Announcement

Collapse
No announcement yet.

E36 ja virtalukko hajosi?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • kettu69
    Newbiemmer
    • May 2009
    • 7
    • Lappeenranta

    E36 ja virtalukko hajosi?

    Eli autona on vuoden -97 318i. Tulin kotipihaan ja yritin sammuttaa auton niin avain ei kääntynyt suuntaan eikä toiseen. Avain lähti jopa irti virtalukosta auton käydessä. Sammutin auton vaihteella ja otin akun kengän irti jotta sain virrat pois kuluttamasta akkua. Hellästi yritin käännellä avaina ja koitin parempikuntoistakin avainta ja sain avaimen pyörimään, mutta se pyörii holtittomasti ympäriinsä eikä naksahda mihinkään tiettyyn asentoon. Onko kokemuksia vastaavista tilanteista entä minkälainen projekti on vaihtaa virtalukko/ kaikki lukot ja minkähintaisesta projektista puhutaa?
  • Kurre
    Bimmer Fanatic
    • Jan 2003
    • 384
    • Veteli

    #2
    Originally posted by kettu69 View Post
    Eli autona on vuoden -97 318i. Tulin kotipihaan ja yritin sammuttaa auton niin avain ei kääntynyt suuntaan eikä toiseen. Avain lähti jopa irti virtalukosta auton käydessä. Sammutin auton vaihteella ja otin akun kengän irti jotta sain virrat pois kuluttamasta akkua. Hellästi yritin käännellä avaina ja koitin parempikuntoistakin avainta ja sain avaimen pyörimään, mutta se pyörii holtittomasti ympäriinsä eikä naksahda mihinkään tiettyyn asentoon. Onko kokemuksia vastaavista tilanteista entä minkälainen projekti on vaihtaa virtalukko/ kaikki lukot ja minkähintaisesta projektista puhutaa?
    Ko. homma käynyt itsellä edellisen auton kanssa pari kertaa. Kummallakin kerralla patruuna jouduttiin poraamaan pois, koska sitä ei saatu enää liikkumaan. Toisella kertaa kun sen itse tein, niin voin kokemuksesta sanoa, että melko savotta se on

    Mutta aluksi kannattaa kokeilla "rynkyttää" avainta samalla kun sitä pyörittelee, josko patruuna ottaisi kiinni eikä pyörisi vapaasti. Jos sen saa ottamaan kiinni niin silloin saat vedettyä sen ulos tämän videon ohjeiden mukaan. Ja sitten vain uusi tilalle.

    Jos taas tämä ei onnistu niin sitten ei muutakuin metallintyöstövälineet käteen ja väkivalloin patruuna ulos..tähän jos joutuu niin ensiksi kannattaa puhkaista sen mustan kehäosan juuresta jolloin saa vedettyä pois sitä paikoillaan pitävän lukituslangan. Sen jälkeen vain pala palalta loput pois..aikaa vievää ja tuskastuttavaa hommaa

    Niin joo ja auton käyttöhän onnistuu kyllä sillä, että ruuvaat virtalukon pohjan pois ja siitä käynnistät jne. Se on rattiakselissa/virtalukossa kiinni kahdella ruuvilla, jotka aukeaa ihan normi meisselillä vaikka niiden kannat eivät normeja olekaan..Muista vain käyttää virta-avain lukossa, jotta ajonesto kätkeytyy pois päältä.

    Toivottavasti jotain apua olis tästä..palaan asiaan jos jotain tärkeää vielä tulee mieleen ko. asiasta..

    edit: niin siis sullahan avain ei pyörinyt (tuli päähän, että se pyöri vapaasti), mutta sama homma kuitenkin..koittaa jos sen saisi liikkeelle jne.
    Last edited by Kurre; 31-01-2010, 19:13.
    sigpic
    Nykyiset: BMW E91 320dA -11, E46 320d -02, BMW E30 M50 projekti
    ex: BMW E91 320dA -08, MB E200cdi -06, E36 316i -96, E30 316i -89

    Comment

    • esa`pentula
      Bimmer Enthusiast
      • Dec 2009
      • 1390
      • Tampere

      #3
      itselläni on myös kysymys virtalukosta.

      Elikkä kun sammutan auton ja jätän avaimen virtalukkoon tai koitan heti sammutuksen jälkeen käynnistää uudelleen, niin avain ei tunnu hievahtavankaan. väkipakoin sen saa siitä taas käynnistettyä mutta kauhea rusahdus kuuluu virtalukossa. Paripäivää tein näin kunnes keksin ottaa aina välissä avaimen pois kun käynnistää tai sammuttaa auton. kun vetää avaimesta kuuluu naksahdus ja avain tulee vähän nihkeästi pois, sen jälkeen kun laittaa takaisin ei ole mitään ongelmaa vääntää auto käyntiin.

      Eihän tämä siksensä haitta ole, mutta olisi kiva tietää mikä tämän tekee siellä? voi mennä varmastikkin jossain vaiheessa pahemmaksi tai avain jäädä kokonaan jumiin tjv.

      toivottavasti jotkut ymmärsivät jotain kirjoituksestani.

      Comment

      • Kova-Luu
        Bimmer Rookie
        • Sep 2009
        • 57
        • Helsinki

        #4
        Originally posted by kettu69 View Post
        Eli autona on vuoden -97 318i. Tulin kotipihaan ja yritin sammuttaa auton niin avain ei kääntynyt suuntaan eikä toiseen. Avain lähti jopa irti virtalukosta auton käydessä. Sammutin auton vaihteella ja otin akun kengän irti jotta sain virrat pois kuluttamasta akkua. Hellästi yritin käännellä avaina ja koitin parempikuntoistakin avainta ja sain avaimen pyörimään, mutta se pyörii holtittomasti ympäriinsä eikä naksahda mihinkään tiettyyn asentoon. Onko kokemuksia vastaavista tilanteista entä minkälainen projekti on vaihtaa virtalukko/ kaikki lukot ja minkähintaisesta projektista puhutaa?

        Ei sun tartte sitä lukkoa vaihtaa. Kaverilla oli samanlainen ongelma ja vaihtoi jonkun tapin sinne sisään mikä oli katkennut. Ei ollut kovin iso homma. Täällä oli jossain myös topicci siitä.

        Comment

        • e36coupe
          Bimmer Fanatic
          • Jan 2004
          • 718
          • Nokia

          #5
          Originally posted by esa`pentula View Post
          itselläni on myös kysymys virtalukosta.

          Elikkä kun sammutan auton ja jätän avaimen virtalukkoon tai koitan heti sammutuksen jälkeen käynnistää uudelleen, niin avain ei tunnu hievahtavankaan. väkipakoin sen saa siitä taas käynnistettyä mutta kauhea rusahdus kuuluu virtalukossa. Paripäivää tein näin kunnes keksin ottaa aina välissä avaimen pois kun käynnistää tai sammuttaa auton. kun vetää avaimesta kuuluu naksahdus ja avain tulee vähän nihkeästi pois, sen jälkeen kun laittaa takaisin ei ole mitään ongelmaa vääntää auto käyntiin.

          Eihän tämä siksensä haitta ole, mutta olisi kiva tietää mikä tämän tekee siellä? voi mennä varmastikkin jossain vaiheessa pahemmaksi tai avain jäädä kokonaan jumiin tjv.

          toivottavasti jotkut ymmärsivät jotain kirjoituksestani.

          En nyt ihan 100 varma ole, mutta oletan virtalukkosi toimivan juuri kuten sen kuuluukin. Itselläni on tehnyt noin muistaakseni kaikissa e36:ssani. Varmasti ainakin nykyisessä ja edellisessä. En usko sen siis olevan hajoamassa. Niin ellet siis itse saanut jotain tuhoa aikaan väkisin vääntämiselläsi...

          En virtalukon anatomiaan niin perehtynyt ole, että osaisin sanoa mitä siellä fyysisesti tapahtuu, mutta ei avain kyllä irrottamatta kahta kertaa peräkkäin käänny.
          Ajossa: E21 M52B30, E93 N53B30, F30 lci B48B20

          Työn alla: E21 320/6
          Entisiä: 1 x E92, 1 x E90, 2 x E39, 7 x E46, 8 x E36, 2 x E30, 2 x E21

          Comment

          • esa`pentula
            Bimmer Enthusiast
            • Dec 2009
            • 1390
            • Tampere

            #6
            no hyvä. mietityttää vain aina kun lähtee jonnekkinpäin reissaamaan, että mitä jos hajoaakin. avain on aika kulunut ja mietin, että voiko virtalukkokin olla niin kulunut. kävin teettämässä uuden avaimenkin ja se ei kyllä sinne mene oikein kunnolla. varovasti kun työntää ja vähän heiluttelee niin kyllä sillä käyntiin saa ja avaimen myös pois.

            Comment

            • kettu69
              Newbiemmer
              • May 2009
              • 7
              • Lappeenranta

              #7
              Pitää nyt yrittää irrottaa nyt tuo patruuna ja katsastella sitä tarkemmin. Mistä ihmiset ovat ostaneet uusia patruunoita ja missä niitä sarjoittanut vanhalle avaimelle?

              Comment

              • Jürgen_
                Bimmer Enthusiast
                • May 2008
                • 2707
                • Mylsä

                #8
                Kyllä tuo avain kääntyy ihan eestaas ilman ulos vetämistä ainakin tuossa -94 mallisessa.
                Niiden avainten teettämisessä pitää käyttää kulumatonta avainta mallina. Eihän siinä ole mitään järkeä kopioida valmiiksi kulunutta avainta. Kannattaa kysyä ihan marmorilta uutta avainta. Uudella kulumattomalla avaimella alkaa usein lukot toimimaan ihan hyvin
                Ei riemulla rajaa kun Bemulla ajaa...

                Comment

                • esa`pentula
                  Bimmer Enthusiast
                  • Dec 2009
                  • 1390
                  • Tampere

                  #9
                  Originally posted by Jürgen_ View Post
                  Kyllä tuo avain kääntyy ihan eestaas ilman ulos vetämistä ainakin tuossa -94 mallisessa.
                  Niiden avainten teettämisessä pitää käyttää kulumatonta avainta mallina. Eihän siinä ole mitään järkeä kopioida valmiiksi kulunutta avainta. Kannattaa kysyä ihan marmorilta uutta avainta. Uudella kulumattomalla avaimella alkaa usein lukot toimimaan ihan hyvin
                  ajattelin kanssa ettei se aivan normaalia ole. täytyypä marmorilta kysästä avaimen hintaa ja koittaa sen kanssa.

                  Comment

                  Working...
                  X
                  😀
                  🥰
                  🤢
                  😎
                  😡
                  👍
                  👎