Announcement

Collapse
No announcement yet.

E36 perän kannatin ja perän laakerit

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Juppe
    Bimmer Enthusiast
    • Aug 2002
    • 4541
    • TURKU

    E36 perän kannatin ja perän laakerit

    Onko pikkuperässä ja isossa perässä sama kannatin? Näyttäis vähän siltä, että mun perä ei meinaa asettua ilman vinguttelua apurunkoon... Ei natsaa reiät kohdalleen. Väkisin tuli mieleen, että onko niissä eroa?

    Toinen juttu on sitten vetopyörästöön liittyvä. Taitaa olla perä tiensä päässä kun vetarin laippaa pyörittäessä tuntuu käteen selvää pykältämistä. Samanlainen fiilis, kun olis vääntänyt kuulalaakerin liian tiukkaan. Kardaanin laipasta pyörittelemällä perä pyörii ihan normaalisti. Perä on lukoton. Vähän ennen purkamista kuulin takaa pari kertaa kolkotusta, mutta ajattelin, että vetari on paskana. Nyt kun vetarit on irti en ainakaan käsin pyörittelemällä oo kuomannut, että niissä olisi vikaa. Kolkotus tuli pintakaasulla ajettaessa about 20km/h nopeudessa, mutta katosi, kun konetta kuormitti vähän enemmän...

    Tiheää vähän ajettua e36 pikkuperää saa kaupata...
    Last edited by Juppe; 27-06-2010, 11:35.
  • Kouris
    Bimmer Fanatic
    • Mar 2005
    • 683

    #2
    Originally posted by Juppe View Post
    Onko pikkuperässä ja isossa perässä sama kannatin? Näyttäis vähän siltä, että mun perä ei meinaa asettua ilman vinguttelua apurunkoon... Ei natsaa reiät kohdalleen. Väkisin tuli mieleen, että onko niissä eroa?

    Toinen juttu on sitten vetopyörästöön liittyvä. Taitaa olla perä tiensä päässä kun vetarin laippaa pyörittäessä tuntuu käteen selvää pykältämistä. Samanlainen fiilis, kun olis vääntänyt kuulalaakerin liian tiukkaan. Kardaanin laipasta pyörittelemällä perä pyörii ihan normaalisti. Perä on lukoton. Vähän ennen purkamista kuulin takaa pari kertaa kolkotusta, mutta ajattelin, että vetari on paskana. Nyt kun vetarit on irti en ainakaan käsin pyörittelemällä oo kuomannut, että niissä olisi vikaa. Kolkotus tuli pintakaasulla ajettaessa about 20km/h nopeudessa, mutta katosi, kun konetta kuormitti vähän enemmän...

    Tiheää vähän ajettua e36 pikkuperää saa kaupata...
    Olen joskus laittanut pienen perän tilalle ison ja kyllä se siinätapauksessa sinne meni heittämällä. Samalla lailla siinäkin perässä tuntui pykältämistä kun vetarin laipasta pyöritti. Ihmettelin silloin myös että näiköhän olen rikkinäisen ostanut mutta ei se käytössä ole vikaa ilmotellu vaikka sillä nyt 50tkm on ajettu.

    Comment

    • Make H.
      BTCF Member
      • Jul 2006
      • 1278
      • Kokkola

      #3
      Omaan e30:iin kun perän vaihdoin niin tuntu aluks ettei millään osu reiät kohilleen apurungossa vaikka samanlaisen perän vaihdoin paikalleen. Homma ratkes sillä että pudotti tunkilla perää sen verran alaspäin että vielä puoltit ylsi reikiin ja sai aluille jengoille, siitä sitten vuorotellen kaikkia kiristämällä se perä haki kyllä paikkansa sinne ja sopi hyvin, mutta ei kyllä ois onnistunu ihan heti jos tunkilla yrittää sihtata ihan tarkasti kohalleen.

      Iteltä ku meni rikki tuo 188 perä niin pienillä nopeuksilla (alle 60km/h) alko kuuluun semmosta "klapatusta" perästä joka tiheni vauhdin kasvaessa. Tasauspyörästön pikkurattaista oli hampaita irti ja sitten kun risteyksestä vähän reippaammin kytkimellä repäsi liikkeelle niin loputkin pikkurattaan jämistä tipahti perän pohjalle ja kyyti loppu siihen.

      Comment

      • Juppe
        Bimmer Enthusiast
        • Aug 2002
        • 4541
        • TURKU

        #4
        No tuolta kuuluu satunnaisesti sellainen klonk-klonk ääni ihan pienissä nopeuksissa. Lukkoo vaan tilalle, vielä kun ei oo palat pitkin perää...

        Comment

        • Make H.
          BTCF Member
          • Jul 2006
          • 1278
          • Kokkola

          #5
          Originally posted by Juppe View Post
          No tuolta kuuluu satunnaisesti sellainen klonk-klonk ääni ihan pienissä nopeuksissa. Lukkoo vaan tilalle, vielä kun ei oo palat pitkin perää...
          Ookko varma ettei kuulu mistään puslista, itellä e30 tällä hetkellä taka-akselin isot puslat loppu ja aina ku lähtee liikkeelle niin kolahtaa.

          Comment

          • JJT
            Bimmer Enthusiast
            • May 2005
            • 6694
            • .......

            #6
            Originally posted by Juppe View Post
            Toinen juttu on sitten vetopyörästöön liittyvä. Taitaa olla perä tiensä päässä kun vetarin laippaa pyörittäessä tuntuu käteen selvää pykältämistä.
            Ihan normia lukottomassa perässä. Ei siis viittaa kulumiseen.
            Last edited by JJT; 27-06-2010, 21:36.
            Myyn:
            M10/20/52 E30-E36 osia

            Comment

            • Juppe
              Bimmer Enthusiast
              • Aug 2002
              • 4541
              • TURKU

              #7
              Ei oo aiheutunut puslista. Se ei liity liikkeelle lähtöön vaan pinta-kaasulla ajamiseen. Heti kun veto alkaa voimakkaampana ääni katoaa. Kardaanin tukilaakeri on ok.

              Comment

              Working...
              X
              😀
              🥰
              🤢
              😎
              😡
              👍
              👎