Announcement

Collapse
No announcement yet.

e36 m3 hammastanko ongelmaa

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • hamann
    Bimmer Fanatic
    • Sep 2004
    • 485
    • Oulu

    e36 m3 hammastanko ongelmaa

    oisko kellään tietoa meneekö e36 m3 3.2l mallin hammastanko 3.0l malliin ?

    varaosa numerot ainakin erit.. onko välityksessä eroa jne ?
  • jmp2002
    BTCF Member
    • Oct 2003
    • 5726
    • Rovaniemi

    #2
    3.2 litrasen välitys on 3.25 ja 3.0 litrasen välitys on 3.0

    epäilen että muuta eroa ei ole..
    E30 325i Touring -89
    E30 325i touring -88 m50tbo
    G20 330e M-Sport -20

    Comment

    • jr66
      Bimmer Enthusiast
      • Apr 2006
      • 16368
      • Asikkala

      #3
      Kaikissa tehostimella varustetuissa e36 bensavehkeissä paitsi tuo 3,2 m3 on sama hammastanko: http://bmwfans.info/parts/catalog/32131096280/

      Comment

      • hamann
        Bimmer Fanatic
        • Sep 2004
        • 485
        • Oulu

        #4
        Originally posted by jmp2002 View Post
        3.2 litrasen välitys on 3.25 ja 3.0 litrasen välitys on 3.0

        epäilen että muuta eroa ei ole..

        hyvä että välityksen sain tietää ! vielä kun jollakin olisi varmaa tietoa että passaako 3.2l mallin hammastanko suoraan paikoilleen 3.0l malliin ?

        Comment

        • Umpa
          Newbiemmer
          • Mar 2006
          • 24
          • janakkala

          #5
          Miten kävis zetan hammastanko? http://forums.bimmerforums.com/forum...=steering+rack
          Jos laittais 1.8 z3:n tangon niin saattais olla jopa halvempi. Aina kun käy tiskillä kyseleen osia ja sanot m3 niin ekana kuuluukin että tää onkin sit aika kallis...

          Comment

          • hamann
            Bimmer Fanatic
            • Sep 2004
            • 485
            • Oulu

            #6
            Originally posted by Umpa View Post
            Miten kävis zetan hammastanko? http://forums.bimmerforums.com/forum...=steering+rack
            Jos laittais 1.8 z3:n tangon niin saattais olla jopa halvempi. Aina kun käy tiskillä kyseleen osia ja sanot m3 niin ekana kuuluukin että tää onkin sit aika kallis...
            noita z3,sen tankoja vaan ei oikeen käytettynä löydy..

            Comment

            • Ämmyskä
              Bimmer Fanatic
              • Apr 2010
              • 191
              • fin

              #7
              Originally posted by Umpa View Post
              Aina kun käy tiskillä kyseleen osia ja sanot m3 niin ekana kuuluukin että tää onkin sit aika kallis...
              KL-Varaosassa M3 3.2 hammastanko 1200e. Jos antaa vaihdossa vanhan hammastangon niin saa vielä 244e hyvitystä.

              Comment

              • fraatti
                Bimmer Enthusiast
                • Oct 2002
                • 4582
                • Tampere

                #8
                Originally posted by Ämmyskä View Post
                KL-Varaosassa M3 3.2 hammastanko 1200e. Jos antaa vaihdossa vanhan hammastangon niin saa vielä 244e hyvitystä.
                et katsonut löytyykö ebaystä tehdaskunnostettua? Järjetön hinta tuolla meinaan.. :think
                F11 535dX LCI
                Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

                Comment

                • visa e36
                  BTCF Member
                  • Jan 2005
                  • 753
                  • Järvenpää

                  #9
                  Mulla löytyy myös E36 325 hammastanko jos on tarvetta.
                  Nykyiset
                  -63 Pontiac Catalina convertible
                  -05 E53 X5 3.0d

                  Comment

                  • hamann
                    Bimmer Fanatic
                    • Sep 2004
                    • 485
                    • Oulu

                    #10
                    Originally posted by visa e36 View Post
                    Mulla löytyy myös E36 325 hammastanko jos on tarvetta.
                    ei tarvetta, liian hitaaksi menee ohjaus

                    Comment

                    • hamann
                      Bimmer Fanatic
                      • Sep 2004
                      • 485
                      • Oulu

                      #11
                      Originally posted by Ämmyskä View Post
                      KL-Varaosassa M3 3.2 hammastanko 1200e. Jos antaa vaihdossa vanhan hammastangon niin saa vielä 244e hyvitystä.
                      pitääpä kysellä sieltä.. käytettynä löytyisi A1 kuntoisia 3.2l tankoja 300-400 eurolla, mutta pitäisi saada varmuus että passaako suoraan paikoilleen ?

                      myös toimiva 3.0l hammastanko kelpaisi, mutta ei oikeen ole löytynyt ehjää ja toimivaa..

                      Comment

                      • hamann
                        Bimmer Fanatic
                        • Sep 2004
                        • 485
                        • Oulu

                        #12
                        ongelma ratkaistu, ostin 3.2l mallin hammastangon ja menee suorilta paikoilleen ja ohjauksesta tuli hiukan nopeampi kuin 3.0l orkkistangolla.

                        eli 3.0l ja 3.2l tangon passaavat vaihtaa päittäin mitenpäin vaan !

                        Comment

                        • jmp2002
                          BTCF Member
                          • Oct 2003
                          • 5726
                          • Rovaniemi

                          #13
                          Originally posted by hamann View Post
                          ongelma ratkaistu, ostin 3.2l mallin hammastangon ja menee suorilta paikoilleen ja ohjauksesta tuli hiukan nopeampi kuin 3.0l orkkistangolla.

                          eli 3.0l ja 3.2l tangon passaavat vaihtaa päittäin mitenpäin vaan !
                          mites siitä nopeampi tuli kun hitaamman tangon laitoit?
                          E30 325i Touring -89
                          E30 325i touring -88 m50tbo
                          G20 330e M-Sport -20

                          Comment

                          • jannmann
                            Bimmer Enthusiast
                            • Feb 2003
                            • 5857
                            • Joccis City

                            #14
                            Originally posted by jmp2002 View Post
                            mites siitä nopeampi tuli kun hitaamman tangon laitoit?
                            3,0 on hitaampi keskialueelta, nopeutuu vasta lähellä äärilaitoja.
                            Moni kuvittelee 3,0 olevan nopein, vaikka on oikeasti hitain alueella jota normaalisti ajossa/radalla tarvitaan.

                            Ohessa hivenen tekstiä siitä, tosin englanniksi..

                            M3 3.0 - 39 mm/rev - the slowest available rack. This is a variable ratio but it is slower than standard until 200 deg hand wheel angle .

                            M3 3.2 and standard E36 - 45.5 mm/rev - the M3 3.2 rack has restricted lock.

                            Z3 rack - 53.5 mm/rev - by far the quickest rack you can fit.

                            E46 compact rack - 50 mm/rev - apparently this also fits the E36.

                            The one to go for on the e36 is the Z3 rack from a 4cylinder model


                            This is good info worth repeating and will hold no surprises for many on this forum as the same data is frequently discussed for the purposes of installing a quicker rack and pinion in the E30 M3.

                            However, I'm not convinced the scenario is quite as straightforward. I'm pasting in below some bits and pieces copied from other forums - the lack of a definitive conclusion is fustrating



                            E36 M3 3.0: Variable between 1:19,8 on centre to 1:14,4 full lock.
                            E36 standard: 1:17,8
                            E36 M3 3.2: 1:17,8 with rack travel limiters
                            Z3 non M: 1:15,4

                            Altough M3 3.0 has a variable rate, this only becomes faster after you turn the wheel 200 degrees or so. This makes is useless as most track corners can be made with the wheel turned only around 90 degrees.

                            From what I believe the M3 runs the rack limiters because the ARB is connected to the strut. This means if you turn the wheel, the shock rotates and the ARB droplinks will rotate in their top mounting point. Obviously, turn it too far and you risk breaking the droplink.


                            There has been some mis-information for a while about the E36 rack ratios plus I remember someone on here running an E36 3.0 M3 rack in their E30. I have spent some time doing some measurements plus confirmed this data direct with ZF (I know someone who works there who can access drawings on their system).

                            The standard way ZF quote on-centre (straight ahead) ratio is in mm/rev, which is the travel in mm of the rack bar per revolution of the hand wheel. The higher the mm/rev the faster the rack.

                            M3 3.0 - 39 mm/rev - the slowest available rack. This is a variable ratio but it is slower than standard until 200 deg hand wheel angle

                            M3 3.2 and standard E36 - 45.5 mm/rev - the M3 3.2 rack has restricted lock.

                            Z3 rack - 53.5 mm/rev - by far the quickest rack you can fit.

                            E46 compact rack - 50 mm/rev - apparently this also fits the E36

                            Because the M3 3.0 has a variable rack it has the smallest lock to lock at 3.0 turns but don’t be fooled it is the slowest by a country mile. A worthwhile upgrade for any 3.0 M3 (or a track based E30 with one of these fitted) would be to fit a standard E36 rack (or even a Z3 rack) which is what I did a year ago with a noticeable improvement.
                            The Z3 rack bolts straight on just needs a small bracket to mount the pipes - approx 50mm flat plate. Have a look on e36coupe as M3 compact supplied a picture.
                            After a lengthy forum debate here, and much assistance from forum users elsewhere also, the Z3 rack proved to be the one to use. It isn't ideal at 2.75 turns but it's good enough and cheap enough/readily available, sorted, done and dusted quite painlessly.[8D]
                            Aprilia RSV4

                            Comment

                            • hamann
                              Bimmer Fanatic
                              • Sep 2004
                              • 485
                              • Oulu

                              #15
                              juuri näin !

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎