Announcement

Collapse
No announcement yet.

E36 käynnistysongelma puolilämpimänä

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Laksman
    Newbiemmer
    • Nov 2009
    • 6
    • Oulu

    E36 käynnistysongelma puolilämpimänä

    Otsakkeen kaltainen ongelma siis Vanoksellisessa 323i:ssä.

    Tarkalleen ottaen kone starttaa kokonaan kylmettyään kuin ajatus ja täysin lämpimänä lähes yhtä hyvin.
    Seisottuaan kauppareissun ajan eli puolisen tuntia ei lähde millään, vaikka kuinka huudattaisi. Startti kyllä jaksaa juntata.
    Silloin kun tilanne on päällä, ei auta kaasu eikä virtojen(pumpun) pitäminen päällä ennen käynnistystä.

    Kun kone lopulta on saanut olla rauhassa tarpeeksi kauan, se lähtee käyntiin vaivalloisesti "pytty kerrallaan" ja saattaa sammahdella jokusen kerran ennen heräämistään. Varsinainen käynti on sitten normaali eikä tehoja ole hukassa tai tyhjäkäynti seilaa.

    Tämä kaikki alkoi sen jälkeen kun lennosta pettänyt vesipumppu vaihdettiin. Kone ehti silloin käydä melko kuumana.

    Kampiakselin asentotunnistin on vaihdettu kesällä ja nyt vaihdoin kokeeksi lämpötila-anturin ja nokka-akselin anturan. Ei vaikutusta asiaan.

    Voisiko tässä olla kysymys paineensäätimen tai suuttimien valskaamisesta?
    Vikakoodeja ei ole vielä luettu, mutta nähtävästi sille on tarvetta.

    Sellainen kävi mielessä, että vesipumppua vaihtaessa olisi huollossa tölvitty kampiakselin anturia, mutta ainakin oireet ovat nyt hyvin erilaiset kuin silloin kun vika oli siellä.
  • jr66
    Bimmer Enthusiast
    • Apr 2006
    • 16445
    • Asikkala

    #2
    Originally posted by Laksman View Post
    Otsakkeen kaltainen ongelma siis Vanoksellisessa 323i:ssä.

    Tarkalleen ottaen kone starttaa kokonaan kylmettyään kuin ajatus ja täysin lämpimänä lähes yhtä hyvin.
    Seisottuaan kauppareissun ajan eli puolisen tuntia ei lähde millään, vaikka kuinka huudattaisi. Startti kyllä jaksaa juntata.
    Silloin kun tilanne on päällä, ei auta kaasu eikä virtojen(pumpun) pitäminen päällä ennen käynnistystä.

    Kun kone lopulta on saanut olla rauhassa tarpeeksi kauan, se lähtee käyntiin vaivalloisesti "pytty kerrallaan" ja saattaa sammahdella jokusen kerran ennen heräämistään. Varsinainen käynti on sitten normaali eikä tehoja ole hukassa tai tyhjäkäynti seilaa.

    Tämä kaikki alkoi sen jälkeen kun lennosta pettänyt vesipumppu vaihdettiin. Kone ehti silloin käydä melko kuumana.

    Kampiakselin asentotunnistin on vaihdettu kesällä ja nyt vaihdoin kokeeksi lämpötila-anturin ja nokka-akselin anturan. Ei vaikutusta asiaan.

    Voisiko tässä olla kysymys paineensäätimen tai suuttimien valskaamisesta?
    Vikakoodeja ei ole vielä luettu, mutta nähtävästi sille on tarvetta.

    Sellainen kävi mielessä, että vesipumppua vaihtaessa olisi huollossa tölvitty kampiakselin anturia, mutta ainakin oireet ovat nyt hyvin erilaiset kuin silloin kun vika oli siellä.
    "Voisiko tässä olla kysymys suuttimien valskaamisesta?"
    Tämä tuli heti mieleen mutta jos alkoi jonkun rempan yhteydessä :think

    Comment

    • Laksman
      Newbiemmer
      • Nov 2009
      • 6
      • Oulu

      #3
      Olen vähän tuumaillut, ettei vian pompsahtaminen esiin rempan yhteydessä välttämättä tarkoita mitään muuta kuin huonoa tuuria. Ei tällä pitäisi olla vesipumpun kanssa mitään tekemistä.

      Sellaisenkin teorian pollasin tuolta ulkomaan murteisilta sivuilta, että bensapumpussa oleva takaiskuventtiili(check valve) saattaa alkaa valskata ja päästää löpöä seisonnassa linjastosta hiljalleen takaisin säiliöön. Putkeen syntyisi siis kupla, joka sitten pitää saada jompaa kumpaa kautta ulos rööristä ennen kuin sytyttää ja se voi olla startatessa kinkkinen juttu.

      Pitkän seisonnan jälkeen siis linjasto olisi tyhjentynyt ja pumppu saisi tavaran suuttimille asti normaalisti ja lyhyen pysäkin jälkeen takaisin valumaa ei olisi vielä mainittavasti ehtinyt syntyä...tai jotain

      Comment

      • Cell
        Bimmer Enthusiast
        • Jun 2004
        • 7037
        • Uusikaupunki

        #4
        Lukemaan koodit ja sitten jatkamaan pohdintaa. Onko pyörintäanturit orkkiksia/orkkismerkkiä?
        325i -08
        i3 REx -17
        M5 -98 Imolarot
        535i -90 N/A project (maatumassa)

        Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

        Comment

        • Laksman
          Newbiemmer
          • Nov 2009
          • 6
          • Oulu

          #5
          Vastataanpas tähän, että tulee keissi suljetuksi.

          Hommahan eteni siis niin, että vika paheni muutama päivä sitten äkkiä pelkästä puolilämpimänä käynnistymättömyydestä lämpimänä sammahteluksi.

          Käynnistys onnistui siis edelleen kutakuinkin normaalisti kylmänä ja käyntikin oli muutaman minuutin ajan ihan normitoleransseissa. Kuitenkin suunnilleen siinä vaiheessa, kun lämpömittari jätti sinisen alueen, kone alkoi jytkyttää ja lopulta sammui riippumatta siitä, oliko kaasupoljin pohjassa vai ei.

          Tässä vaiheessa oireilu alkoi tuntua jotenkin kumman tutulta ja niinpä se vain olikin kampiakselin asentoanturi lopulta kaiken takana.

          Erikoista tässä on se, että nyt krakasi viime syyskuussa asentamani orkkisanturi.
          Kävipähän mielessä, että vesipumpun vaihdon yhteydessä anturan nokka olisi saanut hienosäätölekasta tms. Tämä spekulointi on kuitenkin luonnollisesti turhaa ja jää kalliiksi arvoitukseksi.

          Comment

          Working...
          X
          😀
          🥰
          🤢
          😎
          😡
          👍
          👎