Announcement

Collapse
No announcement yet.

E36 ohjausongelma

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Esca
    Bimmer Enthusiast
    • Aug 2008
    • 1638
    • Pirkkala

    E36 ohjausongelma

    Pyöränkulmat säädettiin muutama päivä sitten. Asentaja väitti ettei saanut repsikan puolen raidetankoa auki. Kulmat säädettiin kuitenkin kohdilleen.

    Kotimatkalla lumen peitossa ollut kanttari yllätti ja pieni pusu tuli. Missään ei näkynyt jälkiä (ei vanteessa eikä helmoissa) eikä osuma ollut millään tavalla kova. Rengas vaan laahasi hiukan pehmeetä kanttaria. Ratti kuitenkin vääntyi vähän oikealle. Palasin takaisin samaan puljuun kysymään mitä kulmille olisi voinut käydä.

    Kulmat säädettiin uudelleen kohdilleen ja tällä kertaa se oikeanpuolinen raidetanko saatiin auki.

    Kaikki näytti hyvältä kunnes ajoin oikealle kaartuvaa motarin ramppia pitkin. Kun suoristin auton mutkan jälkeen huomasin että ratti oli oikeen kunnolla vääntynyt oikealle. Kokeilin ajaa suht kovaa vasemmalle kaartavaa motarin ramppia ja eikös se ratti palautunut samaan asentoon kuin ennenkin.

    Mikäs nyt on vikana? Vaihdanko molemmat raidetangonpäät?
    sigpic
  • zeneg
    Bimmer Enthusiast
    • Mar 2007
    • 1238
    • Oulu

    #2
    En kyllä käsitä miten voisi johtua raidetangonpäistä tämmöinen. Ekana tulee mieleen, että kun on kulmat säädetty, ei ole muistettu kiristää säätöjä kiinni-->pääseevät säädöt elämään-->ratin asento muuttuu. Täysin mutua.

    Comment

    • petrolhead
      Moderator
      • Feb 2004
      • 13793
      • Hyvinkää

      #3
      Originally posted by Escalator View Post
      Pyöränkulmat säädettiin muutama päivä sitten. Asentaja väitti ettei saanut repsikan puolen raidetankoa auki. Kulmat säädettiin kuitenkin kohdilleen.

      Kotimatkalla lumen peitossa ollut kanttari yllätti ja pieni pusu tuli. Missään ei näkynyt jälkiä (ei vanteessa eikä helmoissa) eikä osuma ollut millään tavalla kova. Rengas vaan laahasi hiukan pehmeetä kanttaria. Ratti kuitenkin vääntyi vähän oikealle. Palasin takaisin samaan puljuun kysymään mitä kulmille olisi voinut käydä.

      Kulmat säädettiin uudelleen kohdilleen ja tällä kertaa se oikeanpuolinen raidetanko saatiin auki.

      Kaikki näytti hyvältä kunnes ajoin oikealle kaartuvaa motarin ramppia pitkin. Kun suoristin auton mutkan jälkeen huomasin että ratti oli oikeen kunnolla vääntynyt oikealle. Kokeilin ajaa suht kovaa vasemmalle kaartavaa motarin ramppia ja eikös se ratti palautunut samaan asentoon kuin ennenkin.

      Mikäs nyt on vikana? Vaihdanko molemmat raidetangonpäät?
      Raidetanko taipunut ja/tai väsähtänyt . Tai sitte joku muu on antanut periksi.(mistä noista museoajoneuvoista tietää, anyway..) -> Alustanosien kunnon ja alustan välysten tarkastaminen.
      Äläpä hirveesti ajele ennenkuin on tarkastettu ja korjattu. Menee niitä raidetankoja isommista ja uudemmistakin poikki kun talvella hierotaan.
      2015 VW Crafter
      1984 BMW 316
      2009 Kawasaki Ninja 250RRR
      petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
      "Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".

      Comment

      • Esca
        Bimmer Enthusiast
        • Aug 2008
        • 1638
        • Pirkkala

        #4
        Kiitos vinkeistä. Maanantaina auto menee tarkistukseen. Toivotaan että vika löytyy.
        sigpic

        Comment

        • rizzo
          Bimmer Enthusiast
          • Jun 2007
          • 5418
          • Oulu

          #5
          Mulla teki E36 samalla tavalla, raidetanko oli mutkalla Ja aiheuttaja oli VÄÄRINPÄIN asennettu pusla (älä kysy mikä pusla, tai että miten se on mahdollista)

          Comment

          Working...
          X
          😀
          🥰
          🤢
          😎
          😡
          👍
          👎