatsista tietenkään löydy eikä tule mitanneeksi ruostepaskaisia kantoja.

                Ruuvilukitetta en ole tarvinnut , voihan se kierteitä suojata ruostumiselta..
                Ihan ne mulla 17mm oli, tai ainakin sillä avasin ja suljin. 16mm oli sen pohja"panssarin" takakulmissa.
                Ruuvilukitetta käytän mielellään siksi että ne ruuvit varmasti pysyy kiinni. Ei ainakaan itsestään aukeile eikä siksi matkanteko lopu. Alustan osissa se voi olla turvallisuuttakin lisäävä tekijä kun ei tukivarret irtoile :think
                Ei riemulla rajaa kun Bemulla ajaa...

                Comment

                • Jussi90
                  Bimmer Rookie
                  • Aug 2009
                  • 48
                  • Joensuu

                  #9
                  niii

                  Onko näitten taka/etupään puslien jne kuntoa vaikea todeta autoa ostettaessa? olen ostamassa 325i bemmeriä vm 91 ja korilla ajettu 278tkm (koneella 170tkm ja tehty täydellinen kansiremontti kertaalleen kannen haljettua) ei ole madallettu paljoa, edestä tiputettu 2cm ja takaa 1cm. Menee vähän offtopic, mutta kiva ois tietää et millon tommosen isomman remontin joutuu takakelkkaan tekee
                  When it comes to carbon footprint, bigger is better.

                  E39 530D M-sport manu 405/780 #mörkö#

                  ex: Taxi E30 M50B25 turbo: 393/480...

                  Comment

                  Working...
                  X
                  😀
                  🥰
                  🤢
                  😎
                  😡
                  👍
                  👎