Announcement

Collapse
No announcement yet.

316i e36 ei käynnisty

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Radar
    Bimmer Rookie
    • Sep 2004
    • 120
    • Schrick-Region

    316i e36 ei käynnisty

    Startti pyörittää ihan normaalisti, mutta ei yritäkään käynnistyä.
    Kun vääntää sytytysvirran päälle niin ratin alta(sieltä missä on johtoa ja releitä) kuuluu pieni naputus hetken aikaa ja silloin tietää että ei tule käynnistymään ilman ongelmia.

    On tehnyt saman muutaman kerran aiemminkin, mutta on käynnistynyt ajan päästä. Nyt ei käynnistynyt 20 min yritykselläkään. Hälyttimen käynnistykseneston rele estää starttimoottorin pyörityksen eli ei ole vissiin siitä kyse. Eikö käynnistykseen liittyvät releet(bensapumppu yms.) sijaitse konehuoneen puolella?

    Olisko kellään tietoa missä vika?
  • illinois
    Bimmer Rookie
    • Jul 2004
    • 68
    • Raceland

    #2
    Tarkasta nyt ihan ensin sulakkeet (konehuoneen puolelta). Releet samaten.
    DetroitDieselandia

    Comment

    • Radar
      Bimmer Rookie
      • Sep 2004
      • 120
      • Schrick-Region

      #3
      Eikö sulakkeiden luulisi paukahtavan kerralla eikä toimivan aika ajoin niinkuin tässä tapauksessa? Voihan nuokin tietysti tarkastaa.

      Relemäinen naputtava ääni kuuluu siitä jalkotilan yläpuolelta.
      Kone kyllä pyörii hyvin startatessa mutta ei saa joko bensaa tai kipinää tai kumpaakaan.

      Kellään ideoita mikä vialla?

      Comment

      • tihuovin
        Bimmer Enthusiast
        • Dec 2003
        • 1422
        • Oulu

        #4
        Moikka,

        Täältä löydät E36:n ETM:n (Electronic Troubleshooting Manual). Tallenna se kovalevyllesi, sieltä löytyy kytkikset kohtuu helpossa formaatissa.

        Tarkista nyt kuitenkin että kumpi puuttuu, kipinä vai bensa.
        Eli ota tulpanjohto irti tulpan päästä, pistä siihen vanha tulppa paikoilleen ja tulpan pää runkoon. Ihan mihin kohtaan vain, kunhan on maissa. Sitten kaveri starttaamaan ja katso onko kipinää tulpan päässä.

        Bensapuolen voi tarkistaa irroittamalla bensaletkun, vaikka sen joka menee polttoainekiskoon (johon suuttimet on kytketty). Letkunpää pulloon ja starttaamaan, puskeeko pumppu bensaa pulloon?

        On helpompi diagnosoida, jos tietää kummasta on kyse, kumpi puuttuu? Vai puuttuuko kummatkin?

        Voihan se vika olla myös ajonestossa. Jospa se se estää myös kipinän (kuten minulla).

        Lataa tuo ETM ja etsi mitä releitä siellä suunnalla on, mistä "rapse" kuuluu. Selvitä mikä rele se on, sitten voi alkaa arvailemaan syytä, miksi ei käynnisty.

        t: Timo

        Comment

        • Radar
          Bimmer Rookie
          • Sep 2004
          • 120
          • Schrick-Region

          #5
          Kiitoksia Timolle. Täytyypä opiskella tuota etm:ää, jos sieltä löytyisi apuja. Peukalo on hyvinkin keskellä kämmentä, mutta yrittänyttä ei laiteta.

          Comment

          • tihuovin
            Bimmer Enthusiast
            • Dec 2003
            • 1422
            • Oulu

            #6
            ETM:n käytössä TÄRKEIN asia on osata englantia, edes auttavasti. Se sisältää alkupäässä "käyttöohjeet": minkälaisia symboleja käytetään ja mitä ne tarkoittaa, miten lohkokaavioita (block diagram) tulkitaan yms.

            Tuossa E36:n ETM:ssä taitaa kuitenkin johtojen värikoodit olla saksaksi. Eli saksaakin pitää osata himpunverran.
            RT = ROT = Punainen
            SW = SCHWARZ = Musta
            VI = VIOLETT = Violetti/Lila
            WS = WEIß = WEISS = Valkoinen
            GE = GELB = Keltainen
            GN = GRÜN = Vihreä
            BR = BRAUN = Ruskea, BMW:ssä se on AINA maa. Ruskea + toinen väri, liityy maahan tavalla tai toisella.
            BL = BLAU = Sininen
            GR = GRAU = Harmaa
            Siinäpä ne päävärit taisi ollakin.

            Noista lohkokaavioista käy ilmi
            * Laitteen nimi ja sen tunnus kytkentäkaaviossa. Esim. DME control unit, A6000.
            * Pinninumero, johon piuha on kytketty ko. laitteeseen. Esim. 86 tarkoittaa että ko. laitteen liittimen pinniin 86 tulee ko. signaali.
            * Liittimen numero kytkentäkaavioissa. Esim. X6000 on DME control unit'in liitin.
            * Piuhan paksuus. Esim. 0.75 tarkoittaa että kyseessä on 0.75 neliömillimetrin piuha (0.75mm2).
            * Piuhan värikoodi. Esim. SW/GR tarkoittaa että piuhan värit on Musta/Harmaa, mustan ollessa pääväri. eli ekana oleva väri on se pääväri, toisena oleva on se raidan väri. Eli musta piuha jossa harmaita raitoja.
            * Liittimet ja liittimen pinninumero jota kautta signaali kulkee.
            * Jos on liittimen numero ISON pisteen vieressä, se tarkoittaa että ko. kohdasta signaali haarautuu useampaan paikkaan. Eli johtosarjassa on ko. kohtaan juotettu useampia piuhoja, ja ne haarautuu siitä muille laitteille jotka sitä tarvitsevat.

            Noilla tiedoilla niitä pystyy jo auttavasti tulkitsemaan.

            t: Timo

            Comment

            • Radar
              Bimmer Rookie
              • Sep 2004
              • 120
              • Schrick-Region

              #7
              Joo, ei näyttäis kipinää tulevan ollenkaan. Ajattelin testailla uusilla DME:n ja bensapumpun yms releillä ja jos ei käynnisty niin täytyy viedä testeriin.

              Hälytin on kytketty pelkästään starttimoottoriin eli ei ole siitä kiinni.

              Comment

              • Radar
                Bimmer Rookie
                • Sep 2004
                • 120
                • Schrick-Region

                #8
                Vika löytyi:bensapumppu finaalissa ja sitä kautta jokin signaali DME:lle että eipä anneta tulppien sytyttää.
                Pumpun ostoon

                Comment

                • unlimited
                  Bimmer Rookie
                  • Nov 2004
                  • 68
                  • espoo

                  #9
                  saman kaltaista

                  Originally posted by Radar
                  Vika löytyi:bensapumppu finaalissa ja sitä kautta jokin signaali DME:lle että eipä anneta tulppien sytyttää.
                  Pumpun ostoon


                  itselläni kanssa toimi aluksi ja nyt kun yritin käynnistää niin ei muuta kun saahaa....ei merkkiäkään käynnistymisestä :(..otin b.pumpun ulos ja kokeilin kyllä se toimii kun antaa sille virtaa..voisiko olla vain rele vika?koska ei kuulu bensapumpun "surinaa" kun laittaa virrat päälle!

                  APUVAAAAA
                  Ex ajokit:2xe36
                  4xe30
                  1xe32
                  1xe34
                  Ja joka ikisen bemarin jälkeen aina sama "EI IKINÄ ENÄÄ BEMARIA"mut aina toi baijerilainen tohon pihaan ilmestyy...haha...kerran bemari AINA bemari.

                  Comment

                  • kiraffi
                    BTCF Member
                    • Sep 2004
                    • 427
                    • Shangri'la / SYSMÄ

                    #10
                    E36 ei käynnisty

                    Näyttäisi olevan taivasta vanhempi topic, mutta silti eka joka searchilla tuli vastaan, joten postataan tähän perään päivän omat kokemukset, jos joku muu joskus searchailee joskus vastaavan ongelman kanssa...

                    E36 316i -91 M40

                    Startti pyöritti hyvin, sytkän osat oli käyty virranjakajan kantta / pyörijää / puolaa myöten läpi (Myös ECU:n maadoitus tarkistettiin) polttoainepumppu toimi, kun sille antoi suoraan 12v akulta.. silti auto ei lähtenyt käyntiin

                    Syy: Polttoainepumpulle tuli virtaa n~4v ja konehuoneessa polttoainepumpun releelle, kannasta mitattuna n~9v ..Eli jännitehävikkiä oli ja on edelleen jossain kohtaa, mutta auto saatiin käymään ottamalla "hyppyjohdolla" 12v suoraan polttoainepumun releen kantaan tulevaan johtoon (paksumpi, kokopunainen) _o/

                    Mikään pysyvä korjaus tämä ei ole, sillä joku johto / johdot vuotavat edelleen / jossain on kylmäjuotos ..Pitää etsiä, kun saa tallilla aikaiseksi, siihen asti ajellaan näin

                    /Jussi
                    Ajossa: Citroën Jumper h1l2
                    Tallissa: E30 325 M-Tech 2 & E36 325 Coupé

                    Ex:
                    1x F30
                    1x E60
                    5x E36
                    1x E34
                    1x E46
                    2x E30
                    2x Toyota
                    1x Ford
                    1x Honda

                    Comment

                    Working...
                    X
                    😀
                    🥰
                    🤢
                    😎
                    😡
                    👍
                    👎