Announcement

Collapse
No announcement yet.

e36 328i touring tärisee

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • puputti
    Newbiemmer
    • Feb 2010
    • 26
    • Turku

    e36 328i touring tärisee

    Morjesta kaikille!
    Elikkäs ongelmana on se että kärry tärrää ihmeellisesti tuntivauhdissa n. 113-125km/h. jonka ennen tai jälkeen tärinä loppuu täysin.

    Toissapäivänä käytiin säätää kulmat vianorilla, elikkäs auraukset on kuosissa.
    Renkaat ja vanteet on uudet joten ei pitäs painotkaan olla keturallaan.
    Laakereista ei kuulu ulinan pihaustakaan että ei taida olla sekään.
    Joten mikä avuksi??

    Aivan ja tähän samaan syssyyn sitte sellanenkin että kylmänä jarrut ei vingu mutta parin ekan jarrutuksen jälkeen alkaa kuuluu sellasta ikävää vinkunaa.
    Palat ja levyt kohtuu uudet jotenka en oikeen ymmärrä :S

    Kiitoksia jo etukäteen kaikille.

    Antti
  • puputti
    Newbiemmer
    • Feb 2010
    • 26
    • Turku

    #2
    joku tietäää?!
    Last edited by puputti; 11-07-2010, 16:25. Reason: huono kirjotus

    Comment

    • MikkoK
      Bimmer Fanatic
      • Sep 2007
      • 748
      • Oulu

      #3
      Originally posted by puputti View Post
      joku tietäää?!
      Mulla 328i toukka ottaa kans siinä 2000-2500 RPM välissä semmosen ihime tärräyksen..jotku sanonu et tyyppivika, mut eiköhän jokainaen vika jostakin johsu..? Kertokaapa jos joku tietää...? :think

      Comment

      • esa`pentula
        Bimmer Enthusiast
        • Dec 2009
        • 1390
        • Tampere

        #4
        itsellä tekee samaa. vanteet voivat olla tasapainoitettu oikein, mutta pitääkö se muotonsa 110kmh vauhdissa samalla tavalla kun rengaskoneessa? kannattaa koittaa jotain muuta merkkiä jossei muu auta. esim. uusiorenkaita ei saa edes kunnolla tasapainoitettua ja pehmeät kumit varmasti muuttavat muotoansa. miksei vannekkin voisi olla vähän kiero?

        onhan silti melkein jokaisessa autossa resoranssi kohta jossa auto tärisee jokatapauksessa, mutta lakkaa pienen ajan päästä kun vauhti esim kasvaa tai hiljenee. tiedä sitten sanoa varmaksi, termikään varmaan oikea.

        Comment

        • 304386
          Newbiemmer
          • Aug 2005
          • 13
          • Helsinki

          #5
          Ehkä rengassetti kannattaisi kuitenkin tarkistaa alkajaisiksi, vaikka uudet ovatkin. Renkaissa saattaa olla pientä pystyheittoa vaikka ovatkin tasapainossa. Pienikin heitto tuntuu helposti tärinänä ajossa.

          Pystyy helposti tarkistamaan kun nostaa sileällä lattialla tunkilla ylös sen verran, että rengas pääsee juuri ja juuri pyörimään. Huomaa heti, jos rengas ottaa maahan kiinni jossakin kohtaa. Kannattaa kokeilla lämpimänä, ajon jäljiltä.

          Jos heittoa löytyy, voi ensiapuna yrittää keskittää vannetta avaamalla pultteja ja hakemalla parempaa kohtaa. Navassa voi olla aavistus pelivaraa. Onko muuten tarvikevanteet sovitteilla vai alkuperäiset? Sitten tasainen kiristys ristiin. Jos ei auta, rengasta voi yrittää rengasliikkeessä pyörittää vanteella siten, että renkaan ja vanteen heitot tasaisivat toisensa. Pystyheitto melko yleistä renkaissa ja jotkin automallit vaan herkempiä sen vuoksi täristämään.

          Ei ole myöskään ihan harvinaista että rengas pääsee asennuksen jälkeen pyörähtämään vanteella, kun autolla esim kiihdytetään tai jarrutetaan. Tällöin tasapainotus tietysti muuttuu.

          Olisi kiva, jos asennettaessa tarkistettaisiin mahd. pystyheitotkin, mutta useimmiten lätkäistään äkkiä renkaat vanteille, tasapainotetaan vähän sinne päin, ja toivotaan parasta
          E46 316i Touring

          Comment

          • HarzaTheMan
            Bimmer Fanatic
            • Jun 2004
            • 458
            • Sawo

            #6
            Ensimmäisenä epäilyttää renkaat ja vanteet. Tarkista tosiaan nuo pystyheitot ja kokeile vaikka talvirenkailla heittää pieni lenkki ennen kuin alat purkamaan koko autoa atomeiksi.

            Allekirjoittaneen entisessä 328 touringissa oli joskus edestä alapallo väljä ja se täristi rattia kummasti moottoritiellä vaikka renkaat olivatkin tasapainossa. Alapallon vaihdon jälkeen tärinä loppui ja rattikin oikesi, kun se oli aikaisemmin vähän vinossa.

            Ja jarrujen vinkunaan auttaa ne vinkumisen estävät pehmeämmät pinnat jarrupalojen taustapuolella. Joistain scheisse-paloista ne karisee pois melko nopeasti, jolloin palojen metallirunko on satulaa vasten ja vinkuminen alkaa.
            Last edited by HarzaTheMan; 13-07-2010, 14:04.
            ex: E39 520i Touring -00 facelift, E36 328i Touring -95, E36 328i Touring -95, E39 523iA -96, E30 325i -89 + muita merkkejä

            Comment

            Working...
            X
            😀
            🥰
            🤢
            😎
            😡
            👍
            👎