Eli kyseessä -94 vuoden M3 S50B30 koneella.
Koneen käynti oli hyvinkin epämääräistä joka johtui siitä että moottorinohjaus luki TPS anturia miten sattui, eli arvo heittele kokoajan idlestä täyskaasuun vaikka kaasuun ei koskettu.
Tämä tietysti aiheutti epätoivottua lisärikastusta ja syötön katkaisua jne. Ja itseasiassa tuosta anturista oli jäänyt myös vikakoodi muistiin.
Anturin mittasin yleismittarilla täysin ehjäksi (myös toisella anturilla testattiin) mutta potikan signaalijohto oli poikki anturin ja boksin väliltä. Vedin siihen uuden piuhan väliin. Käyntiin tuli selkeä parannus vaikka vieläkin testerillä katsottuna potikan arvo heitteli ihan miten sattui. Noh, tämä parantunut käyntikin hävisi aika nopeasti ja muuttui samanlaiseksi kuin ennen, piuha oli kyllä vielä ehjä.
Kaikki muut anturitiedot pitävät paikkansa, johtosarja ei ollut mistään ulkoisesti vialla joten vaikka se aika uskomattomalta kuulostaakin niin ihankuin signaalijohtimen läpi olisi kulkenut liian suuri virta ja poikkassut sen, jos totta puhutaan niin en tähän oikein usko, ennemmin potikka olisi kärähtänyt.
Noh, onneksi tämä oli senverran vanhempi auto ettei siinä ollut vielä EWS:ää joten moottorinohjain vaihdettiin siinä toivossa että vanhassa oli vikaa TPS anturin tulkintapiirissä taikka tuo olisi jotenkin softaltaan jumissa.
Käynti siitä ei muuttunut miksikään, vielä ei ole keritty katsomaan miten tuo TPS signaali nyt käyttäytyy toisella eculla mutta ajattelin tässä välissä tiedustella onko kukaan törmännyt vastaavaan?
Koneen käynti oli hyvinkin epämääräistä joka johtui siitä että moottorinohjaus luki TPS anturia miten sattui, eli arvo heittele kokoajan idlestä täyskaasuun vaikka kaasuun ei koskettu.
Tämä tietysti aiheutti epätoivottua lisärikastusta ja syötön katkaisua jne. Ja itseasiassa tuosta anturista oli jäänyt myös vikakoodi muistiin.
Anturin mittasin yleismittarilla täysin ehjäksi (myös toisella anturilla testattiin) mutta potikan signaalijohto oli poikki anturin ja boksin väliltä. Vedin siihen uuden piuhan väliin. Käyntiin tuli selkeä parannus vaikka vieläkin testerillä katsottuna potikan arvo heitteli ihan miten sattui. Noh, tämä parantunut käyntikin hävisi aika nopeasti ja muuttui samanlaiseksi kuin ennen, piuha oli kyllä vielä ehjä.
Kaikki muut anturitiedot pitävät paikkansa, johtosarja ei ollut mistään ulkoisesti vialla joten vaikka se aika uskomattomalta kuulostaakin niin ihankuin signaalijohtimen läpi olisi kulkenut liian suuri virta ja poikkassut sen, jos totta puhutaan niin en tähän oikein usko, ennemmin potikka olisi kärähtänyt.
Noh, onneksi tämä oli senverran vanhempi auto ettei siinä ollut vielä EWS:ää joten moottorinohjain vaihdettiin siinä toivossa että vanhassa oli vikaa TPS anturin tulkintapiirissä taikka tuo olisi jotenkin softaltaan jumissa.
Käynti siitä ei muuttunut miksikään, vielä ei ole keritty katsomaan miten tuo TPS signaali nyt käyttäytyy toisella eculla mutta ajattelin tässä välissä tiedustella onko kukaan törmännyt vastaavaan?
Comment