Announcement

Collapse
No announcement yet.

Coupen ikkunantiivisteet (E36)

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Kilpuri
    Bimmer Fanatic
    • Jun 2004
    • 831
    • Tampere

    Coupen ikkunantiivisteet (E36)

    Varmaan useallekin ajakohtaista tehdä "nytkähtävien" ikkunoiden tiivisteille jotain, kun ensimmäiset pakkaset iskee.

    Minkälaista/merkkistä/mistä saa silikoonia tai vast. olette käyttäneet? Itse laitoin jokin viikko sitten spray-silikonia, mutta kovasti tuntuivat aamulla kiinni olevan.

    Jokin siveltävä lue paksumpi "möhnä" vois tuntua paremmalta sekä tiivisteeseen että lasiin hierottuna?? (Mikä/mistä) :?

    Suosituksia?

    ps. Tekee niin VI..N pahaa kun aamulla väkisin rysäyttää auki!
    Now: 525xd -09
    Ex: 330d -07
    Ex: 328i -96
  • tth78
    Bimmer Fanatic
    • Sep 2003
    • 346
    • Turku

    #2
    Itse voitelin pitkin kesää tiivisteet jotta ne kyllästyisivät silikonista eikä näin kuivu kesällä ja jäädy talvella. Voitelin LISTA-merkkisellä silikonipuikolla, joita saa vaikka prismasta.

    Jos näyttää oikein pahalta ettei silikonista ole apua niin itse jouduin camaron tiivisteet voitelemaan raa'all glykolilla, eivät muuten jäätyneet enää!

    Yksi hyvä jippo myös on käyttää puolipeitettä. Se suojaa tuulilasin ja sivuikkunat jäätymiseltä ja lumeentumiselta ja on nopea laittaa ja poistaa. nimim. kertaakaan en ikkunoita raapannut viime talvena!

    EDIT: Olen erehdyksissä puhunut puolipeitteestä, olen tarkoittanut peitettä joka peittää vain tuulilasin ja etusivuikkunat!
    Mini Countryman PHEV 2018
    -
    ex. Primera 05
    ex.E36 318iS coupe ´92

    Comment

    • cojama
      Bimmer Enthusiast
      • Dec 2002
      • 1420
      • www.e30m3.fi

      #3
      Hyvä konsti on laittaa sisätilan lämmitin n. 20min. ennen lähtöä pöhöttämään ja se riittää hyvin sulattamaan lasit juuri sen verran että ne ovat kauttaaltaan irti ja mikäli vielä tarvitsee laseja raapata niin sekin on helppoa, autossani ei ole lohkolämmitintä eikä siten sisäpistokettakaan mutta laitan ohuen roikan kontista sisään ja luukku menee kiinni helposti.
      Joku tietysti ihmettelee että miksei sitä voi pitää pitempään päällä mutta ainakin kylmällä ilmalla olen huomannut sen että lämmitin kerää kosteutta mm. konttiin ja koteloihin.

      Comment

      • Kilpuri
        Bimmer Fanatic
        • Jun 2004
        • 831
        • Tampere

        #4
        Itsellänikin on sisälämmitin, mutta silti olivat pirulaiset kiinni, mutta aina ei tota lämmitintä pysty edes käyttämään, esim. töistä lähdettäessä.

        Tarvinnee poiketa Prismasta hakemassa tuota puikkosilikoonia...

        ...ja puolipeite.
        Now: 525xd -09
        Ex: 330d -07
        Ex: 328i -96

        Comment

        • Kilpuri
          Bimmer Fanatic
          • Jun 2004
          • 831
          • Tampere

          #5
          Itsellänikin on sisälämmitin, mutta silti olivat pirulaiset kiinni, mutta aina ei tota lämmitintä pysty edes käyttämään, esim. töistä lähdettäessä.

          Tarvinnee poiketa Prismasta hakemassa tuota puikkosilikoonia...

          ...ja puolipeite.
          Now: 525xd -09
          Ex: 330d -07
          Ex: 328i -96

          Comment

          • Ha2
            Bimmer Enthusiast
            • Apr 2004
            • 1786
            • Oulu

            #6
            Mulla on sellanen ominaisuus, että kun ikkunoita nostaa ja laskee niin vikisee niin perkeleesti. Samoten ku aukasee tai sulkee oven niin vinkasee. Koitin kesällä hieroa niihin TurtleWax:in tiivistemössöä mutta se vaan sotki ja tahmasi lasit ja ääni ei hävinny mihinkään.

            Onko kukaan löytäny tjotain hyvää ainetta tuon vikinän poistamiseen? Toimisko joku teflonvoiteluaine sprayna? Sama aine sais tietenkin estää tuon jäätymisenkin.

            Puolipeitteistä: Mua vähän hirvittää laittaa puolipeitettä sen takia, että ku tuuli riepottelee sitä peitettä niin ne kuminauhat hankaavat maalipintaa. Onko sellasta kokopeitettä olemassa joka menee oikeesti alas asti?
            E61 525d LCI

            Comment

            • reddewil
              Bimmer Enthusiast
              • Aug 2003
              • 3015
              • West Coast

              #7
              Originally posted by Ha2
              Mulla on sellanen ominaisuus, että kun ikkunoita nostaa ja laskee niin vikisee niin perkeleesti. Samoten ku aukasee tai sulkee oven niin vinkasee. Koitin kesällä hieroa niihin TurtleWax:in tiivistemössöä mutta se vaan sotki ja tahmasi lasit ja ääni ei hävinny mihinkään.

              Onko kukaan löytäny tjotain hyvää ainetta tuon vikinän poistamiseen? Toimisko joku teflonvoiteluaine sprayna? Sama aine sais tietenkin estää tuon jäätymisenkin.

              Puolipeitteistä: Mua vähän hirvittää laittaa puolipeitettä sen takia, että ku tuuli riepottelee sitä peitettä niin ne kuminauhat hankaavat maalipintaa. Onko sellasta kokopeitettä olemassa joka menee oikeesti alas asti?
              Se kitinä/vinkuminen tulee lasinnostomekanismista, alumiinikiskossa on muovipuslat, ja ikkunan välistä tullut vesi huuhdellut rasvat pois. Joten ovipahvi pois ja kiskoihin kunnon liukasteet.
              ...

              Comment

              • tth78
                Bimmer Fanatic
                • Sep 2003
                • 346
                • Turku

                #8
                m. AD-varaosaliikkeistä löytyy puoli/kokopeitteitä. Itse ostin peitteen juuri AD_varaosaliikkeestä.

                Harmi kun ostin henkilöautoon sopivan mallin niin nyt se "läppä" jonka tulisi peittä tuulilasin alareunasta hiukan matkaa konepeltiä eli ilmanottoaukon niin se on juuri ja juuri riittävä ja usein kovan tuulen aikana onkin peite lipsahtan sinnen konepellin ja tuulilasin väliseen koloon ja sit on ollut ilmanottokaukalo lunta täynnä!

                Vanhemmissa malleisssa oli se läppä riittävän pitkä ja suojasi hyvin ilmanottoaukon, mut nykyään ei(tai sitten ne on olleet pakettiauton peitteitä mitä olen aiemmin käyttän...)
                Mini Countryman PHEV 2018
                -
                ex. Primera 05
                ex.E36 318iS coupe ´92

                Comment

                • Ha2
                  Bimmer Enthusiast
                  • Apr 2004
                  • 1786
                  • Oulu

                  #9
                  Originally posted by reddewil
                  Originally posted by Ha2
                  Mulla on sellanen ominaisuus, että kun ikkunoita nostaa ja laskee niin vikisee niin perkeleesti. Samoten ku aukasee tai sulkee oven niin vinkasee. Koitin kesällä hieroa niihin TurtleWax:in tiivistemössöä mutta se vaan sotki ja tahmasi lasit ja ääni ei hävinny mihinkään.

                  Onko kukaan löytäny tjotain hyvää ainetta tuon vikinän poistamiseen? Toimisko joku teflonvoiteluaine sprayna? Sama aine sais tietenkin estää tuon jäätymisenkin.

                  Puolipeitteistä: Mua vähän hirvittää laittaa puolipeitettä sen takia, että ku tuuli riepottelee sitä peitettä niin ne kuminauhat hankaavat maalipintaa. Onko sellasta kokopeitettä olemassa joka menee oikeesti alas asti?
                  Se kitinä/vinkuminen tulee lasinnostomekanismista, alumiinikiskossa on muovipuslat, ja ikkunan välistä tullut vesi huuhdellut rasvat pois. Joten ovipahvi pois ja kiskoihin kunnon liukasteet.

                  Kiitos vinkistä! Pitää ruveta ähräämään.
                  E61 525d LCI

                  Comment

                  • Northstar
                    Bimmer Fanatic
                    • Mar 2003
                    • 745
                    • Järvenpää

                    #10
                    Meikäläinen on laittanut tuota Turtle Waxin puikkoa mutta tosiaan ottaisin vastaan jotain paremmastakin tökötistä vinkkiä mielelläni.
                    Semmoinen puolipeite vain aika herkästi naarmuttaa tuulella (nimimerkki kokemusta asiasta prkl!). Täksi talveksi on hommattuna semmoinen pelkkä tuulilasin peite... (Puolipeitettä tuskin enää laitan. Vaikka paremman suojan antaisikin lumelta/jäältä.)
                    sääliä saa lahjaksi, kateus pitää ansaita

                    Comment

                    • vaviah
                      Bimmer Fanatic
                      • Nov 2003
                      • 632
                      • Turku

                      #11
                      Vanhojakin keskusteluja löytyy samasta aiheesta. Olen itse laittanut silikonia talvella muutaman päivän välein niin, että koko lasi on laskettuna pois tieltä laiton aikana (luonnollisesti). Kyllä ne silti tahtovat jäätyä kun kosteutta kertyy väliin. Tiiviste on sellainen röpöpintainen niin silikonikaan oikein auta. Helpostihan se tiiviste irtoaa lasista ennen avausta kun kerran painaa lasia sisällepäin niin napsahtaa yleensä irti.
                      X1 18d sDrive -18
                      320i GT xDrive -13
                      i3 BEV -13
                      X1 18dA xDrive -16
                      X5 3.0iA -00
                      320d Touring -00
                      528iA Touring -97
                      325 CiA -93
                      316i -94
                      316 -88

                      Comment

                      Working...
                      X
                      😀
                      🥰
                      🤢
                      😎
                      😡
                      👍
                      👎