Announcement

Collapse
No announcement yet.

E36 viskon vaihto

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Caleka
    Newbiemmer
    • Oct 2007
    • 14
    • Helsinki

    E36 viskon vaihto

    Kulkupeli on E36 2,5 Vanos, ei ilmastointia. Ongelma: pitäisi luultavasti vaihtaa moottorin jäähdyttimen flekti, siis sellainen visko systeemi. Nyt lämpenee liikaa eikä ota kunnolla kiinni missään vaiheessa. Mutta onko vaihto vaikea ja mitä kaikkea pitää purkaa? Yritin searchiä mutten saanut kunnon vastauksia enkä ohjetta. Paikka ja välineet on mutta vinkit ovat tervetulleita jos vaikka itse uskaltaisi hommiin! Kiitos.
  • jr66
    Bimmer Enthusiast
    • Apr 2006
    • 16300
    • Asikkala

    #2
    Originally posted by Caleka View Post
    Kulkupeli on E36 2,5 Vanos, ei ilmastointia. Ongelma: pitäisi luultavasti vaihtaa moottorin jäähdyttimen flekti, siis sellainen visko systeemi. Nyt lämpenee liikaa eikä ota kunnolla kiinni missään vaiheessa. Mutta onko vaihto vaikea ja mitä kaikkea pitää purkaa? Yritin searchiä mutten saanut kunnon vastauksia enkä ohjetta. Paikka ja välineet on mutta vinkit ovat tervetulleita jos vaikka itse uskaltaisi hommiin! Kiitos.
    Ohut 32 mm. avain tärkein työkalu, viskon mutteri on sen kokoinen ja huom. vas. kätinen kierre ! Ropeli ja visko lähtee siis yhdessä irti, sitten ropelin 4 pientä pulttia auki ja kasaus päinvast.

    Comment

    • Caleka
      Newbiemmer
      • Oct 2007
      • 14
      • Helsinki

      #3
      Onpas kovasti kiinni tuo mutteri - siis 32 mm vasuri. Onko mitään vinkkejä kuinka sen ruuvipuolen saisi lukittua, kun ei millään meinaa aueta? Muuten homma näyttäisi olevan ihan hanskassa tällaiselle amatöörillekin! Uusi visko löytyi.

      Comment

      • jumbo
        Bimmer Enthusiast
        • Jun 2005
        • 6602
        • Lappeenranta

        #4
        Lyöt vaan teräviä iskuja siihen avaimeen, lähtee ennenpitkää auki.
        M550d

        Comment

        • superb
          Bimmer Enthusiast
          • Aug 2005
          • 2827

          #5
          Pidät pitkällä talttapääruuvarilla vastaan niistä vesipumpun hihnapyörän pulteista ja samalla väännät viskoa auki. Würthin vai minkälie firman "rost off" -spray auttaa aivan helvetisti kunhan malttaa antaa aineen vaikuttaa.

          Comment

          • Gonzalez
            BTCF Member
            • Jun 2003
            • 2632
            • Seinäjoki

            #6
            Tiukka napautus vasaralla lenkkiavaimen päähän, tällä tekniikalla on kaikki tähän asti auennut!

            Vääntämällä melko turha koittaa kun aika paha pidellä mistään vastaan...
            530d GT F07 2010
            325i E30 Cabriolet 1987

            Ex.316i E30 coupe 1987, 325i E36 sedan 1991, 325iA E36 coupe 1993, 328i E36 coupe 1995, 330dA E46 Touring M-sport 2002, 330d E46 Touring M-sport 2004, 530d E61 Touring 2004, 730dA E38 sedan 1999, 740dA E38 sedan 2000, 530dA E61 Touring M-sport 2004, 730dA E65 2004, 328i E36 coupe M-sport 1996, X5 E70 2007

            Comment

            • JJT
              Bimmer Enthusiast
              • May 2005
              • 6691
              • .......

              #7
              Originally posted by Gonzalez View Post
              Tiukka napautus vasaralla lenkkiavaimen päähän, tällä tekniikalla on kaikki tähän asti auennut!

              Vääntämällä melko turha koittaa kun aika paha pidellä mistään vastaan...
              Yleensä tosiaan lähtee muutamalla napautuksella, paitsi e36:n flektiä varten jouduin tekemään kiinnipitotyökalun vesipumpun hihnapyörän pulttien alle, kun ei naputtelemalla irronnut.
              Korjaamolla vesipumpun vaihdossa "jonkun verran" tiukkaan vetäneet ilmeisesti.
              Takaisin asennuksessa tuota ei tosiaan tarvii kummemmin kiristää, helpompi sitten avata taas joskus.
              Myyn:
              M10/20/52 E30-E36 osia

              Comment

              • peto2
                BTCF Member
                • Jan 2007
                • 8233
                • Järvikylä (Nakkila)

                #8
                lukkopihdeillä vesipumpun hihnapyörästä kiinni niin ei tartte kikkailla mitään
                F10 530dA Saphirschwarz, G30 530e Saphirschwarz, E38 730iA Dunkelblau, E39 540iAT Biarritzblau Metallic
                ex:
                E39 528iA Arktissilber, E39 528iAT Arktissilber, E34 525TDSA Diamantschwarz, E32 735 iAL Royalblau Metallic, E34 525i Diamantschwarz, E36 325 TDSA Arktissilber
                Vikakoodinlukua & pieniä koodauksia: ADS, K+DCAN, ICOM. INPA, DIS, ISTA+, ISTA P & BMW Scanner 1.40 Kaikki vuosimallit!
                Myydään: Satunnaisia E32, E34, E36, E38 ja E39 osia.
                Nakkaa privaa jos tarvetta.

                Comment

                • Cell
                  Bimmer Enthusiast
                  • Jun 2004
                  • 7037
                  • Uusikaupunki

                  #9
                  Originally posted by peto2 View Post
                  lukkopihdeillä vesipumpun hihnapyörästä kiinni niin ei tartte kikkailla mitään
                  Ja seuravaaksi lentää hihnapyörän palasia.

                  10mm lenkki hihnapyörän pulttiin ja pitää pumpun akselia vasten vastaan, tarvittaessa jatkovartta kehiin. Voimaa ainakin saa eikä mitään hajoa. Kiristää tuota ei tarvitse lainkaan, kunhan kiertää pohjaan. Rasvat vielä akselille niin on kivampi irroitella joskus uudestaan.
                  325i -08
                  i3 REx -17
                  M5 -98 Imolarot
                  535i -90 N/A project (maatumassa)

                  Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

                  Comment

                  Working...
                  X
                  😀
                  🥰
                  🤢
                  😎
                  😡
                  👍
                  👎