E36 320i -97. Autossa on vihreät jäähdytysnesteet, eli kait ihan oikeat koska eihän ole alumiinikansi kyseessä?
No ongelma onkin se että jäähdytysnesteen taso paisuntasäiliössä heittelee paljon. Jossain vaiheessa autossa oli kylmänä niin vähän nestettä että se oli vain pari senttiä paisarin pohjalta ylöpäin. Lisäsin vettä ja jäähdytysnestettä niin että oli puoliväliin paisaria, jossa on sellainen pidempi asteviiva. Mitään sanoja kuten "cold" tai "min" siellä ei näy. Mutta pitkä asteviiva on aika tarkaan puolivälissä paisaria. No tänään ajelin autolla kotiin 5km matkan ja pihassa testailin vielä kierrosten tasaisuutta ja kaasuttelin pari minuuttia välillä tuonne 6 tuhanteen kierrokseen. Ajattelin tarkistaa jäähdytysnesteet ja ne olivat pursunneet yli paisarista, neste on aivan korkin alapinnalla. Öljyn määrä on sama mitä aikaisemmin, eli ainakaan sieltä ei ole mitään lähtenyt jäähdytysnesteiden sekaan. Kuinka paljon on normaali jäähdytysnesteen lämpötilalaajeneminen jos auto on kylmänä nollakelillä, lohkolämppäri päällä 2 tuntia versus auto on lämmin ja jäähdytysnesteen lämpötilamittari näyttää keskiviivaa? Arvelisin että paisarin yläosa on ehkä 3-5 desiä jonka neste siis laajeni kylmästä kuumaan.
Pitänee sitten laskea nestetä pois ja pitää se siellä viivan alapuolella ettei tule ulos korkista. Missä kohtaa olette pitäneet paisarissa nesteen pintatasoa?
Vaikuttaako lämmittimen käyttö jäähdytysnesteen tason laskemiseen tai nousemiseen? Olen pitänyt sitä yleensä täysillä nyt viimeajat kun ajan lyhyttä matkaa. Tänään laskin lämppärin puoliväliin jo lähes samantien kun lähdin töistä, eli 5km ajoa kotiin. Onko lämmittimen käyttämättömyydella vaikutusta että nestepinta noin nousi?
Lisäys: ja ajotietokone herjaa lähes jatkuvasti "check coolant level". Oli sitä liian vähän tai silloin kun se pursuaa yli.
No ongelma onkin se että jäähdytysnesteen taso paisuntasäiliössä heittelee paljon. Jossain vaiheessa autossa oli kylmänä niin vähän nestettä että se oli vain pari senttiä paisarin pohjalta ylöpäin. Lisäsin vettä ja jäähdytysnestettä niin että oli puoliväliin paisaria, jossa on sellainen pidempi asteviiva. Mitään sanoja kuten "cold" tai "min" siellä ei näy. Mutta pitkä asteviiva on aika tarkaan puolivälissä paisaria. No tänään ajelin autolla kotiin 5km matkan ja pihassa testailin vielä kierrosten tasaisuutta ja kaasuttelin pari minuuttia välillä tuonne 6 tuhanteen kierrokseen. Ajattelin tarkistaa jäähdytysnesteet ja ne olivat pursunneet yli paisarista, neste on aivan korkin alapinnalla. Öljyn määrä on sama mitä aikaisemmin, eli ainakaan sieltä ei ole mitään lähtenyt jäähdytysnesteiden sekaan. Kuinka paljon on normaali jäähdytysnesteen lämpötilalaajeneminen jos auto on kylmänä nollakelillä, lohkolämppäri päällä 2 tuntia versus auto on lämmin ja jäähdytysnesteen lämpötilamittari näyttää keskiviivaa? Arvelisin että paisarin yläosa on ehkä 3-5 desiä jonka neste siis laajeni kylmästä kuumaan.
Pitänee sitten laskea nestetä pois ja pitää se siellä viivan alapuolella ettei tule ulos korkista. Missä kohtaa olette pitäneet paisarissa nesteen pintatasoa?
Vaikuttaako lämmittimen käyttö jäähdytysnesteen tason laskemiseen tai nousemiseen? Olen pitänyt sitä yleensä täysillä nyt viimeajat kun ajan lyhyttä matkaa. Tänään laskin lämppärin puoliväliin jo lähes samantien kun lähdin töistä, eli 5km ajoa kotiin. Onko lämmittimen käyttämättömyydella vaikutusta että nestepinta noin nousi?
Lisäys: ja ajotietokone herjaa lähes jatkuvasti "check coolant level". Oli sitä liian vähän tai silloin kun se pursuaa yli.
Comment