Announcement

Collapse
No announcement yet.

E36 Raitisilmasuodattimen vaihto (with AC)

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • MikkoK
    Bimmer Fanatic
    • Sep 2007
    • 748
    • Oulu

    E36 Raitisilmasuodattimen vaihto (with AC)

    Tästä asiasta näkyi jo topikkia olevan, mutta ajattelin laittaa muutaman kuvan näytille kun itellä ainakin meni eniten aikaa tuossa operaatiossa paikantaessa filtteriä ja mietiskellessä kuinka sen mahtuu vaihtamaan. Modet poistaa jos katsoo tämän turhaksi.

    Eli vaihdoin omaan automaattisella ilmastointilaitteella varustettuun -97 e36 toukkaan raitisilmansuodattimen ja purin hanskalokeron edestä ensitöikseni. Myöhemmin totesin, että ilman sen purkamista en todennäköisesti olisi löytänyt koko suodatinta, saati mahtunut vaihtamaan sitä.

    1. Hanskalokeron alapuolen suoja: Omassa oli vain yhdellä ruuvilla kiinni, ympyröity kuvaan punaisella.




    2. Hanskalokeron valon yläpuolella 1 pultti.




    3. Hanskalokeron etupuolella yhteensä 6 ruuvia (alimmainen oikealla ei näköjään mahtunut kuvaan, mutta sijaitsee vastaavassa paikassa kuin alin vasemmalla puolella).




    4. Oikean puolimmainen punainen ympyrä = raitisilmasuodattimen kotelon avaus. Vasemmanpuoleisessa ilmaputken kiinnike.



    5. Ilmaputken kiinnike lähtee ehyenä irti esim. varovasti tasapäisellä meisselillä kampeamalla.




    6. Sähöt tuossa raitisilmansuodatinkotelon vieressä kannattaa irrottaa, kiinni 3 pultilla, nopeuttaa ja helpottaa hommaa kovasti.




    7. Nyt vanha suodatin mahtuu tulemaan helposti ulos kotelosta.




    8. Suodatinkotelo on niin ahtaassa välissä, että ainakaan oma pää ei väliin mahtunut tilanteen tarkastamiseksi. Kamera on näppärä apuväline. Kotelo kannattaa imuroida tyhjäksi roskista. Kapea suulake on näppärä apuväline tässä.




    9. Suodattimessa on kahdessa kohtaa merkattu paikat, mistä muovikehyksen voi napsauttaa poikki ja suodatinta voi hieman taittaa asentaessa. Tässä tapauksessa riitti kun toisesta laidasta reuna pätkäistiin.




    10. Uusi suodatin paikalleen ja kansi kiinni.




    11. Kasaaminen luonnollisesti päinvastaisessa järjestyksessä ja ei muuta kuin nauttimaan raikkaasta ja viileästä ilmasta.

    Kameran kans heiluessa ja muutenkin autoa hieman imuroidessa hommaan tuhraantui noin tunti. Nyt kun homma on muistissa niin puoli tuntia on varmaan maksimi aika ko. työlle.

    Toivotaan että tämä helpottaa edes hieman jonkun kanssabemaristin elämää!
  • e36
    Bimmer Fanatic
    • May 2003
    • 241
    • TKU

    #2
    Hyvät kuvat ja selostus muutenkin.
    Tuli tuossa semmonen mieleen että jos käyttää sellaista ilmastointikanavien puhdistusainetta, olisko se nyt fortea vai mitä, niin kannattaako vaihtaa toi suodatin ennen vai jälkeen em. toimenpiteen. Vai oiskohan parasta tehdä se käsittely kun ei oo suodatinta ollenkaan paikalla?

    Comment

    • MikkoK
      Bimmer Fanatic
      • Sep 2007
      • 748
      • Oulu

      #3
      Originally posted by e36 View Post
      Hyvät kuvat ja selostus muutenkin.
      Tuli tuossa semmonen mieleen että jos käyttää sellaista ilmastointikanavien puhdistusainetta, olisko se nyt fortea vai mitä, niin kannattaako vaihtaa toi suodatin ennen vai jälkeen em. toimenpiteen. Vai oiskohan parasta tehdä se käsittely kun ei oo suodatinta ollenkaan paikalla?
      Siinähän se ois ainaki kenno näkösällä kun suodatin on irti. Mitenhän lie..kestäskö/kannattasko esim paineilmalla kevyesti puhallella tuonne...:think

      Comment

      • -komprex-
        Bimmer Rookie
        • Jul 2006
        • 99
        • Asikkala / Lahti

        #4
        Kiitosta paljon!! Itsekin pohtinut tuota raitisilmasuodattimen vaihtoa tässä, ja samalla omia taitojani, mutta näiden kuvien avulla vaihto luulisi onnistuvan leikiten
        I. BMW E30 320i
        II. Lada 2107 1700i
        III.BMW E36 325i
        IV. BMW E34 524TD
        -Deus Ex Machina-

        Comment

        • GARFFi
          Bimmer Enthusiast
          • Mar 2006
          • 5544
          • Kankaanpää

          #5
          Jep, hyvät kuvat ja selostus. Tää ois pitäny olla esillä ennenkun itte rupesin vaihtamaan, suodattimen etsinnässä meni eniten aikaa..

          Mun mielestä noiden sähköjen nyppäyksessä ei tarvi ottaa ku se 'vasemman' puolisin piiri/sokeripala tai miten sitä haluaa kutsua niin irti. Sitä ei tartte irrottaa ruuveilla ku se on klipseillä.
          MB E220 CDI -10
          Ex.VW T5.1 -11
          Ex. Ford Transit Custom -14
          Ex. VW Passat 2.0FSI -06
          Ex. VW Golf+ -06
          Ex. Toyota Corolla -02 Wagon
          Ex. Honda CBR900RR -96
          Ex. E36 325i Coupé -94
          Ex. LADA 2105 1200S -89
          Ex. LADA 2107 1300S -87
          Ex. E36 320i -91

          Comment

          • JJT
            Bimmer Enthusiast
            • May 2005
            • 6694
            • .......

            #6
            Originally posted by e36 View Post
            Hyvät kuvat ja selostus muutenkin.
            Tuli tuossa semmonen mieleen että jos käyttää sellaista ilmastointikanavien puhdistusainetta, olisko se nyt fortea vai mitä, niin kannattaako vaihtaa toi suodatin ennen vai jälkeen em. toimenpiteen. Vai oiskohan parasta tehdä se käsittely kun ei oo suodatinta ollenkaan paikalla?
            Käsittelyn ajaksi pitää suodatin ottaa pois. Muuten suuri osa puhdistusainetta jää suodattimeen. Ja sen jälkeen kasataan mielellään uudella suodattimella, paitsi jos vasta vaihdettu tms.

            Myyn:
            M10/20/52 E30-E36 osia

            Comment

            • MikkoK
              Bimmer Fanatic
              • Sep 2007
              • 748
              • Oulu

              #7
              Originally posted by GARFFi View Post
              Jep, hyvät kuvat ja selostus. Tää ois pitäny olla esillä ennenkun itte rupesin vaihtamaan, suodattimen etsinnässä meni eniten aikaa..

              Mun mielestä noiden sähköjen nyppäyksessä ei tarvi ottaa ku se 'vasemman' puolisin piiri/sokeripala tai miten sitä haluaa kutsua niin irti. Sitä ei tartte irrottaa ruuveilla ku se on klipseillä.
              Itekki kahtoin että ei sitä kokonaan tarvis ottaa pois, mut en hoksannu miten ne klipsit aukeaa niin otin sit koko paskan pois eestä

              Comment

              • dumle127
                Bimmer Rookie
                • Jan 2009
                • 99
                • Jyväskylä

                #8
                kuinkahan paljon erilainen tuo vaihtohomma on ihan normi vehkeeseen missä ei ole ilmastointia?

                Comment

                • dumppi
                  Bimmer Enthusiast
                  • Apr 2006
                  • 4351
                  • sotkamo

                  #9
                  joo olishan nämä kuvat ihan näppärät ku suodatinta vaihdoin tuossa taannoin aikaa kyllä sai kulumaan etsiessä ja purkaessa...
                  Ex BMW:t: e30 318i 4d "tuninki"
                  e36 325i coupé R.I.P
                  e30 316 2d
                  e36 318is coupé
                  e36 323i 4d ac schnitzer replica


                  Käyttis: e39 523i 4d
                  Originally posted by rizzo
                  Paras oli kyllä eräs viikonloppu club 96:ssa 5 tähden bensalenkkari jolla roikku nahkainen BMW-lippis vyöstä Ei ollu Fallu...
                  |Sotkamo Connection|

                  Comment

                  • tmth
                    Bimmer Enthusiast
                    • Jun 2004
                    • 2194
                    • Kangasala

                    #10
                    Originally posted by dumle127 View Post
                    kuinkahan paljon erilainen tuo vaihtohomma on ihan normi vehkeeseen missä ei ole ilmastointia?
                    Mulla oli is:ssä ilman ilmastointia raitisilmasuodattimet puhaltimenmoottorin kotelon kummassakin päässä. Sellaiset pyöreät, jalkiasennuksen näköiset, kuitenkin BMW-merkein varustetut osat olivat.

                    F10 & R55
                    ex:
                    E91 320i, R55 Mini Cooper Clubman, E39 523i, E61 520d, E39 525i touring, E46 320i, F10 520d, E91 320d, E39 M5, E60 520i, E46 330Ci, E39 525i, E36 325iA coupe, E36 320i Cabrio, E39 523i, E39 523iA, E36 318iS coupe M-Technic, E32 735i Kailine, E34 530i M-Technic touring, E34 540i, E30 316i, E30 325iA cabrio, E34 525tds touring, E34 535i M-Technic, E36 318iS coupe, E34 520iA, E30 318i, E30 316i, E30 316

                    Comment

                    • Jalis
                      BTCF Member
                      • Apr 2006
                      • 178
                      • Vaasa/vähäkyrö

                      #11
                      Kiitoksia hyvästä ohjeesta ! Nyt muovi puhaltaa vapaasti taas ilmaa
                      e34 525i turbo


                      There he goes, one of god's own prototypes A high-powered mutant of some kind, never even considered for a massproduction. Too weird to live, and too rare to die.

                      Comment

                      • deemu79
                        Bimmer Fanatic
                        • Aug 2011
                        • 453
                        • Helsinki

                        #12
                        Olen itselleni tehtaillut aktiivihiilimallisen suodattimen ja hyvin tuntuu toimivan
                        Jos jollain kiinnostusta teko-ohkeista ym. voin neuvoa privalla tai lähetä/tuo normi suodatinpaneeli ni väkästellään aktiivihiiliseksi
                        sigpic
                        328i Coupe M-Sport -95

                        Comment

                        Working...
                        X
                        😀
                        🥰
                        🤢
                        😎
                        😡
                        👍
                        👎