Announcement

Collapse
No announcement yet.

Tyhjäkäynti ongelmana - e36 325ia ´92

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • kimpsu
    Newbiemmer
    • Aug 2008
    • 13
    • Tuusula

    Tyhjäkäynti ongelmana - e36 325ia ´92

    Heti aluksi, EN LÖYTÄNYT searchilla vastausta ongelmaan vaikka kymmeniä topicceja lueskelin sivusta sivuun.

    Ja sitten itse ongelmaan, perjantaina iltasella alkoi esiintymään omituista tyhjäkäynnin huojuntaa ja se tapahtui kierrosalueella n.700-800rpm, lauantaina vika paheni ollen n.700-1000rpm, kunnes sitten lauantai iltana tyhjäkäynti alkoi olemaan koko ajan n.1400rpm luokkaa, tehot on tallella ja kierrosta ottaa, mutta bensaakin on alkanut menemään ihan törkeästi.

    Tänään pyöriessäni konepellin alla huomasin ilmamäärämittarin ja kaasuläpän välisen haitariletkun olevan halki n. 4cm matkalta > uutta kehiin, mutta vika ei korjaantunut, crc air senror cleanerilla puhdistin im-mittarin ja ja kaikkien letkujen tiiveyden kävin kanssa läpi, kaasun herkkyys parani ja jotenkin muuttui eloisammaksi, mutta ei vieläkään itse ongelma korjaantunut.

    Käynnistettäessä kylmänä tai kuumana, kierrokset on nyt normaalit (n.800rpm? kylmänä ja n.700rpm? lämpimänä) eikä korvakuulolla pahemmin huoju, mutta kun koskeekin kaasun niin kierrokset ikään kuin jää sinne n.1400rpm korville eikä siitä laske ennenkuin sammuttaa, ja jos heti käynnistää, niin sama juttu, ensin hyvä mutta kun koskee kaasuun...

    EDIT: moottorijarrutus on myöskin muuttunut aika tehokkaan oloiseksi, muiden oireiden lisäksi.

    Oma mielikuvitutukseni ei enään riitä ongelman selvittämiseen, eikä rahat siihen että veisin sen jonnekkin saamaan päiväksi valohoitoa, joten pitää nyt yrittää jos löytyisi oivia kotikonsteja, ainakin aluksi.

    Kertokaa ihmeessä jos on ollut samanlainen probleemi, että mikä oli vikana ja miten se korjaantui, tai jos muuten vaan asiantuntemus riittää!

    viimeisen kolmen kuukauden aikana tehdyt huollot ja korjaukset, mikäli joku sitä tietoa tarvii:
    -öljyt ja suodattimet vaihdettu
    -tulpat ja putsarit vaihdettu
    -venttiilikopantiiviste vaihdettu
    -pissapojannestettä lisätty
    -renkaat vaihdettu
    -bensaa tankattu
    -radion asemat päivittetty keski-suomen aalloille...
    Last edited by kimpsu; 09-12-2009, 11:07. Reason: lisää tietoja
    BMW E36 325CiA -92
    BMW E30 320i 2d -84
    LADA 1300super -92
    LADA 1500hyper -87
    BMW E28 520i -86
    Toyota yaris -02
    Toyota corolla -89
    Ford escort -81 (taivaspaikka lunastettu)
    Fiat 127 jääauto
    Saab 99 jääauto

  • ka00z
    Bimmer Enthusiast
    • Jan 2006
    • 1805
    • Varsinais-Suomi

    #2
    Käy vaikka jarrukliinerillä läpi kaikki alipaineletkut, se on ainakin halvin tapa todeta ettei vika ainakaan niissä ole.
    W124 voll, markalla pidemmälle

    Comment

    • kimpsu
      Newbiemmer
      • Aug 2008
      • 13
      • Tuusula

      #3
      jahaz... nyt on käyty kaikki, ainakin melkein kaikki letkut läpi, auto oli yön yli akku irti (taikauskoisena kokeilin sitäkin loitsua) ja imuroin kaasupolkimen juurenkin varmuuden vuoksi ettei nyt ainakaan siitä olisi kiinni että paskan takia jäisi kaasupoljin kantamaan, vaijeri ja kaasuläpän palautus jousisto liikkuu pehmeästi niinkuin pitääkin.

      Näiden temppujen jälkeen tilanne muuttunut niin että tyhjäkäynti on "asettunut"... suurimman osan ajasta se on siellä 800rpm tienoilla, mutta edelleen jos kiihdyttää voimakkaasti esim. motarille ja hetken kuluttua pysähtyy, jää tyhjäkäynti taas jonnekkin 1100-1400rpm kohdille, ei huoju vaan kierrosluku on joka kerta eri, vajaan minuutin seistyään kierrokset on laskenu normaaleiks, ei tosin joka kerta tee sitäkään... Ideoita mitä tutkis seuraavaks???
      BMW E36 325CiA -92
      BMW E30 320i 2d -84
      LADA 1300super -92
      LADA 1500hyper -87
      BMW E28 520i -86
      Toyota yaris -02
      Toyota corolla -89
      Ford escort -81 (taivaspaikka lunastettu)
      Fiat 127 jääauto
      Saab 99 jääauto

      Comment

      • bavaria:39
        Bimmer Fanatic
        • Jul 2004
        • 323
        • Kotka

        #4
        Lambda rikki.

        Comment

        • JaHu85
          BTCF Member
          • Dec 2005
          • 607
          • vaasa

          #5
          Vaihda lambda-anturi ja mielellään alkuperäisenä
          E30 318i M43 -88

          Comment

          • bavaria:39
            Bimmer Fanatic
            • Jul 2004
            • 323
            • Kotka

            #6
            Originally posted by JaHu85 View Post
            Vaihda lambda-anturi ja mielellään alkuperäisenä
            Ainoastaan alkuperäisenä, tarvikkeilla on taipumusta hajota heti vaihdon jälkeen tai olla toimimatta ollenkaan.

            Comment

            • kimpsu
              Newbiemmer
              • Aug 2008
              • 13
              • Tuusula

              #7
              Alkaa pikkuhiljaa ongelman ydin hahmottumaan...
              Kävin ohimennen ylämaalla kysymässä vikakoodien lukua ym. että selvittäisi lambdan kunto ja toimivuus...
              selvitettyäni ongelmaa, halusi korjaamon setä tulla pihalle kuuntelemaan omin korvin kierroksia ja toteamaan mahdollista ongelmaa.

              Diagnoosi on, että jossain on vielä imuilmavuoto, kierroksia kun nostaa vuotoääni häviää ja palaa takaisin kun kierrokset laskee takaisin alas, syy: kierroksilla ottaa ilman sieltä mistä pitääkin, mutta kaasuläpän sulkeuduttua alkaa imemään ilmaa jostain letkusta/liittimestä musarjan alta, tulipellin läheltä ainakin ääni tuntuisi tulevan, sieltä - mihin ei kädet mahdu eikä silmä kunnolla näe..
              Olin kyllä kiinittänyt samaan ääneen huomiota, mutta en hoksannut sitä viaksi koska ei ollut vertailevaa moottorin ääntä tarjolla, enkä mikään guru ole näissä asioissa.

              Huomenissa kun taas isovalo tulee takas taivaalle niin otan imusarjan pois tieltä ja alan selvittämään sitä letku viidakkoa sen alta, meinasin uusia samantien kaikki letkut, klemmarit, o-renkaat ja tiivisteet jotka on vähääkään aikansa eläneen oloisia, katsotaan korjaantuuko vika. Jos ei, niin sitten otetaan vikakoodit ja pakokaasutestit ja vaihdetaan se lambda jos/kun niin tarvii, ja tietenkin alkuperäiseen lambdaan!! olen kuullut ihan riittävästi niistä tarvikelambaadoista, etten itsekkään suosittele niitä kuin onkipainoiksi, jos edes siihenkään?..
              BMW E36 325CiA -92
              BMW E30 320i 2d -84
              LADA 1300super -92
              LADA 1500hyper -87
              BMW E28 520i -86
              Toyota yaris -02
              Toyota corolla -89
              Ford escort -81 (taivaspaikka lunastettu)
              Fiat 127 jääauto
              Saab 99 jääauto

              Comment

              • Jürgen_
                Bimmer Enthusiast
                • May 2008
                • 2707
                • Mylsä

                #8
                Ei sovellu ongenpainoksi...liian painavia

                Ei sen lambdan tarvitse alkuperäinen (BMW-paketissa) olla mutta (mielellään) Bosch merkkinen jonka saa vaikkapa Motonetista kun vaan pyytää sen Boschin.

                Ilmavuotoja kannattaa etsiä siitä huohotinputkesta sekä lisäilmaventtiilin putkesta joka kiinnittyy sinne imusarjan alle. Liitos on sellaisella kynnellä lukittu ja on aika usein se kynsi poikki joten pelkällä o-renkaan kitkalla pysynyt paikallaan. Kerran kun imusarjaan poksauttaa niin liitos irtoaa.
                Ei riemulla rajaa kun Bemulla ajaa...

                Comment

                • kimpsu
                  Newbiemmer
                  • Aug 2008
                  • 13
                  • Tuusula

                  #9
                  Originally posted by Jürgen_ View Post
                  Ei sen lambdan tarvitse alkuperäinen (BMW-paketissa) olla mutta (mielellään) Bosch merkkinen jonka saa vaikkapa Motonetista kun vaan pyytää sen Boschin.
                  juups, boschilaista tarkoitinkin kun alkuperäisestä puhuin ja motonettiin huomenna tieni vie, nyt kun meilläkin sellainen täällä on

                  Ilmavuotoja kannattaa etsiä siitä huohotinputkesta sekä lisäilmaventtiilin putkesta joka kiinnittyy sinne imusarjan alle. Liitos on sellaisella kynnellä lukittu ja on aika usein se kynsi poikki joten pelkällä o-renkaan kitkalla pysynyt paikallaan. Kerran kun imusarjaan poksauttaa niin liitos irtoaa.
                  OK! täytyy tiirailla noita sitten huolellisesti, kiitos vinkistä!

                  Yhtenä aamuna (tuli just mieleeni kun poksautuksesta mainitsit) viime viikolla starttasin puolihuolimattomasti, kuului ikään ku sellanen poksahdus tai tuhahdus, ja uudelleen startatessa käynnistyi normaalisti, vissiin siinä rytäkässä saattanu jokin liitos irrota? Olisko nyt käyny sitten, että tarpeeksi monta pikku vikaa yhtäaikaa, ja oireet on muodostunu sellaisiksi kuin olen tässä ketjussa kertonut? kun kuitenkin koko ajan pikku hiljaa on osia vaihtamalla ja puhdistamalla parempaan päin mennyt, ...:think
                  BMW E36 325CiA -92
                  BMW E30 320i 2d -84
                  LADA 1300super -92
                  LADA 1500hyper -87
                  BMW E28 520i -86
                  Toyota yaris -02
                  Toyota corolla -89
                  Ford escort -81 (taivaspaikka lunastettu)
                  Fiat 127 jääauto
                  Saab 99 jääauto

                  Comment

                  • Jürgen_
                    Bimmer Enthusiast
                    • May 2008
                    • 2707
                    • Mylsä

                    #10
                    Usein siinä just noin käy...

                    Sen lamdan vaihto saattaakin olla elämää suurempi seikkailu. Omasta kun tuossa kesällä vaihdoin niin irotutti koko pukiston ja se anturikin lähti sitten lopulta palasina. Kierteet tarvi vielä tapilla puhdistaa että uuden uskalsi kiertää paikalleen ilman kierteiden rikkoutumis pelkoa.
                    Ei riemulla rajaa kun Bemulla ajaa...

                    Comment

                    • hanska
                      Newbiemmer
                      • Aug 2008
                      • 19
                      • Kouvola

                      #11
                      Originally posted by kimpsu View Post
                      mutta kaasuläpän sulkeuduttua alkaa imemään ilmaa jostain letkusta/liittimestä musarjan alta, tulipellin läheltä ainakin ääni tuntuisi tulevan, sieltä - mihin ei kädet mahdu eikä silmä kunnolla näe..
                      Itsellä oli samanlaisia oireita ja syynä oli bensanpaineensäätimen alipaineletku, letku ja letkun liitos imusarjasta oli hajonnut. Samalla tuli vaihdettua bensanpaineensäädin, kaikki suuttimet ja suutintukki.

                      Comment

                      • kimpsu
                        Newbiemmer
                        • Aug 2008
                        • 13
                        • Tuusula

                        #12
                        Nyt on humpat humpattu ja biimeri rokkaa taas!
                        "Kaikki" oireet hävinny ja tyhjäkäynti on taas tasainen n.700rpm
                        Luistin putsattu (oli muuten kuulkaa paskanen), kolme letkua vaihdettu, sekä kaikki letkujen ja suuttimien o-renkaat ja tiivisteet uusittu.

                        Pääsyyllinen oli yksi kokonaan poikki lahonnut letku imusarjan alla, joka sai aikaan sen imuilma äänen, ilmeisestikin bensapaineensäätimen alipaineletku? ihan varma en oo mikä se tarkalleen oli mut kaikkein ohkaisin alipaineletku koko systeemissa (jakotukin ohjaamonpuoleisessa päädyssä), kaks muuta letkua oli pahasti jo lahoamassa joten nekin uusin samantien vaikka olis ne voinu kestää vielä vaikka ja kuinka kauan, loput letkut puhdistin ja kävin paineilmalla läpi, eikä niissä ollu valittamista.
                        Samalla tuli vaidettua metrin verran myös polttoaineletkua, ihan tulevaisuutta ajatellen, näyttivät siltä että samalla kertaa oli järkevää vaihtaa, onneks oli tarpeeks oikean kokoista p-a letkua jemmassa... noh, samalla kartoitin tulevaisuuden mahdollisia ongelmia, suuttimet saan kyllä uusia kevääseen mennessä ja öljypohja oli näköjäöän alkanu öljystä kostumaan, ei mitn hälyyttävää mut kyl nekin pitää kuntoo saada, kunhan ekaks rikastuu.

                        Lambda on hyvä syyllinen moneen vikaan, mutta ei välttämättä aina syyllinen!

                        Kiitos ja kuittaus kaikille jotka olitte hengessä mukana!
                        BMW E36 325CiA -92
                        BMW E30 320i 2d -84
                        LADA 1300super -92
                        LADA 1500hyper -87
                        BMW E28 520i -86
                        Toyota yaris -02
                        Toyota corolla -89
                        Ford escort -81 (taivaspaikka lunastettu)
                        Fiat 127 jääauto
                        Saab 99 jääauto

                        Comment

                        Working...
                        X
                        😀
                        🥰
                        🤢
                        😎
                        😡
                        👍
                        👎