Announcement

Collapse
No announcement yet.

E36 M50B25+vaihteisto ei BMW:hen

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • base78
    Bimmer Rookie
    • Mar 2006
    • 31
    • Vantaa

    E36 M50B25+vaihteisto ei BMW:hen

    Eli tarkoitus olisi asentaa tuo 2,5 M50 manuaalivaihteiston kanssa ei BMW merkkiseen 35 vuotta vanhaan harrasteajoneuvoon.

    Onko kellään mitään vinkkiä heitänkö paketin sellaisenaan?

    Mitään osia ei ole vielä ostettu, tarkoituksena on hankkia -91-92 E36 325 osien luovuttajaksi.

    Oliko kaikissa E36 325 malleissa jo ABS jarrut?

    Lueskelin että esim E30 koriin M50 koneella on porukka vaihtanut M20 koneen vauhtipyöriä sen kevyemmän painon takia, mutta silloin käytetty myös E30 korisen laatikkoa..?

    Ihan vaan jos tulee mielen jotain vinkkiä heittää nyt kun en vielä ole mitään osia/autoa ostanut..


    Itsellä nuo käyttöautot ovat BMW merkkisiä, ja nyt tarkoitus olisi saada harrastepeliin tehoa ja pari pyttyä lisää BMW tekniikalla.
  • GeeTee
    Bimmer Fanatic
    • Mar 2007
    • 374
    • Lappeenranta

    #2
    Mikäs mahtaa olla harrasteajoneuvo mihin on kone tulossa?
    e46 325i Touring ex. e61 520d -06, e39 523i, e46 328i Touring, Evolution IV, e34 525i, e36 325i Coupe, e36 325i Coupe M3 Replica

    Comment

    • O-Peksi
      Bimmer Enthusiast
      • Sep 2007
      • 2775
      • Joensuu

      #3
      Originally posted by base78 View Post
      Eli tarkoitus olisi asentaa tuo 2,5 M50 manuaalivaihteiston kanssa ei BMW merkkiseen 35 vuotta vanhaan harrasteajoneuvoon.

      Onko kellään mitään vinkkiä heitänkö paketin sellaisenaan?

      Mitään osia ei ole vielä ostettu, tarkoituksena on hankkia -91-92 E36 325 osien luovuttajaksi.

      Oliko kaikissa E36 325 malleissa jo ABS jarrut?

      Lueskelin että esim E30 koriin M50 koneella on porukka vaihtanut M20 koneen vauhtipyöriä sen kevyemmän painon takia, mutta silloin käytetty myös E30 korisen laatikkoa..?

      Ihan vaan jos tulee mielen jotain vinkkiä heittää nyt kun en vielä ole mitään osia/autoa ostanut..


      Itsellä nuo käyttöautot ovat BMW merkkisiä, ja nyt tarkoitus olisi saada harrastepeliin tehoa ja pari pyttyä lisää BMW tekniikalla.
      M50-moottorin+laatikon kaveriksi voit laittaa suoraan M20B20-vauhtipyörän, kunhan vaihdat startin bendix-rattaan M20-koneen rattaaseen. Sit asetelmasta ja kytkinlevystä riippuen pientä modausta painelaakeriin/kytkinsylinteriin, eli käytännössä painelaakerin ja siirtohaarukan väliin tarttee ainakin massalevyllä n.6mm spacerin, että painelaakeri painuu syvemmälle.

      M20B25-vauhtipyörää käytettäessä kannattaa vauhtipyörässä oleva koneenpuoleinen olake sorvata pois, koska se ottaa tiettävästi öljypohjaan kiinni.

      Muutenhan tuo paketti on asiallinen kombinaatio johonkin vanhempaan autoon.
      ReWoN Motors - BMW-huollot ja korjaukset, alumiinivanteiden korjaushitsaukset, pakosarjat, ahtoputket, alumiini- ja rst-hitsaukset ja sorvaukset

      Comment

      • Make H.
        BTCF Member
        • Jul 2006
        • 1278
        • Kokkola

        #4
        Kannattaa miettiä myös että kummalle puolelle etuakselia öljypohjan pahkan pitää mahtua. e36:sessa se kun on akselin takapuolella ja e34:sessa akselin etupuolella, niin tuonkin perusteella voi purkuaihiota ruveta ettimään ettei tartte sit heti rueta öljypohjaa+pumpun jalkaa ettimään. M50 startti käy myös, kunhan vaihtaa m20 vauhtipyörään startin hammaskehän m50 vauhtipyörästä (m20 vauhtipyörää joutuu halkaisijaltaan sorvata hitusen että m50 starttikehä mahtuu). Näin muistelisin, joku korjatkoon jos muistan väärin.

        Comment

        • base78
          Bimmer Rookie
          • Mar 2006
          • 31
          • Vantaa

          #5
          Originally posted by GeeTee View Post
          Mikäs mahtaa olla harrasteajoneuvo mihin on kone tulossa?
          MK2 Ford Capriin olis tarkoitus laittaa OHC:n tilalle, sikäli mikäli kun kelpuuttavat vertailumalliksi 2,8i "MK3" mallin 160hv+20%=192hv.

          Myös 188hv Capri turboa on tehty 400 kappaleita ja siitäkin olen saksankielistä dokumentteja ja myyntiesitteitä löytänyt+ tekniikan maailman esittely -81 vuodelta.
          Turbomallin kelpuuttaminen nostaisi max tehon 225heppaan.

          Tällä hetkellä olen juurikin noita dokumentteja keräämässä ja tarkoitus olisi tällä viikolla käydä konttorilla esittelemässä suunnitelmia.
          Jos ei konttorilla ole ongelmaa rupean osia haalimaan..

          Itseä mietityttää tuo kardaanitunneli, ei mitään käsistystä joutuuko sitä silpomaan ja kuinka paljon..
          Sen näkee sitten kun rupeaa osia kampeamaan paikalleen.
          Konehuoneella pitäisi olla pituutta ja leveyttä sen verran että kone mahtuu.
          Mutta nämä vääränmerkkiset pohdinnat sitten muilla foorumeilla..

          Tuon tekniikan osalta suunnittelin että tekisin johtosarjan sellaiseksi että pystyisi BMW testerillä lukemaan vikakoodit, noissa -90 luvun alun vehkeissä ei montaa boxia vielä ole.
          Onko kaikissa M50 koneisissa malleissa jo ABS, taitaa olla..?

          Fordin 3,0 V6 möykky painaa huimat 180 kiloa kuivana, kellään tietoa/dokumenttia paljonko M50 painaa?
          Last edited by base78; 05-04-2010, 19:38.

          Comment

          • Guest's Avatar

            #6
            Originally posted by base78 View Post
            Fordin 3,0 V6 möykky painaa huimat 180 kiloa kuivana, kellään tietoa/dokumenttia paljonko M50 painaa?


            Tuon mukaan 136kg peruskone ilman apulaitteita.

            Comment

            • jmp2002
              BTCF Member
              • Oct 2003
              • 5727
              • Rovaniemi

              #7
              et sinä siihen abs tartte, koska epäilen että caprissa ei ole ikinä ollut abs jarruja... sillä ei ole mitään väliä mikä kone sinne menee.. alusta muutokset katsotaan korin mukaan, ei koneen....
              E30 325i Touring -89
              E30 325i touring -88 m50tbo
              G20 330e M-Sport -20

              Comment

              • base78
                Bimmer Rookie
                • Mar 2006
                • 31
                • Vantaa

                #8
                Originally posted by jmp2002 View Post
                et sinä siihen abs tartte, koska epäilen että caprissa ei ole ikinä ollut abs jarruja... sillä ei ole mitään väliä mikä kone sinne menee.. alusta muutokset katsotaan korin mukaan, ei koneen....
                Ei ole ei ABS jarruja ollut ei, enkä niitä kaipaa..

                Kyse onkin siitä pystynkö tekemään Caprista Bemarin noin niinkuin johtosarjan ja muiden sähköisten komponenttien osalta..
                Testeriin kiinni ja tunnistaa esim E36 malliksi vikakoodit ym sitä kautta..
                Vähemmän ohjainlaitteita= helpompi homma.
                esim ekat E36 mallit, niin ei niissä hirveän monimutkaiset sähköt ole jos vertaa nykyisiin BMW sähköjärjestelmiin..

                Mittaristossa taitaa sijaita myös auton valmistenumero/tunnistetiedot eli pelkkä moottorin boxi ei oletettavasti riitä?
                En nyt mene näistä "vanhuksista" vannomaan.

                ABS:n kautta ottaa vas takapyörästä tunnistuksen (ainakin E39), eli jos kaikissa M50 moottorisissa ABS en saa bemarin mittaristoa pelittämään Caprissa.
                Tai kaikenhan saa toimimaan kun viitsii rakentaa, mutta kohtuu helpolla.
                Saa sen kytkettyä, mutta ei tule ajonopeutta..
                Tosin aiemmin taisi ottaa perästä, joten ei paljon sekään auttaisi..

                Kun itsellä mahdollisuus käyttää bemarin testereitä, olisi mukava kytkeä diagnostiikka toimimaan.
                Ei se nyt mikään pakkomielle ole mutta ei kovin hankalaakaan jos ostaa koko auton varaosiksi..
                Last edited by base78; 06-04-2010, 00:12.

                Comment

                • peto2
                  BTCF Member
                  • Jan 2007
                  • 8257
                  • Järvikylä (Nakkila)

                  #9
                  Originally posted by base78 View Post
                  Ei ole ei ABS jarruja ollut ei, enkä niitä kaipaa..

                  Kyse onkin siitä pystynkö tekemään Caprista Bemarin noin niinkuin johtosarjan ja muiden sähköisten komponenttien osalta..
                  Testeriin kiinni ja tunnistaa esim E36 malliksi vikakoodit ym sitä kautta..
                  Vähemmän ohjainlaitteita= helpompi homma.
                  esim ekat E36 mallit, niin ei niissä hirveän monimutkaiset sähköt ole jos vertaa nykyisiin BMW sähköjärjestelmiin..

                  Mittaristossa taitaa sijaita myös auton valmistenumero/tunnistetiedot eli pelkkä moottorin boxi ei oletettavasti riitä?
                  En nyt mene näistä "vanhuksista" vannomaan.

                  ABS:n kautta ottaa vas takapyörästä tunnistuksen (ainakin E39), eli jos kaikissa M50 moottorisissa ABS en saa bemarin mittaristoa pelittämään Caprissa.
                  Tai kaikenhan saa toimimaan kun viitsii rakentaa, mutta kohtuu helpolla.
                  Saa sen kytkettyä, mutta ei tule ajonopeutta..
                  Tosin aiemmin taisi ottaa perästä, joten ei paljon sekään auttaisi..

                  Kun itsellä mahdollisuus käyttää bemarin testereitä, olisi mukava kytkeä diagnostiikka toimimaan.
                  Ei se nyt mikään pakkomielle ole mutta ei kovin hankalaakaan jos ostaa koko auton varaosiksi..
                  ymmärtääkseni moottorinohjauksen vikakoodit pystyy lukemaan vaikka ei olisi yhtäkään muuta boksia kiinni.. eli ainoana ongelmana näkisin nopeusmittarin joka vanhoissa fordeissa on vaijerilla ja e36:ssa sähköinen ja bemun perä voi olla hiukan paskamainen asentaa jäykän perän tilalle tai toisinpäin fordin nopeusmittarin vaijeri voi olla vittumainen pistää bemun laatikkoon ellei sitten löydä jostakin jonkun E12 aikasen laatikon joissa vielä oli vaijerilla mittari.. joka tapauksessa vaikeaa
                  F10 530dA Saphirschwarz, G30 530e Saphirschwarz, E38 730iA Dunkelblau, E39 540iAT Biarritzblau Metallic
                  ex:
                  E39 528iA Arktissilber, E39 528iAT Arktissilber, E34 525TDSA Diamantschwarz, E32 735 iAL Royalblau Metallic, E34 525i Diamantschwarz, E36 325 TDSA Arktissilber
                  Vikakoodinlukua & pieniä koodauksia: ADS, K+DCAN, ICOM. INPA, DIS, ISTA+, ISTA P & BMW Scanner 1.40 Kaikki vuosimallit!
                  Myydään: Satunnaisia E32, E34, E36, E38 ja E39 osia.
                  Nakkaa privaa jos tarvetta.

                  Comment

                  • Cell
                    Bimmer Enthusiast
                    • Jun 2004
                    • 7037
                    • Uusikaupunki

                    #10
                    E36 mittaristo ottaa perästä nopeustiedon, ja samanlainen anturisysteemi on suhteellisen helppo viritellä vaikkei bemarin perää käyttäisikään. Mittaristolle ei tosin tule mitään tähdellistä infoa eikä siinä oikein ole älyäkään, että sinänsä sama vaikka käyttäis jotain yleismallista tai auton omaa.
                    325i -08
                    i3 REx -17
                    M5 -98 Imolarot
                    535i -90 N/A project (maatumassa)

                    Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

                    Comment

                    • jannmann
                      Bimmer Enthusiast
                      • Feb 2003
                      • 5856
                      • Joccis City

                      #11
                      Originally posted by base78 View Post
                      MK2 Ford Capriin olis tarkoitus laittaa OHC:n tilalle, sikäli mikäli kun kelpuuttavat vertailumalliksi 2,8i "MK3" mallin 160hv+20%=192hv.

                      Myös 188hv Capri turboa on tehty 400 kappaleita ja siitäkin olen saksankielistä dokumentteja ja myyntiesitteitä löytänyt+ tekniikan maailman esittely -81 vuodelta.
                      Turbomallin kelpuuttaminen nostaisi max tehon 225heppaan.

                      Tällä hetkellä olen juurikin noita dokumentteja keräämässä ja tarkoitus olisi tällä viikolla käydä konttorilla esittelemässä suunnitelmia.
                      Jos ei konttorilla ole ongelmaa rupean osia haalimaan..

                      Itseä mietityttää tuo kardaanitunneli, ei mitään käsistystä joutuuko sitä silpomaan ja kuinka paljon..
                      Sen näkee sitten kun rupeaa osia kampeamaan paikalleen.
                      Konehuoneella pitäisi olla pituutta ja leveyttä sen verran että kone mahtuu.
                      Mutta nämä vääränmerkkiset pohdinnat sitten muilla foorumeilla..

                      Tuon tekniikan osalta suunnittelin että tekisin johtosarjan sellaiseksi että pystyisi BMW testerillä lukemaan vikakoodit, noissa -90 luvun alun vehkeissä ei montaa boxia vielä ole.
                      Onko kaikissa M50 koneisissa malleissa jo ABS, taitaa olla..?

                      Fordin 3,0 V6 möykky painaa huimat 180 kiloa kuivana, kellään tietoa/dokumenttia paljonko M50 painaa?
                      Mites se tehopainosuhde? Ton ikänen koppa kun on aika kevyt rek. otteen mukaan kuitenkin.
                      Aprilia RSV4

                      Comment

                      • base78
                        Bimmer Rookie
                        • Mar 2006
                        • 31
                        • Vantaa

                        #12
                        Originally posted by jannmann View Post
                        Mites se tehopainosuhde? Ton ikänen koppa kun on aika kevyt rek. otteen mukaan kuitenkin.
                        Omamassa 1030kg, eikös sen pitäis jäädä yli 7 kg/kW tolla 192 hevosella?
                        Last edited by base78; 06-04-2010, 22:50.

                        Comment

                        Working...
                        X
                        😀
                        🥰
                        🤢
                        😎
                        😡
                        👍
                        👎