Announcement

Collapse
No announcement yet.

E36 tyhjäkäynti ongelmia

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Masso
    Newbiemmer
    • Jul 2009
    • 2
    • Espoo

    E36 tyhjäkäynti ongelmia

    Autossani (e36 316) on ollut nyt viime syksystä asti sellainen ongelma, että tyhjäkäynnin kierrokset vatkaa n.1000 rpm heittoa edestakaisin ja auto hytkyy siinä samalla vaikka millä mitalla. Toisaalta taas kun kaasua painaa niin auto kehrää kuin kissa ja käynti on silloin uuden auton veroista. Tehot ja kaikki tuntuvat olevan täysin tallella.

    Aluksi kun ongelma ilmeni niin auto sammui aina pian kaasun pois päästämisen jälkeen siinä kierrosten vaihtelussa, tämän takia nostin tyhjäkäynnin kierroksia hieman jotta sammuminen loppuisi. Sen piti olla vain tilapäinen ratkaisu, kun olin varma, että ongelma liittyisi sytykseen. Mutta vaihdettuani kaiken sytytykseen liittyvän, niin ongelma pysyi silti ennallaan. Seuraavaksi putsasin ruisku järjestelmän ja tarkastelin sen kunnon ja sekään ei auttanut tippaakaan.

    Nyt tuli katsastuksen kanssa ongelmia tämän käyntihäiriön takia ja joudun sanomaan, ettei minulla ole pienintäkään aavistusta mistä ongelma johtuu.
    Katsastusmies aavisteli että nokka-akseli olisi kulunut, mutta hieman epäilen että se siitä johtuisi?

    Jos jollain olisi jotain vinkkiä asiaan, niin olen todella kiitollinen!
  • Jürgen_
    Bimmer Enthusiast
    • May 2008
    • 2707
    • Mylsä

    #2
    Lambdavialta kuulostaa :think mitäs ne päästöt olivat?
    Ei riemulla rajaa kun Bemulla ajaa...

    Comment

    • peltone
      BTCF Member
      • Jan 2005
      • 8092
      • Willähde

      #3
      M40 koneen tyhjäkäynti-ongelmista on jauhettu tällä foorumilla vaikka kuinka ja paljon. Search auttaa.
      Olettaen siis että M40b16 moottori kyseessä.

      Ja teretulemast foorumille!
      E30 316 -87
      E91 325i -06
      E61 530d -06
      F10 520d -14
      ex. E30x9, E34x2, E39x2, E36x2 E46x3

      Comment

      • Masso
        Newbiemmer
        • Jul 2009
        • 2
        • Espoo

        #4
        Hieman ylitty ne päästöt.

        Selailin aika paljon noita muita tyhjäkäynti ongelmia, mutta vaihtoehtoisia vikoja oli niin paljon, päätin laittaa omankin.

        Huomenna laitan auton telakalle ja sitten rupeen käymään noita läpi.

        Comment

        • Mane-
          Newbiemmer
          • Sep 2005
          • 8
          • Lahti

          #5
          Lainataas vähän topiccia kun omassa -93vm 325:ssa tyhjäkäynti seilaa hieman oudolla tavalla..

          Eli kun auton käynnistää lämpöisenä niin kierrokset heittelevät jonkin aikaa 500-1000 välillä mutta tasoittuvat vähän ajan päästä. Kylmänä siis ok. Toinen mikä on tullut huomattua on se kun vauhdista heittää vapaalla ja antaa rullata niin kierrokset heittelevät, mutta kun pysähdyn niin kierrokset tasaantuvat välittömästi, erityisesti tämä ihmetyttää Pidempään ajettaessa ongelma tuntuu mystisesti katoavan. Lisäksi kun vauhdista heittää vapaalle niin kulutusmittari käy nollassa josta se nytkähtää takaisin eloon, normaaliako?

          Lisäilmaluisti on jo kerran putsattu. Kulutusmittarikaan ei heilu yhtään vedossa tai tasakaasulla joten tuskin lamba tai ilmamassamittarikaan on sökönä. Herkkyys auton menosta kyllä osittain puuttuu ja kulutus saattaa olla hieman korkeampi kuin pitäisi. Pientä nykimistäkin saattaa olla havaittavissa pintakaasulla mutta voisiko pieni ilmavuotokaan aiheuttaa tyhjäkäyntiin tuollaisia ongelmia?

          Ei kenelläkään olisi ideoita mistä vika voisi löytyä? Vikakoodeja ei ole ainakaan erään kiinalaisen virityksen mukaan.

          Comment

          • Jürgen_
            Bimmer Enthusiast
            • May 2008
            • 2707
            • Mylsä

            #6
            Originally posted by Mane- View Post
            Lainataas vähän topiccia kun omassa -93vm 325:ssa tyhjäkäynti seilaa hieman oudolla tavalla..

            Eli kun auton käynnistää lämpöisenä niin kierrokset heittelevät jonkin aikaa 500-1000 välillä mutta tasoittuvat vähän ajan päästä. Kylmänä siis ok. Toinen mikä on tullut huomattua on se kun vauhdista heittää vapaalla ja antaa rullata niin kierrokset heittelevät, mutta kun pysähdyn niin kierrokset tasaantuvat välittömästi, erityisesti tämä ihmetyttää Pidempään ajettaessa ongelma tuntuu mystisesti katoavan. Lisäksi kun vauhdista heittää vapaalle niin kulutusmittari käy nollassa josta se nytkähtää takaisin eloon, normaaliako?

            Lisäilmaluisti on jo kerran putsattu. Kulutusmittarikaan ei heilu yhtään vedossa tai tasakaasulla joten tuskin lamba tai ilmamassamittarikaan on sökönä. Herkkyys auton menosta kyllä osittain puuttuu ja kulutus saattaa olla hieman korkeampi kuin pitäisi. Pientä nykimistäkin saattaa olla havaittavissa pintakaasulla mutta voisiko pieni ilmavuotokaan aiheuttaa tyhjäkäyntiin tuollaisia ongelmia?

            Ei kenelläkään olisi ideoita mistä vika voisi löytyä? Vikakoodeja ei ole ainakaan erään kiinalaisen virityksen mukaan.
            Lambdalle ääni...
            Vikakoodeja ei välttämättä tule jos se ei suoranaisesti rikki ole. Päästöjen mittaus antaa kyllä ilmi jos se lambda ei toimi oikein.
            Ei riemulla rajaa kun Bemulla ajaa...

            Comment

            • insp
              BTCF Member
              • Sep 2002
              • 826
              • Iittala

              #7
              Originally posted by Masso View Post
              Autossani (e36 316) on ollut nyt viime syksystä asti sellainen ongelma, että tyhjäkäynnin kierrokset vatkaa n.1000 rpm heittoa edestakaisin ja auto hytkyy siinä samalla vaikka millä mitalla. Toisaalta taas kun kaasua painaa niin auto kehrää kuin kissa ja käynti on silloin uuden auton veroista. Tehot ja kaikki tuntuvat olevan täysin tallella.

              Aluksi kun ongelma ilmeni niin auto sammui aina pian kaasun pois päästämisen jälkeen siinä kierrosten vaihtelussa, tämän takia nostin tyhjäkäynnin kierroksia hieman jotta sammuminen loppuisi. Sen piti olla vain tilapäinen ratkaisu, kun olin varma, että ongelma liittyisi sytykseen. Mutta vaihdettuani kaiken sytytykseen liittyvän, niin ongelma pysyi silti ennallaan. Seuraavaksi putsasin ruisku järjestelmän ja tarkastelin sen kunnon ja sekään ei auttanut tippaakaan.

              Nyt tuli katsastuksen kanssa ongelmia tämän käyntihäiriön takia ja joudun sanomaan, ettei minulla ole pienintäkään aavistusta mistä ongelma johtuu.
              Katsastusmies aavisteli että nokka-akseli olisi kulunut, mutta hieman epäilen että se siitä johtuisi?

              Jos jollain olisi jotain vinkkiä asiaan, niin olen todella kiitollinen!
              Imuvuodot, tarkista KAIKKI alipaine letkut! Vika voi myös olla esim. imusarjan tiivisteissä. Kannattaa hommata painepullo johonka laitat esim. laimentamatonta lasolia, suihkutat sitä jokapuolelle kun kone on käynnissä. Kierrokset muuttuvat jos osut imuvuoto kohtaan.

              Myös tyhjäkäyntimoottori voi olla vialla, bensanpaineet tai ilmanmäärän mittari.
              ex: * E93 335ia -07, F20 116da -15 *

              Comment

              • GARFFi
                Bimmer Enthusiast
                • Mar 2006
                • 5545
                • Kankaanpää

                #8
                Originally posted by Mane- View Post
                Lainataas vähän topiccia kun omassa -93vm 325:ssa tyhjäkäynti seilaa hieman oudolla tavalla..

                Eli kun auton käynnistää lämpöisenä niin kierrokset heittelevät jonkin aikaa 500-1000 välillä mutta tasoittuvat vähän ajan päästä. Kylmänä siis ok. Toinen mikä on tullut huomattua on se kun vauhdista heittää vapaalla ja antaa rullata niin kierrokset heittelevät, mutta kun pysähdyn niin kierrokset tasaantuvat välittömästi, erityisesti tämä ihmetyttää Pidempään ajettaessa ongelma tuntuu mystisesti katoavan. Lisäksi kun vauhdista heittää vapaalle niin kulutusmittari käy nollassa josta se nytkähtää takaisin eloon, normaaliako?

                Lisäilmaluisti on jo kerran putsattu. Kulutusmittarikaan ei heilu yhtään vedossa tai tasakaasulla joten tuskin lamba tai ilmamassamittarikaan on sökönä. Herkkyys auton menosta kyllä osittain puuttuu ja kulutus saattaa olla hieman korkeampi kuin pitäisi. Pientä nykimistäkin saattaa olla havaittavissa pintakaasulla mutta voisiko pieni ilmavuotokaan aiheuttaa tyhjäkäyntiin tuollaisia ongelmia?

                Ei kenelläkään olisi ideoita mistä vika voisi löytyä? Vikakoodeja ei ole ainakaan erään kiinalaisen virityksen mukaan.
                katos haitariputki. Itelläki hummaa 500-1000rpm ja siin on jotai jeesusteippipatenttia vielä tälläkin hetkellä
                MB E220 CDI -10
                Ex.VW T5.1 -11
                Ex. Ford Transit Custom -14
                Ex. VW Passat 2.0FSI -06
                Ex. VW Golf+ -06
                Ex. Toyota Corolla -02 Wagon
                Ex. Honda CBR900RR -96
                Ex. E36 325i Coupé -94
                Ex. LADA 2105 1200S -89
                Ex. LADA 2107 1300S -87
                Ex. E36 320i -91

                Comment

                • pws
                  Newbiemmer
                  • Sep 2009
                  • 13
                  • Tampere

                  #9
                  Mulla samaa piirrettä

                  Tyhjäkäynti seilaa kun auton liikkuessa painaa kytkimen pohjaan, mutta tasaantuu auton pysähdyttyä...missä vika?

                  Tähän saakka käynti ja toiminta kaiken kaikkiaan täysin moitteetonta(öljyvuotoja lukuunottamatta). Tyhjäkäyntiongelma alkoi tänään vaihdettuani tulpat(Bosch), venakopan tiivisteen, sekä venakopan huohotinletkun uuteen. Auto on e34 m20b25.

                  Kaikki imupuolen putket/letkut tarkistettu, näyttää olevan kunnossa...
                  Last edited by pws; 28-09-2009, 21:44.
                  e34 525i -89, työrassi & silmäterä

                  Comment

                  • pws
                    Newbiemmer
                    • Sep 2009
                    • 13
                    • Tampere

                    #10
                    Vika korjattu

                    Homma selvä! Imuputki irti läppärungosta ja sisältä pyyhkäisy rätillä läppä auki-asennossa. Onnettoman pieni määrä öljyistä moskaa läpän ja rungon seinämän välissä.

                    Toimii taas kuin sveitsiläinen... kello, siis...
                    e34 525i -89, työrassi & silmäterä

                    Comment

                    • Deussex
                      Bimmer Rookie
                      • Apr 2009
                      • 43
                      • Finland

                      #11
                      Toivotaan että löytyy mullaki vika. Mulla menee vauhdossa normisti ja ku on kaasua mutta tyhjäkäynnil auto melkee sammuu ja sit vetää kierrokset 1000 ja sit taas melkee sammuu :(

                      Comment

                      • Agge_
                        Bimmer Fanatic
                        • Oct 2009
                        • 496
                        • P town

                        #12
                        Eiks lambda anturi muutenki oo yleisesti failaava e36sessa? omassa ainaki huoltokirjassa lukee et on vaihdettu 3 kertaa...
                        sigpic

                        Comment

                        • Spindre
                          Bimmer Fanatic
                          • Mar 2012
                          • 215
                          • Kotka

                          #13
                          Mulla kävi tänään sillä tavalla, et vein auton lambdan vaihtoon, ennen vaihtoa tyhjäkäynti seilasi vain vähän(n.100rpm). Laitoin heti vaihdon jälkeen tulille ja tyhjäkäynti oli ok. No ei menny vielä päästöt kohdilleen, heti perään vaihettiin katti. Katin vaihdon jälkeen alkoi tyhjäkäynti seilata sitten tuollasta 400rpm ylös alas??:think Päästöt kyllä saatiin otettua kun otti lapun heti auton polkemisen jälkeen jolloin oli HC alhainen, heti kun oli käynyt tyhjäkäynnillä n.5s seilaaminen alkoi ja HC pompsahti lähes 200... Kaikki muut arvot oli ihan ok. Missä vois olla vika?
                          Nykyinen E39 540ia Glasiegrun Shadowline. KOLAROITUNA MYYNNISSÄ
                          ex- 325ia E36 taxi
                          Ex- E39 523ia toukka ''tumma KOKO auto''
                          Ex- iso kasa kaikenlaisia kulkineita joita jotkut kutsuvat autoiksi.
                          Ex- Aprilia RSV1000R Factory -08
                          Ex-Sukisuki Gsxr-1100w -95
                          Ex- Ktm Lc-4 660

                          Comment

                          • Haju69
                            Administrator
                            • Nov 2005
                            • 16355
                            • Leppävirta

                            #14
                            ^^ Mahdolliset imuvuodot tutkittu?
                            LMC 630 R Liberty 2,8tdi '99
                            E36 Hellrot 328i M-Sport ´96
                            B8 Audi A4 1,8 TFSI Quattro '10

                            Vikakoodin luvut/nollaukset, koodausta savon maalla.
                            Myös vikakoodien luku ja nollaus yms koodaukset VAG ajoneuvoihin jotka varustettu OBD2 pistokkeella.
                            Nakkaa viestiä privalla jos tarvetta. Tai sitten ihan puhelimeen. Nollaneljänolla73kaksi403viisi.

                            Comment

                            • MaXioN
                              Newbiemmer
                              • Aug 2011
                              • 14
                              • Kuopio

                              #15
                              Itellä auto kävi tosi huonosti tyhjäkäynti 500-700rpm välii seilaili ja täristi iha jonniin verran sit kun huohotinputket ja huohotinventtiilin vaihto niin joha rupes nätisti käymään.. kävi vaan liian laihalla ennen tota. Onneks selvis noin pienellä setvimisellä. Nyt eikun kovaa ajoa
                              E36 328iA M-Sport -96

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎