Announcement

Collapse
No announcement yet.

E36 jarrutaessa ratti tärisee

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • bm320
    Bimmer Rookie
    • Jan 2010
    • 53
    • Finland

    E36 jarrutaessa ratti tärisee

    Nyt kaipaisin helppiä oman E36 320i:n ongelmaan.

    Jarruttaessa ratti tärisee ja tätä ilmenee etenkin n.40-80km/h vauhdissa. Ongelma oli hetken poissa, kun uusin kaikki jarrulevyt, mutta tärinä palasi 1-2tkm jälkeen takaisin.
    Autossa on raidetangon sisempipää väljänä, mutta voiko tämä vaikuttaa tärinään?

    Mistä kannattaisi lähteä tutkimaan?
  • MarQu
    Moderator
    • Mar 2006
    • 5520
    • Vaasa

    #2
    Putsasikko hyvin kaikki osat ennenkuin asensit takaisin paikoilleen? Meinaan sulla on aika varmasti levyt taas? kierossa. Oletko ajanut uusilla levyillä isoon lätäkköön? Ehka kannattaa myös jarrusatulat rempata että ne eivät eivät puolla tai jää jumiin jonka seurauksena kuumat levyt.

    Oma e36 320i ei ainakaan täristänyt vaikka oli sisempi nivel väljä. Toki sekin kannattaa uusia. Esim schmiedmanilla makso koko paketti 29e ja vaihtoon menee 30min-1h.
    sigpic

    Comment

    • wql
      Bimmer Rookie
      • Jan 2009
      • 113
      • JKL

      #3
      Mullakin ravistaa kun kevyesti jarrua hivelee, mut sit kun oikeesti jarruttaa, ni ei. En oikein usko, että mun tapauksessa johtuisi levyistä/jarruista. Lienee jossain vähän väljää?!

      Comment

      • MarQu
        Moderator
        • Mar 2006
        • 5520
        • Vaasa

        #4
        Originally posted by wql View Post
        Mullakin ravistaa kun kevyesti jarrua hivelee, mut sit kun oikeesti jarruttaa, ni ei. En oikein usko, että mun tapauksessa johtuisi levyistä/jarruista. Lienee jossain vähän väljää?!
        Kokeiles paljonko sun eturengas liikkuu kun potkaset sitä taaksepäin. Sulla voi olla se iso takapusla väljä tai joku alatukivarren nivel väljänä. Tosin ei täysin mahdoton ole että levykin vähän kierossa.
        sigpic

        Comment

        • bm320
          Bimmer Rookie
          • Jan 2010
          • 53
          • Finland

          #5
          Originally posted by MarQ83 View Post
          Putsasikko hyvin kaikki osat ennenkuin asensit takaisin paikoilleen? Meinaan sulla on aika varmasti levyt taas? kierossa. Oletko ajanut uusilla levyillä isoon lätäkköön? Ehka kannattaa myös jarrusatulat rempata että ne eivät eivät puolla tai jää jumiin jonka seurauksena kuumat levyt.

          Oma e36 320i ei ainakaan täristänyt vaikka oli sisempi nivel väljä. Toki sekin kannattaa uusia. Esim schmiedmanilla makso koko paketti 29e ja vaihtoon menee 30min-1h.
          Huollossa vaihdatin levyt.. tiedä sitte mitä ne on tehneet Ei ole tullut ajettua lätäköihin kuumilla levyillä..
          Ottaa kyl päähän jos uudet levyt joutuu taas hommaamaan, yhen kesän kerkes ajella noilla

          Comment

          • Cell
            Bimmer Enthusiast
            • Jun 2004
            • 7037
            • Uusikaupunki

            #6
            Originally posted by bm320 View Post
            Huollossa vaihdatin levyt.. tiedä sitte mitä ne on tehneet Ei ole tullut ajettua lätäköihin kuumilla levyillä..
            Ottaa kyl päähän jos uudet levyt joutuu taas hommaamaan, yhen kesän kerkes ajella noilla
            Ei ne levyt oikeasti mene helposti kieroon, uusia levyjä saat vaihdella tasaiseen tahtiin niin kauan että korjaat ongelman (kuten nytkin ongelma palasi äkkiä). Kyseessähän ei ole fyysinen kieroutuminen, vaan kitkakertoimen vaihtelu eri kohdissa levyä, siksi ongelmasta pääsee hetkeksi eroon tekemällä muutaman kovan jarrutuksen, mutta palaa nopeasti.

            Satulahan siellä melko varmasti jumittelee, ehdottomasti yleisin syy jarruongelmiin. Jarrulevyjä vaihdetaan todella paljon ihan turhaan...

            On kuitenkin ihan hyvä idea tarkastaa myös puslat.
            325i -08
            i3 REx -17
            M5 -98 Imolarot
            535i -90 N/A project (maatumassa)

            Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

            Comment

            • BcB
              Bimmer Fanatic
              • May 2004
              • 222
              • Tampere

              #7
              Väärät vanteet saattaa aiheuttaa myös samat oireet.. Kaverilla puuttui sovirenkaat keskireiistä, niin oireili juurikin kuvaamallasi tavalla.. Vika hävis kun se hommas ja asensi oikeat soviterankaat paikoilleen.. (oli edellinen omistaja myynyt väärän mallin vanteet alla auton..)
              Näillä mennään...

              530d e60 sedan

              Ex:
              320 e30 Imola Red Coupe
              525i e34 Luxorbeige Sedan
              535i e34 Shadowline Sedan
              328i e36 Touring M-Sport
              535 e39 sedan V8- manual

              Comment

              • bm320
                Bimmer Rookie
                • Jan 2010
                • 53
                • Finland

                #8
                Originally posted by BcB View Post
                Väärät vanteet saattaa aiheuttaa myös samat oireet.. Kaverilla puuttui sovirenkaat keskireiistä, niin oireili juurikin kuvaamallasi tavalla.. Vika hävis kun se hommas ja asensi oikeat soviterankaat paikoilleen.. (oli edellinen omistaja myynyt väärän mallin vanteet alla auton..)
                Sama ongelma on kesä ja talvi renkailla, ja tosiaan jarrulevyjen vaihdon jälkeen toimi moitteettomasti, joten tuskin vanteissa vikaa.

                Pitäiskö sen näkyä selvään, jos puslat tai satula siellä ois rikki? hmm... nyt kun kävin ajamassa, niin rattihan väpättää ihan ajaessakin vähän, mutta kun jarruttaa niin tärinä ratissa voimistuu huomattavasti.

                Comment

                • kmn
                  Moderator
                  • May 2009
                  • 6022
                  • Sipoo

                  #9
                  Etu alatukivarren takapusla vaihtoon on mun veikkaus. Käys potkimassa eturengasta edestä taaksepäin / takaa eteenpäin. Jos lonksuu menosuunnassa, niin onpi etu alatukivarren takahelan pusla peiskana mitä todnäk.

                  Käyttis: G08 iX3 M-Sport -22
                  Avokin kesälelu: E93 M3 -09 Alpineweiss
                  --
                  Ex: E90 LCI M3 -11, F31 330d M-Sport -13, F15 X5 35i M-Sport -15, F31 330d M-Sport -12, F30 330d M-Sport -12, E93 325i -09, E91 335d M-Sport -07, F31 330d M-Sport, E46 M3 -02, E91 330d M-Sport -06, E87 118d -06, E46 320dA -04, E46 328i -99, E36 328i -92 M-Sport, E91 320d -06, E36 328i -96 M-Sport, E36 325i -93, E39 528iA -97, E39 535iA -98, E36 320i -95

                  Comment

                  • QUASIMODO
                    Bimmer Enthusiast
                    • Sep 2005
                    • 2545
                    • Pirkkala

                    #10
                    Vanteiden vaihdon jälkeen auto alkoi tärisemään jarruttaessa. Normaaliajossa ei mitään tärinää..mistä johtuu?

                    Luulisi, että jos olisi kierot vanteet niin tärisyttäis normaalissakin ajossa:think
                    sigpic

                    Comment

                    • *makke*
                      Bimmer Fanatic
                      • Mar 2007
                      • 884
                      • Klaukkala

                      #11
                      Alatukivarren palloissa väljää?

                      Comment

                      • QUASIMODO
                        Bimmer Enthusiast
                        • Sep 2005
                        • 2545
                        • Pirkkala

                        #12
                        Originally posted by *makke* View Post
                        Alatukivarren palloissa väljää?
                        Tärinää ei ollut toisilla vanteilla..
                        sigpic

                        Comment

                        • andiboy
                          Newbiemmer
                          • Apr 2010
                          • 19
                          • Kokkola

                          #13
                          Otampa itsekin kantaa tähän aiheeseen

                          Auto on E36 320i -92, mulla oli/on just tuota samantyyppistä tärinää ratissa jarruttaessa ja urahakuisuutta ajossa, pienehkö tärinä tuntunee myös maantienopeuksissa välillä.

                          No oireet vähän helpottuivat kun vaihdoin etu-alatukivarren takapuslat. Ainakin urahakuisuus helpottui huomattavasti. Kuskinpuoleinen oli aivan loppu, mureni käsiin se kumi. Oli muuten aika tiukka painaa uudet puslat siihen kiinnikkeeseen, ilman asianmukaisia työkaluja (tässä tapauksessa laakerinirroitus/kiinnityssarja) olis homma ollut aika haastava. Ruuvipenkissä ei tuntunut onnistuvan vaikka oli aika järeä penkki käytössä.

                          Vaihdoin myös alatukivarren ja kallistuksenvakaajan väliin tulevat lyhyet välivarret, niiden alemmat puslat oli molemminpuolin aivan finaalissa. Tämä toi tukevuutta ohjattavuuteen ihan huomattavasti. Ne oli kohtuu helppo vaihtaa.

                          Noita jarrutusvärinöitä esiintyy vielä aina välillä, en tiedä mitä sitten vaihtaisin... Oliskohan pallonivelet tuohon alatukivarteen tai raidetangon päät..? Vähän käsikopelolla noita raidetangon päitä vääntelin eikä ne nyt mitenkään erikoisen väljältä tuntuneet mutta voisko se sitten niin paljon vaikuttaa jos ovat edes vähän päässeet löystymään? :think Vai onko tuolla edessä vielä puslia jotka voisi noita jarrutusvärinöitä aiheuttaa tuon tukivarren takapuslan ja pallonivelten lisäksi?

                          Comment

                          Working...
                          X
                          😀
                          🥰
                          🤢
                          😎
                          😡
                          👍
                          👎