Announcement

Collapse
No announcement yet.

e36 voimansiirto oireita/ongelmia - Ratkaisu toisella sivulla

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • ^slayer^
    Bimmer Fanatic
    • Nov 2008
    • 244
    • Kokkola

    e36 voimansiirto oireita/ongelmia - Ratkaisu toisella sivulla

    Eli omassa e36:ssa alkanut tulla voimansiirron kanssa hiukan oireita.

    1. Oire: 3. vaihteella väännättäessä alkaa keppi täristä. Tätä ei tapahdu moottorijarrun aikana tai tasakaasulla ajaessa. muilla vaihteilla tätä ei tapahdu noin tuntuvasti. Tärinän siis tuntee _Ihan_ selvästi. Vaihdevivustossa jotain häikkää vai itse laatikossa?

    2. Oire/ongelma. pienellä vaihteella (1. tai 2.) kiihdyttäessä rivakasti alkaa peräpäästä kuulua rutinaa ihan sellaisella tavalla, että koko auto tärisee. Tämä vahvistuu varsinkin kun kääntää vasemmalle ja samalla kiihdyttää, mutta tapahtuu myös suoraan ajaessa. Tulisiko mieleen jollakulla mikä olisi tuolla menossa rikki tai on jo rikki?
    Vielä en ole saanut käytettyä autoa nosturilla. takarenkaita käytin ilmassa ja irti ja koitin käsin koetella jousia, iskareita ja tukivarsia, mutta mikään ei tuntunut löysältä. Renkaita koitin myös väännellä, että jos olisi väljää jossain, mutta ei löytynyt mitään.

    Rauhallisessa ajossa auto toimii ihan normaalisti. Perä ei äännä, eikä rutinoita kuulu.
    Last edited by ^slayer^; 24-06-2011, 20:57.
  • janne1974
    Bimmer Fanatic
    • Jul 2006
    • 405
    • Kuopio

    #2
    olisikohan apurungon kiinnitykset revenny korista irti.
    -Janne-

    F10 535iX sedan -11
    ex. ALPINA B3 3.0 "Edition 30" coupe -96 #317
    ex. E39 528i touring -99
    ex. E36 325ia coupe -93

    Comment

    • esa`pentula
      Bimmer Enthusiast
      • Dec 2009
      • 1390
      • Tampere

      #3
      samaa voisin kanssa veikata, tässä just yks tapaus tuli purkuun kun perä repesi. eli tsekkaa taka-apurungon (jossa on perä kiinni) puslien yläpuolelle.

      jos sieltä löytyy tälläisiä ylläreitä, niin mieti hartaasti kannattaako se korjata. alemmassa kuvassa näkyy vielä vanhan omistajan myyntikorjaus, ettei kolise koeajossa. oston jälkeen n.3-4kk niin alko jumalaton ryske. okei, ei ihan jumalaton ryske. enemmän kuulosti siltä aluksi, että takaiskari olisi korkannut tai yläpään tukilaakeri hajonnut.



      kuvassa näkyy takavakaaja, helpottaa vähän paikallistamista.



      tässä vanhan omistajan mig langan pätkiä.

      Comment

      • janne_
        BTCF Member
        • Nov 2006
        • 411
        • Oulu

        #4
        Originally posted by esa`pentula View Post
        samaa voisin kanssa veikata, tässä just yks tapaus tuli purkuun kun perä repesi. eli tsekkaa taka-apurungon (jossa on perä kiinni) puslien yläpuolelle.

        jos sieltä löytyy tälläisiä ylläreitä, niin mieti hartaasti kannattaako se korjata. alemmassa kuvassa näkyy vielä vanhan omistajan myyntikorjaus, ettei kolise koeajossa. oston jälkeen n.3-4kk niin alko jumalaton ryske. okei, ei ihan jumalaton ryske. enemmän kuulosti siltä aluksi, että takaiskari olisi korkannut tai yläpään tukilaakeri hajonnut.
        etkait sää nyt tosissaa meinaa että autoa jossa vähä on peräkiinnitys ratkennut niin EI kannata korjata ja romuttaa ja purkaa se auto?
        Nyt mennään:

        bmw e46 330i cabrio
        bmw e46 330d
        ex
        bmw e36 328 coupe
        bmw e30 327 cabrio
        bmw e36 316

        Comment

        • Mokoma
          BTCF Member
          • Jun 2009
          • 767
          • 013 - Koskenkorva

          #5
          Nyt kyllä sama mietityttää. Tuohan on aivan naurettavan helppo homma korjata kun vaan pudottaa takakelkan ja tankin pois. Tottakai kannattaa korjata varsinkin jos itsellä pysyy migi vähäkään kourassa. Vahvikepalatkaan ei maksa edes satasta marmorilla.
          BMW e36 320i Sedan Brokatrot-metallic

          Originally posted by kaol
          Ongelma: Kolmekutonen.

          Mainiota ajatustyöskentelyä siellä naapurikylässä.

          Comment

          • esa`pentula
            Bimmer Enthusiast
            • Dec 2009
            • 1390
            • Tampere

            #6
            Originally posted by janne_ View Post
            etkait sää nyt tosissaa meinaa että autoa jossa vähä on peräkiinnitys ratkennut niin EI kannata korjata ja romuttaa ja purkaa se auto?
            sana "vähä" taitaa olla noissa kuvissa jo mennyttä. riippuu taidosta ja tiloista. itse en lähtisi 70 luvun puikko koneella pihalla nurmikolla tekemään kuten tässä tapauksessa oli kun auto purettiin. tottakai korjaisin jos itselle tulisi moinen eteen kun nosturit, migit yms on käytettävissä.

            ottaa myös huomioon, että jos kori on revennyt niin joudut avaamaan sen myös auton kabiinin puolelta. siellä on 3 kerrosta peltiä, itse en jaksa uskoa, että tarpeeksi virtaa riittää. yläpuolelle samalla pari vahvistuslevyä ja saumaa. sen jälkeen takapoksin puolelta toiset kiinnikkeet samalla tavalla, sitten voi siirtyä itse auton alle. viisaana vielä pistää alkuperäiset vahvikelätkät ja uudet puslat kun apurunko on irti.

            kuten sanoin, tilasta ja taidoistahan tämä on enimmäkseen kiinni. sutta en itse ainakaan jaksaisi alkaa tekemään ja korjata taas ens kesänä. alemmassa kuvassa voit nähdä kun kemppiä on vähän näytetty.
            Last edited by esa`pentula; 30-05-2011, 23:09.

            Comment

            • ^slayer^
              Bimmer Fanatic
              • Nov 2008
              • 244
              • Kokkola

              #7
              tuo perän repeäminen on itselläkin käynyt mielessä, mutta en sitä vielä pois lue ennen kun asia on tarkistettu. Jos on revennyt niin korjataan.

              Hiukan tarkennusta kuitenkin ekaan viestiin. Tämä kolina/rutina kuuluu selvästi kuitenkin auton oikealta puolelta. Vieläkö epäillään perän repeämistä vai olisiko jotain muita paikkoja, joita voisi epäillä?

              Edittiä:rutina kuuluu siis vain ja ainoastaan 1. Ja 2. Vaihteella täyskiihdytyksessä. Sopiiko vieläkin oireet perän repeämiseen?
              Last edited by ^slayer^; 31-05-2011, 18:11.

              Comment

              • jr66
                Bimmer Enthusiast
                • Apr 2006
                • 16445
                • Asikkala

                #8
                Originally posted by ^slayer^ View Post
                Sopiiko vieläkin oireet perän repeämiseen?
                Valitettavasti sopii.

                Comment

                • kolariauto
                  Bimmer Rookie
                  • Nov 2007
                  • 138
                  • 017

                  #9
                  Mulla oli vähän saman tapaista ongelmaa, eli kun rupes vedättämään auto "pomppi". Selvis että apukuskin puolella vetarista oli kaikki 5 vai 6 pulttia irti/löysällä, joten pääsi elämään suht paljon. Mikähän mahtaa aiheuttaa tämän?
                  E39 M5

                  Comment

                  • ^slayer^
                    Bimmer Fanatic
                    • Nov 2008
                    • 244
                    • Kokkola

                    #10
                    Originally posted by kolariauto View Post
                    Mulla oli vähän saman tapaista ongelmaa, eli kun rupes vedättämään auto "pomppi". Selvis että apukuskin puolella vetarista oli kaikki 5 vai 6 pulttia irti/löysällä, joten pääsi elämään suht paljon. Mikähän mahtaa aiheuttaa tämän?
                    toivottavasti olisi samankaltainen ongelma omassa autossa. Pitää päästä nosturille niin katsotaan sen jälkeen mikä on diagnoosi.

                    Comment

                    • esa`pentula
                      Bimmer Enthusiast
                      • Dec 2009
                      • 1390
                      • Tampere

                      #11
                      ei nosturille tarvitse edes päästä. perä tunkilla ylös ja pukeille, vääntörauta käteen ja katsomaan. täältä lisää: http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=222612

                      Comment

                      • ^slayer^
                        Bimmer Fanatic
                        • Nov 2008
                        • 244
                        • Kokkola

                        #12
                        Käytin autoa nosturilla ja ei ollut perä revennyt irti. Onneksi näin. Ainoa vika jonka löysin oli ihan totaalisen repaleinen kardaanin ja laatikon välissä oleva kumityyny. Se ainakin aiheuttaa tuon kepin tutinan koska kumista irronneet hapsut osuvat kepin vivustoon käytettäessä kaaviossa ylhäällä olevia vaihteita (1. 3. ja 5.).

                        Perää muutenkin tutkailin ja myös vetareita, mutta mitään vikaa en niistä löytänyt. Kerron lisää, että mitkä oireet katosivat kunhan tuon olen saanut vaihdettua.

                        Comment

                        • bmwe30turbo
                          BTCF Member
                          • May 2008
                          • 203
                          • espoo

                          #13
                          rätti nivel laatikon ja kardaanin välissä

                          kaverin autossa kanssa pari vuotta sitten ihmeteltiin tuollasia samanlaisia oireita e36 ja siellä oli rätti rikki kardaanin kannatinlaakerin se kumi systeemi jossa siis laakeri sisällä sekä puuttuo vetarin pultteja nuokun laittoit kuntoon nii katos ongelmat
                          E39 530DA - 00
                          E39 530DA-01
                          E34 "520i" s38+hx60 - 91
                          E34 m5 -91 projekti
                          E34 m5 -88 turboprojekti
                          MAN 12.224 isompi huoltoauto

                          Comment

                          • ^slayer^
                            Bimmer Fanatic
                            • Nov 2008
                            • 244
                            • Kokkola

                            #14
                            No niin eli hain tänään auton pajalta (tehtiin muutakin kuin tätä ongelmaa koskevia korjauksia) ja tosiaan autoon vaihdettiin kardaanin rättinivel, joka oli melkein kuudessa osassa (jokainen pultin reikä revennyt). Kumista irronneet kaistaleet tekivät sen, että osuivat vaihdevivustoon. Rusahtelua en sen enempää osaa selittää, mutta nyt ei sitäkään enää ole. Eli kaikki oireet mitä ennen oli, loistavat nyt poissaolollaan. Perä ei siis ollut revennyt irti tai vetareissa mitään vikaa.

                            Ei mulla muuta. Ajattelin kertoa muillekkin tiedoksi jos omassa autossaan ko. oireita on niin kannattaa se kardaanin rättinivel tarkistaa. Ei ole kallis osa ja helppo vaihtaa.

                            Comment

                            Working...
                            X
                            😀
                            🥰
                            🤢
                            😎
                            😡
                            👍
                            👎