Announcement

Collapse
No announcement yet.

e36 taka-apurungon kiinnitysten vahvistus

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Juppe
    Bimmer Enthusiast
    • Aug 2002
    • 4541
    • TURKU

    e36 taka-apurungon kiinnitysten vahvistus

    Tästä nyt on ollut kyllä juttua aikaisemminkin, mutta search vaan jumittaa ja tarttis saada vähän selvyyttä asiaan.

    Oon vaihtamassa kaikki takapään puslat uretaanisiin. Apurunko vaihtuu myös ja samalla olisi mahdollisuus tehdä vahvikkeita tonne. Olen kuullut, että tiskiltä saisi M3 korin vahvikkeet. Onko kyseessä nämä (osat 3 ja 4)


    Ja ovatko nämä samat osat (10 ja 11):



    Täältäkin saisi jotain vastaavaa:


    Mietin vain, että miten noiden hitsaaminen sitten pohjaa lopulta vahvistaa. Pelti muuttuu kovaksi miggisauman vierestä ja voisi kuvitella, että se repeää sitten sauman vierestä jos on revetäkseen vai meneekö se kori rikki aivan pultin juuresta normaalisti?. Eikö tollaset kannattaisi liimata koriliimalla kunnolla kiinni, jos sitä rakennetta haluaisi oikeasti vahvistaa noilla osilla. Varsinkin silloin, kun nuo laitetaan ehjään lattiaan kiinni.
  • petrolhead
    Moderator
    • Feb 2004
    • 13793
    • Hyvinkää

    #2
    Originally posted by Juppe View Post
    Tästä nyt on ollut kyllä juttua aikaisemminkin, mutta search vaan jumittaa ja tarttis saada vähän selvyyttä asiaan.

    Oon vaihtamassa kaikki takapään puslat uretaanisiin. Apurunko vaihtuu myös ja samalla olisi mahdollisuus tehdä vahvikkeita tonne. Olen kuullut, että tiskiltä saisi M3 korin vahvikkeet. Onko kyseessä nämä (osat 3 ja 4)


    Ja ovatko nämä samat osat (10 ja 11):



    Täältäkin saisi jotain vastaavaa:


    Mietin vain, että miten noiden hitsaaminen sitten pohjaa lopulta vahvistaa. Pelti muuttuu kovaksi miggisauman vierestä ja voisi kuvitella, että se repeää sitten sauman vierestä jos on revetäkseen vai meneekö se kori rikki aivan pultin juuresta normaalisti?. Eikö tollaset kannattaisi liimata koriliimalla kunnolla kiinni, jos sitä rakennetta haluaisi oikeasti vahvistaa noilla osilla. Varsinkin silloin, kun nuo laitetaan ehjään lattiaan kiinni.
    Ihan oikeita osia kattelet.
    Ei se mihinkään hajoa , hitsaat kiinni vaan. Yhtä satsia olen ollut laittamassa ja auto on saanut erittäin kovaa ajoa sen jälkeen ja kestää. Enkä ole mistään muista e36:sta lukenut tai kuullut että olisi vierestä hajonnut lätkien laiton jälkeen.

    Ei ole faktaa laittaa mutta mun mielestä rasitus jakaantuu aika laajalle alalle jos noita lätkiä on neljä vedettynä saumalla pohjaan. Vähän on vittumainen asento hitsailla ja aika rohkeasti saa virtaa käyttää.
    2015 VW Crafter
    1984 BMW 316
    2009 Kawasaki Ninja 250RRR
    petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
    "Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".

    Comment

    • Juppe
      Bimmer Enthusiast
      • Aug 2002
      • 4541
      • TURKU

      #3
      Joop. Toisaalta liimalla tartuntapinta on helvetisti laajempi ja ihan yhtä lujaa ne sillä on kiinni (ellei jopa kovempaa). Lisäksi välttyy korroosiomurheilta, kun ei tartte tuhota ehjää ja nättiä maalipintaa. Tossa mun kärryssä kun on oikeasti täysin ruosteeton pohja ja sellaisena haluaisin sen jatkossakin pitää.

      Ajattelin asiaa niin, että mitä lisäarvoa hitsaaminen tuohon toisi ja omassa päässä tulin siihen lopputulokseen, että ei juuri mitään. Tälle näkemykselle kaipaisin vahvistusta tai sitten sen kumoamista. Jos lätkän toinen puoli on kokonaisuudessaan liiman peitossa ja pinta maalataan asennuksen jälkeen, ei korroosion ainakaan pitäisi olla murhe. Noo, voi olla että tää menee vähän teoreettiseksi pilkun nussimiseksi, mutta sitäkin on joskus hauska harrastaa

      Edit:
      Mites ne pitkittäistukivarsien kiinnitysten vahvistukset. Eikös noi kopat oo joskus sieltäkin pettäneet? Noita repeämisen syitä kun on koittanut arvailla, niin kuinkahan monessa tapauksessa puslat ovat olleet loppu. Sitten kun koneelle on annettu vielä kunnolla kenkää, alkaa osat liikkumaan siihen tahtiin, että olisiko siinä yksi syy kiinnitysten hajoamiseen. tuskin ne mistään värinästä ovat murtuneet.
      Last edited by Juppe; 30-04-2010, 16:54.

      Comment

      • petrolhead
        Moderator
        • Feb 2004
        • 13793
        • Hyvinkää

        #4
        Jos sellasen koriliiman löytäisi mikä pitää niin varmaan olisi hyvä vaihtoehto. Kasataanhan niitä auton korejakin pelkästään liimalla. Mikä sitten on sellanen tökötti ja miten sitä käytetään että oikeasti pitää , en tiedä.

        Vähänhän tossa on hävittävää ja voi ihan vapaasti kokeilla. Kyydistähän se kelkka ei putoa vaikka vahvikkeet ei olisi millään kiinni muuta kuin puristuneet väliin..
        2015 VW Crafter
        1984 BMW 316
        2009 Kawasaki Ninja 250RRR
        petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
        "Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".

        Comment

        • Juppe
          Bimmer Enthusiast
          • Aug 2002
          • 4541
          • TURKU

          #5
          Kentin koriliimaa käyttävät ainakin ihan autotehtaallakin. Eiköhän se ajaisi asiansa. Taidan kokeilla sellaista vaihtoehtoa.

          Comment

          • Jpää
            Bimmer Enthusiast
            • Dec 2007
            • 1909
            • Ylitornio

            #6
            Originally posted by Juppe View Post
            Kentin koriliimaa käyttävät ainakin ihan autotehtaallakin. Eiköhän se ajaisi asiansa. Taidan kokeilla sellaista vaihtoehtoa.
            klikkaappa sigussa olevaa linkkiä...
            loppupäässä showroomia on vähän juttua tuosta apurungon vahvikkeiden liimaamisesta.
            hyvin on kestänyt!
            Last edited by Jpää; 30-04-2010, 22:33.
            VW Crafter
            e90 320d
            ex:
            f31 320xda
            e61 530da
            e38 740d
            e34 535 bt
            e39 540ia
            Pårkkana E36
            e46 320 d
            e34 525 tds


            Comment

            • Juppe
              Bimmer Enthusiast
              • Aug 2002
              • 4541
              • TURKU

              #7
              Just tolleen ajattelin itsekin tuon totetuttaa. Mitä makso marmorilla noi vahvikepalat? Ei ne realoem:ssä ainakaan dollareina paljoakaan näyttäneet maksavan.

              Comment

              • Kouris
                Bimmer Fanatic
                • Mar 2005
                • 663

                #8
                Sanokoo liimaajat mitä vaan mutta kyllä ne hitsaamalla kiinnitetään. Ei tosin kannata kokomatkalta saumaa ympäri vetää.

                Comment

                • Jpää
                  Bimmer Enthusiast
                  • Dec 2007
                  • 1909
                  • Ylitornio

                  #9
                  Originally posted by Juppe View Post
                  Just tolleen ajattelin itsekin tuon totetuttaa. Mitä makso marmorilla noi vahvikepalat? Ei ne realoem:ssä ainakaan dollareina paljoakaan näyttäneet maksavan.
                  en nyt muista tarkkaa summaa mutta jotain tyyliä 16€ ja/tai 18€ kappale.
                  samaan tilaukseen kannattaa laittaa ne apurungon kiinnityspultit ja perän puslat.
                  VW Crafter
                  e90 320d
                  ex:
                  f31 320xda
                  e61 530da
                  e38 740d
                  e34 535 bt
                  e39 540ia
                  Pårkkana E36
                  e46 320 d
                  e34 525 tds


                  Comment

                  • petrolhead
                    Moderator
                    • Feb 2004
                    • 13793
                    • Hyvinkää

                    #10
                    Onhan liimaamisella tietyissä paikoissa etunsa migillä tökkimiseen nähden. Ei ruostuta , eikä vetele. Erillistä korikittiä ei tarvita ja niin eespäin.
                    Originally posted by Jpää View Post
                    klikkaappa sigussa olevaa linkkiä...
                    loppupäässä showroomia on vähän juttua tuosta apurungon vahvikkeiden liimaamisesta.
                    hyvin on kestänyt!
                    Kerrotko vielä mikä liima se tarkalleen oli ja miten noi pinnat valmisteltiin? Karhennus varmaan , tarviiko jonkun primerin?

                    -Jarno
                    2015 VW Crafter
                    1984 BMW 316
                    2009 Kawasaki Ninja 250RRR
                    petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
                    "Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".

                    Comment

                    • Juppe
                      Bimmer Enthusiast
                      • Aug 2002
                      • 4541
                      • TURKU

                      #11
                      Sanokoo liimaajat mitä vaan mutta kyllä ne hitsaamalla kiinnitetään.
                      Näin varmaan tehtaalla, mutta kerrotko vielä sen, mitä etuja tuo hitsaaminen tuo liimaamiseen verrattuna. Se on ainakin varmaa, että pelti heikkenee hitsisauman kohdalta, ellei sitä sitten hitsata tigillä.

                      Perään ei jää yhtään alkuperäistä puslaa. Kaikki korvataan Shore-A 80 puslilla. Mulla on toinen apurunko tulossa tuohon autoon, johon tehdään vahvistukset, maalataan ja lopulta sitten vaihdetaan alkuperäisen tilalle. Juuri viime yönä voitin enkkujen ebaystä apurungon puslat 26 punnalla Samanlaiset kuin nämä, mutta mulla kävi tuuri kun ei ollut muita huutajia ja hintavaraus puuttui: http://cgi.ebay.co.uk/BMW-E36-Rear-S...6#ht_723wt_941

                      Täältä sitten loput:

                      Last edited by Juppe; 01-05-2010, 10:37.

                      Comment

                      • bemu2000
                        Bimmer Enthusiast
                        • Jul 2003
                        • 17799
                        • Jämsä

                        #12
                        Originally posted by Juppe View Post
                        Juuri viime yönä voiti enkkujen ebaystä apurungon puslat 26 punnalla Samanlaiset kuin nämä, mutta mulla kävi tuuri kun ei ollut muita huutajia ja hintavaraus puuttui: http://cgi.ebay.co.uk/BMW-E36-Rear-S...6#ht_723wt_941

                        Täältä sitten loput:

                        http://www.strong-flex.eu/index.php?lang=en


                        aika halvalla kyllä myyvät tosiaan, olisit vaan huutanut sen 24,95

                        TA-Technix alustasarjat ja Japan Racing vanteet uudesta nettikaupasta!
                        Vanteet edullisesti
                        Nostureita ja rengaskoneita

                        Comment

                        • Juppe
                          Bimmer Enthusiast
                          • Aug 2002
                          • 4541
                          • TURKU

                          #13
                          Hitto, katsoin väärin. 25 puntsia olin maksanut. Noo, täytyy olla joskus antelias

                          Comment

                          • Jpää
                            Bimmer Enthusiast
                            • Dec 2007
                            • 1909
                            • Ylitornio

                            #14
                            Originally posted by petrolhead View Post
                            Onhan liimaamisella tietyissä paikoissa etunsa migillä tökkimiseen nähden. Ei ruostuta , eikä vetele. Erillistä korikittiä ei tarvita ja niin eespäin.
                            Kerrotko vielä mikä liima se tarkalleen oli ja miten noi pinnat valmisteltiin? Karhennus varmaan , tarviiko jonkun primerin?

                            -Jarno
                            wurthin koriliima, tarkempaa mallia ei kykene muistamaan mutta koitan selvittää sen.

                            pinnat (vahvike rauta ja sen paikka korissa) hiottiin kirkkaalle pellille ja ennen liiman levittämistä pinnat putsattiin rasvan poisto aineella.


                            tämän jälkeen liimaa levitettiin reilusti vahvike rautaan ja painettiin koriin.
                            vahvike raudat kannattaa vedättää apurungon pulteilla oikeaan kohtaan tiukasti kiinni ja yli pursuavalla liimalla pyyhin vielä vahvikkeiden reunat "saumattomaksi" jottai ei jää rotan koloja joihin korroosion on sitten helppo tarttua.




                            ja kunhan liima on kuivunut niin suihkittiin sinkki maali päälle klik ja klik

                            enempi kuvia ja tarinaa täällä postauksesta #114 alkaen
                            VW Crafter
                            e90 320d
                            ex:
                            f31 320xda
                            e61 530da
                            e38 740d
                            e34 535 bt
                            e39 540ia
                            Pårkkana E36
                            e46 320 d
                            e34 525 tds


                            Comment

                            • petrolhead
                              Moderator
                              • Feb 2004
                              • 13793
                              • Hyvinkää

                              #15
                              Originally posted by Jpää View Post
                              wurthin koriliima, tarkempaa mallia ei kykene muistamaan mutta koitan selvittää sen.

                              pinnat (vahvike rauta ja sen paikka korissa) hiottiin kirkkaalle pellille ja ennen liiman levittämistä pinnat putsattiin rasvan poisto aineella.


                              tämän jälkeen liimaa levitettiin reilusti vahvike rautaan ja painettiin koriin.
                              vahvike raudat kannattaa vedättää apurungon pulteilla oikeaan kohtaan tiukasti kiinni ja yli pursuavalla liimalla pyyhin vielä vahvikkeiden reunat "saumattomaksi" jottai ei jää rotan koloja joihin korroosion on sitten helppo tarttua.




                              ja kunhan liima on kuivunut niin suihkittiin sinkki maali päälle klik ja klik

                              enempi kuvia ja tarinaa täällä postauksesta #114 alkaen
                              Joo , Würthiltä löytyy tollanen 2 komponettinen Power Bond ainakin. Tässä vaan itsekin mietin eri mahdollisuuksia uusien korinosien kiinnittämiseen .
                              2015 VW Crafter
                              1984 BMW 316
                              2009 Kawasaki Ninja 250RRR
                              petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
                              "Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎