Announcement

Collapse
No announcement yet.

E36 M3 moottoriöljyn lämmöt ei pysy kurissa

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • asvirkku
    Bimmer Fanatic
    • Nov 2004
    • 514
    • Bern

    #16
    Originally posted by tepabmw View Post


    ja millä se öljy sen jälkeen saadaan hidastamaan kiertoansa,jotta se siellä kennossa jäähtyisi...?!
    Käsittääkseni kyseinen termari toimii samalla periaatteelle kuin vesitermarit, aukeaa lämmetessään. Siihen nähden en oiken tajua tuota esitystäsi.

    Poratun termarin (jos sitä ylipäätään pystyy poraamaan) vaikutus olisi se, että öljyt lämpeää hitaammin koska ne kiertää kennossa koko ajan, eikä vasta yli 100-asteisella koneella.

    T AV
    e60 550iA - e32 730iA - Freude am Fahren

    Comment

    • Cell
      Bimmer Enthusiast
      • Jun 2004
      • 7037
      • Uusikaupunki

      #17
      Ilman termaria öljyt eivät välttämättä lämpeä enää kuin rata-ajossa ja kohta on kone täynnä majoneesia kun kosteus ei haihdu kunnolla.

      Ensin olisi hyvä tarkistaa se öljyn oikea lämpötila jos kerran enemmän suuntaa antavia mittariston lukemia on tavattu, vaikka sitten sillä diagnoosivehkeellä. Jäähdyttimen toiminnan voi tarkistaa vaikka infrapunalämpömittarilla, termostaatin avautumisen taas mittaamalla samalla kikkareella miten lähelle öljyn lämpöä jäähdytin pääsee.

      Uusi jalka on ainakin jenkeissä jotain hiukan reilu 400$, jos nyt semmoisen päädyt ostamaan niin tarjoappa sitä "romua" mulle
      325i -08
      i3 REx -17
      M5 -98 Imolarot
      535i -90 N/A project (maatumassa)

      Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

      Comment

      • tepabmw
        Bimmer Fanatic
        • Jan 2004
        • 834
        • LAITAMAA

        #18
        Originally posted by asvirkku View Post
        Käsittääkseni kyseinen termari toimii samalla periaatteelle kuin vesitermarit, aukeaa lämmetessään. Siihen nähden en oiken tajua tuota esitystäsi.

        Poratun termarin (jos sitä ylipäätään pystyy poraamaan) vaikutus olisi se, että öljyt lämpeää hitaammin koska ne kiertää kennossa koko ajan, eikä vasta yli 100-asteisella koneella.

        T AV
        toimintaperiaate on yhdeltä osalta juurikin tuo,mutta edelleenkin sen öljynkierron on hidastuttava siellä kennossa,jotta sille kennolle olisi muuta hyötyä,kuin lisätilavuus...

        lyhykäisyydessään se termari aukeaa,kun sen avautumislämpötila saavutetaan,mutta se myös lämpötilan putoessa sulkeutuu/hidastaa kiertoa,jotta se öljy kerkeisi taas jäähtyä siellä kennossa...
        -Tepan Paja-
        Veikkola city
        0405203098
        Maalaustyöt yli 25v kokemuksella

        Comment

        • Doni
          Moderator
          • Sep 2004
          • 2842
          • Kyrsälä

          #19
          Bimmerworld myy tällaista termaria.
          Ajattelin nyt metsästää öljysuodattimen jalan ja kokeilla eka sillä.
          Rengastyöt, Huollot, Korjaukset, Vikakoodit pääkaupunkiseudulla

          Comment

          • TheFlb
            Bimmer Rookie
            • Jul 2008
            • 37
            • Vaasa

            #20
            Halvin ja helpoin keino olis varmaan koittaa vaihtaa öljymerkkiä... Niissä voi olla aika suuriakin eroja...

            Comment

            • Doni
              Moderator
              • Sep 2004
              • 2842
              • Kyrsälä

              #21
              Originally posted by TheFlb View Post
              Halvin ja helpoin keino olis varmaan koittaa vaihtaa öljymerkkiä... Niissä voi olla aika suuriakin eroja...
              Luotan nyt vielä tähän TWS 10W60 öljyyn koska tiedän muita S50B3X moottorieita joissa lämmöt on sopivat tällä kyseisellä öljyllä.
              Rengastyöt, Huollot, Korjaukset, Vikakoodit pääkaupunkiseudulla

              Comment

              • RedBullet
                Bimmer Fanatic
                • Aug 2007
                • 256
                • Anttola

                #22
                Mulla S50B32 padassa TWS 10W60 litkut. Ja juuri edellisessä huollossa huomasivat, että oma mittari valehtelee n. 10C liikaa.

                Mutta koskaan ei ole käynyt lähelläkään 120 astetta, ja kaikin puolin on orkkis peli. :think
                No coffee breaks... No weekends... No sick days...

                "What do I do? I'm a athlete & yeah, it's a job. Only the day doesn't start at 9 & it won't end at 5. It starts from the time I open my eyes to the time I shut them. It's not a 5 day work week. I live it 24/7... This is a job. This is my life."

                Comment

                • Doni
                  Moderator
                  • Sep 2004
                  • 2842
                  • Kyrsälä

                  #23
                  Nyt on tallissa toinen öljyjalka, termostaatti öljylle ja öljyjalantiiviste. Uusivanha termostaatti toimii loistavasti ainakin kun kuumailmapuhaltimella lämmittää. Sunnuntaina olisi tarkoitus vaihtaa termostaatti.

                  Onko öljypohja hyvä paikka öljynlämpöanturille? Luulisi ainakin lämmön olevan tasainen, mutta onko öljy huomattavasti viileämpää öljypohjassa kun öljyjalassa?
                  Rengastyöt, Huollot, Korjaukset, Vikakoodit pääkaupunkiseudulla

                  Comment

                  • Doni
                    Moderator
                    • Sep 2004
                    • 2842
                    • Kyrsälä

                    #24
                    Öljytermostaatti vaihdettiin toiseen, mutta lämmöt ei pysy vieläkään kunnolla kurissa.

                    Nyt vakio termostaatti poistetaan ja tilalle laitetaan ulkoinen Mocalin termostaatti. Öljyjalassa on öljyjäähdyttimelle lähtö ja paluu. Osaako joku sanoa kumpi on lähtö?
                    Rengastyöt, Huollot, Korjaukset, Vikakoodit pääkaupunkiseudulla

                    Comment

                    • jonne
                      Bimmer Fanatic
                      • Aug 2006
                      • 248
                      • Rusko

                      #25
                      Originally posted by Doni View Post
                      S50B30 moottoriöljyn lämmönnousu on tuottanut hieman hankaluuksia kovassa ajossa.

                      Moottoritiellä 3000rpm kierroksella lämmöt ~90 astetta ja 4000rpm nousevat jo ~105 asteeseen. Agressiivisessä rata-ajossa lämmöt kuitenkin karkaavat jo kahden nopean kierroksen jälkeen helposti 120 asteeseen ja jatkavat nousua ellei välillä jäähdyttele.
                      .

                      Hiukan off topic, mutta muistan vielä hyvin miten melkoisen kireäksi viilattu kuplavolkkarini 1980-luvulla nosti lämmöt revityksen jälkeen 130 asteeseen. Ja siinä oli vielä lisäjäähdytin päävirrassa filtterin ohella. (tosin kuplan konehan jäähtyy suurinpiirtein 50/50 ilmalla ja öljyllä.
                      Mineraaliöljyjen ollessa silloin kyseessä, tällaiset lämmöt aiheuttivat öljynvaihdon tarpeen hapettumisen takia.

                      Synteettinen nykyracing-öljy ei 130 asteen lämmöistä vielä hätkähdä vaan säilyttää voitelukykynsä.

                      Voisin kuvitella, että autobaanalla kaasu pohjassa ajettaessa korkeilla kierroksilla, kaiken voiman ollessa käytössä, öljyt lämpiäisivät M-sarjalaisessa rajustikin. Se on juuri suunniteltu siihen käyttöön ja kestää sen.
                      Mikä laulaen tulee, se tulee.

                      BMW E39 M5, vm. 2002

                      Comment

                      • MarttiKK
                        BTCF Member
                        • Oct 2004
                        • 1638

                        #26
                        Doni: Onko nyt muutosten jälkeen lämpötilat pysyneet kurissa?

                        Comment

                        • Peltsii
                          Bimmer Enthusiast
                          • Jul 2007
                          • 7061
                          • Turenki

                          #27
                          Kuinka korkealle lämmöt voi nostaa huoletta 10w60 TWS Motorosportilla ?

                          Muutama ilta takaperin laskettelin kaverin E36 3.2 M3:lla mutkatietä reippaammin, öljynlämmöt karkasi aina ~130-135 asteeseen jolloin aloin himmailemaan..:think Kyseinen kone käy kyllä normaali ajosakin 100-110 asteessa mittarin mukaan..
                          DUCATI 1098 RACING EVO

                          Comment

                          • Tylyttäjä
                            Bimmer Enthusiast
                            • Sep 2007
                            • 1412

                            #28
                            Originally posted by Peltsii View Post
                            Kuinka korkealle lämmöt voi nostaa huoletta 10w60 TWS Motorosportilla ?

                            Muutama ilta takaperin laskettelin kaverin E36 3.2 M3:lla mutkatietä reippaammin, öljynlämmöt karkasi aina ~130-135 asteeseen jolloin aloin himmailemaan..:think Kyseinen kone käy kyllä normaali ajosakin 100-110 asteessa mittarin mukaan..
                            Mielestäni 130 asti on vielä suht ok, sen jälkeen vähän arveluttavaa.. Kuulostaa kyllä aika oudolta, että mutkatiellä nousee noin korkealle. Mulla kun radallakaan ei tainnut 3.0:ssa nousta edes 120:een.

                            Kannattaa vähän tarkistella, että öljyä on oikea määrä, termari toimii ja että näyttääkö mittari oikein.
                            Current: Modified Subaru WRX Sti '05

                            EX: BMW E39 M5
                            Performance Mods: Hartge headers/Supersprint exhaust :: ALPHA-N by EVOLVE-ECU Evolve Power remapped
                            Performance: 417hp/542Nm :: 0-100km/h 4,7s :: 1/4 mile 13.005s @ 181km/h
                            (Currently fastest N/A M5 E39 in Finland @ 1/4 mile. Values without ALPHA-N + Power remap)

                            Suzuki GSX-R 1070 K5
                            Performance Mods: Lot
                            Performance: 200mph/322kph@1mile
                            (First N/A, no NOS, under 1100cc bike in Finland to reach 200mph @ 1 mile)

                            Comment

                            • Peltsii
                              Bimmer Enthusiast
                              • Jul 2007
                              • 7061
                              • Turenki

                              #29
                              Originally posted by Tylyttäjä View Post
                              Mielestäni 130 asti on vielä suht ok, sen jälkeen vähän arveluttavaa.. Kuulostaa kyllä aika oudolta, että mutkatiellä nousee noin korkealle. Mulla kun radallakaan ei tainnut 3.0:ssa nousta edes 120:een.

                              Kannattaa vähän tarkistella, että öljyä on oikea määrä, termari toimii ja että näyttääkö mittari oikein.
                              öljyä on oikea määrä.. Pitänee noihin muihin paneutua. Tosin tuossa mutkatiellä ei kierrokset laskeneet kertaakaan alle ~5000rpm, että happea annettiin kunnolla, mutta katsotaan, katsotaan..:think
                              DUCATI 1098 RACING EVO

                              Comment

                              • Tylyttäjä
                                Bimmer Enthusiast
                                • Sep 2007
                                • 1412

                                #30
                                Originally posted by Peltsii View Post
                                öljyä on oikea määrä.. Pitänee noihin muihin paneutua. Tosin tuossa mutkatiellä ei kierrokset laskeneet kertaakaan alle ~5000rpm, että happea annettiin kunnolla, mutta katsotaan, katsotaan..:think
                                Joo, tietty jos on reipasvauhtinen mutkatie, niin se on kyllä vielä rankempaa koneelle kuin rata-ajo Ahvenistolla.. Tosin tuskin ne kiekat tuolla radallakaan hirveen kauaa on alle 5000rpm lukemissa, kun kyllähän sen nyt yrittää pitää tehoalueella koko ajan. Ja tietty kaikki kiihdytykset kaasu pohjassa tappiin saakka. Tosiaan sinne 120 asteen tienoille mulla nousi nopeasti, mutta ei kuitenkaan mennyt siitä sitten yli (eli termari varmaankin aukes kunnolla tossa kohdassa). Vedin aina sellasen 3-4 "nopeeta" kiekkaa putkeen.
                                Current: Modified Subaru WRX Sti '05

                                EX: BMW E39 M5
                                Performance Mods: Hartge headers/Supersprint exhaust :: ALPHA-N by EVOLVE-ECU Evolve Power remapped
                                Performance: 417hp/542Nm :: 0-100km/h 4,7s :: 1/4 mile 13.005s @ 181km/h
                                (Currently fastest N/A M5 E39 in Finland @ 1/4 mile. Values without ALPHA-N + Power remap)

                                Suzuki GSX-R 1070 K5
                                Performance Mods: Lot
                                Performance: 200mph/322kph@1mile
                                (First N/A, no NOS, under 1100cc bike in Finland to reach 200mph @ 1 mile)

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎