Announcement

Collapse
No announcement yet.

E36 puhaltaa viileämpää tyhjäkäynnillä

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • vellu77
    Bimmer Rookie
    • Jun 2009
    • 152
    • Hellsinki

    E36 puhaltaa viileämpää tyhjäkäynnillä

    Eli otsikko kertoo ongelman. Etsintä tuotti sen verran tulosta, että joko ilmaa jäähdytysjärjestelmässä (Ei pitäisi olla??) tai sitten kiertovesipumppu finaalissa. Muita ehdotuksia??!!:think
    Lämmöt pysyvät tasaisena ja oikeassa kohdassa mittaria+ kone lämpenee normaalissa ajassa. Myös jäähdytinnestettä näyttää olevan riittävästi..
    Kiitos.
  • Haju69
    Administrator
    • Nov 2005
    • 16355
    • Leppävirta

    #2
    Vesiventtiili voi jumittaa. Kopsauta siihen auton pyöriessä ja kokeile tuleeko sen jälkeen lämpimämpää. Jos tulee niin se jumittaa. Jotkut niitä on puhdistellutkin. Tai sitten uutta tilalle. Ja se sijaitsee tulipellissä imusarjan ja jarrutehostimen välissä.

    Puhuuvat myös että vesipumppu voisi olla syypää. Onko sitä vaihdettu milloin?

    Mikäs malli on muuten kyseessä? Ei se E36 aina riitä.
    LMC 630 R Liberty 2,8tdi '99
    E36 Hellrot 328i M-Sport ´96
    B8 Audi A4 1,8 TFSI Quattro '10

    Vikakoodin luvut/nollaukset, koodausta savon maalla.
    Myös vikakoodien luku ja nollaus yms koodaukset VAG ajoneuvoihin jotka varustettu OBD2 pistokkeella.
    Nakkaa viestiä privalla jos tarvetta. Tai sitten ihan puhelimeen. Nollaneljänolla73kaksi403viisi.

    Comment

    • haloohelsinki
      Bimmer Rookie
      • Jul 2008
      • 76

      #3
      Itsellä kesällä avossa lämpöä piisas hyvin, mutta mitä kylmempi ilma tuli syksymmällä, sitä vähemmän lämpöä tuli kabiiniin. Lämpömittarikin hiipui aina keskikohdasta alemmas. Vettä hävisi tasaisella tahdilla. Ennen lumien tuloa laitoin auton talliin ja tilasin termarin + vesipumpun kl-varaosista. Osat odottaa edelleen vaihtoa, mutta olen varma että termari jumittaa aukiasennossa ja vesipumppu on finaalissa. Autolla menty 250tkm. E36 318i kyseessä. Npista siis lähtisin liikenteeseen.

      Comment

      • vellu77
        Bimmer Rookie
        • Jun 2009
        • 152
        • Hellsinki

        #4
        vesiventtiili on kerran jo vaihdettu toiseen "takuuehjään" ja toiminut tähän asti hyvin..Vesipumpun vaihdosta ei mitään tietoa, autolla ajettu 230 tkm. Toivottavasti ei alkuperäinen

        No täytyy koputella venttiiliä ja ilmata järjestelmä. ei varmaan ois pahitteeksi vaihtaa se pumppu+termarikin...

        Comment

        • superb
          Bimmer Enthusiast
          • Aug 2005
          • 2827

          #5
          E36:ssa ei ole erillistä sähköistä kiertovesipumppua. Semmoinen siis löytyy esim. E34:sta.
          Auton oman vesipumpun tuotto ei riitä pitämään lämpöjä lämppärin kennossa esim. tyhjäkäynnillä.
          Ratkaisu: Sähköisen kiertovesipumpun asennus (voi käyttää esim. E39:n pumppua), uusi termostaatti, huolellinen ilmaus, nestepinnan tarkkailu.

          Comment

          • jaki
            Bimmer Enthusiast
            • Sep 2003
            • 2978
            • Uusimaa

            #6
            Vaihdoin vesipumpun ja termarin. Ilmasin TIS:n ohjeiden mukaan (ainakin ennen on toiminut noilla opeilla oikein). Ja sisään ei tule lämmintä käytännössä lainkaan.
            Vesiventtiilit koputeltu, ei apua, mutta mittasin liittimeltä ja luin jostakin, että siihen pitäisi tulla pulsseittain jännitettä. Ei tule mitään. Minun logiikalla, jos lämmöt on säädetty kybälle, sisälle pitäisi tulla aina lämmintä = jännitettä venttiileille. Vaikka kone on lämmin, ne venttileille menevät/tulevat letkut on kylmät.
            Toisaalta myös syylari pysyy kylmänä, kai sen pitäsi edes hieman lämmetä. Voisiko sinne jäädä joku ilmalukko?
            Lämpömittari pysyi keskellä pitkään, kunnes kaasuttelin, siiis paikallaan tarpeeksi kauan, sitten ihan hitaasti nousi hieman keskivälin yli.
            Auto on siis 325i vm 94, ja sillä vanhemmalla ilmastointipaneelilla.

            On näitä M50 koneita tullut ilmattua jne, mutta nyt on hankala tapaus...
            BMW diagnostiikkaa & korjaukset, uutena FRM3 flash korjaukset www.jakiltech.fi

            Comment

            • vellu77
              Bimmer Rookie
              • Jun 2009
              • 152
              • Hellsinki

              #7
              Tai sitten odotellaan kesäkelejä!!

              Comment

              • JD
                Bimmer Enthusiast
                • Oct 2002
                • 1194
                • Espoo

                #8
                Originally posted by jaki View Post
                Vesiventtiilit koputeltu, ei apua, mutta mittasin liittimeltä ja luin jostakin, että siihen pitäisi tulla pulsseittain jännitettä. Ei tule mitään. Minun logiikalla, jos lämmöt on säädetty kybälle, sisälle pitäisi tulla aina lämmintä = jännitettä venttiileille
                (?) Minulla taas on tarkistamaton mielikuva, että kun sähköt on pois niin vesiventtiilit napsahtaa maksimi aukiasentoonsa. Sähkön tuominen vetelee venttiileitä kiinni asentoon. Pulsseittain taas sähköä tulisi sen vuoksi että venttiileissä ei ole väliasentoja, ainoastaan auki ja kiinni, eli käyttää sopivan tiheästi auki ja sillä lämpö pysyy sisällä sopivana. (?)

                Oishan tuossa tallissa yksi purettu venttiilisysteemi, siitä toiminta selviäisi...
                Siitä ainakin selvisi takkuilun syyt, venttiilien päällä on kumisuojus joka murenee vuosien mittaan ja sen jälkeen vesi pääsee solenoidiin ja muualle rakenteisiin.

                Jos vesiventtiili ei ole syyllinen (miksi aukeaisi kierroksilla ja menisi kiinni tyhjäkäynnillä?) niin vesipumppu on sitten liian heikko/siivet luistaa yms. jotta kierrättäisi vettä pienillä kierroksilla.
                Kaikki autoni,, omassa käytössä olleita ainakin 50kpl...
                https://jaridebner.kuvat.fi/kuvat/Om...kautta+aikain/

                Comment

                • jaki
                  Bimmer Enthusiast
                  • Sep 2003
                  • 2978
                  • Uusimaa

                  #9
                  Originally posted by JD View Post
                  (?) Minulla taas on tarkistamaton mielikuva, että kun sähköt on pois niin vesiventtiilit napsahtaa maksimi aukiasentoonsa. Sähkön tuominen vetelee venttiileitä kiinni asentoon. Pulsseittain taas sähköä tulisi sen vuoksi että venttiileissä ei ole väliasentoja, ainoastaan auki ja kiinni, eli käyttää sopivan tiheästi auki ja sillä lämpö pysyy sisällä sopivana. (?)

                  Oishan tuossa tallissa yksi purettu venttiilisysteemi, siitä toiminta selviäisi...
                  Siitä ainakin selvisi takkuilun syyt, venttiilien päällä on kumisuojus joka murenee vuosien mittaan ja sen jälkeen vesi pääsee solenoidiin ja muualle rakenteisiin.

                  Jos vesiventtiili ei ole syyllinen (miksi aukeaisi kierroksilla ja menisi kiinni tyhjäkäynnillä?) niin vesipumppu on sitten liian heikko/siivet luistaa yms. jotta kierrättäisi vettä pienillä kierroksilla.
                  Ahaa, jos noin, niin olen melkein varma, että syyllinen löytyi. Täyttäessäni järjestelmää minulla oli virrat päällä ja silloin tuolta rintapelliltä kuului ihme ulinaa. Luulin, että kiertopumppu hörppi ilmaa, mutta eihän siellä moista ole lainkaan. Alan olla varma, että nuo venttiilit veteili jo ennen remppaa viimeisiään ja, kun järjestelmä tyhjennettiin, tuli viimeinen niitti.Pelikanparts:ltahan taitaa löytyä korjausohje tuolle venttiilille. Pitää pihinä tutkailla.
                  Nyt sinne jää joku lukko, kun vesi ei kierrä lämppäriin lainkaan. Toivottavasti ei ole vielä pahvi mennyt...
                  Vesipumppu ei ole ongelma, se vaihdettiin (Original Teile) juuri tässä rempassa.
                  BMW diagnostiikkaa & korjaukset, uutena FRM3 flash korjaukset www.jakiltech.fi

                  Comment

                  • Raine
                    Bimmer Enthusiast
                    • Jul 2003
                    • 2603
                    • N/A

                    #10
                    .........
                    Last edited by Raine; 19-06-2013, 14:46.
                    ///Motorporot

                    Comment

                    • JonttuPeke
                      BTCF Member
                      • Jan 2010
                      • 1130
                      • Juuka

                      #11
                      Originally posted by jaki View Post
                      Vaihdoin vesipumpun ja termarin. Ilmasin TIS:n ohjeiden mukaan (ainakin ennen on toiminut noilla opeilla oikein). Ja sisään ei tule lämmintä käytännössä lainkaan.
                      Vesiventtiilit koputeltu, ei apua, mutta mittasin liittimeltä ja luin jostakin, että siihen pitäisi tulla pulsseittain jännitettä. Ei tule mitään. Minun logiikalla, jos lämmöt on säädetty kybälle, sisälle pitäisi tulla aina lämmintä = jännitettä venttiileille. Vaikka kone on lämmin, ne venttileille menevät/tulevat letkut on kylmät.
                      Toisaalta myös syylari pysyy kylmänä, kai sen pitäsi edes hieman lämmetä. Voisiko sinne jäädä joku ilmalukko?
                      Lämpömittari pysyi keskellä pitkään, kunnes kaasuttelin, siiis paikallaan tarpeeksi kauan, sitten ihan hitaasti nousi hieman keskivälin yli.
                      Auto on siis 325i vm 94, ja sillä vanhemmalla ilmastointipaneelilla.

                      On näitä M50 koneita tullut ilmattua jne, mutta nyt on hankala tapaus...
                      Joko on ilmaa tai kannentiiviste/kansi paskana, niinkun itselläni oli
                      F06 640D "M6"
                      E71 X6 35D + E83 X3 3,0SD
                      Joensuu Connection - Normaalisti rajoitinta vasten

                      Comment

                      • Bemu500
                        Bimmer Enthusiast
                        • Jul 2005
                        • 2992
                        • INvaLA

                        #12
                        En viitti tehdä omaa topikkia, joten kysyn tässä.

                        Pihassa möllöttää yks m43b16 koneella varustettu e36, ja oireina seuraavat: Ei puhalla sisälle lämmintä tyhjäkäynnillä käytännössä ollenkaan ja kierroksillakin on sellainen lehmänhenkäys ettei sitä voi lämpimäksi sanoa. Juuri ja juuri pitää ikkunat sulana näin talvella. Toinen huomioitava on että syylärinkorkista kun kurkkaa on siellä aikalailla sellasta mustaapuuroa. Eli eikös tuo vaikuta aika suhteellisen varmalta kansivialta? Öljyt + öljykorkki + tikku ovat ihan norminnäköiset eli vissiin kansipahvi vuotaa vain vesitilaanpäin? Onkohan miten erikoista että pelkästään näinpäin tekisi?
                        -Official member of BTCF-Sauna team-


                        e91 325i -06

                        Comment

                        • jaki
                          Bimmer Enthusiast
                          • Sep 2003
                          • 2978
                          • Uusimaa

                          #13
                          Originally posted by JonttuPeke View Post
                          Joko on ilmaa tai kannentiiviste/kansi paskana, niinkun itselläni oli
                          No, kunhan huomenna on nuo vesiventtiilit purettu ja putsattu, palataan asiaan.
                          BMW diagnostiikkaa & korjaukset, uutena FRM3 flash korjaukset www.jakiltech.fi

                          Comment

                          • jaki
                            Bimmer Enthusiast
                            • Sep 2003
                            • 2978
                            • Uusimaa

                            #14
                            Originally posted by jaki View Post
                            No, kunhan huomenna on nuo vesiventtiilit purettu ja putsattu, palataan asiaan.
                            No niin, venttiili putsattu Pelikanparts:n ohjeiden mukaan. Venttiiliä tuli kolisteltua ja pyöriteltyä irrotettaessa, joten en pysty sanomaan oliko jumissa. Ylipäätään venttiilin toiminta ennen purkamista oli hankala ymmärtää.
                            Toinen asia mistä tuossa jutussa oli varoitus, on ne kelan johdot. Solenoidien irrotus pitää tehdä todella varovaisesti. Itsellä tietysi katkesi nuo johdot toiselta aktuaattorilta. Onneksi ne sai vielä juotettua kuntoon. Käämilangan kuoriminen ja tinaaminen onkin todella mukavaa puuhaa...
                            Samoin venttiilihän on imusarjan alla tulipellissä. Itsellä on melko hoikat kädet, silti irrotus ja kiinnitys oli varsin hankala operaatio. Vähänkään suuremmilla sormilla varustetun kannattaa ottaa imusarja suosiolla irti.

                            Lopputulos oli toivottu ja sisään tulee todella lämmintä (kuumaa) jo tyhjäkäynnillä. Lämpö ehkä nousee vielä lisää kierroksilla, paha sanoa. Revitelin reippaasti pitkin pihaa ja lopuksi jätin vielä tyhjäkäynnille halliin. Mittari pysyi koko ajan keskellä

                            Ilmauksesta: tein ilmauksen tällä kertaa hemin ohjeiden mukaan enkä TIS:n, pitäen nesteen töttörössä varsin korkealla koko ajan. Olin ihmeissäni, kun nestettä ei mennyt enää juuri yhtään moottorin käynnistämisen jälkeen. Ilmeisesti tuolla puristelemalla saa lähes kaikki ilmat ulos.
                            BMW diagnostiikkaa & korjaukset, uutena FRM3 flash korjaukset www.jakiltech.fi

                            Comment

                            • fRONik-_-
                              Bimmer Fanatic
                              • Jun 2010
                              • 684
                              • Helsinki

                              #15
                              e36

                              En viitti tehdä omaa topikkia, joten kysyn tässä.

                              Elikkäs e36 320i -91 m50.

                              Tyhjäkäynnillä kun auto seisoo 5min niin lämmöt alkaa nousta yli puolen välin mutta jos antaa pikkusen kaasua niin laskee heti normaaliin, voiko olla niin että vesipumppu on kaput? eikä jaksa pyörittää enää tyhjäkäynnillä? tyhjäkäynnillä tulee ihan kylmää ilmaa ja kun lähtee ajaa niin puhaltaa lämmintä/kuumaa
                              Nykyiset.
                              Harraste:
                              BMW E30 325i -88 700Hv
                              Käyttis: BMW F31 330D -14 M-Sport

                              Ex.
                              Volkswagen Golf 1.8 -9
                              2
                              Volkswagen Vento 1.8 -92
                              BMW E36 316i -92
                              BMW E36 320i -91

                              BMW E36 320 -92
                              BMW E36 318is M-Sport -95
                              BMW E36 323i -99
                              BMW E90 330D -07 M-Sport
                              BMW E36 325i -92 "M3"

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎