Announcement

Collapse
No announcement yet.

e36 328i kitkalukkoperällä - jurisee / täristää kiihdyttäessä

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Juggis
    Bimmer Rookie
    • Jul 2006
    • 197
    • Espoo

    #46
    Originally posted by kmn View Post
    Noniin, mulla kesti Mätänetin tukilaakeri max 200km. Tarkalleen ottaen kun osat oli paikallaan ja ensimmäisestä risteyksestä lähdin, niin JURJUR.... Kuvittelin, että nyt hourin oikeasti ja ei siellä mitään vikaa ole. Noh, hyvinkäällähän sen sitten huomas miittireissulla kun parkkikselle saavuttiin. PERKELE. Kardaani laitettiin takaisin samoille booreille, kuin missä oli ja kannatinlaakerin/kumin esijännitys tehty myös. Ristikossa ei havaittu kummempaa klappia, enkä usko että tuosta voisi johtua (tosin mistäs minä mitään tiedän). Kumilimppu oli myös hyväkuntoisen näköinen ja se onkin vaihdettu viime kesänä.

    Täristäminen tapahtuu eri tavalla ainakin, kuin aikaisemmin, eli ykkösellä kiihdyttäessä jossain 4500-5000rpm alkaa ja kakkosella sitten vielä vähän ylempänä.. Kolmosella sitten ei enää huomaakkaan mitään.

    Eli ilmeisesti nuo moottorin tukikumit kannattaa ainakin tsekata, mutta mitä muuta? Mitä on voinut mennä rikki, joka pistää paikat täristämään näin? Voisiko olla, että itse uusi tukikumi ei olekaan ihan paska, vaan johtuu jostain muusta, jonka takia täristää nyt taas?

    Oiskohan se kohta siesomaan koko kärry ja tallinhommaushommiin ihan tosissaan..

    EDIT: joku heitti tuossa takakelkan puslista jotain, niin ne on käytännössä uudet (vaihdettu pari kk sitten) vahvikelappujen hitsaamisen yhteydessä.
    Itse kanssa kerkesin haukkumaan Motonetin osia. Vaihdettiin tukilaakeri, kumilaku sinne yläosaan ja kuminivel. Aika tarkalleen 1000km kerkesin ajella kun jurina palasi. Kuminivel oli jälleen poikinut.

    Laatikon & takakelkan kumit olivat itsellä ok, nyt ovat jurinat pysyneet tiessään kun moottorin tukikumit vaihdettiin Bemu Oy:llä Tuusulassa. Tuohan ei ole iso homma jos on moottorinosturi kun joutuu konetta hiukan nostamaan paikaltaan jotta saa nuo vaihdettua. Tunnin työ.

    Joka tapauksessa nyt ei ole kuitenkaan Motonetin osat kiinni.
    Last edited by Juggis; 13-09-2010, 10:12.
    F10 535d xdrive msport
    Ex. e91 325xiA
    Ex. e36 328i Coupé

    Comment

    • kmn
      Moderator
      • May 2009
      • 6020
      • Sipoo

      #47
      Originally posted by Juggis View Post
      Itse kanssa kerkesin haukkumaan Motonetin osia. Vaihdettiin tukilaakeri, kumilaku sinne yläosaan ja kuminivel. Aika tarkalleen 1000km kerkesin ajella kun jurina palasi. Kuminivel oli jälleen poikinut.

      Laatikon & takakelkan kumit olivat itsellä ok, nyt ovat jurinat pysyneet tiessään kun moottorin tukikumit vaihdettiin Bemu Oy:llä Tuusulassa. Tuohan ei ole iso homma jos on moottorinosturi kun joutuu konetta hiukan nostamaan paikaltaan jotta saa nuo vaihdettua. Tunnin työ.

      Joka tapauksessa nyt ei ole kuitenkaan Motonetin osat kiinni.
      Moro, ok kiitti vinkistä. Jatkokysymyksenä, niin paljon konetta tarvii nostaa? Mitä ajan tässä takaa niin on se, että mitään moottorinosturia ei todellakaan ole käytössä, niin oisko jotain vaihtoehtoista ratkaisua tarjolla..? :think

      EDIT: Tyyliin tunkki alle, kalikka väliin ja öljypohjasta..
      Last edited by kmn; 13-09-2010, 19:23.

      Käyttis: G08 iX3 M-Sport -22
      Avokin kesälelu: E93 M3 -09 Alpineweiss
      --
      Ex: E90 LCI M3 -11, F31 330d M-Sport -13, F15 X5 35i M-Sport -15, F31 330d M-Sport -12, F30 330d M-Sport -12, E93 325i -09, E91 335d M-Sport -07, F31 330d M-Sport, E46 M3 -02, E91 330d M-Sport -06, E87 118d -06, E46 320dA -04, E46 328i -99, E36 328i -92 M-Sport, E91 320d -06, E36 328i -96 M-Sport, E36 325i -93, E39 528iA -97, E39 535iA -98, E36 320i -95

      Comment

      • Juggis
        Bimmer Rookie
        • Jul 2006
        • 197
        • Espoo

        #48
        Originally posted by kmn View Post
        Moro, ok kiitti vinkistä. Jatkokysymyksenä, niin paljon konetta tarvii nostaa? Mitä ajan tässä takaa niin on se, että mitään moottorinosturia ei todellakaan ole käytössä, niin oisko jotain vaihtoehtoista ratkaisua tarjolla..? :think

        EDIT: Tyyliin tunkki alle, kalikka väliin ja öljypohjasta..
        Sori, huomasin vasta nyt tämän. Eipä hajua miten paljon pitää nostaa, kun tosiaan käännyin tuon em. lafkan puoleen.

        Kommentoidaan nyt vielä tähän jurinatoikkiin, että tuon yllä mainitun toimenpiteen jälkeen jurinat ovat edelleen tiessään ja kilsoja tullut jo mittariin roppakaupalla tuon jälkeen

        ELI omien kokemusten perusteella KATSOKAA NE MOOTTORIN TUKIKUMIT ennenkuin vaihdatte puolet kardaanin kilkkeistä
        F10 535d xdrive msport
        Ex. e91 325xiA
        Ex. e36 328i Coupé

        Comment

        • voimapenari
          Bimmer Rookie
          • Jul 2013
          • 30
          • Hyvinkää

          #49
          Nostetaanpas vanhaa aihetta. Täältä löytyykin vinkkiä hyvin kardaaniongelmiin.

          Lisää tärinää aiheuttavia kohteita:

          -Rättinivelen liian löysät pultit (M12 10.9 = 100Nm ja 8.8 = 81 Nm) (Captain obvious..)
          -Huonokuntoinen kardaanin keskityshela
          -molemmat yhdessä..

          Keskityshelasta jäi vähän vaivaamaan se ettei mene tarpeeksi syvälle? Jää n. 3-4mm ulos kardaanista. Vanha oli samoin, ilmeisesti normaalia? Ei sen puoleen kyllähän se tukevasti on siellä ja tilaa on olla noinkin.

          Mitenkäs tuo kardaanin pituus? Etupätkähän kiristetään sillä kierreholkilla, mutta eipä tullut purettaessa katottua pituutta takapätkään suhteutettuna. Aika paljon näkyi muistaakseni pooreja, kun kardaani oli viellä ehjänä.

          EDIT: Itse itselleni vastaten, kun luin uudestaan pari ekaa sivua. Senhän kuuluukin päästä liukumaan eli holkkia ei vaan saa kiristää liikaa.

          Tukilaakeri kiristetään sitten kaikkein viimeisimpänä esijännitettynä eteenpäin paikoilleen?
          Last edited by voimapenari; 15-08-2013, 11:10.
          E36 325 rataroskapönttö

          Comment

          • Jonezu
            Bimmer Rookie
            • Mar 2008
            • 55
            • Oulu

            #50
            Mulla rupes auto täristämään täydessä kiihdytyksessä noin 55-65 km/h nopeusalueella. Ääni tuntuisi tulevan takaa. Auto on neliveto e46 330 xda.

            Korjaamolla vaihtoivat kardaanin kannattimen (sis. laakerin) ja ongelma poistui hetkeksi, mutta palasi noin 100 km jälkeen. Vaihdelaatikon takakannatinpusla vaihdettiin seuraavaksi, ei auttanut ollenkaan. Etuvetareissa oli myös pientä väljyyttä sisemmissä nivelissä, mutta tuskimpa se vikaa aiheuttaa ja etuvetarit on vaihdettu reilut 100 tkm sitten. Eivät osanneet enempää auttaa, joten täytyy kääntyä toisen korjaamon puoleen...
            Saksantuonti e46 330xda vm. 2002

            Comment

            Working...
            X
            😀
            🥰
            🤢
            😎
            😡
            👍
            👎