Announcement

Collapse
No announcement yet.

E36 M3 tyhjäkäynti

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Isoreisi
    Bimmer Rookie
    • Aug 2010
    • 78
    • Pk-seutu

    #16
    Originally posted by kulmamies View Post
    Terve!

    Uusi onnellinen BMW:n omistaja herättelee vanhaa aihetta.

    Ostin siis -93 mallisen M3:n M50B30 moottorilla. Mekaanisesti kone kuulostaa olevan kunnossa, mutta tyhjäkäyntiä se käy kuten joku enemmänkin viritetty tavismoottori. Käynti on siis sellaista humputtavaa, mutta kuitenkin kierroslukumittari pysyy tasan paikallaan. Pieni kaasun lisääminen saa koneen käymään heti nätimmin ja ajossa tuntuu toimivan mallikkaasti, mutta ehkäpä vähän puhditon. Paha sanoa tarkemmin, kun ei ole vertailukohtaa samanlaisesta autosta.

    Olen tämä foorumin keskustelujen perusteella rajaamassa vikaa ilmavuotoon, tai vanoksen tiivisteiden/solenoidien vikaan. Jos ilmavuotoja ei löydy, niin pitää ostaa se korjaussarja siihen vanokseen, mutta kysymys kuuluukin, että mistä niitä saa? Täälläkin mainittu Beisan taitaa olla yksi vaihtoehto, mutta mielummin tilaisin Suomesta, tai jostain euroopasta, kun eikös tuo Beisan ole jenkeissä?

    Muitakin ehdotuksia tyhjäkäynnin korjaamiseen otetaan ilolla vastaan.
    Kerrotko vielä, että oireileeko moottori vain sen ollessa "lämmin" vai myös kylmäkäynnistyksen yhteydessä/jälkeen?
    Kestääkö starttaus normaalia kauemmin kun moottorin lämmin versus "kylmä"?

    Nämä on hyviä perustietoja tuoda esille kun vikaa havainnollistetaan näin nettikeskusteluiden perusteella, jotta tiettyjä seikkoja kuten happitunnistimet yms voidaan poissulkea.

    Comment

    • kulmamies
      Bimmer Rookie
      • Mar 2006
      • 80
      • Laitila

      #17
      Originally posted by Isoreisi View Post
      Kerrotko vielä, että oireileeko moottori vain sen ollessa "lämmin" vai myös kylmäkäynnistyksen yhteydessä/jälkeen?
      Kestääkö starttaus normaalia kauemmin kun moottorin lämmin versus "kylmä"?

      Nämä on hyviä perustietoja tuoda esille kun vikaa havainnollistetaan näin nettikeskusteluiden perusteella, jotta tiettyjä seikkoja kuten happitunnistimet yms voidaan poissulkea.
      Käynnistyvyydessä ei mielestäni ole ongelmia missään tilanteessa.

      Kylmänä moottori käy paremmin, mutta kuitenkin selvästi humputtaen. Lämpimänä oireet pahenevat ja koko auto heiluu huonosti käyvän moottorin tahtiin.

      Satunnaisesti vapaalle vaihdettaessa tyhjäkäynti jää seilaamaan, mutta ei joka kerta ja välillä enemmän ja välillä vähemmän.

      Kokeilin käydessä heilutella kaikkia johtoja ja liittimiä. Otin käydessä kaasuläpän tunnistimen johdon irti, jolloin moottori kävi 1-2 sekuntia nätisti, mutta samantien käynti taas huononi.

      Kaverin testereillä yritettiin päästä käsiksi vikakoodeihin, mutta ne testerit eivät suostuneet toimimaan näin vanhassa autossa.

      Auton huoltohistoriasta ei ole mitään tietoa. Mittarin mukaan ajettu hieman reilu 200tkm.

      edit. Itse asiassa TÄMÄ vika saattaisi hyvinkin piillä myös minun autossani, sillä välillä on auton ulkopuolella selvästi havaittavissa huohotuskaasujen hajua. Ei sen normaalisti kuitenkaan pitäisi ulkoilmaan päästä. Pitää tarkastaa ne kaikki alipainevuodot ja muutkin letkut heti ensitilassa.
      Last edited by kulmamies; 20-08-2014, 17:11.

      Comment

      • kulmamies
        Bimmer Rookie
        • Mar 2006
        • 80
        • Laitila

        #18
        Imusarja käytetty irti, eikä mitään vuotavia letkuja tai liitoksia löytynyt. Puhdistin samalla tyhjäkäyntimoottorin ja läppärungot, sekä säädin läppien synkronoinnin kohdalleen, kun selvästi 5/6 sylinterien läpät olivat muita enemmän auki, kun kaasu oli nollilla,

        Tyhjäkäynti parani merkittävästi. Humputtava epätasainen käynti häipyi kokonaan, mutta ehkä hieman karkea käynti on vieläkin. En tosin tiedä minkälainen sen kuuluisi olla, mutta jotenkin kuvittelisin, että hieman sivistyneemmin tällaisen kuuluisi käydä.

        Autodatan mukaan tyhjäkäynti kuuluu olla 850rpm +-50r, joten siihen nähden kone käy vielä hitusen liian hiljaa, joka osaltaan saattaa tehdä käynnistä turhan karkeaa.

        Comment

        • Isoreisi
          Bimmer Rookie
          • Aug 2010
          • 78
          • Pk-seutu

          #19
          Onko tyhjäkäyntimoottorin toiminnallisuus varmistettu?

          Originally posted by kulmamies View Post
          Imusarja käytetty irti, eikä mitään vuotavia letkuja tai liitoksia löytynyt. Puhdistin samalla tyhjäkäyntimoottorin ja läppärungot, sekä säädin läppien synkronoinnin kohdalleen, kun selvästi 5/6 sylinterien läpät olivat muita enemmän auki, kun kaasu oli nollilla,

          Tyhjäkäynti parani merkittävästi. Humputtava epätasainen käynti häipyi kokonaan, mutta ehkä hieman karkea käynti on vieläkin. En tosin tiedä minkälainen sen kuuluisi olla, mutta jotenkin kuvittelisin, että hieman sivistyneemmin tällaisen kuuluisi käydä.

          Autodatan mukaan tyhjäkäynti kuuluu olla 850rpm +-50r, joten siihen nähden kone käy vielä hitusen liian hiljaa, joka osaltaan saattaa tehdä käynnistä turhan karkeaa.

          Comment

          • kulmamies
            Bimmer Rookie
            • Mar 2006
            • 80
            • Laitila

            #20
            Originally posted by Isoreisi View Post
            Onko tyhjäkäyntimoottorin toiminnallisuus varmistettu?
            Onko siihen olemassa joku oiva keino?

            Sen verran siitä varmistuin, että ainakin se pitää sellaista huminaa ja kierroslukumittarista on selvästi havaittavissa, että kyllä se siellä jotain tekee. En siis tiedä 100% varmaksi, että se toimii kuitenkaan oikein.

            Perhana kun tuosta ei saa vikakoodeja ulos. Hommasin sellaisen itsenäisen pienen lukijan, joka nimenomaan pitäisi toimia E36:ssa, mutta ei sekään toimi. Autossa siis lienee joku vika diagnoosilinjassa, mutta netistä löytyneet vinkit mahdollisten viallisten ohjainlaitteiden eliminoimiseksi ei tuottanut tulosta.

            Comment

            • JJT
              Bimmer Enthusiast
              • May 2005
              • 6694
              • .......

              #21
              Originally posted by kulmamies View Post
              Perhana kun tuosta ei saa vikakoodeja ulos. Hommasin sellaisen itsenäisen pienen lukijan, joka nimenomaan pitäisi toimia E36:ssa, mutta ei sekään toimi. Autossa siis lienee joku vika diagnoosilinjassa, mutta netistä löytyneet vinkit mahdollisten viallisten ohjainlaitteiden eliminoimiseksi ei tuottanut tulosta.
              Onko koitettu Inpalla tai vastaavalla?
              Myyn:
              M10/20/52 E30-E36 osia

              Comment

              • kulmamies
                Bimmer Rookie
                • Mar 2006
                • 80
                • Laitila

                #22
                Originally posted by JJT View Post
                Onko koitettu Inpalla tai vastaavalla?
                Kaverin testereillä on kokeiltu, mutta kumpikaan ei toimi. En tiedä niiden nimiä, mutta ovat "bemarin omia" ja toimivat ainakin E39 ja E90 malleissa. Kyseessä ilmeisesti Inpaa uudempi tuote.

                Comment

                • KV1
                  Bimmer Fanatic
                  • Jun 2006
                  • 410
                  • Suomi

                  #23
                  Foorumilta löytyy useita vikakoodilukuapua tarjoavia henkilöitä, riippuen toki missäpäin Suomea vaikutat. Kannattaisi koittaa laitteella jonka on todettu tuon ikäisen E36:n koodit varmasti lukevan.
                  E36 M3 -osia myynnissä
                  E36 M3 -projekti

                  Comment

                  • kulmamies
                    Bimmer Rookie
                    • Mar 2006
                    • 80
                    • Laitila

                    #24
                    Originally posted by KV1 View Post
                    Foorumilta löytyy useita vikakoodilukuapua tarjoavia henkilöitä, riippuen toki missäpäin Suomea vaikutat. Kannattaisi koittaa laitteella jonka on todettu tuon ikäisen E36:n koodit varmasti lukevan.
                    Kiitos vinkistä

                    Homma kuitenkin selvisi niiltä osin, että epätoivoissamme kokeilimme vielä toistamiseen niillä kaverin koneilla ja nyt kaikki toimi aivan normaalisti:think Tiedä sitten mikä siellä alunperin oli, kun ei lukenut auton tietoja lainkaan. Olisiko ollut joku kontaktihäiriö, kun aika tehokkaasti kaikkia diagnoosilinjaan liittyvä johtoja tutkin ja mittailin ennen tuota uusintayritystä.

                    Mitä tulee tyhjäkäyntiongelmaan, niin vikakoodeja ei moottorijärjestelmästä löytynyt, joten vika lienee edelleen ilmavuotopuolella, tai sitten perus huolto-osien vaihdon puutetta. Pitää vaihtaa nyt tulpat ja bensansuodatin seuraavaksi.

                    Tyhjäkäyntimoottori saatiin testerillä kokeiltua ja sen toiminta vaikutti normaalilta.

                    Mistähän löytyisi seikkaperäiset ohjeet läppärunkojen säädölle?

                    Comment

                    • JJT
                      Bimmer Enthusiast
                      • May 2005
                      • 6694
                      • .......

                      #25
                      Originally posted by kulmamies View Post
                      Kiitos vinkistä

                      Homma kuitenkin selvisi niiltä osin, että epätoivoissamme kokeilimme vielä toistamiseen niillä kaverin koneilla ja nyt kaikki toimi aivan normaalisti:think Tiedä sitten mikä siellä alunperin oli, kun ei lukenut auton tietoja lainkaan. Olisiko ollut joku kontaktihäiriö, kun aika tehokkaasti kaikkia diagnoosilinjaan liittyvä johtoja tutkin ja mittailin ennen tuota uusintayritystä.

                      Mitä tulee tyhjäkäyntiongelmaan, niin vikakoodeja ei moottorijärjestelmästä löytynyt, joten vika lienee edelleen ilmavuotopuolella, tai sitten perus huolto-osien vaihdon puutetta. Pitää vaihtaa nyt tulpat ja bensansuodatin seuraavaksi.

                      Tyhjäkäyntimoottori saatiin testerillä kokeiltua ja sen toiminta vaikutti normaalilta.

                      Mistähän löytyisi seikkaperäiset ohjeet läppärunkojen säädölle?

                      Imuvuodoista kannattaa aloittaa.
                      Läppärunkojen säätöohje löytyy BMW Tis:stä, saanee jostain ladattua.
                      Last edited by JJT; 02-09-2014, 21:28. Reason: virhe
                      Myyn:
                      M10/20/52 E30-E36 osia

                      Comment

                      • kulmamies
                        Bimmer Rookie
                        • Mar 2006
                        • 80
                        • Laitila

                        #26
                        Eipä ole läppien säätöohjeita vieläkään mistään löytynyt. Kaveri kovasti yritti tuollaisesta BMW:n ohjelmasta sitä löytää, mutta laihoin tuloksin.

                        Löysin M3 foorumilta topikin, jossa oli maininta, että kannattaa kokeilla suurentaa tulppien kärkiväliä hitusen. Alkuperäinen softa kuulema käyttää konetta tyhjäkäynnillä niin laihalla, että seos syttyy paremmin isommalla kärkivälillä. Virityssoftat taasen rikastavat seosta sen verran, että monasti tyhjäkäynti paranee virityksen jälkeen.

                        Kokeilinpa siis säätää kärkivälit 0,8-->0,95 ja käynti todellakin parani hieman ja lisäksi hyvin hitaasti, ihan tyhjäkäynnilä, ajaessa esiintynyt lievä nykiminen hävisi kokonaan.

                        Yleisesti ottaen kaikissa aiheeseen liittyvissä keskusteluissa todetaan, että on lähes normaalia, että M3 tyhjäkäynti ei ole kovin nättiä kuuneltavaa. Aika outoa...

                        Comment

                        • Paha Arkkitehti
                          Bimmer Fanatic
                          • Jun 2012
                          • 836
                          • World

                          #27
                          Originally posted by kulmamies View Post
                          Yleisesti ottaen kaikissa aiheeseen liittyvissä keskusteluissa todetaan, että on lähes normaalia, että M3 tyhjäkäynti ei ole kovin nättiä kuuneltavaa. Aika outoa...
                          M-life. Vai onko kyse sitten yleisesti huoltamattomista ässäläisistä?

                          Comment

                          • kulmamies
                            Bimmer Rookie
                            • Mar 2006
                            • 80
                            • Laitila

                            #28
                            Originally posted by Paha Arkkitehti View Post
                            M-life. Vai onko kyse sitten yleisesti huoltamattomista ässäläisistä?
                            Niinpä:think Voisi kuitenkin, että uutena kone kuitenkin käynyt normaalisti.

                            Tuo liian laihalla käyminen on periaatteessa aika looginen selitys, koska heti kun kaasuun koskee, niin käynti muuttuu heti täysin normaaliksi. Silloinhan kaasun asentoanturista tulee tieto, että moottori ei enää ole tyhjäkäynnillä ja seos rikastuu.

                            Kaiken lisäksi mullakin oli kaikki tulpat ihan valkoisia, mikä viittaisi niin ikään liian laihaan seokseen.

                            Comment

                            • kulmamies
                              Bimmer Rookie
                              • Mar 2006
                              • 80
                              • Laitila

                              #29
                              Lisää Googlettelua ja löytyi taas lisää ihan samanlaisia oireita. Tällä kertaa jopa videonäytteellä höystettynä.

                              http://www.pistonheads.com/gassing/t...+idle...&mid=0

                              Ja video, jonka lopussa pakoputkesta kuvattu ääninäyte on juuri kuten minunkin autossani.
                              https://www.youtube.com/watch?v=JaoyHegx8TA

                              Tuossa tapauksessa vika oli mittaristossa Tämä alkaa vaikuttaa mystiseltä. Ihan sama missä vika on, niin oireet ovat aina samat, eli huono tyhjäkäynti.

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎