Announcement

Collapse
No announcement yet.

E36 323i Yskii käynnistäessä ja täristää.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Miikkuks
    Bimmer Fanatic
    • Nov 2010
    • 309
    • Jyväskylä

    E36 323i Yskii käynnistäessä ja täristää.

    Elikkäs seuraava ongelma alkoi nyt vaivaamaan ja pahasti.

    Käynnistäessä tuntuu, kuin kaikki pytyt ei lähtisi kunnolla käyntiin ja täristää tyhjäkäynnillä. Auto lähtee kuitenkin käyntiin joka kerralla ja eikä sammu. Hieman kun polkaisee kaasua ni tärinä on aika julma, mutta yli 3tuhatta kierrosta tai enemmän niin tärinä loppuu kuin seinään. Tärinää esiintyy niin P,R,N,D,4,3,2 vaihteilla pienillä kierroksilla pienissä nopeuksissa ja varsinkin paikallaan. Tärinää ei esiinny kovimmissa vauhdeissa ja sportinkin kun heittää päälle ja polkasee menemään vaikka luvattoman kovaa niin tehot tuntuu olevan kuitenkin tallella.

    Käynnistäminen kaasun kanssa tukehduttaa nähtävästi moottorin/jonkin ja kone sammuu ja ei starttaa. Tätä ei kyllä normaalisti todellakaan koskaan tehnyt aikaisemmin. Talvella lähti vaikka -35 asteesta ja keskeltä siperiaa kaasun kanssa.

    Mikään varoitusvalo ei pala, kun auton saa käyntiin. Lämmöt ei nouse.

    Autoon tehty 6 kk sisällä seuraavat: Öljyt, öljysuodatin, jäähdytysnesteet, vesipumppu, hihnat ja sytytystulpat vaihdettu.

    Muutaman kerran aikaisemmin olen havainnut että auto on joskus käynnistynyt todella vaikeasti viime keväänä, mutta tärinää ei silloin esiintynyt. Ajattelinkin silloin, että tulpat voisi vaihtaa.

    Ensimmäisenä mieleen tulee yllättäen asentamani tulpat (kaksikärkiset) mutta minkäänlaista "papatusta" ei kuulu ja kyllähän ne näyttäisi toimivan jos kiihytystehot ovat tallella?

    Mitkäs poppaskonstit nyt ensimmäisenä kannattaisi tehdä ja varsinkin sellaiset jotka pystyy suorittamaan ihan pihassa/parkkipaikallaan. Tulpat irti, sytkypuolat tarkistaa, katsella hieman johtoja/letkuja jostain?

    Täältä löysin paljon asiaa samantapaisesta ongelmasta, mutta ennenkuin alan repimää enempää autoa osiin niin voisi ihan kokeilla yksinkertaiset niksit läpi. Kaikki apu erittäin tervetullutta! Ei päästä kalajoelle
    E39 528i M sport
  • janne1974
    Bimmer Fanatic
    • Jul 2006
    • 405
    • Kuopio

    #2
    tulpat, tulpanhatut, puola/t tai venttiilikopan tiiviste, sieltä tulppien ympäriltä.. tuossa muutama veikkaus..

    -Janne-
    -Janne-

    F10 535iX sedan -11
    ex. ALPINA B3 3.0 "Edition 30" coupe -96 #317
    ex. E39 528i touring -99
    ex. E36 325ia coupe -93

    Comment

    • full
      Bimmer Enthusiast
      • Mar 2005
      • 1214
      • Tampere

      #3
      starttisprayllä kannattaa myös käydä letkuja ja separaattori läpi vaikka tuolla nykymisviat FAQissa mainitaan että käteen ja tarkistaa ettei tuosta mitään hyötyä ole niin ole kyllä eri mieltä. Eli starttipilotilla ruiskii koneen käydessä letkuille aineitta ja jos ei käynti muutu niin uuteen paikkaan. Näin totesin ainakin omasta vioittuneen separaattorin koska ssen ei pitäisi imeä ilmaa sisäänpäin. päästin ainetta separaattorille ja käynti muuttui täysin. irrotin palikan pois ja purin niin separaattorin kalvo oli revennyt 1.5cm halk. alueelta.
      BMW M535iA -86
      Volvo V90 -18

      Comment

      • Miikkuks
        Bimmer Fanatic
        • Nov 2010
        • 309
        • Jyväskylä

        #4
        Tänään otin puolat ja tulpat irti. Mitään ihmeellistä tai huomioitavaa ei pistänyt silmään, joten melkeimpä uskon, että vika ei ole tulpissa/puolissa, sillä kaikki pytyt käy.

        Auto lähti ensimmäisellä kerralla todella vaikeasti käyntiin, pyöritti, pyöritti... ja vihdoin starttas. Tuttu tärinä oli autossa tallella ja jotenkin tukkoisen oloiselta tuntui edelleen auto, varsinkin kiihdyttäessä ja varsinkin ääni oli outo, pöris jotenkin liikaa. 15min auto pyöri paikallaan ja kävin pienen lenkin heittää ja ongelmat katosivat kuin seinään. Tempasin sitten lopuksi 80km lenkin ihan kunnolla polkien ja ainakaan lämmöt eivät nousseet ja kulutuksetkin näyttää olevan kohdillaan.

        Perjantaina pääsee vikakoodin lukuun, joten sitten ollaankin viisaampia ja toivottavasti jotain löytyy. Starttisprayta voisi kokeilla, kuten full ehdotteli, kunhan kerkiän.
        E39 528i M sport

        Comment

        • kovaluu1
          Bimmer Fanatic
          • Feb 2006
          • 299
          • seinäjoki

          #5
          Kaverin autos oli ensi oireena huonosti kylmästä käyntiin lähteminen: kampiakselin asentotunnistin alko tulla tiensä päähän.

          Onko vikakoodeja otettu?

          Comment

          • Miikkuks
            Bimmer Fanatic
            • Nov 2010
            • 309
            • Jyväskylä

            #6
            Originally posted by kovaluu1 View Post
            Kaverin autos oli ensi oireena huonosti kylmästä käyntiin lähteminen: kampiakselin asentotunnistin alko tulla tiensä päähän.

            Onko vikakoodeja otettu?
            Perjantaina pääsen ottamaan vikakoodit. Kampiakselin asentotunnistinta on pari ystää ehdotelleet ja ei ole todellakaan poissuljettu ongelmasta.

            Kävin nyt piruttani hankkimassa polttoainesuodattimenkin kaupasta. Ei ehkä ratkaise ongelmaa, mutta kuka tietää milloin viimeksi vaihdettu/koskaan.
            E39 528i M sport

            Comment

            • Miikkuks
              Bimmer Fanatic
              • Nov 2010
              • 309
              • Jyväskylä

              #7
              Vikakoodit kertoivat seuraavaa:
              Kampiakselin anturi
              Lambdan-anturi

              Kävin ostamassa välittömästi uudet anturit ja nyt on vaihdettu. Auto starttasi parilla kokeilulla hyvin, mutta uskon vasta kun annan auton seistä hieman pitempään ja jäähtyä kunnolla. Siinä tutkiessa ja hutkiessa pisti silmään myös todella pahasti tuo ilmamassamittarin jälkeinen "haitarimainen putki" joka oli alkanut pahasti halkeilemaan, joten vaihtoon menee mitä pitimmin.

              Mittailtiin tuota toista lambdaa ja toinen vanhoista ei antanut mitään jännitystä kiinni ollessaan. Uusi näytti jännitysten olevan kohdillaan viellä irti ollessaan, mutta kun iski kiinni ja mittasi uudelleen niin jännitykset katosi? Pisti kyllä hieman miettimään, ei varmaan normaalia vai onko? Auto siis oli irti akusta kun mittailtiin uutta lambdaa asennettuna. Toinen kiinni olleista lambdoista näytti jotain oletusarvoa, kuten pitikin... Voiko tuo lambda ottaa itteensä noin pahasti asennuksessa, johdot kiertyneet vai onko tämä normaalia.

              Kummasti uusien anturien vaihdon jälkeen takakontin valo alkoi pelaamaan kuin salama kirkkaalta taivaalta. Takakontin valo toimi viimeksi joskus marraskuussa. Sen jälkeen akkua otettu irti varmaan 10 kertaa, mutta nyt se räpsähti välittömästi päälle, kun iskin akun - navan kiinni. Tutkimattomat ovat bayerilaisen tiet :think
              E39 528i M sport

              Comment

              Working...
              X
              😀
              🥰
              🤢
              😎
              😡
              👍
              👎