Elikkäs onko tuollasen ruiskuohjausyksikön asentaminen vaan että vanha pois ja uus tilalle vaan pitääkö sitä käyttää jonkun aikaa että se koodaa ne tiedot udestaan ylös? miten on? Autona toimii m50b20 1991
Announcement
Collapse
No announcement yet.
E36 DME-laitteen asennus?
Collapse
X
-
ei käynnisty
ongelma: kone ei käynnisty, myyjän mukaan moottorin ohjain rikki. Toisella ohjaimellakaan ei ole käynnstynyt, Tilanne on siis tämä: Moottori pyörii (ja mittariston valot palavat) startatessa, mutta bensapumppu ei pyöri ja ajotietokoneen näyttö on vallan pimeenä aina. Bensapumppu toimii ja "pakkovirralla" kun pyörittää pumppua, niin auto ei silti käynnisty, ei edes lupaile.
Bensapumpun releelle tulee jatkuva virta ja ohjausvirta ja itse rele toimii, MUTTA "ohjausmaa" ei tee tehtäväänsä. Mitään ajoneston valoa ei näy missään, mutta nyt on tarkotus vähän tonkia ja katsoa, josko sieltä ratin alta löytyisi sellanen boksi.
Auto on siis 325i 4/94. EWSII tuli kait vasta 12/94, joten JOS tuossa on ajonesto, niin se on joko EWS1, tai jälkiasennus.e46 330d t -00
Comment
-
-
Jatkoa katajismon postaukseen.
Kiitos kun välitit ongelmani tänne. Tuo kyseinen 325i -94 on siis mulla ja kova yritys on saada se tulille. Sen verran uutta selvisi tänään, että ajonestoa ei näyttäisi olevan. Avasin tänään myös sen "uuden" ohjausboksin ja sehän näyttää olevan aivan viallinen laitos. Aikankin kolme komponenttia lienee palanut ihan ilmiliekeillä ja lisäksi nasta #28 on sulanut poikki boksin sisäpuolelta. Ainakin moottorinohjausboksi on siis viallinen.
Onko muuten ihan varmasti totta, että jos kampiakselin asennontunnistin on sökönä, niin bensapumppu ei pyöri ja kipinä puuttuu? Oudolta vaikuttaa.
Bensapumpun releen ohjausmaa tulee moottorinohjausboksilta, joten tuon boksin viallisuus selittää mun tapauksessa mystisen bensapumpun releen ohjausmaan puuttumisen. Ehkä kaiken muunkin.325i -94 cabi (ajossa)
325i -94 cabi (verottamaton lievä projekti, myyn tai vaihdan kilvelliseen 4t-enskaan, traktorin kaivurilaitteeseen, kaivuriin, 4-vetoautoon, yms.)
M3 Evo -96 cabi ("tax free"), Possu 944 -82, Escort -91 cabi, kv
Exät: MB E420 Touring Avantgarde -96, 318i Toukka -93 e30, Ym, ym...
Comment
-
-
Originally posted by ihminen View PostKiitos kun välitit ongelmani tänne. Tuo kyseinen 325i -94 on siis mulla ja kova yritys on saada se tulille. Sen verran uutta selvisi tänään, että ajonestoa ei näyttäisi olevan. Avasin tänään myös sen "uuden" ohjausboksin ja sehän näyttää olevan aivan viallinen laitos. Aikankin kolme komponenttia lienee palanut ihan ilmiliekeillä ja lisäksi nasta #28 on sulanut poikki boksin sisäpuolelta. Ainakin moottorinohjausboksi on siis viallinen.
Onko muuten ihan varmasti totta, että jos kampiakselin asennontunnistin on sökönä, niin bensapumppu ei pyöri ja kipinä puuttuu? Oudolta vaikuttaa.
Bensapumpun releen ohjausmaa tulee moottorinohjausboksilta, joten tuon boksin viallisuus selittää mun tapauksessa mystisen bensapumpun releen ohjausmaan puuttumisen. Ehkä kaiken muunkin.Sähköposti.
IG: janzki_
Comment
-
-
Mystistä jatkoa
Päivittelen taas tilannetta tänne ja toivon viisailta apuja. Auto (325i -94) ei edelleenkään käynnisty. Ostin siis auton epäkuntoisena ja myyjän mukaan bemarihuollossa on luettu viat ja diagnostiikan mukaan ECU:lle ei tule virtaa. Kuitenkin kuulemma liittimen navasta on mitattu virta, joten on päätelty, että ECU on rikki. Vika oli ilmennyt siten, että parin päivän seisomisen jälkeen auto ei lähtenyt käyntiin. Näillä tiedoilla siis ostin auton ja lähdin kokeilemaan onneani. Viimekerran jälkeen tapahtunutta:
- Ostin (taas) "uuden" moottorinohjausboksin, siis käytetyn purkaamosta. Vakuuttivat että on testattu toimivaksi. Boksi näyttää silmämääräisesti hyvältä sisältäkin. Tällä ei ollu vaikutusta käynnistymiseen, eikä bensapumppu edelleenkään pyöri ilman hyppylankaa.
- Bensapumpun releelle tulee ohjausjännite, akun ollessa latauksessa mittasin 12,7V, mutta rele ei naksahda! Rele kuitenkin naksahtaa päälle kun ottaa plussan releelle tulevasta ohjauksesta ja maan suoraan muualta autosta. Mystistä!
- ECU:n rele toimii.
- Auton sähköjärjestelmän jännite putoaa n. 2V kun laittaa virrat päälle. Eikö tämä ole aika paljon? Esim laturin päässä noin 15,5V -> 13,5V. (Ilman laturia mittasin voltin verran vähemmän.)
- Kampiakselin asennontunnistimen sisäinen vastus luokkaa 500 Ohm, siis oikea. Sain tänään vaivoin irti tuon tunnistimen, uusi on postissa matkalla. Tunnistinhan voi olla viallinen, vaikka vastus oliskin hyvä, kait. Boksilta tunnistimelle menevissä johdoissa oli toisessa 0V ja toisessa 4,4V jännite, kun virta oli päällä.
- Ihan mielettömän työn ja tuhannen yrityksen jälkeen sain tänään Carsoftin toimimaan ja onnistuin lukemaan vikakoodeja, jibii! ...PAITSI ECU:sta. Shit. ECU (DME) ei vastannut Carsoftin kutsuun, varmaan 20 yrityksestä huolimatta. Tämä muistuttaa epäilyttävästi em. entisen omistajan kertomusta BMW-korjaamosta. Ehkä merkkihuollon mies teki väärän analyysin? Ehkä vika oli alunperinkin boksin ulkopuolella.
Mittailin sitten vielä muutamien napojen jännitteitä ECU-boksista virrat päällä, siis avain II-asennossa:
(nasta - jännite)
26 - 13,5V (jatkuva auton "verkkojännite". OK.)
6 - 0
9 - irti auton sähköverkosta
15 - 0
28 - 0
34 - 0
55 - 0
Edellisten pitäisi ymmärrykseni mukaan kaikkien oleman jatkuvasti maassa. Siinä valossa tuo 9 vaikuttaisi oireelliselta.
1 - 12,8V (pa-pumpun releelle)
27 - -12,7V (DME-rele = ECU:n rele) Olin kirjottanu paperille tosiaan -12,7V, mutta miinuksen voinee jättää liian pitkän päivän piikkiin.
Kampiaks. asennontunn.:
16 - 4,4V
43 - 0
19 - 0 (Ilmapumpun rele?)
37 - irti auton sähköverkosta (virran ollessa pois tässä oli jokin omituinen jännite / heikko maa, en muista) Lienee happitunnistimen releen ohjaus.
82 - 0 (SMG-juttu)
56 - 13V (virtalukon kautta tuleva jännite)
60 - 0 ("Diagnostic connector") Pitäiskö tässä olla jännite, vai ei?
88 - 12V ("Diagnostic link" / TXD)
Heitän tähän vielä diagnostiikkapistokkeesta mitatut jännitteet:
(Nasta - jännite 0-asennossa / jännite II-asennossa)
7 - 14V / 11,7V
15 - 15V / 13,2V
16 - 14V / 12,3V
17 - 0 / 13,2V
20 - 0 / 10,8V
Nyt sitten kaikki kilvan kertomaan, mikä autossa oikein on. Ja vähän vaihtelua kanssa - ei se voi olla, ainakaan ainoastaan, tuo kampuran tunnistin. Carsoft ei löydä ECUa, joten jotta hämärä täsä ny o.
T: Sami.325i -94 cabi (ajossa)
325i -94 cabi (verottamaton lievä projekti, myyn tai vaihdan kilvelliseen 4t-enskaan, traktorin kaivurilaitteeseen, kaivuriin, 4-vetoautoon, yms.)
M3 Evo -96 cabi ("tax free"), Possu 944 -82, Escort -91 cabi, kv
Exät: MB E420 Touring Avantgarde -96, 318i Toukka -93 e30, Ym, ym...
Comment
-
-
Originally posted by ihminen View Postplaa plaa plaa...
Nyt sitten kaikki kilvan kertomaan, mikä autossa oikein on. Ja vähän vaihtelua kanssa - ei se voi olla, ainakaan ainoastaan, tuo kampuran tunnistin. Carsoft ei löydä ECUa, joten jotta hämärä täsä ny o.
T: Sami.
Pa-pumpulle tulee virta ainoastaan startatessa..Ja jollen väärin muista niin kampuran tunnistimen ollessa sökö ei tule virtaakaan.Sähköposti.
IG: janzki_
Comment
-
-
Bemi hörähti tulille!
Jep, kiitoksia tuosta yhdestä ainoasta vinkistä. Kampuran tunnistin tuli tänään ja laitoin paikalleen. Mittailin viel hirveesti jännitteitä jokapuolelta ja bensapumpun releelle boksilta tuleva ohjaus oli omituinen, kun siinä releessä on vastus, niin nastan jännite riippuu siitä, et onko rele paikoillaan. Joka tapauksessa, kokeilin taas antaa hyppylangalla maata pa-pumpun releelle ja käynnistää, niin oho, sehän lähtikin käymään! Sit otin hyppylangan pois ja auto jatko käymistä.
Edelleen minusta vaikuttaa omituiselta tuo juttu kaiken kaikkiaan. Ihme asennontunnistin : )
Vielä on auki, että oliko alunperin ohjausboksissa vikaa. On niin kaukana nyt se kyseinen boksi, ettei pääse testaamaan.
Tosta Carsoftista vielä, että ihmiset on kuitenki lueskellu sillä DME-bokseja.. Ite asensin kaikki Windowsista lähtien pilkun tarkasti uudelleen ja tosiaan ihan ongelmitta nyt lukee muut boksit, paitsi DME:n.
Kiitos.325i -94 cabi (ajossa)
325i -94 cabi (verottamaton lievä projekti, myyn tai vaihdan kilvelliseen 4t-enskaan, traktorin kaivurilaitteeseen, kaivuriin, 4-vetoautoon, yms.)
M3 Evo -96 cabi ("tax free"), Possu 944 -82, Escort -91 cabi, kv
Exät: MB E420 Touring Avantgarde -96, 318i Toukka -93 e30, Ym, ym...
Comment
-
-
Originally posted by ihminen View PostJep, kiitoksia tuosta yhdestä ainoasta vinkistä. Kampuran tunnistin tuli tänään ja laitoin paikalleen. Mittailin viel hirveesti jännitteitä jokapuolelta ja bensapumpun releelle boksilta tuleva ohjaus oli omituinen, kun siinä releessä on vastus, niin nastan jännite riippuu siitä, et onko rele paikoillaan. Joka tapauksessa, kokeilin taas antaa hyppylangalla maata pa-pumpun releelle ja käynnistää, niin oho, sehän lähtikin käymään! Sit otin hyppylangan pois ja auto jatko käymistä.
Edelleen minusta vaikuttaa omituiselta tuo juttu kaiken kaikkiaan. Ihme asennontunnistin : )
Vielä on auki, että oliko alunperin ohjausboksissa vikaa. On niin kaukana nyt se kyseinen boksi, ettei pääse testaamaan.
Tosta Carsoftista vielä, että ihmiset on kuitenki lueskellu sillä DME-bokseja.. Ite asensin kaikki Windowsista lähtien pilkun tarkasti uudelleen ja tosiaan ihan ongelmitta nyt lukee muut boksit, paitsi DME:n.
Kiitos.
Lyhyesti: Carsoft = Paskaa.
Siirry Inpaan.Sähköposti.
IG: janzki_
Comment
-
Comment