Announcement

Collapse
No announcement yet.

Vetelee ja täristää

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Jabo1234
    Bimmer Rookie
    • Oct 2009
    • 54
    • -

    Vetelee ja täristää

    Vaihdoin kesärenkaat (17") e36 alle ja kävin ajamassa lenkin. Talvirenkailla ei ollut mitään ongelmaa (15"). Mutta nyt:

    Auto kääntyilee tien kaltevuuden mukaan itsekseen
    Kun liikkeen korjaa ratti tärisee voimakkaasti
    Ohjaus on omituinen, vastaa liikkeisiin äkkinäisesti
    Ratti on normaaliasennossa 15-20astetta oikealla

    Vanteissa 2500km ajetut kumit ja toimivat ilman ongelmia viime syksynä

    Mistä näin äkkinäinen muutos?
  • Zeta
    Bimmer Enthusiast
    • Jun 2004
    • 7490
    • Kotona

    #2
    Ohjauskulmat säätämään jos noin paljon heittoa ratissa.

    Muuten pienet täristykset yms katoavat kun ajelet vähän aikaa, koko talven kun kesärenkaat ovat seisoneet ja kovettuneet niin tarvitaan hieman "lämmittävää" ajoa, jotta ne mukautuvat taas jokapäiväiseen ajoon.
    -
    Käyttöautona: F20
    Myydään: DELL pöytätietokone **130e**
    Myydään: HP EliteBook kannettava huippuvarusteilla **370e**
    -

    Comment

    • Supa
      Bimmer Enthusiast
      • Oct 2005
      • 7597
      • Järvenpää

      #3
      No ei sitä heittoa nyt yhtäkkiä tule ohjauskulmiin.
      Kyllä varmasti väljää alustassa. Alapallot+kumivulkanointi sekä tukivarsien takapuslat syyniin + takapään kaikki osat. jne
      Ei kannata suunnata välyksellisillä/väsyneillä puslilla, menee vaan rahaa hukkaan.
      - E90 320i LCI M-sport -09
      - Porsche Boxster 987 2.7 -07

      Comment

      • Rockford
        Bimmer Enthusiast
        • Apr 2004
        • 8028
        • Pinsiö

        #4
        ...onkohan tässä nyt vaan se, että noilla pullakumeilla et ole huomannut mitään - on vähän eri juttu, kun kesäiset matalaprofiilit. Aika kultaa muistot.
        -Dodge Charger -73
        -Mercedes-Benz GLK
        -VW Transporter

        Comment

        • Jabo1234
          Bimmer Rookie
          • Oct 2009
          • 54
          • -

          #5
          Originally posted by Rockford View Post
          ...onkohan tässä nyt vaan se, että noilla pullakumeilla et ole huomannut mitään - on vähän eri juttu, kun kesäiset matalaprofiilit. Aika kultaa muistot.
          En usko, tuntuu jo hengenvaaralliselta ajaa tuolla autolla. Yli 80kmh ei mitään puhetta menee ojaan tai vastaantulevan keulaan.

          Comment

          • Rockford
            Bimmer Enthusiast
            • Apr 2004
            • 8028
            • Pinsiö

            #6
            Originally posted by Jabo1234 View Post
            En usko, tuntuu jo hengenvaaralliselta ajaa tuolla autolla. Yli 80kmh ei mitään puhetta menee ojaan tai vastaantulevan keulaan.
            Hmmm..tyhmä kysymys, mutta onhan pyörät kiristetty ja että navan/vanteen välissä ei ole paskaa, josta johtuen joku pyörä epätasapainossa? :think Tuntuu muuten aika oudolta. Eivät kieroonkaan mene itsellään.
            Mahdollista myös, että viimeksi ollut kierot vanteet takana ja nyt olisit laittanut ne eteen?
            -Dodge Charger -73
            -Mercedes-Benz GLK
            -VW Transporter

            Comment

            • Jabo1234
              Bimmer Rookie
              • Oct 2009
              • 54
              • -

              #7
              Originally posted by Rockford View Post
              Hmmm..tyhmä kysymys, mutta onhan pyörät kiristetty ja että navan/vanteen välissä ei ole paskaa, josta johtuen joku pyörä epätasapainossa? :think Tuntuu muuten aika oudolta. Eivät kieroonkaan mene itsellään.
              Mahdollista myös, että viimeksi ollut kierot vanteet takana ja nyt olisit laittanut ne eteen?
              Vanteet asettuu hyvin napaa vasten ja keskiö on paikallaan. Etunastoissa on havaittavissa sisäreunan kulumista aavistuksen. Huomenna lisätutkimuksia

              Comment

              • Zeta
                Bimmer Enthusiast
                • Jun 2004
                • 7490
                • Kotona

                #8
                Originally posted by Jabo1234 View Post
                Etunastoissa on havaittavissa sisäreunan kulumista aavistuksen. Huomenna lisätutkimuksia
                No eikös ole vaan selvintä viedä auto kulmien säätöön/mittaukseen? :think
                -
                Käyttöautona: F20
                Myydään: DELL pöytätietokone **130e**
                Myydään: HP EliteBook kannettava huippuvarusteilla **370e**
                -

                Comment

                • Supa
                  Bimmer Enthusiast
                  • Oct 2005
                  • 7597
                  • Järvenpää

                  #9
                  Originally posted by Zeta View Post
                  No eikös ole vaan selvintä viedä auto kulmien säätöön/mittaukseen? :think
                  Miksi?
                  - E90 320i LCI M-sport -09
                  - Porsche Boxster 987 2.7 -07

                  Comment

                  • b mutteri kasa
                    Bimmer Enthusiast
                    • Oct 2006
                    • 1461
                    • Area 03

                    #10
                    Ettei vaan olis juurikin tuo Rockfordin mainitsema "aika kultaa muistot" ilmiö + Suomen tiet,jotka ovat aivan paskassa kunnossa.Urat niin syvät,että tuntuu kun ajaisi kiskoilla ja pomppuja/töyssyjä ihan v...sti.

                    Tänäänkin kun itsekkin korkkasin kesärenkaat ja ajelin stadiin,niin ei voi muuta sanoa,että on toi Tre-Hki motari ihan P-A-S-K-A-S-S-A kunnossa!
                    BMW F11 530 dA VOLL
                    Carbon-schwarz Metallic

                    BMW E30 325i Sport

                    Comment

                    • Zeta
                      Bimmer Enthusiast
                      • Jun 2004
                      • 7490
                      • Kotona

                      #11
                      Originally posted by Supa View Post
                      Miksi?
                      A) ratti vinossa B) renkaat kuluvat epätasaisesti

                      Toki vikaa voi olla alustassakin mutta ei tuo kulmien tarkistus/säätö yleensä pahasta ole.
                      -
                      Käyttöautona: F20
                      Myydään: DELL pöytätietokone **130e**
                      Myydään: HP EliteBook kannettava huippuvarusteilla **370e**
                      -

                      Comment

                      • Supa
                        Bimmer Enthusiast
                        • Oct 2005
                        • 7597
                        • Järvenpää

                        #12
                        Originally posted by Zeta View Post
                        A) ratti vinossa B) renkaat kuluvat epätasaisesti

                        Toki vikaa voi olla alustassakin mutta ei tuo kulmien tarkistus/säätö yleensä pahasta ole.
                        No eikai siinä jos rahaa kerran löytyy
                        Mutta silti ihan hukkaan heitettyä kun ensin pitäisi korjata varsinainen vika.
                        Eikä kannata luottaa siihen että säätäjä/tarkistaja osaa välttämättä katsoa e36:ssa tyypillisiä paikkoja läpi. Puhumattakaan katsastuksesta.
                        - E90 320i LCI M-sport -09
                        - Porsche Boxster 987 2.7 -07

                        Comment

                        • j.h
                          Bimmer Rookie
                          • Aug 2003
                          • 45
                          • Eteläinen Suomi

                          #13
                          Originally posted by Jabo1234 View Post
                          Vaihdoin kesärenkaat (17") e36 alle ja kävin ajamassa lenkin. Talvirenkailla ei ollut mitään ongelmaa (15"). Mutta nyt:

                          Auto kääntyilee tien kaltevuuden mukaan itsekseen
                          Kun liikkeen korjaa ratti tärisee voimakkaasti
                          Ohjaus on omituinen, vastaa liikkeisiin äkkinäisesti
                          Ratti on normaaliasennossa 15-20astetta oikealla

                          Vanteissa 2500km ajetut kumit ja toimivat ilman ongelmia viime syksynä

                          Mistä näin äkkinäinen muutos?
                          Onko sulla noi 17" ensimmäistä kertaa alla, vai ne ovat olleet ongelmitta alla jo edellisvuotena... siis muuttoko tilanne talven aikana....

                          17" on hieno ja mukava rengas Saksan motarille, Ruotsissakin menee, mutta Suomen uritetuille teille se on vetelevä ja kovin vakaa.

                          E36 alustassa on paljon joustavia niveliä etu- ja takapäässä... jokaisen nivelen välys tulee esiin voimakkaammin, kun mennään matalaprofiilisempaan renkaaseen. Siis kaikkien kumipuslien pitää olla kunnossa sekä jouset ja iskaritkin autoon sopiva yhdistelmä.

                          Renkaat aiheuttaa hyvin usein vetelyä, vaikka olis oikeat rengaspaineet... KUn renkaat ovat tarkastettu Hunter GSP9200 "tasapainoituskoneella", niin renkaille voi antaa kohtuu puhtaat paperit, mainio laite!

                          Jos renkaan vaihdossa ratin asema muuttuu, niin ongelma on rengaissa... joko uusissa tai vanhoissa.

                          Ohjauskulmien tarkastus/säätö on Bemarissa tarkka.... vaatii painoja (korikorkeuksia jne) ja tarkkaivaisuutta...

                          Tais olla E36 alusta paremmin suunniteltu 16" vanteilla ja menee pienemmällä bensallakin ;-).

                          j.h

                          Comment

                          • Jabo1234
                            Bimmer Rookie
                            • Oct 2009
                            • 54
                            • -

                            #14
                            Selvitetty

                            Oikeanpuoleinen alapallo väljä, tekee sentin liikettä ylös alas sekä keikkuu puolelta toiselle noin puoli senttiä.

                            Ilmeisesti pitää vaihtaa koko tukivarsi? Vai saako pellän pallon vaihdettua

                            motonetistä löytyy kyllä vastaava:

                            Alapallonivel U BMW E36
                            300s E36 V/O/A ulompi olka-akseliin [1991-1999]
                            23.90 €
                            18-3543
                            Last edited by Jabo1234; 16-04-2011, 13:22.

                            Comment

                            • Supa
                              Bimmer Enthusiast
                              • Oct 2005
                              • 7597
                              • Järvenpää

                              #15
                              Originally posted by Jabo1234 View Post
                              Oikeanpuoleinen alapallo väljä, tekee sentin liikettä ylös alas sekä keikkuu puolelta toiselle noin puoli senttiä.

                              Ilmeisesti pitää vaihtaa koko tukivarsi? Vai saako pellän pallon vaihdettua

                              motonetistä löytyy kyllä vastaava:

                              Alapallonivel U BMW E36
                              300s E36 V/O/A ulompi olka-akseliin [1991-1999]
                              23.90 €
                              18-3543
                              Noniin, juuri tätä tarkoitin ettei kannata suunnata ensin vaan korjata vika.
                              Pallon saa vaihdettua. Tilalle voi laittaa joka alkuperäisen tai vaihtaa esim Meylen HD alapallot joissa ei ole kumivulkanointia, ovat jämäkämmät tuntumaltaan mutta tietysti hieman epämukavammat.
                              Alkuperäistyylisen pallon paikalleenveto/prässäys on vähän kinkkisempi vaan kun sitä ei voi painaa suoraan keskeltä vaan kehän reunoilta jotta alla oleva lenkki ei vaurioidu.

                              Jos ostat motonetista niin osta se alkuperäismalli mitä siellä on listalla, se on tod. näk. TRW:n valmistama joka on alkuperäisvalmistaja myös ja täten laadukas, tarvikkeena voi saada mitä vaan.
                              Kannattaa melkeen vaihtaa samalla toisellekkin puolelle, vaikka vielä itse pallonivel oiskin ehjä niin todennäköisesti tuo kumivulkanointi on jo pehminnyt.
                              Samaan vetoon kannattaa ne tukivarsien takapuslatkin vaihtaa, joko alkuperäisiin tai powerflexeihin (helpompi asentaa).
                              Ja tämän jäljkeen suuntaukseen niin hommassa on jotain järkeä!
                              - E90 320i LCI M-sport -09
                              - Porsche Boxster 987 2.7 -07

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎