Announcement

Collapse
No announcement yet.

e36 323i vinkuu ja alavääntö hukassa

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • EDF7X40
    Bimmer Rookie
    • Apr 2009
    • 88
    • Pääkaupunkiseutu

    e36 323i vinkuu ja alavääntö hukassa

    Terve, 288 tkm ajettu vm 1997 323i, eli M52B25 moottorilla varustettu autoni on nyt kevään kuluessa menettänyt enemmän ja enemmän alavääntöä. Viime kesänä 0 - 100 meni noin 9 sekkaan, nyt 12 sekkaan. Lisäksi auto on saanut "turboujelluksen". Aluksi luulin syynä ujellukseen olevan uuden laturin, mutta kyllä se ääni taitaa jostain imukanavien suunnalta tulevan. Eilen kone sammui kerran liikennevaloissa ja myös käynnistäminen oli pari kertaa hidasta, siitä riippumatta, kauanko kone oli ollut sammutettuna. Pari kertaa vain nakutus (venttiilinnostimet?) kuului, uudelleen yrittämällä sitten heräsi hitaasti eloon. Olisiko syynä separaattori?

    Otin kuvan laitoksesta, ainakin se on öljyinen ja yksi liitos irvistää. Olisiko se tämä syyllinen? Kannattaako uusia sen letkuja myös?

    Click image for larger version

Name:	separaattori_pieni.jpg
Views:	1
Size:	46.0 KB
ID:	4845860

    Kiitos,

    Tommi
    Last edited by EDF7X40; 14-04-2010, 11:26. Reason: tekstin selvennys
  • Bmw Master
    Bimmer Enthusiast
    • Jan 2004
    • 13155
    • Kokomo

    #2
    Mullakin turbo vinkuminen heikosti kuuluu, muuten pelaa ok. Separaattorin vaihdoin ilman mitään vaikutusta.

    Comment

    • Supa
      Bimmer Enthusiast
      • Oct 2005
      • 7597
      • Järvenpää

      #3
      En tiedä miten turbo liittyy tähän tapaukseen kun kyseessä ihan bensavehje.
      Mutta todennäköisesti vian aiheuttaa kuvassakin näkyvä separaattori.
      Kannattaa samalla uusia separaattorilta öljytikun juureen lähtevä letku. Ja samalla putsata hyvin se öljytikun liitäntä. Tämä letku menee helposti tukkoon ja ajanmyötä myös pehmiää jolloin lopulta antautuu.

      Myös venakopalta separaattorille menevä muoviletku (pikaliittimet päissä) kannattaa puhdistaa huolella ja mikäli kulumaa tai alkavaa halkeamaa havaittavissa niin uusia.
      Separaattorin vaihto onnistuu kyseisessä koneessa suht kivuttomasti kun purkaa ilmansuodinkotelon sekä imuputken mikä menee kaasuläpälle pois tieltä.
      Samalla kannattaa katsoa tarkasti tuo imuputki ettei ole alkavaa halkeamaa.
      - E90 320i LCI M-sport -09
      - Porsche Boxster 987 2.7 -07

      Comment

      • Bmw Master
        Bimmer Enthusiast
        • Jan 2004
        • 13155
        • Kokomo

        #4
        Omastani olen pidempään yrittänyt etsiä syytä vinkumiselle, enkä ole löytänyt. Tänään kuuntelin koneen käydessä konehuoneesta, tasainen ujellus/vihellys kuuluu jostain. Olisiko laturin laakeri, mene ja tiedä. Imuvuotoa en ole mistään löytänyt.

        Comment

        • EDF7X40
          Bimmer Rookie
          • Apr 2009
          • 88
          • Pääkaupunkiseutu

          #5
          Originally posted by Supa View Post
          En tiedä miten turbo liittyy tähän tapaukseen kun kyseessä ihan bensavehje.
          Turbo liittyy siten, että kone kuulostaa ihan ahdetulta, vaikka siinä ei ahdinta tietenkään ole. Kiitos neuvoista, pitää viikonloppuna purkaa ja ihmetellä. Ja sitten pitää peukkuja, että Laakkonen saa osia Ruotsista nopsaan. Toivottavasti tämä selviää tällä..

          t tommi

          Comment

          • jamoc8
            Bimmer Fanatic
            • Oct 2005
            • 275
            • Oulu

            #6
            Kampiakselin asentotunnistin ainakin aiheuttaa alaväännön katoamisen. Tosin saattaa sammahella kesken ajon.. Siis pulse generator.


            Originally posted by EDF7X40 View Post
            Terve, 288 tkm ajettu vm 1997 323i, eli M52B25 moottorilla varustettu autoni on nyt kevään kuluessa menettänyt enemmän ja enemmän alavääntöä. Viime kesänä 0 - 100 meni noin 9 sekkaan, nyt 12 sekkaan. Lisäksi auto on saanut "turboujelluksen". Aluksi luulin syynä ujellukseen olevan uuden laturin, mutta kyllä se ääni taitaa jostain imukanavien suunnalta tulevan. Eilen kone sammui kerran liikennevaloissa ja myös käynnistäminen oli pari kertaa hidasta, siitä riippumatta, kauanko kone oli ollut sammutettuna. Pari kertaa vain nakutus (venttiilinnostimet?) kuului, uudelleen yrittämällä sitten heräsi hitaasti eloon. Olisiko syynä separaattori?

            Otin kuvan laitoksesta, ainakin se on öljyinen ja yksi liitos irvistää. Olisiko se tämä syyllinen? Kannattaako uusia sen letkuja myös?

            [ATTACH]80404[/ATTACH]

            Kiitos,

            Tommi
            ---- Bee äm dapl juu ----

            Comment

            • _nixu_
              Bimmer Enthusiast
              • Feb 2006
              • 8971
              • Kellokoski

              #7
              Imuvuoto.
              Separaattori+huohotinletkut tai sitten haitariputki:
              http://www.realoem.com/bmw/showparts...91&hg=13&fg=15 osa 10 vissiin tuosta kuvasta.
              E39 530i M-Sport & G08 iX3 M-Sport

              Auto Ruotsista - Privalla lisätietoja

              Comment

              • EDF7X40
                Bimmer Rookie
                • Apr 2009
                • 88
                • Pääkaupunkiseutu

                #8
                Isot kiitokset tähänastisista vinkeistä. Separaattori ja sen letkut on nyt tilattu ja ajan auton vikakoodien lukuun lauantaina. Ehkä vikakoodeista ilmenee muutakin, kuin silmin havaittavan öljyinen separaattori.

                Sen jälkeen sit puran vanhan separaattorin pois ja teen muutkin hommat, jos vikakoodit antaa aihetta. Tuo iso haitariletku on mulla muuten alle vuoden vanha ja ehjän oloinen.

                t tommi

                Comment

                • EDF7X40
                  Bimmer Rookie
                  • Apr 2009
                  • 88
                  • Pääkaupunkiseutu

                  #9
                  Moro taas, vaihdoin eilen separaattorin ja sen yläputken ja alaletkun. Yläputki oli tosiaan katki. Itse separaattori vaikutti ehjältä, eikä ollut letkuineen kauhean tukossakaan. No, nyt on uudet osat kuitenkin sisässä.

                  Ongelmana on, että vinkuna väheni vain puoleen ja nakutus kuuluu ihan entisellään. Nyt vinkuna/suhina on tosin helpompi paikallistaa noin suunnilleen imusarjan alle ohjaamon puoliseen päähän sarjaa. Voiko sieltä olla tiivisteet rikki?

                  Mitä muuta tuosta kannattaa purkaa ja katsoa? IMM:n jälkeinen ruttuputki on <1v ikäinen ja ehjä. Öljytikkua nostaessa moottorin käydessä tulee selkeä ero käyntiääneen, ennen separaattorin + sen putkien vaihtoa ero ei ollut näin selkeä.

                  Separaattoria vaihtaessa irrotin imusarjan suojuksen, ilmanputsarin kotelon ja öljynsuodattimen pesän kannen + suodattimen. Aika selkäjumppaa oli Öljytikulle menevä letku oli pakko viiltää alapäästään puukolla halki, en olisi sitä muuten saanut irti mitenkään. Selkeää synergiaetua olisi syntynyt, jos olisin tarkastanut separaattorin pari viikkoa sitten laturin vaihtaessani. Tilaa olisi ollut huomattavasti enemmän.

                  t tommi

                  Comment

                  Working...
                  X
                  😀
                  🥰
                  🤢
                  😎
                  😡
                  👍
                  👎