Announcement

Collapse
No announcement yet.

Autosähköasentajaa / apua (e36 iso OBC)

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • MikaLaaksonen
    BTCF Member
    • Jan 2011
    • 376
    • Vantaa

    Autosähköasentajaa / apua (e36 iso OBC)

    Autosähköasentajaa kaipailisin. Luonollisesti myös maksan avusta ja plussaa olisi jos PK seudulta löytyisi.

    Ongelma on se, että asensin 93 e36 M3 11 nappisen OBC:n tilalle 18 nappisen OBC:n pelican tech ohjeiden mukaan. Asennuksessa oli se ongelma, että auton mittaristosta ei lähtenyt yhtä tai kahta ohjeessa mainittua piuhaa, jolloin niihin ei myöskään voinut liittää OBC:n johtoja. No tein niin, että liitin ne silti niihin pinneihin, joissa ohjeessa mainittu johto olisi ollut.

    No eihän se toimi. OBC näyttää Check Control OK. Myös kello toimii ja muutenkin siinä on virrat, mutta ei se esim. näytä nopeutta ollenkaan (näyttää vaan 0.0km/h). Jäljellä olevaa bensaa se näyttää, mutta sekään luku ei ajaessa pienene. (startin yhteydessä se näyttää kyllä edellistä pienempää lukemaa). Myöskään vilkkuviiksen OBC nappi ei toimi.

    Eli jos joku osais korjata ton, niin mielelläni maksaisin tästä palveluksesta sopivan korvauksen.
  • arska86
    BTCF Member
    • Jan 2008
    • 309
    • Helsinki

    #2
    Se nopeussignaali tulee mustalle liittimelle. Katso pelicansin kytkiksestä, että musta liitin- mittaristo väliltä ei puutu johtoja. Viikseltä puuttuu myös todennäköisesti johto.

    Tietysti viiksen toiminnan voi mitata (maadoittaako katkaisija)/ ajotietokonetta siten, että kokeilee maadoittaa ajotietokoneen viikselle menevää napaa.

    Comment

    • MikaLaaksonen
      BTCF Member
      • Jan 2011
      • 376
      • Vantaa

      #3
      Originally posted by arska86 View Post
      Se nopeussignaali tulee mustalle liittimelle. Katso pelicansin kytkiksestä, että musta liitin- mittaristo väliltä ei puutu johtoja. Viikseltä puuttuu myös todennäköisesti johto.

      Tietysti viiksen toiminnan voi mitata (maadoittaako katkaisija)/ ajotietokonetta siten, että kokeilee maadoittaa ajotietokoneen viikselle menevää napaa.
      Mun käsityksen mukaan siihen mustaan liittimeen ei pitänyt tehdä kun 2 kytkentää, jotka on virta ja maa pinneissä 17 ja 18. Tän ojeen ja kuvan mukaan ne piuhat pyrin vetelee:

      Do you have an early BMW with only one OBC connector, but want to add one of the later-style computers? Lars Staack has figured it out, and explains all in this guest technical article.



      Ohjeen kohdassa 3 sanotaan Tap a fresh wire into the white/gray (WHT/GRY) wire on Pin 10 of connector X17 and run it to the white/gray wire coming out of Pin 9 of X1071.

      Ongelma oli, että ei siinä liittymen X17 pinnissä 10 ollut mitään piuhaan. Kytkin silti OBC:n siihen pinniin. (auton nopeusmittarin kyllä toimii....)

      Comment

      • *makke*
        Bimmer Fanatic
        • Mar 2007
        • 884
        • Klaukkala

        #4
        Nopeussignaali ei mee OBC:lle asti, piti ite kanssa vetää mittaristolta nopeussignaali toho koneesee nii rupes toimii

        Comment

        • arska86
          BTCF Member
          • Jan 2008
          • 309
          • Helsinki

          #5
          Originally posted by MikaLaaksonen View Post
          Mun käsityksen mukaan siihen mustaan liittimeen ei pitänyt tehdä kun 2 kytkentää, jotka on virta ja maa pinneissä 17 ja 18. Tän ojeen ja kuvan mukaan ne piuhat pyrin vetelee:

          Do you have an early BMW with only one OBC connector, but want to add one of the later-style computers? Lars Staack has figured it out, and explains all in this guest technical article.



          Ohjeen kohdassa 3 sanotaan Tap a fresh wire into the white/gray (WHT/GRY) wire on Pin 10 of connector X17 and run it to the white/gray wire coming out of Pin 9 of X1071.

          Ongelma oli, että ei siinä liittymen X17 pinnissä 10 ollut mitään piuhaan. Kytkin silti OBC:n siihen pinniin. (auton nopeusmittarin kyllä toimii....)
          Siis tosta ohjeesta puuttuu maininta, että x1070 -x17 väliltä puuttuu johto.(ne on piirretty tohon kytkentäkaavioon, mutta ei ole autossa) En muista kumpi puuttuu, mutta tarkista autosta kumpi puuttuu ja lisää se, niin alkaa toimimaan.

          Comment

          • MikaLaaksonen
            BTCF Member
            • Jan 2011
            • 376
            • Vantaa

            #6
            Originally posted by arska86 View Post
            Siis tosta ohjeesta puuttuu maininta, että x1070 -x17 väliltä puuttuu johto.(ne on piirretty tohon kytkentäkaavioon, mutta ei ole autossa) En muista kumpi puuttuu, mutta tarkista autosta kumpi puuttuu ja lisää se, niin alkaa toimimaan.

            Tarkoitat varmaan tota x1070 pinnin 6 johtoa? Joka vissiin on BLU/BRN/YEL ja taitaa mennä x17 liittimen napaan 26, jos tota kuvaa oikeen tihrustin.

            Tai sitten x1070 pinnin 15 johtoa BLU/VIO/WHT x17 pinniin 24

            Saan kohta tohon myös uudemman e36:n bägiratin, niin pitää sitä asentaessa samalla varmistaa, että noi piuhat on olemassa. Toi ohje ei tosiaan ota mitään kantaa siihen että tohon vanhaan OBC liittimeen (x1070) pitäis vetää mittaristosta mitään piuhoja. No ehkä ne on niiden autoissa ollut valmiina...

            Comment

            • arska86
              BTCF Member
              • Jan 2008
              • 309
              • Helsinki

              #7
              Originally posted by MikaLaaksonen View Post
              Tarkoitat varmaan tota x1070 pinnin 6 johtoa? Joka vissiin on BLU/BRN/YEL ja taitaa mennä x17 liittimen napaan 26, jos tota kuvaa oikeen tihrustin.

              Tai sitten x1070 pinnin 15 johtoa BLU/VIO/WHT x17 pinniin 24

              Saan kohta tohon myös uudemman e36:n bägiratin, niin pitää sitä asentaessa samalla varmistaa, että noi piuhat on olemassa. Toi ohje ei tosiaan ota mitään kantaa siihen että tohon vanhaan OBC liittimeen (x1070) pitäis vetää mittaristosta mitään piuhoja. No ehkä ne on niiden autoissa ollut valmiina...

              Jompikumpi noista kahdesta mainitsemastasi johdosta sinulta puuttuu. En nyt ulkoa muista kumpi sinne piti lisätä. Tarkistus on kuitenkin helppo, liitin käteen ja katsot mikä johto siitä mustasta liittimestä puuttuu. Ohjeessa ei tosiaan ole mainintaa siitä, mutta siihen ei kannata takertua.

              Comment

              • MikaLaaksonen
                BTCF Member
                • Jan 2011
                • 376
                • Vantaa

                #8
                Originally posted by arska86 View Post
                Jompikumpi noista kahdesta mainitsemastasi johdosta sinulta puuttuu. En nyt ulkoa muista kumpi sinne piti lisätä. Tarkistus on kuitenkin helppo, liitin käteen ja katsot mikä johto siitä mustasta liittimestä puuttuu. Ohjeessa ei tosiaan ole mainintaa siitä, mutta siihen ei kannata takertua.

                Viimein ehdin ihmettelee tota asiaa. Mustasta x1070 liittimestä ei puutu noista kumpaakaan. Sen sijaan siitä puuttuu 4 muuta kytkentäkaavissa olevaa piuhaa, joiden merkitys yhtä lukuunottamatta on mulle hämärän peitossa.

                Puuttuu:

                PIN 10 WHT/BLU -> Chime
                PIN 11 WHT/REB -> Chime
                PIN 12 BRN/GRY -> temp Sensor
                PIN 13 BLK/WHT -> X16 con2

                Eli onks noiden piuhojen merkityksestä jotain tietoa?
                Mikä on Chime

                Outoa on myös se, että onhan siinä vanhassakin 11 nappisessa OBC:ssa lämpitila, joten miten toi PIN12 piuha voi puuttua?

                Comment

                • Supa
                  Bimmer Enthusiast
                  • Oct 2005
                  • 7597
                  • Järvenpää

                  #9
                  Chime = kongi
                  - E90 320i LCI M-sport -09
                  - Porsche Boxster 987 2.7 -07

                  Comment

                  • MikaLaaksonen
                    BTCF Member
                    • Jan 2011
                    • 376
                    • Vantaa

                    #10
                    Originally posted by Supa View Post
                    Chime = kongi
                    Eli sen pitäis antaa joku varoitus ääni jossain tilanteessa

                    Comment

                    • MikaLaaksonen
                      BTCF Member
                      • Jan 2011
                      • 376
                      • Vantaa

                      #11
                      Originally posted by MikaLaaksonen View Post

                      Puuttuu:

                      PIN 10 WHT/BLU -> Chime
                      PIN 11 WHT/REB -> Chime
                      PIN 12 BRN/GRY -> temp Sensor
                      PIN 13 BLK/WHT -> X16 con2

                      Outoa on myös se, että onhan siinä vanhassakin 11 nappisessa OBC:ssa lämpitila, joten miten toi PIN12 piuha voi puuttua?
                      Vanhan 11 nappisen OBC:n mustassa liittimessä toin BRN/GRY piuha oli pinnissä 1, jossa ei kytkentäkaavion mukaan pitäisi olla mitään piuhaa -> siirsin se pinniin 12. En tiedä vielä toimiiko, kun ei oo sitä lämpötila-antiriakaan

                      Pinnin 13 osalta en kytkiksestä keksinyt mihin pinniin se X16 liittimessä pitäisi kytkeä. -> Kytkin sen sitten OBC:n valkoisen liittimen BLK/WHT piuhaan. Nyt se värkki näyttää ainakin jotain nopeuksia yms...

                      Tosin nopus oli pihalla paikallaan seistessäkin 12km/h

                      Comment

                      Working...
                      X
                      😀
                      🥰
                      🤢
                      😎
                      😡
                      👍
                      👎