Announcement

Collapse
No announcement yet.

E36 Nakuttaa

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Mazai
    Bimmer Rookie
    • Sep 2004
    • 67
    • Hamina

    E36 Nakuttaa

    Elikkä seuraavanlainen ongelma...
    Auton alta kuuluu nakutusta, joka seuraa kierroslukua. Lähdettä on hyvin hankala paikantaa, mutta jostain vaihdelaatikon tienoilta se tulee. Ehkäpä putki? Nakutus ei siis kuulu pellin alta.
    Tänään vaihdettiin öljyt ja suodatin, vaikkei tuolla välttämättä asiaan vaikutusta olekkaan. Koneen alla näyttää tosin siltä, että öljyä olisi jostain vuotanut.
    Ääntä ei siis ole kuulunut ennen perjantaita, ja se ilmaantui vähitellen. Nyt ääni kuuluu selkeästi, ja autoa voisi luulla diisseliksi... Tyhjäkäynti on myös epätasaista, ja koko auto heiluu "normaalia enemmän".
    Ja yksi juttu vielä mikä äsken huomattiin; pakosarjan ja kannen välissä saattaa olla vuoto, ainakin pikeä (?) oli yhden käyrän päässä. Olisiko mahdollista että tuon takia on seokset päässeet vituralleen? Tai aiheuttaisiko jokin muu vuoto saman ilmiön? Entä jos yksi tulppa on pimeänä?
    Tämä ei suuremmin ole vaikuttanut koneen käytökseen (tai ainakaan en ole huomannut), mutta ei tuolla uskalla ajaa... Ties milloin se leviää.
    Eli nyt on ehdotuksille mieli avoin, ja jos jollain on tällaisia oireita ollut niin kertokoon, olisin kiitollinen.
    http://www.btcf.fi/showcar.php?id=3254
  • z3
    Bimmer Fanatic
    • Jan 2004
    • 273
    • Tre

    #2
    Jos nakutus on tsihkasevaa se voi kuulua pakarin tiivisteestä tai putki muuten vuotaa.

    Jos se ei ole tsihkasevaa se kuuluu todennäköisesti tukkeutuneesta hydraulisesta venan nostajasta. Se nimittäin myös kuuluu alta kuunnellessa pakarin tuntumasta vaihdelaatikon vierestä.
    Kuuluu siis voimakkaampana alta kuin päältä.

    Vaihdelaatikon vieressä on myös putken alla peltisuoja joka voi kalista.

    Tietty venakin voinut haljeta, mutta sillon kyllä kuuluisi selkeästi koneesta???
    - Parin Bemarin kokemuksella -

    Comment

    • Mazai
      Bimmer Rookie
      • Sep 2004
      • 67
      • Hamina

      #3
      Ei ole kovin tsihkasevaa, joten tuo nostajan tukkoisuus kuulostaa oireisiin sopivalta. Onko tässä vaiheessa aika ottaa yhteys huoltoalan ammattilaisiin, vai kannattaako tuota ruveta itse korjaamaan? Hieman epäilyttää tuo muoviin käärityn koneen availu...
      http://www.btcf.fi/showcar.php?id=3254

      Comment

      • z3
        Bimmer Fanatic
        • Jan 2004
        • 273
        • Tre

        #4
        Jos vika on tuo, niin kyllä tee-se-itse mies itsekin voi vaihtaa nostajan. Eikä välttämättä tartte vaihtaa tosiaankaan kaikkia. Tuurilla voi kokeilla vaihtaa vaikka puolet ja katsoa hävisikö kalina, ellei vena ole sitten selkeästi irti, jotta sen huomaa silmämääräisesti. Kun on hydrauliset nostajat, niin ei tartte edes säätää ventiileitä, kun ne säätyvät aina automaattisesti öljyn paineella.

        Paras käydä vielä jollakin tyypillä varmistamassa vikadiaknoosi..
        - Parin Bemarin kokemuksella -

        Comment

        • Mazai
          Bimmer Rookie
          • Sep 2004
          • 67
          • Hamina

          #5
          Juu, huomenna siis merkkiliikkeeseen. Eipä ainakaan tarvi ostella ylimääräisiä nostajia...

          Onko tässä nyt vaaraa että jokin hajoaa jos aivan samantien ei autoa huolletuksi saa?
          http://www.btcf.fi/showcar.php?id=3254

          Comment

          • z3
            Bimmer Fanatic
            • Jan 2004
            • 273
            • Tre

            #6
            JOS vika on vain nostajissa, niin voit ihan huoletta työnnellä ainakin parikymmentä tuhatta. Siinä sivussa voi sitten kokeilla vaikka Forte -käsittelyä.

            Jos merkkilikkeeseen menee kysymään diagnoosia, niin ilmaista apua saa kätevästi kun pyytää huoltopäällikön pihalle kuuntelemaan, niin ei tartte maksullista korjausarviota teettää. Ite kerran relluun tein näin ja ajoin kotia vaihtamaan itse vesipumpun, jonka merkkihuollon kaveri arvioi vialliseksi

            PS. Ei pakoputki sitten satu hakkaamaan johonkin korin kiinnikkeeseen yms? Siinä öljypohjan vieressä on jotakin pellin palasta melkein putkessa kiinni?
            - Parin Bemarin kokemuksella -

            Comment

            • Mazai
              Bimmer Rookie
              • Sep 2004
              • 67
              • Hamina

              #7
              Epäilen että se pakari minneen ottaa, en sellaista ainakaan huomannut. Ja se nakutus tulee siis juuri kierrosten mukaan...
              Aamulla kävin mittailemassa hieman päästöjä ja tuota tuota... O2 oli noin kymmenen kertaa yli sallitun, samaten jokin muukin arvo. Putkesta tulee myös palamatonta bensaa... Kävisikö tuo vaan viidellä pytyllä? Eli tulppa paskana tai vastaavaa...
              http://www.btcf.fi/showcar.php?id=3254

              Comment

              • Lanttu
                Bimmer Enthusiast
                • Jun 2004
                • 1643

                #8
                Kokemusta on tuosta, sytytystulpat entiset. Älä vain ajele yhtään, muuten saat lisätä katalysaattorinkin ostoslistaasi.

                Comment

                • Mazai
                  Bimmer Rookie
                  • Sep 2004
                  • 67
                  • Hamina

                  #9
                  Siis kuuluiko sulla nakutusta auton alta? Hemmetin jees jos vika on tulpissa... Eli kai se on niiden vaihdolla sitten lähettävä. Osaako joku sanoa suoralta kädeltä tulppien mallin? Esim. NGK:n mallistosta?
                  http://www.btcf.fi/showcar.php?id=3254

                  Comment

                  • FreeZ
                    Bimmer Fanatic
                    • Apr 2003
                    • 814
                    • Hamina

                    #10
                    tällästä
                    BMW 320i

                    Comment

                    • tihuovin
                      Bimmer Enthusiast
                      • Dec 2003
                      • 1422
                      • Oulu

                      #11
                      Tuota, olikohan kyseessä manuaali vaihteinen pirssi?

                      Voisikohan ääni kuulua kytkimestä, joku siellä hankaa kytkinkoppaa?

                      Itseltäni kuului alussa pieni ääni, joka oli hankala paikallistaa. Sitten kuului ISOMPAA ääntä, joka sekin tuli epämääräisestä suunnasta ja josta ei voinut sanoa että onko se moottori (KALLIS juttu) vai jokin muu (varmasti halvempi juttu).

                      Syy oli paineasetelma joka oli ihan paskana. Se iso ja painava "metallilimppu" (kytkinlevyn vastakappale) oli kiinni enään vain yhdestä kohdasta. 2 muuta kohtaa oli säpäleinä. Siinä ja siinä ettei tullut silmille koko paska.

                      t: Timo

                      Comment

                      • Mazai
                        Bimmer Rookie
                        • Sep 2004
                        • 67
                        • Hamina

                        #12
                        Nyt on tulpat vaihdettu, ja kun tuota BKR6EK:ta ei löytynyt, niin laitettiin BKR6E, mikä siis on yksikärkinen. Ja eipä tuo siihen nakutukseen auttanut, vaikka käynti kyllä hiukan parani.
                        Eikai tässä enää muuta sitten itse osaa tehdä kuin viedä tuo huoltoon... Tai näytettäväksi vaan, pitäähän sinne helsinkiinkin jollain päästä. :wink:
                        http://www.btcf.fi/showcar.php?id=3254

                        Comment

                        • jani73
                          Bimmer Enthusiast
                          • Aug 2004
                          • 4317
                          • Turku

                          #13
                          Muuttuuko ääni yhtään, jos painaa kytkimen pohjaan?
                          Ajattelin vain, jos se olisi tosiaan jotain kytkin/vaihteistoperäistä ääntä.

                          Comment

                          • Mazai
                            Bimmer Rookie
                            • Sep 2004
                            • 67
                            • Hamina

                            #14
                            Ei muutu, joten vaihteistossa vika tuskin on. Tuo tihuovinin kuvailema iso ja painava "metallilimppu", elikkä vauhtipyörä saattaisi aiheuttaa äänen, eikö?
                            Niin ja niin, manuaaliloota löytyy.
                            http://www.btcf.fi/showcar.php?id=3254

                            Comment

                            • jani73
                              Bimmer Enthusiast
                              • Aug 2004
                              • 4317
                              • Turku

                              #15
                              Paineasetelmassa on myös sellainen metallinen "laippa" painamassa kytkinlevyä, ehkä Tihuovin tarkoitti sitä.
                              Kokeilisin kuunnella niitä ääniä jonkinlaisella "stetoskoopilla", pitkä meisseli tai vastaava. Sillä kun koskettaa eri kohtia koneessa ylhäällä ja alhaalla ja painaa korvan siihen kiinni, voisi saada jotain osviittaa viasta, vaikka eihän se helppoa ole, mutta ehkä se auttaisi sen verran, että ääni kuuluu kovempana jossain osassa konetta, kuin toisessa. :?

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎