Announcement

Collapse
No announcement yet.

jäähdytysnesteen määrä heittelee e36

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • ranXerox
    Newbiemmer
    • Oct 2010
    • 25
    • Espoo

    jäähdytysnesteen määrä heittelee e36

    E36 320i -97. Autossa on vihreät jäähdytysnesteet, eli kait ihan oikeat koska eihän ole alumiinikansi kyseessä?

    No ongelma onkin se että jäähdytysnesteen taso paisuntasäiliössä heittelee paljon. Jossain vaiheessa autossa oli kylmänä niin vähän nestettä että se oli vain pari senttiä paisarin pohjalta ylöpäin. Lisäsin vettä ja jäähdytysnestettä niin että oli puoliväliin paisaria, jossa on sellainen pidempi asteviiva. Mitään sanoja kuten "cold" tai "min" siellä ei näy. Mutta pitkä asteviiva on aika tarkaan puolivälissä paisaria. No tänään ajelin autolla kotiin 5km matkan ja pihassa testailin vielä kierrosten tasaisuutta ja kaasuttelin pari minuuttia välillä tuonne 6 tuhanteen kierrokseen. Ajattelin tarkistaa jäähdytysnesteet ja ne olivat pursunneet yli paisarista, neste on aivan korkin alapinnalla. Öljyn määrä on sama mitä aikaisemmin, eli ainakaan sieltä ei ole mitään lähtenyt jäähdytysnesteiden sekaan. Kuinka paljon on normaali jäähdytysnesteen lämpötilalaajeneminen jos auto on kylmänä nollakelillä, lohkolämppäri päällä 2 tuntia versus auto on lämmin ja jäähdytysnesteen lämpötilamittari näyttää keskiviivaa? Arvelisin että paisarin yläosa on ehkä 3-5 desiä jonka neste siis laajeni kylmästä kuumaan.

    Pitänee sitten laskea nestetä pois ja pitää se siellä viivan alapuolella ettei tule ulos korkista. Missä kohtaa olette pitäneet paisarissa nesteen pintatasoa?

    Vaikuttaako lämmittimen käyttö jäähdytysnesteen tason laskemiseen tai nousemiseen? Olen pitänyt sitä yleensä täysillä nyt viimeajat kun ajan lyhyttä matkaa. Tänään laskin lämppärin puoliväliin jo lähes samantien kun lähdin töistä, eli 5km ajoa kotiin. Onko lämmittimen käyttämättömyydella vaikutusta että nestepinta noin nousi?

    Lisäys: ja ajotietokone herjaa lähes jatkuvasti "check coolant level". Oli sitä liian vähän tai silloin kun se pursuaa yli.
    Last edited by ranXerox; 28-10-2010, 16:54. Reason: lisäys
  • Jürgen_
    Bimmer Enthusiast
    • May 2008
    • 2707
    • Mylsä

    #2
    Olisikohan kyseessä huonosti ilmattu jäähdytysjärjestelmä ja/tai viallinen paisarinkorkki :think
    Ei riemulla rajaa kun Bemulla ajaa...

    Comment

    • ranXerox
      Newbiemmer
      • Oct 2010
      • 25
      • Espoo

      #3
      Miten se tehdää

      Originally posted by Jürgen_ View Post
      Olisikohan kyseessä huonosti ilmattu jäähdytysjärjestelmä ja/tai viallinen paisarinkorkki :think
      Miten toi ilmaaminen tehdään, onko siellä joku ilmausruuvi?

      Comment

      • Piikkinen
        Bimmer Enthusiast
        • Jul 2008
        • 1549
        • Kuopio

        #4
        Originally posted by ranXerox View Post
        Miten toi ilmaaminen tehdään, onko siellä joku ilmausruuvi?

        Tuo on hyvä ohje ilmaukseen

        Sawo Connection - Normaalisti kännissä ja alasti

        ALV 0% connection

        BMW E91 330xd

        Ex:
        BMW F31 318dA
        BMW E61 525dA LCI
        BMW E36 318is coupe
        BMW E36 316 Touring -98 "YrRyKkÄ"
        BMW E30 316
        BMW E34 520


        Comment

        • Jürgen_
          Bimmer Enthusiast
          • May 2008
          • 2707
          • Mylsä

          #5
          Kyseessähän taitaa nyt olla m52 kone joten hieman erilainen ilmaushomma on kyseessä. Ilmausruuvihan on ainakin m52b25 koneessa siinä termostaattikopan syrjässä, syylärille lähtevän letkun tumpissa.
          Ei riemulla rajaa kun Bemulla ajaa...

          Comment

          • ranXerox
            Newbiemmer
            • Oct 2010
            • 25
            • Espoo

            #6
            Originally posted by Jürgen_ View Post
            Kyseessähän taitaa nyt olla m52 kone joten hieman erilainen ilmaushomma on kyseessä. Ilmausruuvihan on ainakin m52b25 koneessa siinä termostaattikopan syrjässä, syylärille lähtevän letkun tumpissa.
            Osaatko sanoa miten tuo pitää tehdä käytännössä? Eli ilmausruuvi auki, kone päälle tyhjäkäyntiä ja odottaa että ilmausruuvista tulee vain nestettäkö?

            Comment

            • JJT
              Bimmer Enthusiast
              • May 2005
              • 6694
              • .......

              #7
              Originally posted by ranXerox View Post
              Osaatko sanoa miten tuo pitää tehdä käytännössä? Eli ilmausruuvi auki, kone päälle tyhjäkäyntiä ja odottaa että ilmausruuvista tulee vain nestettäkö?
              Myyn:
              M10/20/52 E30-E36 osia

              Comment

              • ranXerox
                Newbiemmer
                • Oct 2010
                • 25
                • Espoo

                #8
                hei muuten kysymys.

                Jos paisarin korkki ei ole väännetty tiukkaan kiinni, vaan on "puoli kierrosta liian löysä", onko mahdollista että on tuosta syystä tullut nesteet yli? En ole kemian ihmelapsi joten en tiedä vaikuttaisiko. Mutta kuvittelisi että jos paine ei pysy jäähdytysjärjestelmässä, se voisi tulla yli - eikös juurikin se muutama desi ilmaa paisarissa nesteen ja korkin välissä ole paineistettua siksi ettei neste tulisi yli.. Jos korkki vuotiasi tai sitä ei olisi lainkaan, neste kait kuumetessaan voisi tulla yli. Kiehua nesteen ei pitäisi jos nesteet on 50/50 eikä auto kuumene epänormaalisti.

                Kokeilen kyllä vielä iltama tuon, mutta ajattelin että korkin löysyys voisi olla syy että nesteet ovat tulleet ylös jopa tuon puolen litran verran mitä paisarin puolivälistä on "matkaa". Kun korkin avasin tänään ajon jälkeen se ei mitenkään kiehunut yli eikä ollut kuumannäköistä, vaan oli vain aivan korkkiin asti täynnä ja ehkä desin verran tullut ulos.

                Comment

                • JJT
                  Bimmer Enthusiast
                  • May 2005
                  • 6694
                  • .......

                  #9
                  Originally posted by ranXerox View Post
                  hei muuten kysymys.

                  Jos paisarin korkki ei ole väännetty tiukkaan kiinni, vaan on "puoli kierrosta liian löysä", onko mahdollista että on tuosta syystä tullut nesteet yli? En ole kemian ihmelapsi joten en tiedä vaikuttaisiko. Mutta kuvittelisi että jos paine ei pysy jäähdytysjärjestelmässä, se voisi tulla yli - eikös juurikin se muutama desi ilmaa paisarissa nesteen ja korkin välissä ole paineistettua siksi ettei neste tulisi yli.. Jos korkki vuotiasi tai sitä ei olisi lainkaan, neste kait kuumetessaan voisi tulla yli. Kiehua nesteen ei pitäisi jos nesteet on 50/50 eikä auto kuumene epänormaalisti.

                  Kokeilen kyllä vielä iltama tuon, mutta ajattelin että korkin löysyys voisi olla syy että nesteet ovat tulleet ylös jopa tuon puolen litran verran mitä paisarin puolivälistä on "matkaa". Kun korkin avasin tänään ajon jälkeen se ei mitenkään kiehunut yli eikä ollut kuumannäköistä, vaan oli vain aivan korkkiin asti täynnä ja ehkä desin verran tullut ulos.
                  Joo voi olla hyvinkin. Joskus nesteitä hävittää myös rikkinäinen korkki.
                  Myyn:
                  M10/20/52 E30-E36 osia

                  Comment

                  • Piikkinen
                    Bimmer Enthusiast
                    • Jul 2008
                    • 1549
                    • Kuopio

                    #10
                    Originally posted by ranXerox View Post
                    hei muuten kysymys.

                    Jos paisarin korkki ei ole väännetty tiukkaan kiinni, vaan on "puoli kierrosta liian löysä", onko mahdollista että on tuosta syystä tullut nesteet yli? En ole kemian ihmelapsi joten en tiedä vaikuttaisiko. Mutta kuvittelisi että jos paine ei pysy jäähdytysjärjestelmässä, se voisi tulla yli - eikös juurikin se muutama desi ilmaa paisarissa nesteen ja korkin välissä ole paineistettua siksi ettei neste tulisi yli.. Jos korkki vuotiasi tai sitä ei olisi lainkaan, neste kait kuumetessaan voisi tulla yli. Kiehua nesteen ei pitäisi jos nesteet on 50/50 eikä auto kuumene epänormaalisti.

                    Kokeilen kyllä vielä iltama tuon, mutta ajattelin että korkin löysyys voisi olla syy että nesteet ovat tulleet ylös jopa tuon puolen litran verran mitä paisarin puolivälistä on "matkaa". Kun korkin avasin tänään ajon jälkeen se ei mitenkään kiehunut yli eikä ollut kuumannäköistä, vaan oli vain aivan korkkiin asti täynnä ja ehkä desin verran tullut ulos.
                    Itellä hävitti tuo toukka nestettä. Vaihdoin syylärin ja termarin mutta empä hoksannu korkkia vaihtaa. Nesteen häviäminen jatkui. Sitte hoksasin ku puristelin ylävesiletkua että suhina kuuluu korkin välistä Nyt on uusi korkki eikä hävitä nestettä enää. Ilmeisesti sieltä oli hönkiny nesteitä pihalle

                    Sawo Connection - Normaalisti kännissä ja alasti

                    ALV 0% connection

                    BMW E91 330xd

                    Ex:
                    BMW F31 318dA
                    BMW E61 525dA LCI
                    BMW E36 318is coupe
                    BMW E36 316 Touring -98 "YrRyKkÄ"
                    BMW E30 316
                    BMW E34 520


                    Comment

                    • Jürgen_
                      Bimmer Enthusiast
                      • May 2008
                      • 2707
                      • Mylsä

                      #11
                      Siinä paisarin korkissa on O-rengas tiivisteet jotka tiivistyvät (jos tiivistyvät) ilman hirveätä kiristämistä eli kevyesti pohjaan asti kierrettynä on ok. Ylipaineventtili jos vuotaa niin siihen ei auta kiristäminen.

                      Mielestäni m52 koneen ilmaus onnistuu sillä pullopatentilla ja termarikopan ja syylärin ilmausruuvia aukipitäen niin kauan että ilmausruuvista tulee vain nestettä.
                      Omassa m52b25 koneessa ainakin toimi hyvin kun olin vaihtanut vesipumpun ja termostaatin koppineen.
                      Ei riemulla rajaa kun Bemulla ajaa...

                      Comment

                      • Viiru
                        Bimmer Rookie
                        • Jul 2008
                        • 81
                        • ????????

                        #12
                        Puhaltaa suulla järjestelmän-nesteen kiertooo täyttöreiästä *buuuuh* ja lisäys nestettä ...uusi puhallus hehehe

                        Comment

                        • Jürgen_
                          Bimmer Enthusiast
                          • May 2008
                          • 2707
                          • Mylsä

                          #13
                          Originally posted by Viiru View Post
                          Puhaltaa suulla järjestelmän-nesteen kiertooo täyttöreiästä *buuuuh* ja lisäys nestettä ...uusi puhallus hehehe

                          Maistuu pahalle
                          Ei riemulla rajaa kun Bemulla ajaa...

                          Comment

                          • jr66
                            Bimmer Enthusiast
                            • Apr 2006
                            • 16445
                            • Asikkala

                            #14
                            Originally posted by ranXerox View Post
                            E36 320i -97. Autossa on vihreät jäähdytysnesteet, eli kait ihan oikeat koska eihän ole alumiinikansi kyseessä?
                            Että -97 bemussa olis valurautakansi ? No ei ole.

                            Comment

                            • Viiru
                              Bimmer Rookie
                              • Jul 2008
                              • 81
                              • ????????

                              #15
                              Ei sit tartte niellä.. puhaltaapainetta syylärii?? tai paisarii?? kumpi onkaa??syylärimallis toettu milteepä et toimii !!ja neste pakottuu kiertooo Termostaatti saattaavaa vähä vaikeuttaa operaatiota heittää kamaa ylös ni palaaa naama kokeiltu kerran ku oli kiire saada ilmattuu e30neloskonee järestelmä

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎