Announcement

Collapse
No announcement yet.

E36 tukivarsiko tutisee?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • veteraaniseppo
    Bimmer Enthusiast
    • Jul 2008
    • 1283
    • Hla-Sjk.

    E36 tukivarsiko tutisee?

    Asiaan: Kyseessä vuoden 1992 E36 320i (manuaali) coupe.
    Ongelmana oikealla takana välillä hyvinkin kovaääninen kolahtelu, paukkuminen. Ei kuitenkaan tuntunut viime kesänä konttorilla haittaavan koska leima pärähti eikä ko.kolinaa konttorilla huomioitu.
    No itseä se ainakin ärsyttää. Ko. kulmaan vaihdettu uusi vetari, pyöränlaakeri, koiranluu ja iskarin yläpää.
    Mutta eheii.. kun pauke sen kun jatkuu.

    Kevät tuli ja tiet taas epätasaisia ja kolina vaan vahvistuu näissä "olosuhteissa".

    Noh, ei tuo kolina sattuisi sittenkin tulemaan tästä?






    Eli onko kyseessä osa nro.4? Mikä mahtaa olla ko.osan nimi ja voisiko sen kuluminen/hajoaminen aiheuttaa tuon kaamean kolahtelun?

    Kiitos.
    Last edited by veteraaniseppo; 20-03-2011, 21:56.
  • Supa
    Bimmer Enthusiast
    • Oct 2005
    • 7597
    • Järvenpää

    #2
    No kokeile?
    Vääntöraudalla kääntelet palloa eri suuntiin, todennäköisesti ylöspäin tai eteenpäin koska jousi painaa alas.
    Itsellä oli ainakin kummallakin puolella nuo nivelet selkeesti väljät vaikka suojakumit oli täysin ehjät, mittarissa 190tkm.
    - E90 320i LCI M-sport -09
    - Porsche Boxster 987 2.7 -07

    Comment

    • Supa
      Bimmer Enthusiast
      • Oct 2005
      • 7597
      • Järvenpää

      #3
      Tossa vielä video omasta: http://www.youtube.com/watch?v=kzVbU9-0tj8

      Myös tuo tukivarren etupusla kannattaa tarkistaa, jos pääsee liikkumaan liikaa voi aiheuttaa kolinaa hakkaamalla kehtoonsa.
      Last edited by Supa; 20-03-2011, 22:24.
      - E90 320i LCI M-sport -09
      - Porsche Boxster 987 2.7 -07

      Comment

      • okko
        BTCF Honorary Member
        • Apr 2005
        • 1763
        • Honkajoki

        #4
        kyllä se etummainen pusla (4) on todennäköisin. Alkaa helpolla koliseen, kun on ihan loppu
        When you die, GOD will not ask how nice 7 you had... It doesnt matter i will tel him anyway

        Lopuksi. Löytyykö sinulle kuutta kantajaa...

        Comment

        • veteraaniseppo
          Bimmer Enthusiast
          • Jul 2008
          • 1283
          • Hla-Sjk.

          #5
          Originally posted by Supa View Post
          Tossa vielä video omasta: http://www.youtube.com/watch?v=kzVbU9-0tj8

          Myös tuo tukivarren etupusla kannattaa tarkistaa, jos pääsee liikkumaan liikaa voi aiheuttaa kolinaa hakkaamalla kehtoonsa.
          http://www.youtube.com/watch?v=wZf619hm-bc
          olin unohtanut itsekkin, että myös toi etupusla on vaihdettu uuteen.
          pitää ottaa toi nurkka vielä kerran ylös ja heilutella ja väännellä käännellä. Haluisin olla varma mikä siellä tekee äänen eikä arpapelillä ostella uusia osia, "että jos se olis vaikka tämä.. no ei, ehkä sitten tämä."

          Comment

          • Ämmyskä
            Bimmer Fanatic
            • Apr 2010
            • 191
            • fin

            #6
            Varmaan jokaisesta noista puslasta kolina kuuluu ku väljäksi menee, mutta mulla oli tuo nro 3 väljänä, ja aiheutti juuri epätasaisella tiellä ajettaessa kolinaa..

            Comment

            • jr66
              Bimmer Enthusiast
              • Apr 2006
              • 16371
              • Asikkala

              #7
              Kuvissa on osa 2, kuvanlukutaito on hyvä osata... Sen väljyyttä ei huomaa ellei jousi ole irti, jousen voima painaa väljän pois eikä käsillä jaksa nostaa tukivartta/pyörännapaa tarpeeksi rivakasti että väljä paljastuu. Jousen ollessa pois mahd. väljyys paljastuu heti.

              Comment

              • Guest's Avatar

                #8
                Vaan sillon jos tuo osa 2 on niin väljä että kolisee, niin jollakin esim. rengasraudalla vääntäessä se kyllä silmin nähden muljuu eri asentoihin.

                Comment

                • veteraaniseppo
                  Bimmer Enthusiast
                  • Jul 2008
                  • 1283
                  • Hla-Sjk.

                  #9
                  Originally posted by jr66 View Post
                  Kuvissa on osa 2, kuvanlukutaito on hyvä osata... Sen väljyyttä ei huomaa ellei jousi ole irti, jousen voima painaa väljän pois eikä käsillä jaksa nostaa tukivartta/pyörännapaa tarpeeksi rivakasti että väljä paljastuu. Jousen ollessa pois mahd. väljyys paljastuu heti.
                  Tämä keino auttoi. Otin jousen pois ja heiluttelin tukivartta ylös ja alas. Osassa nro.2 tuntu selvä väljyys. Mikä tuon osan nimi on. Raportoidaan sitten kun uusi osa paikoillaan, että oliko oikea osa.

                  Comment

                  • jr66
                    Bimmer Enthusiast
                    • Apr 2006
                    • 16371
                    • Asikkala

                    #10
                    Originally posted by veteraaniseppo View Post
                    Tämä keino auttoi. Otin jousen pois ja heiluttelin tukivartta ylös ja alas. Osassa nro.2 tuntu selvä väljyys. Mikä tuon osan nimi on. Raportoidaan sitten kun uusi osa paikoillaan, että oliko oikea osa.
                    Kl-varaosat myy tuolla nimellä: http://www.kl-varaosat.fi/verkkokaup...view/25496/690 Ei sitten ole mikään kumihela vaan pallonivel, alatukivarren ulompi nivel on kumihela paitsi m3 3,2 jossa sekin on pallonivel.

                    Comment

                    • Supa
                      Bimmer Enthusiast
                      • Oct 2005
                      • 7597
                      • Järvenpää

                      #11
                      Originally posted by jr66 View Post
                      Kl-varaosat myy tuolla nimellä: http://www.kl-varaosat.fi/verkkokaup...view/25496/690 Ei sitten ole mikään kumihela vaan pallonivel, alatukivarren ulompi nivel on kumihela paitsi m3 3,2 jossa sekin on pallonivel.
                      Itsekkin tätä pohdin kun on menossa taka-akseliston läpikäynti.
                      Kaikki puslat yms on hommattu alkuperäisinä paitsi tukivarren etupusla on powerflexinä.
                      Mietin jos ton #3 vaihtais myös samaksi kuin osa #2.

                      Onko kellään käytännön kokemusta miten vaikuttaa, ilmeisesti vähentää ainakin jonkinverran camberin elämistä koska tossa #3 on aika paljon kumia.
                      Tokihan tukivarren sisäpäähän jää vielä kumipusla mutta se on aika pieni joten ei paljoa jousta.
                      - E90 320i LCI M-sport -09
                      - Porsche Boxster 987 2.7 -07

                      Comment

                      Working...
                      X
                      😀
                      🥰
                      🤢
                      😎
                      😡
                      👍
                      👎