Announcement

Collapse
No announcement yet.

e36 tutisee

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Radar
    Bimmer Rookie
    • Sep 2004
    • 120
    • Schrick-Region

    e36 tutisee

    Tervehdys,

    Kävin paikallisella korjaamolla vaihdattamassa rikkoutuneen oikean takapyörän laakerin, samalla huomattiin, että takapään alatukivarren etummaiset [vissiin] puslat olivat aivan lopussa ja myös edessä alatukivarren takahelat olivat lopussa. Kyseiset puslat siis vaihdettiin samalla. Autona 328i sedan.

    Nyt päästään ongelmaan: normaaliajossa alusta toimii loistavasti, mutta kun suljetulla alueella nopeuden nostaa 160kmh tai yli niin alkaa melkoinen tutina, tulee fiilis että parempi hiljentää ennenkuin paikat hajoaa. Ensimmäisenä minulle tulee mieleen että ne etupään helat aiheuttavat ongelman, mutta ihmetys on suuri kun esim 140kmh nopeudella ei ole havaittavissa mitään ongelmaa.

    Olisiko ideoita mikä voi aiheuttaa moisen ongelman?
    Ja nimenomaan ennen tätä remonttia ei ollut tutinoita missään nopeuksissa minkä auto kulkee.
  • mankke
    Newbiemmer
    • Jun 2007
    • 8
    • Siuntio

    #2
    Originally posted by Radar View Post
    Tervehdys,

    Kävin paikallisella korjaamolla vaihdattamassa rikkoutuneen oikean takapyörän laakerin, samalla huomattiin, että takapään alatukivarren etummaiset [vissiin] puslat olivat aivan lopussa ja myös edessä alatukivarren takahelat olivat lopussa. Kyseiset puslat siis vaihdettiin samalla. Autona 328i sedan.

    Nyt päästään ongelmaan: normaaliajossa alusta toimii loistavasti, mutta kun suljetulla alueella nopeuden nostaa 160kmh tai yli niin alkaa melkoinen tutina, tulee fiilis että parempi hiljentää ennenkuin paikat hajoaa. Ensimmäisenä minulle tulee mieleen että ne etupään helat aiheuttavat ongelman, mutta ihmetys on suuri kun esim 140kmh nopeudella ei ole havaittavissa mitään ongelmaa.

    Olisiko ideoita mikä voi aiheuttaa moisen ongelman?
    Ja nimenomaan ennen tätä remonttia ei ollut tutinoita missään nopeuksissa minkä auto kulkee.
    Ei tule muuta mieleen kun että puslat olisi asennettu väärin.
    ent. BMW e30 316i -87
    ent. BMW e34 535ia -91
    ent. BMW e36 325i -91
    ent. BMW e28 518i -86
    nyk. BMW e34 535i -90 (myynissä)

    Comment

    • Radar
      Bimmer Rookie
      • Sep 2004
      • 120
      • Schrick-Region

      #3
      Originally posted by mankke View Post
      Ei tule muuta mieleen kun että puslat olisi asennettu väärin.

      Kun en juurikaan alustahommista ymmärrä, oletuksena vain on, että sitä puslaa on aika hankala asentaa muuta kuin yhdellä tavalla? Korjatkaa jos olen väärässä.

      Toinen juttu on, että ne puslat tilattiin tarvikeliikkeestä ja ei ole mitään takeita minkälaista hyytelöä sinne on asennettu. Voisiko olla vaikutusta jollain sekunda puslilla?

      Ottaa pattiin kun korjaavat yhden vian ni tulee uusi tilalle >:(

      En vielä julkista korjaamon nimeä, mutta jos yhteistyökykyä ei löydy, niin oli viimeinen kerta kun siellä käyn ja puljun nimen tulen ilmoittamaan varoitukseksi muille Bemaristeille.

      Comment

      • Juzbe
        Bimmer Enthusiast
        • Jul 2004
        • 1066
        • Pori

        #4
        Renkaiden tasapainoitus?

        Comment

        • Jürgen_
          Bimmer Enthusiast
          • May 2008
          • 2707
          • Mylsä

          #5
          Nuo kyseiset puslat kannattaakin hankkia tarvikeliikkeestä = PowerFlex, muita sinne en laittaisi jos vielä käydään radalla kurvailemassa.

          Se tutina voi tulla vaikkapa niistä kardaanin löystyneistä kumijutuista :think
          Ei riemulla rajaa kun Bemulla ajaa...

          Comment

          • Radar
            Bimmer Rookie
            • Sep 2004
            • 120
            • Schrick-Region

            #6
            Originally posted by Jürgen_ View Post
            Nuo kyseiset puslat kannattaakin hankkia tarvikeliikkeestä = PowerFlex, muita sinne en laittaisi jos vielä käydään radalla kurvailemassa.

            Se tutina voi tulla vaikkapa niistä kardaanin löystyneistä kumijutuista :think
            Juu, ei sinne mitään powerflexiä laitettu, ois ehkä kannattanu.

            Mitä ovat kardaanin löystyneet kumijutut? Toistan vielä että mitään tutinoita ei ollut ennen "korjaamolla" käyntiä eli esim rengastasapaino-ongelmat ovat poissuljetut ja tod näk myös tämä kardaanihomma.

            Tässä tuli mieleen eräs mahdollisuus: työnvastaanottaja sanoi että takarenkaan laakerin vaihdossa vetoakseli joudutaan irrottamaan--->vetoakselin pyörimisnopeus kasvaa hurjasti nopeuden kasvaessa vrt kardaani.

            Voisiko siellä suunnalla olla jotain häikkää, esim epäkeskosti asennettu tai jotain paskaa väärässä paikassa? Toisaalta tutina tuntuisi ehkä enimmäkseen tulevan auton etupäästä, mutta ehkä vibraatiot siirtyvät vetoakselista alusta/korirakenteita pitkin koko autoon?

            Olisiko kommentteja spekulaatioihin?

            Comment

            • Jürgen_
              Bimmer Enthusiast
              • May 2008
              • 2707
              • Mylsä

              #7
              Originally posted by Radar View Post
              Juu, ei sinne mitään powerflexiä laitettu, ois ehkä kannattanu.

              Mitä ovat kardaanin löystyneet kumijutut? Toistan vielä että mitään tutinoita ei ollut ennen "korjaamolla" käyntiä eli esim rengastasapaino-ongelmat ovat poissuljetut ja tod näk myös tämä kardaanihomma.

              Tässä tuli mieleen eräs mahdollisuus: työnvastaanottaja sanoi että takarenkaan laakerin vaihdossa vetoakseli joudutaan irrottamaan--->vetoakselin pyörimisnopeus kasvaa hurjasti nopeuden kasvaessa vrt kardaani.

              Voisiko siellä suunnalla olla jotain häikkää, esim epäkeskosti asennettu tai jotain paskaa väärässä paikassa? Toisaalta tutina tuntuisi ehkä enimmäkseen tulevan auton etupäästä, mutta ehkä vibraatiot siirtyvät vetoakselista alusta/korirakenteita pitkin koko autoon?

              Olisiko kommentteja spekulaatioihin?
              Itelle PowerFlexit laitoin, asennus todella helppo ja nopea eikä tarvi lattialla niitä kiristellä.

              Ne kumijutut = kuminivelet ja keskikannattimen kumi ja olikohan vielä jossain joku värinänvaimenninkumikin.
              Ei riemulla rajaa kun Bemulla ajaa...

              Comment

              • mjr68
                Newbiemmer
                • Sep 2009
                • 25
                • Finland

                #8
                No niin,ekaa kertaa kirjoitellaan tälle foorumille...
                Joo eli kuulostaa aika tutulta ongelmalta,eli itsellä oli muutama vuosi sitten E36 cabrio joka piti takapäästään hyvin lievää,vaimeaa värinää joka ilmeni lähinnä siten että huomasi kun taustapeili kevyesti tärisi ym,kovakatto kun oli paikoillaan ei tuntunut juuri mitään(kori tuolloin "jäykempi").
                Vaikka vika oli pieni aloin sitä metsästämään,eli autoon vaihdettiin ympäriinsä iskarit,jouset,etutukivarret,raidetangon päät,koiranluut eteen ja samoin kardaani käytiin kokonaan läpi,tulos=ei mitään vaikutusta.
                Sitten vaihdettiin taakse juuri nuo samat isot takakelkan kumipuslat ja huh,sitten ne tärinät vasta alkoivatkin!
                Eli jossain oli välystä/klappia joka ei juontunut niin koriin koska nuo puslat oli "sopivasti" väljät mutta uusinnan jälkeen tosiaan aika karmeet tärinät.
                Ja tässä sanon senkin että autoon koitettiin kahdet eri vanteet ja kolmet eri renkaat,eli niistäkään ei ollut kyse.
                Jossain vaiheessa vetoakselin suojakumit otettiin auki ja tuli todettua että vähäiset vaseliinit jota oli jäljellä oli kuivaa koppuraa,eli vetonivelet puhtaaksi ja uudet vassut tilalle ja vielä sen jälkeen kun suojakumit oli takaisin paikoillaan pieni ruiskaus narkkariruiskulla moottoriöljyä suojakumin läpi.
                Tuon toimenpiteen jälkeen huomasin selvästi että tärinät vaimeni huomattavasti muttei kuitenkaan koskaan täysin poistuneet,vetonivelen laakerit oli kuitenkin varmaan hieman ottaneet itseensä kuivien vassujen takia.
                Jälkeenpäin ajattelin että takapään koiranluiden vaihto olisi myös saattanut auttaa.
                Oletko muuten huomannut että jos auto on porukkaa täys,esim.3 henkeä takapenkillä,että tärinät olisi vaimentuneet/vallan poistuneet?
                Itsellä oli näin,eli vetoakselin/vetonivelen murtokulma on pienempi kun perä on alempana ja tästä johtuen tärinätkin poistui aina kun porukkaa oli kyydissä.
                Mutta joo,bemujen kohdalla nää tärinät ja värinät on joskus henkimaailman juttuja...

                Comment

                • Radar
                  Bimmer Rookie
                  • Sep 2004
                  • 120
                  • Schrick-Region

                  #9
                  Originally posted by mjr68 View Post
                  No niin,ekaa kertaa kirjoitellaan tälle foorumille...
                  Joo eli kuulostaa aika tutulta ongelmalta,eli itsellä oli muutama vuosi sitten E36 cabrio joka piti takapäästään hyvin lievää,vaimeaa värinää joka ilmeni lähinnä siten että huomasi kun taustapeili kevyesti tärisi ym,kovakatto kun oli paikoillaan ei tuntunut juuri mitään(kori tuolloin "jäykempi").
                  Vaikka vika oli pieni aloin sitä metsästämään,eli autoon vaihdettiin ympäriinsä iskarit,jouset,etutukivarret,raidetangon päät,koiranluut eteen ja samoin kardaani käytiin kokonaan läpi,tulos=ei mitään vaikutusta.
                  Sitten vaihdettiin taakse juuri nuo samat isot takakelkan kumipuslat ja huh,sitten ne tärinät vasta alkoivatkin!
                  Eli jossain oli välystä/klappia joka ei juontunut niin koriin koska nuo puslat oli "sopivasti" väljät mutta uusinnan jälkeen tosiaan aika karmeet tärinät.
                  Ja tässä sanon senkin että autoon koitettiin kahdet eri vanteet ja kolmet eri renkaat,eli niistäkään ei ollut kyse.
                  Jossain vaiheessa vetoakselin suojakumit otettiin auki ja tuli todettua että vähäiset vaseliinit jota oli jäljellä oli kuivaa koppuraa,eli vetonivelet puhtaaksi ja uudet vassut tilalle ja vielä sen jälkeen kun suojakumit oli takaisin paikoillaan pieni ruiskaus narkkariruiskulla moottoriöljyä suojakumin läpi.
                  Tuon toimenpiteen jälkeen huomasin selvästi että tärinät vaimeni huomattavasti muttei kuitenkaan koskaan täysin poistuneet,vetonivelen laakerit oli kuitenkin varmaan hieman ottaneet itseensä kuivien vassujen takia.
                  Jälkeenpäin ajattelin että takapään koiranluiden vaihto olisi myös saattanut auttaa.
                  Oletko muuten huomannut että jos auto on porukkaa täys,esim.3 henkeä takapenkillä,että tärinät olisi vaimentuneet/vallan poistuneet?
                  Itsellä oli näin,eli vetoakselin/vetonivelen murtokulma on pienempi kun perä on alempana ja tästä johtuen tärinätkin poistui aina kun porukkaa oli kyydissä.
                  Mutta joo,bemujen kohdalla nää tärinät ja värinät on joskus henkimaailman juttuja...
                  Kiitokset mielenkiintoisista pointeista. On hyvin paljon mahdollista, että myös omassa tapauksessa vanhemmat ongelmat tulivat esiin, kun vaihdettiin uudet puslat. Nimittäin takapään puslat olivat täysin romuna, toiselta puolelta pusla oli jopa niin huonossa hapessa, että metalli oli vasten metallia. Nämä huonot puslat ovat kenties "vaimentaneet" värinät, jotka nyt tulivat vasta ilmi uusien puslien myötä.

                  Taidan antaa asian olla tältä erää, seurata tilannetta talven ja palata aiheeseen, jos tutinat pahenevat talven mittaan.

                  Itse asiassa 180 km/h mekaaninen nopeusrajoitus voi olla oikein hyväkin rajoite ajeluiden suhteen, kun en ole esim. Saksaan menossa lähiaikoina.

                  fake edit: katsastusmies ei muuten keväällä sanonut mitään niistä takapään puslista, jotka olivat aivan paskana, mutta kommentoi kyllä rentoon tyyliin etupään heloista, että vaihda ne ens kerraksi.

                  Comment

                  • ^alexi^
                    Bimmer Fanatic
                    • Jul 2009
                    • 258
                    • Kemi

                    #10
                    Tuntuuko pelkästään kovisa vauhdeisa ja suoralla? Itellä aikasemmassa Audi 80 oli sama vika kun ostin sen, hampaat meinas tippua suusta kovemmisa vauhdeisa ja mutkiin kun tultiin ylikovaa. Sinne sitten vaihdettiin koiranluut ja puslat ni loppu tärinät ja epämääräiset vetelyt

                    Comment

                    • ruikki
                      Bimmer Fanatic
                      • Feb 2006
                      • 585

                      #11
                      mulla aikanaa e36 alko loikkimaan ensin 120 vauhissa ja jonku ajan päästä jo 100 vauhdissa.
                      syynä oli kuluneet alapallonivelet eessä.
                      !!! U TOUCHA MA CAR - I`LL FUCK U DOG AN EAR!!!!

                      Comment

                      • garud
                        Bimmer Rookie
                        • Aug 2009
                        • 34
                        • Helsinki

                        #12
                        Originally posted by Radar View Post
                        Kiitokset mielenkiintoisista pointeista. On hyvin paljon mahdollista, että myös omassa tapauksessa vanhemmat ongelmat tulivat esiin, kun vaihdettiin uudet puslat. Nimittäin takapään puslat olivat täysin romuna, toiselta puolelta pusla oli jopa niin huonossa hapessa, että metalli oli vasten metallia. Nämä huonot puslat ovat kenties "vaimentaneet" värinät, jotka nyt tulivat vasta ilmi uusien puslien myötä.

                        Taidan antaa asian olla tältä erää, seurata tilannetta talven ja palata aiheeseen, jos tutinat pahenevat talven mittaan.

                        Itse asiassa 180 km/h mekaaninen nopeusrajoitus voi olla oikein hyväkin rajoite ajeluiden suhteen, kun en ole esim. Saksaan menossa lähiaikoina.

                        fake edit: katsastusmies ei muuten keväällä sanonut mitään niistä takapään puslista, jotka olivat aivan paskana, mutta kommentoi kyllä rentoon tyyliin etupään heloista, että vaihda ne ens kerraksi.
                        Itsellä sama katsastusmiehen kanssa, pientä tärinää ja kolinaa ajaessa, mutta katsastusmieheltä ei tullut mitään kommenttia asiasta. Itse kolinan sain todettua sillä että pikkaisen koputtaa/potkaisee takarenkaan sivulle, jolloin kuuluu metallinen kolahdus takatukivarren vasemman etuhelan suunnalta. Tänään korjaamolle ja toivotaan että kilinät ja kolinat lähtevät puslan tai useamman vaihdolla
                        Last edited by garud; 07-10-2009, 13:24.

                        Comment

                        • Radar
                          Bimmer Rookie
                          • Sep 2004
                          • 120
                          • Schrick-Region

                          #13
                          Pakko vielä sen verran kommentoida vanhaa asiaa, että nyt kun Oulun seudulle tuli nollakelit/pakkaset niin täytyi vielä kerran käydä kokeilemassa ennen talvirankaiden vaihtoa että tutiseeko. Noh, "pudiksen lentokentällä" mittari 195km/h ja ei mitään ongelmia o_0

                          Voisiko olla että kylmät palikat alustassa "paransi" hetkellisesti tilanteen vai voisiko olla niin, että puslat ovat asettuneet paikoilleen kilometrien myötä ja näinollen ongelma olisi poistunut lopullisesti? Tämä varmaan selviää sitten ensi keväänä.

                          Comment

                          Working...
                          X
                          😀
                          🥰
                          🤢
                          😎
                          😡
                          👍
                          👎