Eli tämänlainen asia itselleni ensimmäisen M3:n omistajana pistin merkille. Auto käy tyhjäkäyntiä tasaisesti, mutta omasta mielestäni tyhjäkäynti on aavistuksen turhan matalalla. Ehkä juuri ja juuri 700kier/min, joten miten tyhjäkäyntiä saisi aavistuksen nostettua. Onko läppärungoissa säätö vai onko tietokone hommia. Sillä matalla käynnillä kuuluu myös lievää putkeen paukuttelua. En tiedä onko sekin normaalia kyseisessä mallissa? Muuten kone tuntuu toimivan tasaisesti ja hienosti ilman mitään häikkiä tai pätkimisiä. Moottori on s50b30
Announcement
Collapse
No announcement yet.
E36 M3 tyhjäkäynti
Collapse
X
-
e36 m3 tyhjäkäynti.
m3:n , kyseessä vm -94 coupe. ei käy kunnolla tyhjäkäyntiä, kierrokset "seilaavat" koko ajan 1000rpm-1800rpm välillä?? Moottori oli irti ja laakeroitu, samalla tietysti kaikki sähköliittimet olleet irti -missä voisi olla vika ja mitkä sähkölinjat kannattaisi ensiksi tarkastaa. (epäilen jotain sähkövikaa?)
-
-
jossain imuvuoto tai rikkinäinen lambda? itsellä oli imuvuoto ilmamittarin "haitariputkessa" eikä mikään pieni kun alkoi oikein tutkimaan. melkein koko käden sai siitä kyljestä läpi eikä sitä huomannut ennen kuin irroitti. ymmärtääkseni pienintäkään reikää ei saisi tästä putkesta löytyä. tosin tuo kuulostaa vähän isommalta kuin tuollainen imuvuotoLast edited by esa`pentula; 10-02-2010, 22:46.
Comment
-
-
ei käy..
rikkinäisestä lambdasta ei varmaan ole kyse, poistin molemmat lambda anturit vuosi takaperin putkiston uusimisen yhteydessä, eikä ko. toimenpide vaikuttanut käyntiin mitenkään..
Mutta tuo imuvuoto on enemmän kuin mahdollinen,paljon on ollut imupuolelta tavaraa irti ja asentaessa on jotain mm.haitariputkesta voinut rikkoontua yms..täytyypä tutkia.
Comment
-
-
ei käy vieläkään..
ei ollut imuvuotoa yms. mutta mutta, moottoria nostaessani paikalle vaurioitui läppärungon päällä oleva "kumihatullinen putki"..siis kumihattu irtosi, ja tietysti 6:s sylinterin kohdalta ( on nyt siellä sähkö johtojen muovikiskon/kotelon alla niin ettei näe kunnolla).
Näillä putkilla ilmeisesti säädellään ohivirtaus kanavaa-säädellään läppärunkojen synkronointia = alipaineita tyhjäkäynnillä (tällaista tietoa searchilla löysin)
voisiko joku viisaampi tarkentaa näiden kumipäisten putkien tarkoitusta ja miten niillä tyhjäkäyntiä kontrolloidaan?..epäilen nyt että tyhjäkäynti ongelmani voisivat johtua tästä.
Comment
-
-
kumipää
jees..kyllä varmasti korjaankin vaurioituneen paikan, mutta neuvoja kaipailin enemmänkin näiden putkien toiminnasta ja käytöstä/säätömahdollisuuksista, eli esim. onko siellä kumitutin alla ruuvi tms. mistä ohi vuotoa ja läppärungon synkronointia säädellään= onko mahdollisesti putken sisältä vaurioitunut jotakin, silloin silikooni paikka ei auta mitään....
Eli vielä viisaammilta neuvoa näiden "kumitulpilla" tukittujen putkien toiminnasta ja käyttötarkoituksesta läppärungossa.
Comment
-
-
Jos tarkoitat kumihatuilla näitä kuvassa näkyviä, niin niiden alla on synkronointiruuvit.Myyn:
M10/20/52 E30-E36 osia
Comment
-
-
kyllä
kiitos JJT, juuri näitä synkronointiruuvien kumihattuja hain, eli siellä on siis ihan perus ruuvi system, millä synkronointi säädetään. Täytyypä tutkia vetääkö moottori ilmaa synkronointi ruuvin ohi ja aiheutuisiko tyhjäkäynnin seilaaminen tästä ( 5/6 sylinterien kumitulppa rikki), kun en ole itse ruuviin sattunut ja läppärunko ei ole ollut irti, joten synkronointi ei pitäisi olla pielessä moottorin irrotuksen takia.
Comment
-
-
toimii
tutkiskelin imuvuotoja ja ihmettelin tuota tyhjäkäyntiä, takutessa muutoinkin tämän auton käyntien kanssa. Auto kävi seilaten tyhjäkäyntiä, kuten on käynyt jo pari/kolme viikkoa..auton käydessä irrotin ilmamassamittarin johtojen liittimen ja tyhjäkäynti heti laakista tasaiseksi 800 rpm, ei tietoakaan seilaamisesta...hetken kuuntelin ja ihmettalin, sitten pyöräytin liittimen mittariin kiinni ja käynti jatkui edelleen aivan tasaisena??? Nyt olen starttaillut ja käytellyt autoa useamman kerran ja mystinen tyhjäkäynin seilaaminen on poissa!
Mitä tässä oikein tapahtui...joku vika nollaantui yms. viisaammat selittäköön,mutta nyt tyhjäkäynti on kunnossa.
Comment
-
-
E36 M3 tyhjäkäynti
S50B30, tyhjäkäynti ei ole siellä missä pitäisi, kylmänä n. 700 josta sitten lähtee nousemaan moottorin lämpenemisen myötä. Mitään heittelyä ei esiinny eikä muutenkaan oirehdi ajossa, tuo tyhjäkäynti on vain suoraan verrannollinen moottorin lämpöön ---> lämpimämpi kone, korkeammat tyhjäkäyntikierrokset. Maksimissaan ovat jossain 1100 tietämillä.
Comment
-
-
Terve!
Uusi onnellinen BMW:n omistaja herättelee vanhaa aihetta.
Ostin siis -93 mallisen M3:n M50B30 moottorilla. Mekaanisesti kone kuulostaa olevan kunnossa, mutta tyhjäkäyntiä se käy kuten joku enemmänkin viritetty tavismoottori. Käynti on siis sellaista humputtavaa, mutta kuitenkin kierroslukumittari pysyy tasan paikallaan. Pieni kaasun lisääminen saa koneen käymään heti nätimmin ja ajossa tuntuu toimivan mallikkaasti, mutta ehkäpä vähän puhditon. Paha sanoa tarkemmin, kun ei ole vertailukohtaa samanlaisesta autosta.
Olen tämä foorumin keskustelujen perusteella rajaamassa vikaa ilmavuotoon, tai vanoksen tiivisteiden/solenoidien vikaan. Jos ilmavuotoja ei löydy, niin pitää ostaa se korjaussarja siihen vanokseen, mutta kysymys kuuluukin, että mistä niitä saa? Täälläkin mainittu Beisan taitaa olla yksi vaihtoehto, mutta mielummin tilaisin Suomesta, tai jostain euroopasta, kun eikös tuo Beisan ole jenkeissä?
Muitakin ehdotuksia tyhjäkäynnin korjaamiseen otetaan ilolla vastaan.
Comment
-
Comment