Announcement

Collapse
No announcement yet.

e36 328 moottori kolisee

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • sukka
    BTCF Member
    • May 2010
    • 27
    • Tuusula

    e36 328 moottori kolisee

    elikkä -95 328, lähtee hyvin käyntiin, startatessa voi kuulua kolinaa, tyhjäkäynnillä pitää pientä kolinaa, 2000rpm ja yli kuulostaa että kohta jotain hajoaa.
    nokkien välinen ketjunkiristäjä tuntuisi toimivan jos se pitää olla sellasella kireydellä / jäykkyydellä että sitä saa kädellä painettua pohjaan asti?? kampiakselille menevää ketjua ei oikein saa katsottua kun on kaiken maailman romua edessä
    missään autossa en ole ikinä nähnyt noin karstaista konetta, ja kuitenkin niitä tulee muutama viikossa avattua. moottoriöljyt on puhtaat (varmaan juuri ennen myyntiä vaihdettu jotta kolina laskisi, autohan on ostettu tietoisesti saksasta moottori vikaisena pari päivää sitten).
    venttiilikopan sain putsattua hyvin, sielläkin oli noin 3mm! karstaa joka puolella seinämissä. kiinnostaisi ottaa öljypohja pois mutta ei taida olla ihan helpoin Homma?
    öljynsuodatinkin oli aivan tukossa ... joka tapauksessa saan tai en saa öljypohjaa pois, kun olen saanut putsattua koneesta suurimmat mitä saan, ajattelin kokeilla moottorin pesuaineita mitä olen ennenkin käyttänyt.jännittää vaan jos öljypohjaa ei saa ensin putsattua että mitä tapahtuu kun tuo paska määrä lähtee Liikkeelle.
    tosiaan laskin ne "saksalaiset" öljyt pois ja heitin suodattimen pois ja laitan uudet joiden kanssa ajattelin tuota pesuainetta ja sitten heti perään taas öljyn vaihto, josko se kolina sillä loppuisi? auto pitäisi ensi viikolla saada ajoon ...

    kommenttia ja apuja odotellessa ...
    Nykyinen kalusto
    https://photos.app.goo.gl/z84mb5wmXm71uRoc8
  • Team Eastcorner
    Bimmer Enthusiast
    • Jan 2004
    • 1095
    • Vimpeli

    #2
    Veikkaisin venttiilin nostimia tai kiertokangen laakereita.

    Öljyjen vaihto saattaa auttaa nostimien nakutukseen mutta jos ovat oikein kuluneet niin se ei enää auta. Yhdessä autossa (erimerkkinen) kun oli kk-laakeri hajalla niin auto kyllä kävi tyhjäkäynnin äänettömästi mutta kun nosti kierroksia niin alkoi kalkattamaan.

    Miten nuo pesuaineet, jääkö liikkeelle lähtenyt lika/karsta vain laakeripinnoille vai hajoittaako se lian pienempiin osiin että se tulee oikeasti pois moottorista ja päätyy suodattimeen?
    Rides:

    -E28 518i ´86
    -Audi A6 C5 ´99
    -VW T4 ´97

    Comment

    • sukka
      BTCF Member
      • May 2010
      • 27
      • Tuusula

      #3
      no niin,nyt laitoin uudet öljyt ja suodattimen ja laitoin käyntiin noin 5min ajaksi,koko ajan kierrokset oli alle 1000,kävi ihan hyvin,paitsi vaihtelevalla välillä kuului kolaus. ääni ei ole tasainen millään tapaa vaan voi tulla 3krt/sek tai joka viides sekuntti.

      no sitten pesuaineet sisään: mikään ei muutu oikeastaan,ainut että kun lämmöt nousi puoleen väliin niin tyhjäkäynnillä kolkotti paljon enemmän kun pienellä kaasulla (noin 200rpm tyhjäkäynnin päälle).

      pesuaineet oli 9 min sisällä. venttiilikopan kun otin pois oli kannen päälle tullu niihin muutamaan "koloon"/"lokeroon" irtonaista karstaa jonka pesuaine irrotti. myös suodattimessa oli karstan paloja paljon verrattuna että uusi suodatin oli vain 15min kiinni.

      nyt kai pakko ottaa öljypohja pois että saa loput karstat pois kun sitä tuntuu olevan. molemmat ketjun kiristäjät taitavat toimia kun koitin,ainut että alemmassa on naarmuja "männän" liukupinnalla,varmaan tullut karstan paloista.kuitenkin liukuu nyt hyvin.

      mikä v##tu tossa nyt on!?!? vanos???? kertooko vikakoodin luku jos se on rikki ja kannattaako öljypohja ottaa silleen että konetta nostaa vai etukelkkaa laskemalla?
      Nykyinen kalusto
      https://photos.app.goo.gl/z84mb5wmXm71uRoc8

      Comment

      • petrolhead
        Moderator
        • Feb 2004
        • 13793
        • Hyvinkää

        #4
        Millään pesuaineella moottoriremontteja tehdä.. Jos niitä säännöllisesti vedät auki niin luulisi tietävän. Mittaisin öljynpaineet , ohivuodot ja puristukset. Veikkaan että jostain näistä kolmesta löytyy riittävä syy ottaa hattu pois.
        2015 VW Crafter
        1984 BMW 316
        2009 Kawasaki Ninja 250RRR
        petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
        "Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".

        Comment

        • 28schnitzer
          BTCF Member
          • Dec 2009
          • 137
          • e-pohjanmaa

          #5
          kaksoismassavauhtipyörä rikki?

          Comment

          • Cell
            Bimmer Enthusiast
            • Jun 2004
            • 7037
            • Uusikaupunki

            #6
            Originally posted by anorola View Post
            autohan on ostettu tietoisesti saksasta moottori vikaisena pari päivää sitten).

            auto pitäisi ensi viikolla saada ajoon ...
            Eikö tämä nyt ole täysin typerä yhtälö?

            Jos vika ei selviä päältä päin niin patti pois ennenkuin hajoaa mitään enempää, ei sitä konetta kauaa irrota.
            325i -08
            i3 REx -17
            M5 -98 Imolarot
            535i -90 N/A project (maatumassa)

            Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

            Comment

            • sukka
              BTCF Member
              • May 2010
              • 27
              • Tuusula

              #7
              tossa nyt yritin ottaa öljypohjaa pois,ei lähtenyt vaikka kaikki pultit on auki. kaveri sitten totesi että näissä joissain bmw:n tomaateissa pitää ottaa loota pois että saa öljypohjan pois...en sitten tiedä,eipä toi nyt ole iso homma kylläkokeilla kun tuolta yhestä laatikon aukosta näyttää kyllä että loota pitäis öljypohjaa...sitten jos laatikko otetaan niin kone lähtee jo melkein siinä samalla. tuleeko helpolla yläkautta nostamalla?
              Nykyinen kalusto
              https://photos.app.goo.gl/z84mb5wmXm71uRoc8

              Comment

              • Janzki
                Bimmer Enthusiast
                • Aug 2005
                • 4947
                • Lohja

                #8
                Ja jos tosiaan automaatti on..Niin varoivaisesti sitten sen momentin muuntimen kanssa. Suurella todennäköisyydellä irtoaa paikaltaan ja öljyä tulee jonkun verran välistä. Tuon jälkeen vaatii myös laatikon päätystefan uusimisen jos meinaa ettei ala enää jatkossa vuotamaan.

                Ts. Helpoin on kun otat koko koneen pois vaihdelaatikon kanssa sieltä, ja irroitat ne toisistaan tallinlattialla.
                Sähköposti.
                IG: janzki_

                Comment

                • sukka
                  BTCF Member
                  • May 2010
                  • 27
                  • Tuusula

                  #9
                  Originally posted by Cell View Post
                  Eikö tämä nyt ole täysin typerä yhtälö?

                  Jos vika ei selviä päältä päin niin patti pois ennenkuin hajoaa mitään enempää, ei sitä konetta kauaa irrota.

                  mikäs typerä yhtälö toi on kun 3 päivää meni alakerran laakeroinnissa kaikkineen? siis viimesestä sammutuksesta siihen asti että uusilla saatiin ajoon. nyt ajettu 350km ilman mitään murheita. tai no joo,joku nostaja vähän naputtaa välillä mutta sitä ei kuulunut ennen kolinan alta eikä osattu etsiä tollaista.
                  nyt pitäisi ilmastointi täyttää kun ihan tyhjä näky olevan... ja madallus-sarja hommata myös jossain välissä ehkä,ainakin eteen.
                  ei kauheasti viitsi sijoittaa kyseiseen autoon jos sen varmaan syksyllä myyn.
                  Nykyinen kalusto
                  https://photos.app.goo.gl/z84mb5wmXm71uRoc8

                  Comment

                  • Supra^
                    BTCF Member
                    • Jul 2005
                    • 5150
                    • ᶛᶛᵻᶰᶛ˄

                    #10
                    Originally posted by anorola View Post
                    mikäs typerä yhtälö toi on kun 3 päivää meni alakerran laakeroinnissa kaikkineen? siis viimesestä sammutuksesta siihen asti että uusilla saatiin ajoon. nyt ajettu 350km ilman mitään murheita. tai no joo,joku nostaja vähän naputtaa välillä mutta sitä ei kuulunut ennen kolinan alta eikä osattu etsiä tollaista.
                    nyt pitäisi ilmastointi täyttää kun ihan tyhjä näky olevan... ja madallus-sarja hommata myös jossain välissä ehkä,ainakin eteen.
                    ei kauheasti viitsi sijoittaa kyseiseen autoon jos sen varmaan syksyllä myyn.
                    Ei millään pahalla mutta kyllä kuulostaa munkin korvaan "hieman" typerältä ostaa auto konevikaisena käyttöautoksi, ja sitten ei edes vaivata korjata sitä moottorivikaa vaan aletaan kikkailemaan.

                    No joka tapauksessa hyvä että sait kuntoon. KK-laakerit vai runkolaakerit? ja mittasitko kaulat kammesta?
                    Musti 8HP
                    Nokivasara M47
                    TeiniCoupé DCT
                    E36/5 Diesel-DCT Tri-Turbo

                    Ex:
                    E61 530xd LCI M-Sport, E39 525i, Ford Fiesta 1.1, Opel Vectra 2.0 Ecotec, BMW Z3 Coupé, E34 535iA, BMW E60 530i M-Sport, Audi A4 1.8TSQ S-Line, E36 328i M-Sport Cab, E39 535i M-Sport, E28 520i TIC, E34 535i, E30 323i TIC, E30 320i

                    Comment

                    • sukka
                      BTCF Member
                      • May 2010
                      • 27
                      • Tuusula

                      #11
                      no mutta tuli se nyt purettua,ja eipä sillä ole niin väliä vaikka se remppa tehtiinkin kone paikallaan. enään ikinä en tosin sitä ainakaan tollaseen bemariin tee,helpommalla pääsee ottamalla koneen pois. missään autossa oo ikinä ollu tollai homma ottaa öljypohjaa pois... kiertokangen laakerit,ykkös pytyltä. toista laakeria ei ollu enää ja toinen oli levinny 2-3mm ja painunu kasaa sillee että oli enää alle 0.5mm paksu.
                      Nykyinen kalusto
                      https://photos.app.goo.gl/z84mb5wmXm71uRoc8

                      Comment

                      Working...
                      X
                      😀
                      🥰
                      🤢
                      😎
                      😡
                      👍
                      👎