Announcement

Collapse
No announcement yet.

E36 328:n jarrupäivitys

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • sierra4x4tbo
    BTCF Member
    • Oct 2004
    • 2100
    • Lappeenranta

    E36 328:n jarrupäivitys

    Pitäisi talven aikana laittaa tuohon kesäautoon, E36 328 Cäbi, jarrut uusiks. Tuumailin tossa, että niitähän voisi samalla päivittää hiukan tehokkaammiksi mahdollisesti tulevien moottoripäivityksien varalle..

    Onko joku päivittänyt isompia jarruja E36:siin? Minkä mallin jarruja olette käyttneet? Käsittääkseni E36 M3:sen jarrut ei ole mikään bolt-on projekti (ainakaan takana)?

    Pikku vinkkiä kuulin, että E46 330:sen jarrut (satulat ja levyt) menisi suht bolt-on, onko näin? Pienen RealOEM selailun perusteella etujarrut näyttäisi ainakin käyvän, mutta mites takapäässä?

    Kiitos!

    -Timo
    M535i BiTurbo -85
    740iA -95 ”#tonnin_pommi"

    --=MushroomMotorsport=--
    --=MaxTuned.com=--
  • nut
    Bimmer Enthusiast
    • Jul 2003
    • 1613
    • Vaasa/Kauhajoki

    #2
    Originally posted by sierra4x4tbo View Post
    Pitäisi talven aikana laittaa tuohon kesäautoon, E36 328 Cäbi, jarrut uusiks. Tuumailin tossa, että niitähän voisi samalla päivittää hiukan tehokkaammiksi mahdollisesti tulevien moottoripäivityksien varalle..

    Onko joku päivittänyt isompia jarruja E36:siin? Minkä mallin jarruja olette käyttneet? Käsittääkseni E36 M3:sen jarrut ei ole mikään bolt-on projekti (ainakaan takana)?

    Pikku vinkkiä kuulin, että E46 330:sen jarrut (satulat ja levyt) menisi suht bolt-on, onko näin? Pienen RealOEM selailun perusteella etujarrut näyttäisi ainakin käyvän, mutta mites takapäässä?

    Kiitos!

    -Timo
    330i:n jarrut tosiaan menee eteen satulat, levyt ja kannatinraudat vaihtamalla. Takapäähänkin saanee sovitettua 330i:n kamat, mutta toinen vaihtoehto on käyttää E46 328i:n jarruja takapäässä. Minimivanne noilla 330i:n etusille taitaa olla sitten 17 tuumaa.
    BMW-ALPINA E46 B3 3.3 #527

    Comment

    • TeemuT
      Bimmer Fanatic
      • Jun 2007
      • 329
      • Muhos

      #3
      Itse olen myös selvitellyt millä saisi E36:n takajarrut päivitettyä mutta ainakin seuraavat huomiot olen tehnyt ja lopullinen ratkaisu antaa odottaa. Etupää on päivitetty laittamalla 330mm levyt ja 4mäntäiset satulat kun ne kohtuuhinnalla sattui kohdalle.


      Taakse sopinee kaikki E46 jarrusylinterit paitsi 330 joka vaatii takatukivarren vaihdon(tai sitten onnistuu kun vaihtaa omasta sen liukuraudan ja laittaa 330:stä vain sylinterit mutta tästä en ole ihan varma ! )
      Muut kuin 330:n vain eivät hirveästi muuta mitään kun ainoa näkyvä ero on takajarrusylinterin halkaisijan muutaman millin kasvu, levy on lähes samankokokoinen.
      M3 jarrut taas kaikki tarvitsevat takatukivarren vaihdon ymmärtääkseni.
      Liekkö niin että E46 ja E36 takajarrupaloissa on ainoa ero se että E46:ssa on suurempi kitkamateriaalin pinta-ala, näin muistaakseni selvisi kun tutkin palojen tietoja, silloinhan olisi pieni päivitys kun laittaisi E46 328 sylinterin ja palat mutta E36(328 jäähdytetyn) levyn ?
      Itsekkin ottaisin lisätietoja vastaan mistä saisi taakse kohtuuhinnalla hieman päivitystä, nyt ratkaisin tilanteen laittamalla uudet brembon levyt+ferodo2500 palat. tällä yhdistelmällä(+330mm:set edessä) balanssi on aika hyvä(=etu vs takapää) mutta jarrut vaativat lämpöä ennenkuin ovat parhaimmillaan(kylmänäkin kuitenkin vähintään alkuperäisen veroiset)
      -TT-
      F30 320d

      Comment

      • sierra4x4tbo
        BTCF Member
        • Oct 2004
        • 2100
        • Lappeenranta

        #4
        Originally posted by nut View Post
        330i:n jarrut tosiaan menee eteen satulat, levyt ja kannatinraudat vaihtamalla. Takapäähänkin saanee sovitettua 330i:n kamat, mutta toinen vaihtoehto on käyttää E46 328i:n jarruja takapäässä. Minimivanne noilla 330i:n etusille taitaa olla sitten 17 tuumaa.
        Kiitos vinkistä!

        Taidanpa laittaa E46 330:sen etujarrut ja E46 328:n takajarrut.

        Originally posted by TeemuT View Post
        Itse olen myös selvitellyt millä saisi E36:n takajarrut päivitettyä mutta ainakin seuraavat huomiot olen tehnyt ja lopullinen ratkaisu antaa odottaa. Etupää on päivitetty laittamalla 330mm levyt ja 4mäntäiset satulat kun ne kohtuuhinnalla sattui kohdalle.


        Taakse sopinee kaikki E46 jarrusylinterit paitsi 330 joka vaatii takatukivarren vaihdon(tai sitten onnistuu kun vaihtaa omasta sen liukuraudan ja laittaa 330:stä vain sylinterit mutta tästä en ole ihan varma ! )
        Muut kuin 330:n vain eivät hirveästi muuta mitään kun ainoa näkyvä ero on takajarrusylinterin halkaisijan muutaman millin kasvu, levy on lähes samankokokoinen.
        M3 jarrut taas kaikki tarvitsevat takatukivarren vaihdon ymmärtääkseni.
        Liekkö niin että E46 ja E36 takajarrupaloissa on ainoa ero se että E46:ssa on suurempi kitkamateriaalin pinta-ala, näin muistaakseni selvisi kun tutkin palojen tietoja, silloinhan olisi pieni päivitys kun laittaisi E46 328 sylinterin ja palat mutta E36(328 jäähdytetyn) levyn ?
        Itsekkin ottaisin lisätietoja vastaan mistä saisi taakse kohtuuhinnalla hieman päivitystä, nyt ratkaisin tilanteen laittamalla uudet brembon levyt+ferodo2500 palat. tällä yhdistelmällä(+330mm:set edessä) balanssi on aika hyvä(=etu vs takapää) mutta jarrut vaativat lämpöä ennenkuin ovat parhaimmillaan(kylmänäkin kuitenkin vähintään alkuperäisen veroiset)
        Vaihdoitko pääsylinterin vai toimiiko alkuperäisellä?

        -Timo
        M535i BiTurbo -85
        740iA -95 ”#tonnin_pommi"

        --=MushroomMotorsport=--
        --=MaxTuned.com=--

        Comment

        • TeemuT
          Bimmer Fanatic
          • Jun 2007
          • 329
          • Muhos

          #5
          en vaihtanut, polkimen liike ei silti ole liian suuri.
          -TT-
          F30 320d

          Comment

          • Juchelius
            BTCF Member
            • Sep 2009
            • 298
            • Oulu

            #6
            Vanhaa topiccia lämmitellään mutta aihe ei vanhene.
            TeemuT, onko sulla tarkkaa mallia tai linkkivinkkiä, mikä tuo sun satula on?

            Jostakin jenkkilän foorumilta luin aikanaan, että paras ja tasapainoisin kombo e36:seen on edessä e46 330 jarrut ja takana e46 328 jarrut. Eli painotusta ei tule liikaa kumpaankaan suuntaan. Jarrupääsylinteriä ei tarvitse tuon vuoksi vaihtaa mutta jos parannetaan niin M3:sen pääsylinteri alkuperäisen tilalle. En nyt ole aivan varma tarkoittivatko tuolla jenkkien M3:sta. Onkohan siinä eri pääsylinteri kun Euro versiolla?
            1985 e30 320i Baur Cabriolet
            1995 328 ex ratakikkare

            Comment

            • Tonton
              Bimmer Enthusiast
              • Oct 2006
              • 9101
              • Raisio

              #7
              onko joku päivittänyt 286mm jarrulevyä e46 328:n 300mm:een meneekö "heittämällä"?
              sigpic
              M-B Vito -22
              Transit Custom -18
              Yamaha vx ho cruiser -22
              Kodin kylpytilojen saneeraus ja rakennustyöt V-S aluella
              [email protected]

              Comment

              • Calypsocoupe
                Bimmer Enthusiast
                • Mar 2003
                • 2932
                • Vihti

                #8
                Originally posted by Tonton View Post
                onko joku päivittänyt 286mm jarrulevyä e46 328:n 300mm:een meneekö "heittämällä"?
                Satulan kiinnikkeen (carrier) vaihtamalla bolt-on.
                - 330d E91 LCI - 320d E91 - 330ia M-sport '00 - 325πM coupé '94 - 316i 2.0/4 touring '98 - SLK 230K AMG Designo -

                Comment

                • deemu79
                  Bimmer Fanatic
                  • Aug 2011
                  • 453
                  • Helsinki

                  #9
                  Miten takana käsijarrurojut, mitä eroa noissa e46 ja e36 käsijarrukamoissa käytännössä on?

                  e36:


                  e46:
                  sigpic
                  328i Coupe M-Sport -95

                  Comment

                  • deemu79
                    Bimmer Fanatic
                    • Aug 2011
                    • 453
                    • Helsinki

                    #10
                    Originally posted by deemu79 View Post

                    Vastaan itselleni: http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=301725
                    sigpic
                    328i Coupe M-Sport -95

                    Comment

                    Working...
                    X
                    😀
                    🥰
                    🤢
                    😎
                    😡
                    👍
                    👎