Announcement

Collapse
No announcement yet.

E36 keitti jäähynesteet.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Mikhou
    BTCF Member
    • May 2009
    • 327
    • Lahti

    E36 keitti jäähynesteet.

    318, E36 vm -96, keitti eilen jäähynesteet just kun parkkiin laittamassa (kun valo sytti ja viisari oli korkealla) Ja ruutuun peruuttaessa pamahti ja nesteet pihalla..

    Moottorin takaa oli joku letku irti, ja täten uudet nesteet valu suoraan maahan. Letku saatiin kotikonstein kiinni ja nestettä lisää, eikä enää vuotanut.

    Säiliön nestepinnan kylmänä siinä KALT/COLD kohdass ? (saksasta tuotu auto, ei ohjekirjasta ymmärrä). En oo ajamaan päässyt vielä, että nouseeko lämmöt samallailla vai ei.

    Onko jtn mahdollista, että muutakin mennyt rikki ?
    Tartteeko tuota ilmata, vai lisätä vain nesteet ja puristella letkut ?
    E53 X3 3.0sd -07

    ex:
    E87 120d -06
    E46 m3 -01
    E39 535i -98
    E36 318 cabriolet -96
  • ka00z
    Bimmer Enthusiast
    • Jan 2006
    • 1805
    • Varsinais-Suomi

    #2
    Itsellä on käynyt ihan samoin, tuo ilmeisesti neloskone?

    Koeta ilmata se ja laittaa jäähdytinnestettä tarpeeksi (sitä menee paljon, jos järjestelmä ollut tyhjänä).

    Minulla ei oireillut pahasti, vaikka tiiviste oli mennyt. Öljyt ja jäähdytinnesteet eivät olleet sekoittuneet, mutta paine oli rikkonut syylärin!

    Tarkista ennen suurempia remontteja mm. vesipumpun toiminta, ja tee mahdolliset remontit vasta sen jälkeen. Itsellä meni kansi koeponnistukseen, ei ollut haljennut.

    Venttiilin istukat hiottiin ja pari ohjuria uusittiin, sekä uusi tiivistesarja koneeseen.
    Osat n. 200€ ja työ toiset, mutta onpahan "kunnossa".
    W124 voll, markalla pidemmälle

    Comment

    • Mikhou
      BTCF Member
      • May 2009
      • 327
      • Lahti

      #3
      Originally posted by ka00z View Post
      Itsellä on käynyt ihan samoin, tuo ilmeisesti neloskone?

      Koeta ilmata se ja laittaa jäähdytinnestettä tarpeeksi (sitä menee paljon, jos järjestelmä ollut tyhjänä).

      Minulla ei oireillut pahasti, vaikka tiiviste oli mennyt. Öljyt ja jäähdytinnesteet eivät olleet sekoittuneet, mutta paine oli rikkonut syylärin!

      Tarkista ennen suurempia remontteja mm. vesipumpun toiminta, ja tee mahdolliset remontit vasta sen jälkeen. Itsellä meni kansi koeponnistukseen, ei ollut haljennut.

      Venttiilin istukat hiottiin ja pari ohjuria uusittiin, sekä uusi tiivistesarja koneeseen.
      Osat n. 200€ ja työ toiset, mutta onpahan "kunnossa".

      Juu neloskone on, mites tämä ilmaus ? Siitä syylärin korkin vierestä ruuvista ? jotain enluft.... siinä luki ainakin... Ja vesipumpun toiminnan tarkastan miten ?
      Vai suosialla tilata hinuri ja viedä autokorjaamolle ?
      E53 X3 3.0sd -07

      ex:
      E87 120d -06
      E46 m3 -01
      E39 535i -98
      E36 318 cabriolet -96

      Comment

      • ka00z
        Bimmer Enthusiast
        • Jan 2006
        • 1805
        • Varsinais-Suomi

        #4
        Ilmausruuvi sijaitsee juurikin tuossa mainitsemassasi paikassa.

        Jos se nyt käy ja kukkuu niin eipä siihen hinuria tarvitse, aja se itse korjaamolle. Tarkista onko öljyt "majoneesia" tai muuten todella vaaleat / harmaat.

        Ensisijaisesti suosittelen kuitenkin tarkistusta kansipahvin kunnosta / kannen kunnosta.

        Itsellä pyöri mielessä täydellisen uuden koneen hankinta tuon oman tilalle, mutta kun kansi ei ollut mennyt särki, löin sen remontoitavaksi.

        Helpolla pääset, mikäli purat itse kannen irti ja viet koeponnistettavaksi. Ohjureiden / venttiilien uusinta ei maksa maltaita, sillä kyseessä on 8-venttiilinen hirmu. Tiivistesarja on kallein osa, mikä itselläni tuohon tuli. Kannattaa siis rempata kunnolla, jos hommaan ryhtyy.
        W124 voll, markalla pidemmälle

        Comment

        • Mikhou
          BTCF Member
          • May 2009
          • 327
          • Lahti

          #5
          Jees, kiitos vinkeistä.
          Mites, onko mahdollista, että vaan tuo letku joka irtosi oli vikana ?
          että ei tarttis tiivisteitä ja kantta avata ?
          E53 X3 3.0sd -07

          ex:
          E87 120d -06
          E46 m3 -01
          E39 535i -98
          E36 318 cabriolet -96

          Comment

          • ka00z
            Bimmer Enthusiast
            • Jan 2006
            • 1805
            • Varsinais-Suomi

            #6
            Voi olla että vika korjaantui tuolla letkun vaihdolla. Epäilen kuitenkin jotain tapahtuneen, koska kone keitti. Itsellä tuo jatkui ns. piilevänä eli rupes viemään nestettä oikein kunnolla pikkuhiljaa.

            Kokeile nyt ajella ja kuulostele moottoria ja siitä sit loput johtopäätökset. Kuulostaa vaan niin surullisen tutulta tarinalta, kuin omakin
            W124 voll, markalla pidemmälle

            Comment

            • Mikhou
              BTCF Member
              • May 2009
              • 327
              • Lahti

              #7
              Ei varsinaisesti letkun vaihdolla, vaan laittamalla kiinni ja kiristettyä. Pitää kuulostella tuota ja raportoida. :S
              E53 X3 3.0sd -07

              ex:
              E87 120d -06
              E46 m3 -01
              E39 535i -98
              E36 318 cabriolet -96

              Comment

              • Mikhou
                BTCF Member
                • May 2009
                • 327
                • Lahti

                #8
                Tänään tuli jäähynesteitä lisäiltyä, lämmitin kuumalla ja kyllähän se kuin saunassa ois ollu. Ja ihan ilman mitään pepsipullo-patentteja tai muita konsteja.

                Nestettä lisää ja letkuja puristellen ja ajoa ja samaa uusiks... Ei sinne kai ilmaa jäänyt...

                Kannattaako tätä nyt viedä mihinkään korjaamolla, jotta voivat sano ei vikaa ?

                Vai voiko olla jossain jtn piilevää ?
                E53 X3 3.0sd -07

                ex:
                E87 120d -06
                E46 m3 -01
                E39 535i -98
                E36 318 cabriolet -96

                Comment

                • ka00z
                  Bimmer Enthusiast
                  • Jan 2006
                  • 1805
                  • Varsinais-Suomi

                  #9
                  Epäilen kyllä edelleen sitä kansipahvin tiiviyttä, jos jonkun haluat tarkistaa niin tarkistaisin sinuna sen. Ja kuten aiemmin mainittu, korjaa/korjauta samalla istukat, kuluneet venat ja ohjurit. Siis jos kone auotaan.
                  Omalla kohdalla tuo ei montaa päivää vienyt, ainoa ongelma oli korjaamolla(ei merkkiliike) säätää jakoa kohdalleen. Mahtaako vaatia jonkun erikoistyökalun? Ilmeisesti.

                  Paljonko motilla on ajettu? Haittaisiko missään tapauksessa pieni peruskorjaus moottorin puolelle?
                  W124 voll, markalla pidemmälle

                  Comment

                  • Miko
                    Bimmer Fanatic
                    • Sep 2006
                    • 403
                    • Aura

                    #10
                    Itellä kävi ihan samanlailla. Uus letku vaihdettiin sinne koneen taakse ja hyvin toimii edelleen.
                    Nykyään: E60 545 sedan -04.
                    Ex: F25 x3-11, E61 530d -08 touring, E91 325d -08 Touring, E46 330D -02 Touring, E39 530D -98 sedan, E34 520 -91 sedan, E36 325 Cäbi -93, E30 316 4D -91, E36 318is Coupé -96, E30 320i 2D -88 & Ford Sierra -90.

                    Comment

                    • Mikhou
                      BTCF Member
                      • May 2009
                      • 327
                      • Lahti

                      #11
                      Originally posted by Miko View Post
                      Itellä kävi ihan samanlailla. Uus letku vaihdettiin sinne koneen taakse ja hyvin toimii edelleen.
                      Pelkästään uusi letku ? Korjamolla vaihdettiin ? ei muuta ?

                      Moottorilla ajettu n. 240tkm, ja kuitteja löytyy vanhan omistajan puolelta iso nippu...
                      E53 X3 3.0sd -07

                      ex:
                      E87 120d -06
                      E46 m3 -01
                      E39 535i -98
                      E36 318 cabriolet -96

                      Comment

                      • ka00z
                        Bimmer Enthusiast
                        • Jan 2006
                        • 1805
                        • Varsinais-Suomi

                        #12
                        Originally posted by Mikhou View Post
                        Pelkästään uusi letku ? Korjamolla vaihdettiin ? ei muuta ?

                        Moottorilla ajettu n. 240tkm, ja kuitteja löytyy vanhan omistajan puolelta iso nippu...
                        Ilmeisesti ei ole rempattu siis aiemmin?

                        Jos et halua viedä korjaamolle, ajele kunnes katsastus tulee ja kuuntele sitä ja tietenkin seuraa nestepintoja.

                        Hyvä vinkki tuohon jäähdytinnesteen seuraamiseen on kylmempinä aikoina lämmön puhaltaminen sisälle. Eli jos lämmintä ilmaa ei tule enää, nestettä on kulunut. Tämä johtuu siitä että ensiksi nesteet loppuvat kennosta.

                        Jos olet sen letkun jo laittanut, miksi sitä viedä korjaamolle ?
                        W124 voll, markalla pidemmälle

                        Comment

                        • Miko
                          Bimmer Fanatic
                          • Sep 2006
                          • 403
                          • Aura

                          #13
                          Originally posted by Mikhou View Post
                          Pelkästään uusi letku ? Korjamolla vaihdettiin ? ei muuta ?

                          Moottorilla ajettu n. 240tkm, ja kuitteja löytyy vanhan omistajan puolelta iso nippu...
                          Juu uus letku ja uudet nesteet. Korjaamolla vaihettiin, en ole varma ilmasko ne konetta sen jälkeen. uus letku makso muistakseni 10€
                          Nykyään: E60 545 sedan -04.
                          Ex: F25 x3-11, E61 530d -08 touring, E91 325d -08 Touring, E46 330D -02 Touring, E39 530D -98 sedan, E34 520 -91 sedan, E36 325 Cäbi -93, E30 316 4D -91, E36 318is Coupé -96, E30 320i 2D -88 & Ford Sierra -90.

                          Comment

                          • Mikhou
                            BTCF Member
                            • May 2009
                            • 327
                            • Lahti

                            #14
                            Jep, no näillä näkymin saatiin kotikonstein se letku kiristettyä oikeelle paikalle.
                            Kyllä tuossa cabrioletissa tuota lämpöä tulee pidettyä lähes aina vähäsen puhaltamassa, kun katto alhaalla ajelee.

                            Toivotaan vielä, että ei tartte rempata..

                            En yhtään tiedä, onko rempattu vai ei. Kuitteja on vinopino...
                            E53 X3 3.0sd -07

                            ex:
                            E87 120d -06
                            E46 m3 -01
                            E39 535i -98
                            E36 318 cabriolet -96

                            Comment

                            • Mikhou
                              BTCF Member
                              • May 2009
                              • 327
                              • Lahti

                              #15
                              Eilenhän tuo jo vuoti jostain nesteet uusiks ja vesipullon kanssa piti kikkailla koti pihaan pääsy.. Korjaus varattu 9.7... kun ei aikaisemmin täältä saa...
                              Ainakin se moottorin takana oleva jäähytysletku niin sieltä vuoti.. (en tiiä irtosko oma liitos vai vuotaako letku/ kiinnityskohdat muuten)

                              Saa nähdä mitä kaikkee menee uusiks.
                              E53 X3 3.0sd -07

                              ex:
                              E87 120d -06
                              E46 m3 -01
                              E39 535i -98
                              E36 318 cabriolet -96

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎