Announcement

Collapse
No announcement yet.

E36 Hammastangon suojakumin vaihto + raidetankojen

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • BMWsedan
    Bimmer Rookie
    • May 2011
    • 50
    • FI

    E36 Hammastangon suojakumin vaihto + raidetankojen

    Kuinkahan paha operaatio on korjaamolla ajallisesti ja voiko suorittaa itse? Ja jos tuon vaihtaa niin kannattaako samalla vaihtaa muita osia alustasta? Ts. täytyykö tuota vaihtessa purkaa kuinka paljoa? Kun ei viittis vaihdattaa 60e/h hinnalla jotain 6,5€ osaa.

    Auto on 20 vuotta vanha ja ei tietoa mitä alustasta on vaihdettu ja milloin muuta kuin iskarit ja jouset omasta toimesta. Jarruttessa täristää mutta jarrulevyjen ja satuloiden uusiminen edestä ei auttanut.
    Last edited by BMWsedan; 20-07-2011, 21:10.
  • petrolhead
    Moderator
    • Feb 2004
    • 13793
    • Hyvinkää

    #2
    Suojakumi ei mahdu tulemaan raidetangon sisäpään yli pois, eli on avattava raidetanko siitä säätökohdasta. Joku voi sanoa että avaat siitä ja kiristät takaisin samoihin kohtiin "pituus ei muutu ja auraus ei muutu". No se muuttuu kyllä , usko pois. Eli tuon vaihdon jälkeen saa kulmat kattoa jos hyvän haluaa. Ne kulmat nyt ei oo lähtötilanteessakaan tikissään.

    Originally posted by BMWsedan View Post
    Jarruttessa täristää mutta jarrulevyjen ja satuloiden uusiminen edestä ei auttanut.
    No ei varmaan auta jos vika ei ole niissä. Tutki etutuennan pallonivelet (puristamalla, vääntöraudan kanssa ei välttämättä löydä,) ja alatukivarren helat. Useimmiten syy löytyy sieltä. Harvemmin normaaliajolla näistä menee levyt kieroon niin että se laittaa täristämään.
    Last edited by petrolhead; 27-06-2011, 16:38.
    2015 VW Crafter
    1984 BMW 316
    2009 Kawasaki Ninja 250RRR
    petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
    "Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".

    Comment

    • BMWsedan
      Bimmer Rookie
      • May 2011
      • 50
      • FI

      #3
      Originally posted by petrolhead View Post


      No ei varmaan auta jos vika ei ole niissä. Tutki etutuennan pallonivelet (puristamalla, vääntöraudan kanssa ei välttämättä löydä,) ja alatukivarren helat. Useimmiten syy löytyy sieltä. Harvemmin normaaliajolla näistä menee levyt kieroon niin että se laittaa täristämään.
      Mistä tiedän onko ne kunnossa? Levyt tuli vaihdettua kun oli loppu.

      Comment

      • petrolhead
        Moderator
        • Feb 2004
        • 13793
        • Hyvinkää

        #4
        Originally posted by BMWsedan View Post
        Mistä tiedän onko ne kunnossa? Levyt tuli vaihdettua kun oli loppu.
        Vähä vaikea selittää , katso http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=167779 tai pistä youtubeen hakusanaksi loose balljoint tai jotain.
        2015 VW Crafter
        1984 BMW 316
        2009 Kawasaki Ninja 250RRR
        petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
        "Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".

        Comment

        • BMWsedan
          Bimmer Rookie
          • May 2011
          • 50
          • FI

          #5
          Sieltä ruikkas raidetangon päässä olevasta suojakumin sisältä jotain öljyä käsille kun rupesin kattelemaan kuinka tuota suojakumia sais vaihdettua ja muutenkin näytti olevan raidetanko ihan ruosteessa, että ehkä jätän jollekin muulle vaihtamisen.

          Kysymys, että jos ostan motonetistä raidetangon niin onko pahaksi jos vaihtaa vain toiselta puolelta? Ja kuinkahan suuri operaatio ajallisesti tuo raidetangon vaihto on korjaamolla? Ei ois vara kovin montaa tuntia huoltamolla pitää autoa 60/h hintaan.

          Comment

          • jr66
            Bimmer Enthusiast
            • Apr 2006
            • 16371
            • Asikkala

            #6
            Originally posted by BMWsedan View Post
            Sieltä ruikkas raidetangon päässä olevasta suojakumin sisältä jotain öljyä käsille kun rupesin kattelemaan kuinka tuota suojakumia sais vaihdettua ja muutenkin näytti olevan raidetanko ihan ruosteessa, että ehkä jätän jollekin muulle vaihtamisen.

            Kysymys, että jos ostan motonetistä raidetangon niin onko pahaksi jos vaihtaa vain toiselta puolelta? Ja kuinkahan suuri operaatio ajallisesti tuo raidetangon vaihto on korjaamolla? Ei ois vara kovin montaa tuntia huoltamolla pitää autoa 60/h hintaan.
            Raidetangon vaihto nosturilla 15 min. Pyöränkulmien säätö sen jälk. x tuntia. Jos suojakumin sisältä tulee öljyä hammastanko vuotaa.

            Comment

            • Tonton
              Bimmer Enthusiast
              • Oct 2006
              • 9101
              • Raisio

              #7
              ..........
              sigpic
              M-B Vito -22
              Transit Custom -18
              Yamaha vx ho cruiser -22
              Kodin kylpytilojen saneeraus ja rakennustyöt V-S aluella
              [email protected]

              Comment

              • BMWsedan
                Bimmer Rookie
                • May 2011
                • 50
                • FI

                #8
                Ostin raidetangot ja päät ja huomenna pitäs vaihtaa mutta noissa on eri paksuiset pultin kierteet raidetangon päissä, onko tästä haittaa? Että jos joku kerkee pikaseen vastaamaan niin tattis. Mutterikin on toisessa isompi.

                Motonetistä ostin, ovat eri valmistajan mutta pitäs olla oikeat osat, ei ollu kuin 1 kpl jälellä molempia sillo.



                Ja btw, ois ehkä tullu halvemmas käyttää korjaamolla remppaa varten. Piti ostaa tunkki (100e, kerralla kunnollinen), pukit 60e. 32mm avain 10e ja eihän tuota saanut viilalla ohennettua niin 30e hiomakone vielä Biltemasta. No onpahan seuraavia remppoja varten, huoltamolle ois kuitenkin kohta joutanut viemään uudestaan.
                Last edited by BMWsedan; 20-07-2011, 21:14.

                Comment

                Working...
                X
                😀
                🥰
                🤢
                😎
                😡
                👍
                👎