Announcement

Collapse
No announcement yet.

BMW 316i moar powar

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • mange
    Bimmer Fanatic
    • Apr 2003
    • 253
    • Winterthur, Switzerland

    #16
    Originally posted by GARFFi
    Originally posted by kanser View Post
    Kuten jo sanoin että ei ole tarvetta uudelle autolle, vaan olisi kiva vaan kuluttaa aikaa auton parissa. Ehkä pitänee tyytyä ulkonäön ehontamiseen.

    Kenelläkään tietoa mistä vois Holsetin ostaa tuohon 316?


    Jos asut Tukholmassa niin 316 myyntiin ja 320/323/328/M3 alle, riippuen kuinka paljon tehoa tunnet "tarvitsevasi". Ei ole mitään järkeä ruveta virittämään kun autot ovat vielä halvempia siellä. Jos haluat rakennella niin silloin sulla on ainakin paremmat lähtökohdat, ja sitä on myös helpompi myydä sitten joskus kun se päivä tulee.
    BMW M5 -95, Fjordgrau
    BMW M535i -86, Polarissilber
    BMW 325i -87 M Tech 1, Diamantschwarz
    BMW 740i -94, Aspen-silber
    BMW X1 xDrive20d -16, Alpinweiss 3

    Comment

    • kanser
      Newbiemmer
      • Aug 2009
      • 5
      • Stockholm

      #17
      Kukaan ei vissiin ajatuksen kanssa oikein jaksa lukea meikäläisen postauksia.
      Muutama jamppa on tainnut lukaista.

      Jos haluaisin vaihtaa auton tehokkaampaan, olisin sen tehnyt enkä tullut tänne kyselemään mitään vanhan auton virittämisestä. Mutta ajatuksena oli käyttää vapaa-aikaa ja hieman rahaa vanhan auton ehostamiseen.

      Comment

      • Peltsii
        Bimmer Enthusiast
        • Jul 2007
        • 7061
        • Turenki

        #18
        Originally posted by kanser View Post
        Kukaan ei vissiin ajatuksen kanssa oikein jaksa lukea meikäläisen postauksia.
        Muutama jamppa on tainnut lukaista.

        Jos haluaisin vaihtaa auton tehokkaampaan, olisin sen tehnyt enkä tullut tänne kyselemään mitään vanhan auton virittämisestä. Mutta ajatuksena oli käyttää vapaa-aikaa ja hieman rahaa vanhan auton ehostamiseen.
        Unohda sitten tyhmät kysymykset. Ei täällä niin tylyä porukkaa ole kuin tästä annetaan ymmärtää, mutta tyhmiin kysymyksiin tyhmät vastaukset, kuten "mistä saa holsetin?" Holset on turboahtimien valmistaja, ja sä tarvit siihen autoon jonkuverran muutaki ku sen holsetin

        Mutta jos tosiaa haluat sitä alkaa rakentaa, niin tsekkaus ensiksi onko siellä kone muutenkaan kunnossa, puristuspaineet, ohivuodot jne. Sen jälkeen uutta tulppaa, puhdasta ilmansuodatinta jne. Ja jos tosiaan vieläkin haluat rakentaa, niin ei muutakun kuin aikaisemmin täällä sanotulla kaavalla: Nokkaa, pakosarjaa/putkistoo, ecu ohjelmointi penkissä. Tuossa vaiheessa kun rahaa on palanut kolmatta tonnia, voit tulla kyselemään lisäohjeita

        Mutta tosiaan, jos tehoja haluat saada etkä vain rakentaa, unohda noi mopon moottorit, eine siitä miksikään muutu.
        DUCATI 1098 RACING EVO

        Comment

        • Madfexx
          Bimmer Enthusiast
          • Jun 2005
          • 3646
          • Lempäälä

          #19
          Originally posted by kanser View Post
          Kukaan ei vissiin ajatuksen kanssa oikein jaksa lukea meikäläisen postauksia.
          Muutama jamppa on tainnut lukaista.

          Jos haluaisin vaihtaa auton tehokkaampaan, olisin sen tehnyt enkä tullut tänne kyselemään mitään vanhan auton virittämisestä. Mutta ajatuksena oli käyttää vapaa-aikaa ja hieman rahaa vanhan auton ehostamiseen.
          Saattanee johtua siitä, ettet sinä tunnu kirjoittavan aivan ajatuksen kanssa. Kuten tässä on jo useampaan otteeseen todettu, tuollaista 316i:n pataa ei kannata lähteä virittelemään edes ajanvietteenä. Se, jos haluat väkisin laittaa suhteettoman paljon rahaa kiinni tuollaiseen pikkukoneeseen muutaman lisähepan toivossa, jos samalla rahalla saat tehokkaamman mallin ja sitä laitettua, on täysin järjetöntä.

          Jos haluat vain aikaa (ja rahaa) kuluttaa, niin noudata vaikkapa Peltsii:n neuvoja. Käy käy vaikkapa kone aluksi huolella läpi niin laajasti kuin osaat/uskallat. Tuon ikäisestä autosta löytyy varmasti lisäksi paljon muutakin laitettavaa ennen kuin siitä saadaan virheetön, joten siinä luulisi riittävän muutenkin tekemistä :think

          Eli näillä eväin eteenpäin - unohda ne holsetit ja moottorinvaihdot. Ei kannata sitä omaa aikaansa sentään mihinkään järjettömyyksiin kuluttaa, kun samalla vaivalla voi tehdä jotain järkevää
          Harraste: TYE e28 518i 11/84 Alpinweiß 146, e28 520i 10/84 Platanengruen, e85 Z4 3.0si Nachtblau metallic
          Käyttis: e61 530xd 11/07, Volvo V70 1,6d -11

          Comment

          • Jezuz
            Bimmer Rookie
            • Aug 2005
            • 165
            • Varkaus

            #20
            Nyt on pakko nostaa tämä topic ilmoille:



            :think
            Pimpanos Los Poslinos

            Comment

            • peltone
              BTCF Member
              • Jan 2005
              • 8092
              • Willähde

              #21
              Originally posted by Jezuz View Post
              316i on M40.
              E30 316 -87
              E91 325i -06
              E61 530d -06
              F10 520d -14
              ex. E30x9, E34x2, E39x2, E36x2 E46x3

              Comment

              • Jezuz
                Bimmer Rookie
                • Aug 2005
                • 165
                • Varkaus

                #22
                316i vm. 1996 on m43b16 ja tais olla eka versio siitä! Lue toi m10 ketju ja lue sitten tämä ketju jonka jälkeen varmaan hahmottuu mitä ajan takaa, tuskin toi m10 viritys eroaa juurikaan tosta m40 moottoriperheen virityksestä noin niinku yleisesti. About samat asiat tehdään kun viritetään mitätahansa mottia, Lähtökohtana näkisin ton m43 moottorin olevan parempi kuin m10, onhan siinä enemmän tehoa jo vakiona.
                Pimpanos Los Poslinos

                Comment

                • Tuhis
                  Bimmer Rookie
                  • Feb 2009
                  • 125
                  • Stadi

                  #23
                  Olen kyllä leikkinyt ajatuksella että sitten kun oma rahatilanne paranee niin voisi olla Mosselmanin keikka edessä. Tiedän kyllä että E46 316i ei kannata virittää mutta eipähän tulisi ihan heti samanlaista vastaan. (Leimaan saaminen on tietenkin eri asia.)

                  Ja onhan nelipyttyinen kevyempi, joten luulisi että Mosselmanin kitin, sun muun "pikku"viilauksen jälkeen on mahdollista saada ihan hyvälle teho/painosuhdeluvuille. Rahaahan siinä uppoisi niin saatanasti että sen takia ei maksa vaivaa.
                  Ex:
                  E46 320Ci "Baijerin Huzzleri"
                  E46 316i "Baijerin Neekeri"

                  Comment

                  • Jochen
                    Bimmer Enthusiast
                    • Dec 2002
                    • 1229
                    • Valkeakoski & Trondheim

                    #24
                    Mitään ei kannata tehdä koska me kaikki kuollaan kuitenkin ja sitten millään ei ole mitään väliä.

                    Mutta jos ajattelee lyhyemmällä tähtäimellä niin miksei tehotontakin moottoria voi virittää kunhan muistaa ettei siitä älyttömiä saa irti oikein mitenkään.

                    Ja M43 on eittämättä kasitappisten kuningas

                    No speakers - No bodykits - NO BULLSHIT
                    Kesäautoprojekti: 2002 BMW E46 M3 Coupe Phoenixgelb
                    Hinausautoprojekti: 2000 BMW E39 530D Touring Orientblau
                    Käyttöautoprojekti: 1997 BMW E36 318i Touring Hellrot blogi
                    Rata-autoprojekti: 1994 BMW E36 318is Class II Sedan Alaskablau blogi
                    Entisöintiprojekti: 1994 BMW E36 318is Class II Sedan | Alaskablau blogi

                    Comment

                    • superfast
                      Bimmer Fanatic
                      • Sep 2004
                      • 567
                      • Kurikka

                      #25
                      Originally posted by Jezuz View Post
                      316i vm. 1996 on m43b16 ja tais olla eka versio siitä! Lue toi m10 ketju ja lue sitten tämä ketju jonka jälkeen varmaan hahmottuu mitä ajan takaa, tuskin toi m10 viritys eroaa juurikaan tosta m40 moottoriperheen virityksestä noin niinku yleisesti. About samat asiat tehdään kun viritetään mitätahansa mottia, Lähtökohtana näkisin ton m43 moottorin olevan parempi kuin m10, onhan siinä enemmän tehoa jo vakiona.
                      tässä saattaa olla erona sellainen että M10 iso venttiili kansi virtaa jo vakiona n.200hv ei taida m40 koneitten kannet olla vielä aivan samalla viivalla.
                      E60 525 Msport
                      E36 318ti compact

                      Comment

                      • Jussi.M
                        Bimmer Rookie
                        • Oct 2008
                        • 85

                        #26
                        Kuten Jochen sanoi nii m43 on kyl kasitappisten kuningas. Jos vakavasti ottaa niin kyllähän 1.6litrasilla ajetaan kilpaakin jo. Jos tehoja tahtoo eikä kato ajettavuutta/kulutusta niin lyhyempi imusarja/torvet, uus moottorinohjaus, kansi suoraks.. isommat venttiilit jos mahtuu. Pakopuoli liukkaammaks ja sitä rataa. Ei kyllä helpolla tolla motilla siihen 100hp/litra pääse mutta saahan sitä yrittää.

                        100hp/litra oiski aika hauska nähä tosta motista, mutta kuka semmosen koneen tekis kun vois ostaa 318is myös. :think

                        Ite kyllä kun tällä samalla moottorilla ajelen oon ihan tyytyväinen käyttöautoks, jos tehoja tahtoo niin ei 8 venttiiline 1.6litrane oo ensimmäinen ajatus
                        ---------------------------------------------
                        BMW 316i Compact 1994 "Pörssimopo"

                        Comment

                        • Lopaka
                          Bimmer Fanatic
                          • Jun 2005
                          • 407

                          #27
                          Originally posted by Jussi.M View Post
                          Kuten Jochen sanoi nii m43 on kyl kasitappisten kuningas. Jos vakavasti ottaa niin kyllähän 1.6litrasilla ajetaan kilpaakin jo. Jos tehoja tahtoo eikä kato ajettavuutta/kulutusta niin lyhyempi imusarja/torvet, uus moottorinohjaus, kansi suoraks.. isommat venttiilit jos mahtuu. Pakopuoli liukkaammaks ja sitä rataa. Ei kyllä helpolla tolla motilla siihen 100hp/litra pääse mutta saahan sitä yrittää.

                          100hp/litra oiski aika hauska nähä tosta motista, mutta kuka semmosen koneen tekis kun vois ostaa 318is myös. :think

                          Ite kyllä kun tällä samalla moottorilla ajelen oon ihan tyytyväinen käyttöautoks, jos tehoja tahtoo niin ei 8 venttiiline 1.6litrane oo ensimmäinen ajatus
                          m43 löytyy venttiileitä 16 kappaletta.

                          Comment

                          • r.w.
                            Bimmer Enthusiast
                            • Feb 2007
                            • 2510
                            • Länsirannikko

                            #28
                            Originally posted by Madfexx View Post
                            Saattanee johtua siitä, ettet sinä tunnu kirjoittavan aivan ajatuksen kanssa. Kuten tässä on jo useampaan otteeseen todettu, tuollaista 316i:n pataa ei kannata lähteä virittelemään edes ajanvietteenä. Se, jos haluat väkisin laittaa suhteettoman paljon rahaa kiinni tuollaiseen pikkukoneeseen muutaman lisähepan toivossa, jos samalla rahalla saat tehokkaamman mallin ja sitä laitettua, on täysin järjetöntä.


                            Taidan sitten olla oikein Tosiharrastaja (TM), kun näen virittämisen tavoitteet erityisesti tehon osalta aivan täysin aihiokohtaisina asioina. Samanlainen auto se 316 on kuin kaikki muutkin, siinä on isompi kone kuin Puntossa ja pienempi kuin Corvettessa, big deal? Jos tolle linjalle lähdetään, niin yhtään kenenkään ei ikinä kannattaisi virittää mitään muita koneita kuin Chevyn iso- ja pikkulohkoja. Niistä saa vaparina kuin ahdettunakin enemmän bang for the buck kuin yhtään mistään mitä ihminen on ennen tai jälkeen keksinyt. Oikeastaan niitäkään ei kannata itse virittää lainkaan, kun tosiaan crate-mottejakin saa haluamillaan tehoilla takuun kanssa ihan ilmaiseksi.

                            Tää kaskustelu voisi vähitellen kääntyä jo niille raiteille, mistä löydetään lisää voimaa innostuneen harrastajan pikkumoottoriin, eikä taas loputtomaan itkuun siitä miten pitäisi olla M5. Taitaa kovimmat "järkivirittäjät" täälläkin olla vaan niitä vapaavirtaussuodattimella ajelijoita.

                            ps. Niin ja jos niitä kustannuksia ruvetaan miettimään, niin varmaan ensimmäisenä kannattaakin juosta kauppaan ja ostella jotain tonnitolkulla maksavia intake-kittejä. Mega maksaa muutaman satasen, nokka myös, vauhtipyörän sorvaa kuka vaan, mm. Suzukista löytyy näppäriä läppärunkoja reilusti alle 200€. Yleismallisia pönttöjä saa erityisesti ulkomailta pikkurahalla, mm. Magnaflow ja rosteriputkea ei tarvitse ostaa pätkänä pakoputkikaupasta, vaan vaikkapa meijeriputkena metallikaupasta.
                            Last edited by r.w.; 26-08-2009, 23:52.
                            1-7-5-11-3-9-6-12-2-8-4-10

                            Comment

                            • jr66
                              Bimmer Enthusiast
                              • Apr 2006
                              • 16460
                              • Asikkala

                              #29
                              Originally posted by Lopaka View Post
                              m43 löytyy venttiileitä 16 kappaletta.
                              Höpön löpön tai sitten vaan puolet sekä imu- että pakoventtiileistä sulkeutuu seetirengasta vasten, niitä kun on ko. motin kannessa vain 4 kumpaakin: http://bmwfans.info/parts/catalog/E3...cylinder_head/

                              M42 ja 44 on 16 vent.

                              Comment

                              • Jussi.M
                                Bimmer Rookie
                                • Oct 2008
                                • 85

                                #30
                                Onko ne loput 8 piilossa jossain ku en löydä venttiilikoneiston kannen alta ku 8 ?

                                Minkälaisia tehoja voisi odottaa jos vaihtais männät/kanget ja nostais puristuksia? Kaverin Honda CRX on aika kiva esimerkki korkeepuristeisesta 1.6litrasesta. 130hp, tosin siinä muistaakseni 8 imuventtiiliä ja 4 pakoventtiiliä. verrattuna m43 4/4. Sitte vaa V-Poweria tankkiin. Tästä en ite kyllä tiiä yhtään mitään

                                Osta kirja Nelitahtimoottorin Virittäminen, siinä puhutaan paljon mitä voi realistisesti odottaa eri muutoksilla saavuttavan ja mitä haittapuolia eri muutoksilla on, suunnittele hyvin ja toteuta kokonaisuutena äläkä vaan ostamalla yhden osan kerrallaan ja toivovan että se maagisesti tois lisähepoja. Ennen osan ostamista ymmärrä myös mitä se oikeasti tekee ja missä olosuhteissa se toimii haluamallasi tavalla.


                                Kannen virtaus on ehkä ton auton yks heikkous, venttiilien lukumäärän takia. Virtauspinta-alaa niin vähän mutta onhan kasitappisia viritetty pieni ikuisuus.

                                Toinen pullonkaula tulee ilmamäärämittarin kanssa, mutta jos sen voi vaihtaa filmiin tai poistaa kokonaan ois iha kiva. Muuten hienoinen imuilman virtauksen rajoitin se onpi näin.

                                Kolmas on sitte imusarja. Kohtuu pitkä ja ottaa aika hyvin lämpöä, lämmittäen siten imuilmaa ja laskien tehoa. Tämän lyhentäminen kyllä useimmiten myös vaikuttaa siihen kuuluisaan alavääntöön.
                                Last edited by Jussi.M; 27-08-2009, 08:33.
                                ---------------------------------------------
                                BMW 316i Compact 1994 "Pörssimopo"

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎