Announcement

Collapse
No announcement yet.

e36 - kattoluukku ja muuta

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • abject
    BTCF Member
    • Jan 2010
    • 378
    • Vähäkyrö

    e36 - kattoluukku ja muuta

    Moro!

    Sain vaihdossa tollasen mätäpesäkkeen. Fiksaamisen ajattelin aloittaa kuitenkin tuosta kattoluukusta. Tämä on siis veivattavaa mallia

    Se siis toimi hienosti yksitoimisena - väkisin kun koitit sit vääntää sitä perää siitä ylös niin ratkes jo veivikin jne. No purin sen luukun nyt sieltä irti ja sain kourallisen muoviromua kaulukseen - eli luultavasti sais vaihtaa koko luukun rungonkin ja löytyi syy siihen miksei tuo suostunut nostamaan sitä peräänsä.

    Tästäpä tuli mieleen että millainen homma tuo olisi istuttaa tuohon sähköinen luukku? Niin että se toimisi kuin alkuperäinen sähköinen.

    Tai jos tuon nyt saisi korjattua niin onko tuo sähköistäminen muuta kuin moottorin, johtojen ja releiden lisäämistä?
    Last edited by abject; 08-02-2010, 11:36. Reason: täydennystä
    F11 525dx M-Sport ’14
    w123 240D Lang MR '81
  • Mokoma
    BTCF Member
    • Jun 2009
    • 767
    • 013 - Koskenkorva

    #2
    Sähköistyksen suorittaneena voin kertoa että ei ole ollenkaan salatiedettä. Nappaat veivin irti, pulttaat sähkömoottorin kiinni, vedät virta ja maapiuhan jostain sopivasta paikasta jos johtosarjasta ei valmiina löydy liitintä ja laitat verhoilun palaseen kattoluukun kytkimen kiinni.

    Omassa katiskassa ei ollut johtosarjassa liittimiä joten vedin johdot tupakansytyttimeltä koska siinä luultavasti on tarpeeksi iso sulake. Sähkömoottori ja kytkin maksoivat purkaamolla 65 euroa (hintaan piti sisältyä verhoilunpalakin jota ei paketissa tullut) Päädyin laittamaan kytkimen vanhaan verhoilun palaan ja veivin reikään laitoin mustan kankaan palan kuumaliimalla takapuolelta kiinni (tuli ihan tarpeeksi siisti omaan silmään)

    Muistaakseni jollain oli uusi kattoluukun sähkömoottori myynnissä vähän aikaa sitten... hinta oli 100 euroa.

    Hyvät ohjeet tuohon sähköistykseen löytyy Juubilta:


    Samalla kattoluukku kannattaa kohdistaa uudestaan (itsekkin kohdistin mutta sain silti hampaan tai pari sivuun ja vähän takkuaa luukku mutta toimii) Ohjeet kohdistamiseen samassa linkissä.
    BMW e36 320i Sedan Brokatrot-metallic

    Originally posted by kaol
    Ongelma: Kolmekutonen.

    Mainiota ajatustyöskentelyä siellä naapurikylässä.

    Comment

    • abject
      BTCF Member
      • Jan 2010
      • 378
      • Vähäkyrö

      #3
      No helpotahan tuo vaikuttaa. Ohjekirjasta kattelinkin ettei paljo olis eroavaisuuksia tuolla lätkän alla, mihin veivi/kytkin kiinnittyy.

      Täytyypä samalla, kun kyselee noita moottoreita, koittaa ihan piruuttaan löytää koko luukku - näyttäis tuossa omassa olevan vähän heikolla hapella nuo "vaijeritkin."

      Kiitos linkistä ja vinkistä!
      F11 525dx M-Sport ’14
      w123 240D Lang MR '81

      Comment

      • abject
        BTCF Member
        • Jan 2010
        • 378
        • Vähäkyrö

        #4
        Mitäs muuta remaa hyödyttää tehdä jakohihnaa vaihtaessa?

        Ei tosiaan ole mitään todisteita tuosta remmen vaihdosta, joten ajattelin sen tekaista kun ei motonetissä näytä tuon kalliimpi tuo hihna olevan. Mitä muuta hyödyttää tehdä samalla purkamisella? Vesipumppua, muita hihnoja?

        Ja lisätään vielä auton malli eli -91 316i. Olikos se sit M40 toi moottori?
        Last edited by abject; 08-02-2010, 11:49.
        F11 525dx M-Sport ’14
        w123 240D Lang MR '81

        Comment

        Working...
        X
        😀
        🥰
        🤢
        😎
        😡
        👍
        👎