Announcement

Collapse
No announcement yet.

E36 328i kytkinremontista kysymyksiä

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Antti O
    Bimmer Enthusiast
    • May 2005
    • 6937
    • N/A

    E36 328i kytkinremontista kysymyksiä

    Yritin käyttää searchia mutta se antaa valkeaa ruutua.
    Tilanne on nyt se että 328i kytkin on hyvin jäykkä/nariseva ja hankala käyttää joten edessä on todennäköisesti kytkinremontti.
    Kytkin tosin ei luista eikä ravista mitenkään mutta tuo jäykkyys on hankala asia.

    -Jonsku heitti vinkkiä että kannattaa laittaa vaihdevivustoon holkit samalla uusiksi.
    -Pakosarjan ja downpipen väliset tiivisteet 2 kpl

    Mitä muita osia pitää varata?
    Sopiiko tuohon normaali sachs / luk kytkinpaketti ebaystä, näissähän ei tietääkseni ole mitään "automaattisäätöä" johon pitäisi hommata esijännitystyökalu remonttia varten?

  • Supa
    Bimmer Enthusiast
    • Oct 2005
    • 7597
    • Järvenpää

    #2
    Ei ole SAC kytkintä, ihan perinteinen.
    Narisemisen aiheuttaa todennäköisesti kytkimen työsylinteri laatikon kyljessä.
    Itse lähtisin siitä liikenteeseen että vaihtaisin sen ennen kytkinremppaa ja katsoisin miten vaikuttaa myös jäykkyyteen, kannattanee kuitenkin vaihtaa jos kytkinrempan tekee ja se narisee jo.

    Muita osia mitä itse vaihtaisin kun laatikko on irti olisi tietysti silmälaakerin kampuran päähän sekä kytkinhaarukan muovitapin joka kuluu myös ajanmyötä sekä tietysti kaikki vaihdevivuston osat.
    Sitten optionaalisena lisähuoltona laatikon stefat sekä kampuran takastefa jos edes pientä vuotoa havaittavissa.
    Samalla menis kätevästi laatikkoon uudet öljyt.
    Ja jos kardaanin kumilaipassa, kannatinlaakerissa taikka laatikon tukikumeissa on sanomista niin nekin saa kätevästi samalla vaihdettua kun joutuu kuitenkin purkamaan.
    - E90 320i LCI M-sport -09
    - Porsche Boxster 987 2.7 -07

    Comment

    • Antti O
      Bimmer Enthusiast
      • May 2005
      • 6937
      • N/A

      #3
      Voisin tuon työsylinterin kyllä vaihtaa ihan testimielessä. Mistä se kannattaa ostaa? Marmotiskiltä taitaa olla 70€ luokkaa?

      Onnistuuko vaihto ihan ponnilla, onko tuohon vaihtoon ja ilmaukseen jossain ohjetta?

      Comment

      • Supa
        Bimmer Enthusiast
        • Oct 2005
        • 7597
        • Järvenpää

        #4
        Vaihto on helppo, ilmaus menee helpoiten alipainevehkeellä joka imee nesteet läpi ilmausnipasta.
        Polkemalla saa harvemmin ilmattua järkevästi.
        - E90 320i LCI M-sport -09
        - Porsche Boxster 987 2.7 -07

        Comment

        • Jonsku
          Bimmer Enthusiast
          • Sep 2002
          • 4646
          • Tuusula

          #5
          Originally posted by Antti O View Post
          Voisin tuon työsylinterin kyllä vaihtaa ihan testimielessä. Mistä se kannattaa ostaa? Marmotiskiltä taitaa olla 70€ luokkaa?

          Onnistuuko vaihto ihan ponnilla, onko tuohon vaihtoon ja ilmaukseen jossain ohjetta?
          Motonetin 30e sylintereistä on huonoja kokemuksia, KL-varaosilta taisi saada ATE:n sylkyn about 50€:lla.


          Ilmaus käy näppärästi näin;

          -nippa auki työsylinteristä ja kaadat jarrunestettä säiliöön, annat valua aikansa läpi jonka jälkeen nippa kiinni.
          -työsylinteri irrallaan laatikosta painelet rauhassa käsin tappia sisään 3-5 kertaa
          -työsylinteri kiinni poljet kytkintä pari kertaa, nippa auki ja annat taas valua nestettä läpi
          -työsylinteri irti ja taas käsin painelet hitusen eri asennoissa tappia sisään

          Ja avot - ilmat ovat poissa.
          - E34 M5 Diamantschwarz restoration project-

          ex. 2 x E34 M5 3.8 (Daytonaviolet & Avusblau)
          ex. E30 V8 M-Tech 2 Cabrio "Kylpyamme"
          ex. Alpina D10 Touring #33/94
          ... and many more

          Comment

          • Antti O
            Bimmer Enthusiast
            • May 2005
            • 6937
            • N/A

            #6
            Kiitoksia vinkistä, pistetään tänään työsylinteri tilaukseen kl:ltä.

            Sattuipa tälläinenkin silmään..

            The clutch pedal squeaks and moves laterally due to worn bushings. Replace with Delrin AF bushings.

            The clutch slave cylinder is a high fail component. Replace it and bleed the clutch system before dropping large cash on a clutch job.


            Minulla on ainaskin 100% varmana tuo eka vika, polin heiluu holtittomasti <---->i kun sen polkee pohjaan. Tilasin jo nuo puslat ja uudet jouset tuohon polkimen ympärille.

            Mutta lähdetään nyt tästä liikkeelle, laitan työsylinterin ja nuo polkimen leekot ekana kuntoon ja katsotaan tilanne.

            edit: tuohon polkimeen löytyi ainaskin ratkaisu jos suostuvat postittamaan halvalla:

            UUC Motorwerks Clutch Arm Bushings
            Got a squeaky clutch pedal arm driving you insane? Is it also sloppy, and slipping to the side?

            Quite simply, it is well-known that BMW's original clutch arm bushings are the culprit for these annoying problems. You can lubricate, replace, curse, even murmur obscure voodoo prayers - but none of that will work.

            The Solution:

            By simply replacing the stock bushings with the UHMW (Ultra High Molecular Weight polycetal) UUC Motorwerks Clutch Arm Bushings, you can permanently get rid of that annoying squeak and the side-slop.
            The great advantage of UHMW over other materials is the superior long-term wear characteristics and self-lubricating properties.
            Fits all 2005-1982 3-series (E46, E36, E30), all 2006-1989 5-series (E60, E39, E34), all Z3, Z4, and basically all other manual-transmission BMW models built since 1982.
            $20 per set is an inexpensive way to keep your sanity.
            Last edited by Antti O; 10-08-2010, 10:32.

            Comment

            Working...
            X
            😀
            🥰
            🤢
            😎
            😡
            👍
            👎