Announcement

Collapse
No announcement yet.

E36 Polttimot (LED-valaistus)

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • bm320
    Bimmer Rookie
    • Jan 2010
    • 53
    • Finland

E36 Polttimot (LED-valaistus)

Tarkoituksena olisi vaihtaa autoon (BMW 320i E36) uudet ajovalo -ja sisätilavalo polttimot. Ajovaloista tiedän, että ne on H7 polttimoilla molemmat (lyhyt ja pitkä), mutta parkkivaloista ei tietoa? Valot on Depo-merkkiset.
    Sisätilan valaistuksesta ei ole taas mitään hajua, minkä mallin polttimoita käytetään. Jos joku osaisi kertoa polttimoiden mallit, niin pääsisi eteenpäin projektin kanssa?
    Tarkoituksena laittaa led-parkkivalot sekä led-valaistus sisätilaan...
    Last edited by bm320; 14-02-2010, 20:14.
  • esa`pentula
    Bimmer Enthusiast
    • Dec 2009
    • 1390
    • Tampere

sisätilan polttimoista, onko sulla vanhan vai uuden mallin karttavalo? eli onko siinä 2 säädettävää ympyrävaloa napin takana vai 2 polttimoa napin takana, asentoina on-ovet-off? jos on vanhempi eli tuo jälkimmäinen ni sinne menee 2kpl 42mm putkipolttimoa. hanskalokeroon menee 41mm putkipolttimo ja rekisterikilpiin menee 39mm polttimot. ajovaloihin ei kannata laittaa mitään "ledpolttimoita" vaan suoraan sitten jälkiasennus xenonit jos haluaa sitä valkoista väriä sinne.C pilareihin meni itsellä ainakin 36mm putkipolttimot. ne kaikki sisävalot kannattaa vaan mitata kannastakantaan jos on putkipolttimoita

autona e36 320i -91, noissa 92-> on vissiin tuo uudempi kartanlukuvalo ymmärtääkseni

edit:

Meikkipeilien valot 2kpl 41mm putkipolttimo
    Takakontti 1kpl 42mm putkipolttimo
    Lukuvalot 2kpl ba9s (uudemmanmallin karttavalo)
    Last edited by esa`pentula; 14-02-2010, 21:27.

Comment

• bm320
      Bimmer Rookie
      • Jan 2010
      • 53
      • Finland

Originally posted by esa`pentula View Post
      sisätilan polttimoista, onko sulla vanhan vai uuden mallin karttavalo? eli onko siinä 2 säädettävää ympyrävaloa napin takana vai 2 polttimoa napin takana, asentoina on-ovet-off? jos on vanhempi eli tuo jälkimmäinen ni sinne menee 2kpl 42mm putkipolttimoa. hanskalokeroon menee 41mm putkipolttimo ja rekisterikilpiin menee 39mm polttimot. ajovaloihin ei kannata laittaa mitään "ledpolttimoita" vaan suoraan sitten jälkiasennus xenonit jos haluaa sitä valkoista väriä sinne.C pilareihin meni itsellä ainakin 36mm putkipolttimot. ne kaikki sisävalot kannattaa vaan mitata kannastakantaan jos on putkipolttimoita

autona e36 320i -91, noissa 92-> on vissiin tuo uudempi kartanlukuvalo ymmärtääkseni

edit:

Meikkipeilien valot 2kpl 41mm putkipolttimo
      Takakontti 1kpl 42mm putkipolttimo
      Lukuvalot 2kpl ba9s (uudemmanmallin karttavalo)
      Kiitos tosi paljo näistä tiedoista! Ja autossa tuo vanhempi ON-OVET-OFF nappi ja sen vierellä 2kpl näitä pyöreitä valoja . Mutta onko kaupoissa noi sisätilavalot myynnissä mm-kokoina (36mm putkipoltin http://www.tehoa.fi/verkkokauppa/?74,sv8-5-pituus-36mm-2w)?

Ja onko näihin polttimoiden vaihtoon mitään vinkkejä, miten pääsee käsiksi? esim. karttavalo? Talttapäällä reunan alle ja nosto menetelmällä?
      Last edited by bm320; 14-02-2010, 23:26.

Comment

• esa`pentula
        Bimmer Enthusiast
        • Dec 2009
        • 1390
        • Tampere

Originally posted by bm320 View Post
        Kiitos tosi paljo näistä tiedoista! Ja autossa tuo vanhempi ON-OVET-OFF nappi ja sen vierellä 2kpl näitä pyöreitä valoja . Mutta onko kaupoissa noi sisätilavalot myynnissä mm-kokoina (36mm putkipoltin http://www.tehoa.fi/verkkokauppa/?74,sv8-5-pituus-36mm-2w)?

Ja onko näihin polttimoiden vaihtoon mitään vinkkejä, miten pääsee käsiksi? esim. karttavalo? Talttapäällä reunan alle ja nosto menetelmällä?
        eli se on sitten se uudempi ilmeisesti, sielä on niissä kahdessa pyöreässä noi edellämainitsemat b9.. kaupoissa ei välttämättä ole myynnissä mutta netistä noi löytyy aika hyvin. karttavaloon varmaan pääsee käsiksi ihan vain vetämällä sieltä molemmista reunoista sitä muovia alaspäin ja samoin cpilarit ja hanskalokerot sun muut, ei kannata mielellään mitään ruuvimeisseliä käyttää ettei valon muovi mene rikki. käsin vaan niin paljon kun saa kynnet verillä

http://www.xenonled.com/category/4/led-polttimot-12v tossa on yks ihan hyvä kauppa mistä saa ainakin laatutuotetta.

edit:
        Mutta onko kaupoissa noi sisätilavalot myynnissä mm-kokoina (36mm putkipoltin http://www.tehoa.fi/verkkokauppa/?74,sv8-5-pituus-36mm-2w)?
        tuo on juurikin sellainen 36mm putkipoltin, itse laitoin juuri tuollaiset rek.kilven valoiksi mutta niissä taisi olla 6 lediä
        Last edited by esa`pentula; 15-02-2010, 13:09.

Comment

• j3cc3
          Bimmer Rookie
          • Feb 2010
          • 89
          • Savonlinna

[quote=esa`pentula;1925730]sisätilan polttimoista, onko sulla vanhan vai uuden mallin karttavalo? eli onko siinä 2 säädettävää ympyrävaloa napin takana vai 2 polttimoa napin takana, asentoina on-ovet-off? jos on vanhempi eli tuo jälkimmäinen ni sinne menee 2kpl 42mm putkipolttimoa. hanskalokeroon menee 41mm putkipolttimo ja rekisterikilpiin menee 39mm polttimot. ajovaloihin ei kannata laittaa mitään "ledpolttimoita" vaan suoraan sitten jälkiasennus xenonit jos haluaa sitä valkoista väriä sinne.C pilareihin meni itsellä ainakin 36mm putkipolttimot. ne kaikki sisävalot kannattaa vaan mitata kannastakantaan jos on putkipolttimoita

Mistä kannattas tilata uudet sisävalot e36:seen vm.91.. xenonled.comista ei löydy yllä mainittuja kokoja?

Comment

• esa`pentula
            Bimmer Enthusiast
            • Dec 2009
            • 1390
            • Tampere

ledpolttimoita

Mistä kannattas tilata uudet sisävalot e36:seen vm.91.. xenonled.comista ei löydy yllä mainittuja kokoja?

tuolta voi ainakin lukea ja häneltä tilata. itselle ei ole vielä tullut pakettia kotiin, mutta luulisi pian tulevan. tilasin karttavalot ja c-pilareiden valot tuolta, hintaa 17e joten eipä paha.

alemmas kun rollaat tuolta niin löytyy myös coupen valopaketti.

Comment

• Mykkis
              Newbiemmer
              • Nov 2011
              • 8
              • Uusimaa

Terve, kun mulla on tollanen e36, vuosimallia '93 ja nyt olis hemmetin kova hinku saada sisälle led polttimot noiden vanhojen tilalle, mutta jossain väitettiin että lukuvaloja ei voi vaihtaa, kun pitäisi napaisuus vaihtaa toisinpäin ja että taka kattovaloihin pitäisi vaihtaa auton + ja - johdot toisinpäin ja itse olen sen verran typerä näissä sähköhommissa, ettei ole oikein käsitystä niin voisko joku valaista, että pitääkö tällanen väite paikkansa? :think

Comment

• JanesQ
                Bimmer Rookie
                • Jul 2010
                • 113
                • Nurmijärvi

Noita polttimoita saa "käännetyllä" napaisuudellakin, auton liitäntöjä ei kannata alkaa sorkkimaan. Mulle sopi ihan normaalit polttimot ja auto on vuodelta 92. Mulla on VK982:lta tilattu valopaketti Coupeen ja siinä tuli kaikki tarvittava. Mulla jäi tosin kilvenpolttimot ylimääräiseksi, laitoin ne sitten konehuoneeseen ja konttiin. Samalta herralta tilasin T-5 kantaisia ledejä tuhkakuppeihin ja ajovalokatkaisimeen.

Mulla vaan jää tuohon karttavaloon ovi-asennossa himmeästi hehkumaan tuo polttimo, sama juttu takakonttiin. Jos joku tietää, mistä johtuu niin voisi jakaa tietonsa Mutta piristää kyllä huomattavasti sisustaa.

Vaihdoin myös sumareihin H4 LED polttimot ja taidan vaihtaa xenonit tilalle. Eivät ole niin kirkkaat kuin toivoisin. Valo on verrattavissa Hellan enkelinsilmiin, joiden kanssa värikin on lähes sama.

Comment

• Mykkis
                  Newbiemmer
                  • Nov 2011
                  • 8
                  • Uusimaa

No niin, hieno juttu, mä kans kelailin tässä et mielummin oon vaikka laittamatta sitten ledejä, ku alan niitä räpeltelemään, koska siitähän ei varmasti seuraisi mitään hyvää. Pitänee kysellä samasta osoitteesta itellekkin sitten ni rupee kirkastumaan sisusta, kiitoksia paljon tästä!!

Comment

• EPDM
                    Bimmer Enthusiast
                    • Nov 2005
                    • 4621
                    • Lahti.

Originally posted by Mykkis View Post
                    Terve, kun mulla on tollanen e36, vuosimallia '93 ja nyt olis hemmetin kova hinku saada sisälle led polttimot noiden vanhojen tilalle, mutta jossain väitettiin että lukuvaloja ei voi vaihtaa, kun pitäisi napaisuus vaihtaa toisinpäin ja että taka kattovaloihin pitäisi vaihtaa auton + ja - johdot toisinpäin ja itse olen sen verran typerä näissä sähköhommissa, ettei ole oikein käsitystä niin voisko joku valaista, että pitääkö tällanen väite paikkansa? :think
                    Olen huomanut että e36 voi napaisuus tehtaalta olla miten sattuu. Se ei leine ongelma hehkuissa eikä t5, t5 tai putkiledeissä kun vaan vaihtaa ne ympäri. Mutta ns metallikantaiset ba9s ledeissä se ei onnistu..

Minulta toki saa käänteiset napaisuudet olevia lediä.
                    Viviendo en Lahiti
                    BMW 2007 e91 335d pre lci Biturbo
                    Bmw 2008 x3 e83 lci 3.0sd biturbo
                    Vw Corrado vr6

Comment

• Mykkis
                      Newbiemmer
                      • Nov 2011
                      • 8
                      • Uusimaa

Ahaa, tämäpä mielenkiintoista! Elikkäs noi karttavalothan on ba9s ainakin mun tietääkseni niin niihin pitäis hommata käänteisellä napaisuudella olevat leditkö? Sori, ei oikein mee perille, oon vähän hölmö näissä sähköhommissa.

Comment

• JanesQ
                        Bimmer Rookie
                        • Jul 2010
                        • 113
                        • Nurmijärvi

Tuskin tarvitset käänteisellä napaisuudella olevia. Mulle meni juuri noihin pienempiin pyöreisiin valoihin, eli tietääkseni lukuvaloihin normaalit ba9s polttimot.

Ja helppohan se on sitten todeta, että jos ei toimi normaali polttimo, niin tilaa käänteisellä napaisuudella olevat. Ei noi nyt onneksi miljoonia maksa.

Ja jos Hyvinkäälle ei ole pitkä matka, niin helpointa on ottaa suunta kohti EPD-Motorsportia ja hakea sieltä sopivat polttimot kerralla

Comment

• Mykkis
                          Newbiemmer
                          • Nov 2011
                          • 8
                          • Uusimaa

Okei, selvä homma. No niinhän se on, onneks ne on halpoja.

Comment

• BavariaMW
                            Bimmer Rookie
                            • Mar 2011
                            • 149
                            • Iitti

Mitäs se valo sanoo jos se ledi on vääränapainen? Onko vain mykkä vai käräyttääkö jotakin? :E

Comment

• J-Poika
                              Bimmer Fanatic
                              • Aug 2004
                              • 835
                              • There's a place in the North, far far away

Originally posted by BavariaMW View Post
                              Mitäs se valo sanoo jos se ledi on vääränapainen? Onko vain mykkä vai käräyttääkö jotakin? :E
                              se ei vaan syty...

Comment

Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎