Announcement

Collapse
No announcement yet.

E36 hätävilkut, ja m40 nokan hihnapyörä?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • [Riku]
    Bimmer Fanatic
    • Oct 2006
    • 499
    • Pirkkala

    E36 hätävilkut, ja m40 nokan hihnapyörä?

    Eli, olis muutama kysymys tosta pikkuveljen laitteesta. Syttyi katin päältä vähän tuleen, syystä että nokka aivan loppu ja ei käynyt kaikilla. No kuitenkin, vaihdoin nokan tänään e36 316i m40 koneella, ja ihmettelin etteikö todellakaan ole mitään kunnon kiilaa nokan jakopään hammaspyörälle, sillä oli noin 2 hammasta pelivaraa? Jossakin ohjeessa luki että pitäisi kääntää äärilaitaan myötäpäivään ja siihen kiinni.

    Lisäksi vilkun johdoissa on jotain hämärää tms, koska nyt ovat oikosulussa, todennäköisesti sulaneet jostain. Konehuoneessa kaikki säilynyt ehjänä, mutta menevätkö takavilkkujen johdot kardaanitunnelin päältä, vai helmoissa?
  • Esca
    Bimmer Enthusiast
    • Aug 2008
    • 1638
    • Pirkkala

    #2
    Originally posted by [Riku] View Post
    Eli, olis muutama kysymys tosta pikkuveljen laitteesta. Syttyi katin päältä vähän tuleen, syystä että nokka aivan loppu ja ei käynyt kaikilla. No kuitenkin, vaihdoin nokan tänään e36 316i m40 koneella, ja ihmettelin etteikö todellakaan ole mitään kunnon kiilaa nokan jakopään hammaspyörälle, sillä oli noin 2 hammasta pelivaraa? Jossakin ohjeessa luki että pitäisi kääntää äärilaitaan myötäpäivään ja siihen kiinni.

    Lisäksi vilkun johdoissa on jotain hämärää tms, koska nyt ovat oikosulussa, todennäköisesti sulaneet jostain. Konehuoneessa kaikki säilynyt ehjänä, mutta menevätkö takavilkkujen johdot kardaanitunnelin päältä, vai helmoissa?
    Takavilkkujen johdot menee mun mielestä kyllä helmoissa.



    Kuvasta näkee et johtosarja menee kuskin puolella eristelevyn takana takaluukkuun. Pura sisustaa hiukan ja tutki missä johto menee.
    sigpic

    Comment

    • JD
      Bimmer Enthusiast
      • Oct 2002
      • 1195
      • Espoo

      #3
      Originally posted by [Riku] View Post
      vaihdoin nokan tänään e36 316i m40 koneella, ja ihmettelin etteikö todellakaan ole mitään kunnon kiilaa nokan jakopään hammaspyörälle, sillä oli noin 2 hammasta pelivaraa? Jossakin ohjeessa luki että pitäisi kääntää äärilaitaan myötäpäivään ja siihen kiinni.
      Se on säätövara jolla nokan ajoitus säädetään. Tarkalleen oikein tehty säätö on perusedellytys koneen toimimiselle jatkossa.



      Tai ilman kuvia tekstiversiona lyhyt oppimäärä hihnanvaihdon oikeasta tavasta:
      Kuva 3A:
      Lukitse nokka-akseli paikoilleen lukitustyökalulla joka asettaa nokka-akselin päässä olevan neliön sivut tasan 90 asteen kulmaan kannen yläreunoihin nähden.
      (Tälläinen työkalu on mm. kerhotallilla käytettävissä).
      Löysää reilusti nokka-akselin hihnapyörän kiinnityspulttia.

      Kuva 4A:
      Kampiakselin lukitustapille löytyy paikka starttimoottorin alapuolelta, poista suojatulppa lohkon reiästä ja työnnä lukitustappi niin syvälle, että se menee myös vauhtipyörässä olevasta reiästä sisään.

      Kuva 4B:
      Tästä irtomoottorista otetussa kuvassa näkyy lukitustapin käyttöperiaate selkeämmin.

      Kuva 4C:
      Lukitustapin voi valmistaa itsekin, vauhtipyörään menevä kärki on 8mm ja lohkoon menevä varsiosuus on 12mm halkaisijaltaan.
      Näillä mitoilla ei jää välystä ja kampiakseli lukittuu täsmälleen kohdalleen.

      Kuva 5A:
      Irrota kampiakselin hihnapyörä avaamalla vain ne 6 pulttia kehältä, älä avaa keskipulttia joka on hyvin suurella momentilla kiristetty ja siksi yleensä melko vaikea avattava.
      Mikäli kampiakselin öljytiiviste vuotaa öljyä niin silloin tietysti kannattaa irrottaa myös se keskiö ja vaihtaa öljytiiviste samassa remontissa.

      Poista virranjakajan osat, termostaattikotelo ja jakopäänhihnan kotelon suojapellit.
      Löysää jakopäänhihnan epäkeskokiristysrullan lukitusmutteri ja vedä vanha hihna irti.

      Kuva 6A:
      Uusi tarvittaessa kaikki rullat joita vasten hihna kiertää, yleensä niitä ei tarvitse vaihtaa 40tkm välein kuten hihnaa suositellaan vaihdettavaksi vaan joka toinenkin kerta voi olla riittävä laadukkaille rullille.

      Aseta uusi hihna paikoilleen.
      Varmista, että nokka-akselin hihnapyörä pääsee kääntymään lukitulla nokka-akselilla vapaasti hihnaa kiristettäessä jotta tämä jakopään ajoituksen säätötoimenpide menee varmasti kohdalleen.
      Mikäli hihnapyörän säätöalue ei riitä, siirrä hihnaa hihnapyörällä yhden hampaan verran tarvittavaan suuntaan.

      Epäkeskokiristinrullassa on kuusiokoloavaimelle paikka johon laitetaan kuusiokoloavain jonka varteen on laitettu merkki 85mm:n päähän kärjestä.
      Tämän merkin kohdalle laitetaan jousivaaka (tai digitaalinen kalavaaka yms.)
      josta vedetään 2 kg:n voimalla hihnaa kireälle ja kiristetään rullan lukitusmutteri.
      Vaa'n voi kiinnittää myös vaikka harjanvarteen ja kiristää siihen tasan 2 kg:n veto
      jolloin saat helposti yksinkin kiristettyä pultin.
      (Huom. Tämä on suuntaa-antava ohje, virallinen ohje kehottaa huomioimaan lämpötilat
      ja valitsemaan tarkan kiristysvoiman sen mukaisesti erillisistä taulukoista).

      Seuraavaksi kiristä nokka-akselin päässä oleva hihnapyörän lukituspultti ja se on siinä, hihna vaihdettu oikeaan kireyteen asetettuna ja jakopää ajoitettu.

      Tarkista kuitenkin vielä, että kiristysvaiheissa ei ollut jäänyt löysiä jolloin ajoitus muuttuisi konetta pyöritettäessä.
      Laita kampiakselin hihnapyörä paikoilleen niin koneen pyöritys uudelleen ajoitusmerkkeihin onnistuu helpommin.
      Ota lukitustyökalut pois ja pyöritä moottoria tasan kaksi kierrosta jolloin nokka-akseli ja kampiakseli ovat jälleen ajoituksen vaatimassa kohdassa.
      Jos lukitustyökalut napsahtavat edelleen paikoilleen on kaikki kunnossa, jos taas jokin menee vähän sivuun niin tee kiristysvaiheet uudelleen.
      Last edited by JD; 02-12-2010, 13:30.
      Kaikki autoni,, omassa käytössä olleita ainakin 50kpl...
      https://jaridebner.kuvat.fi/kuvat/Om...kautta+aikain/

      Comment

      • Jürgen_
        Bimmer Enthusiast
        • May 2008
        • 2707
        • Mylsä

        #4
        Hätävilkkukatkaisijahan on siinä vaihdekepin takana, kardaanitunnelin päällä ja sille menevät johdot myöskin, jospa siellä on ollut hieman kuumaa :think
        Ei riemulla rajaa kun Bemulla ajaa...

        Comment

        Working...
        X
        😀
        🥰
        🤢
        😎
        😡
        👍
        👎